Kan vi snälla prata om betald reklam för vad det är?

Förtydligande: Margaux gör alltså INTE smygreklam för Edblad utan har markerat inlägget enligt konstens alla regler. Det var formuleringen här nedan jag hängde upp mig på, men smygreklam – det är det INTE! 

Nej, Edblad var inte ”sjyssta” mot Margaux och Jacob och ”gav” dem smycken till alla sina bröllopsgäster.
Detta är del av ett betalt samarbete mellan brudparet och företaget där den här exponeringen så klart var del av överenskommelsen.
Om var det inte det, utan smyckena till gästerna skickades med ändå så var det inte för att Edbland ville vara sjyssta, de räknade givetvis med maximal exponering – både hos Margaux och hos de andra gästerna där många var influencer.

Herregud, det är inget fel i att göra betald reklam men kan influencerna sluta linda in och ”lull lulla” med vad det handlar om, en gång för alla?
Inget företag sponsrade Margauxs bröllop och/eller betalade för att vara ”sjyssta”. De gjorde det av en anledning, och en anledning endast. För att marknadsföra sig själva.
De hoppades på att deras ROI (Return on Investment) skulle bli så stor att pengarna de betalade för marknadsföringen att synas på makarna Liebermann Dietz bröllop skulle ge så pass hög avkastning att summan de betalade, tjänades in och i slutändan även gick en vinst.
Om företaget trodde att det skulle gynna dem att skicka med smycken till alla gäster så är det därför de gjort detta, inte för att vara ”sjyssta”.

Gissa varför ”influencer marketing” håller på att ta över traditionell print och banner-reklam? ROI är uteslutande högre när influencers marknadsför produkter med sin person och sin trovärdighet – i vissa fall hela 11(!) gånger högre. **

Det är liksom inte ”Min Stora Dag” som glider runt och sprätter gratis-prylar omkring sig som någon Florence Nightingale av bröllopsfluff…
Det är business!!!
Allt handlar om konvertering och ROI, ingenting annat – precis som vilken annan reklam och marknadsföringskampanj som helst.
Kan vi inte börja med att erkänna det så har vi en grund att stå på för framtida diskussioner?

**och därför diskuterar jag inte banner-reklam och ”influencer marketing” i samma kontext då det i mitt tycke är två HELT olika saker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *