Slump eller spons?

Maja Nilsson Lindelöf, Carolina Gynning, Kenza, Jessica Almenäs och Bianca Ingrosso

…eller pressutskick?
Varför skulle annars så här många stora influencers bära likadana klänningar från Petra Tungårdens märke Adoore på en och samma dag?
Bianca har dem i två olika färger dessutom.

Vad tror ni det rör sig om?
– Slump?
– Spons?
– Pressutskick?

61 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tror på pressutskick!

      Såklart! Petra är ju drottningen av pressutskick

    Troligtvis spons ja, eftersom Bianca både nämner klänningen och taggar företaget, tror inte Bibbz gör något utan ersättning faktiskt. Money money…

    .. snart på Sellpy nära dig!

    Det är väl ändå Gynning och inte Maja NL.

      Jo, det var det. :-.( F-låt.

        Nere till vänster jo?

        Fast jo. Maja bar en vit klänning igår.

        Fast jo

          Checkar man Gynnings instagram så är det precis den här bilden, så absolut inte Maja.

        Sjukt hur dålig koll man kan ha trots att man har bevaka bloggare som yrke ?

          För att Camilla skrev fel på 1 person? Ge dig, dramadrottning!

            Det är väl ok att ta miste, men när man påpekade att det är Gynning så bestämt nä från Camilla. Det är nog poängen i kritiken.

            Haha klart det är okej att ta miste på en person, men blir ju lite pinsamt när man säger nä trots att flera påpekat det.

              Förlåt en skribent som menade att sätta ett frågetecken efter sitt Nä.
              Det var ju därför jag kontrollerade personen och ändrade inlägget på en gång.

                ❤️

    Tror också pressutskick.
    Är förvånad att så många bar den. Ser mest ut som en bordsduk/gardin från sommarstället typ ?

      Tycker den är jättefin! Är väldigt populärt med liknande klänningar just nu, känns väldigt somrigt! ?

      Jättesnygg klänning! Hade gärna haft den blåa. Men ingen ger mig pressutskick eller spons ?

    Någon slump lär det knappast vara.
    ”Pressutskick” som leder till reklam ska också markeras. I detta fall är det nog inte något spontanbud
    i synnerhet om mottagarna lyckas få rätt storlek på kläderna varför man får anta att budet är avtalat.
    Budas det hem något som man accepterat att ta emot har man ingått ett avtal även om ersättningen endast är själva varan.

      Fast de måste väl inte markera om de inte -måste- lägga ut bild för att ta emot varan?

        Nej de måste inte visa upp det de fått men om de väl gör det efter att ha tackat ja på förhand så är det ett avtal om reklam. Men inte alla tänker som jag förstås ?

          Hur du tänker och hur det ska vara är inte samma sak ?

            Nej, men det är mycket i gråzonen mellan reklam och icke-reklam som är uppe för allmänt tyckande.
            Inte ens RO eller KO vet i många fall hur saker och ting ”ska vara”.
            Marknadsföringslagen kom till före sociala medier och innan influencers började ta över reklamen från gammelmedia. Den förut så enkla reklammarkeringen på annonser som kunde förväxlas med redaktionellt innehåll är inte längre så enkel.

      De som skickar pressutskick har register på mottagarnas storlekar, toppar, byxor, skor, underkläder. Jag bloggade för dryg tio år sen och fick ofta pressutskick med plagg i rätt storlek, ibland tom föredragna färger. Sen har nog Petra stenkoll på sina plagg och vänners storlekar 🙂

        Om man anmäler särskilda önskemål, uppgift om storlek mm för att få utskick så befinner man sig redan i ett samarbete. Man kan då knappast hävda att man fått ett ”bud” som man inte själv samtyckt till.
        Sen finns det förstås spontana pressutskick där det kommer grejor av mindre värde (några hundra kr) som skickas ut vitt och brett utan föregående kontakt. Pressutskick kan aldrig vara dyrbara varor och tjänster riktade till specifika personer. Då är det spons och samarbete.

    Ful klänning

    Det är inte maja på bilden längst ned till vänster.

    Så fail.

    ”Alla” bara sådan klänningar för 30 år sedan. Jag kallar dem Lotta Engberg-klänningar.
    Idag tycker jag de är förfärliga. Sorry? ?

      Jag minns och hade en blå! Satte även dit nån sorts spiralgrej med två klämmor i ryggen, för att skapa mer figurskärning. Hett!

      Det var Kär & galen som skapade modet så Lotta Engberg var väl 90talets Bianca Ingrosso? ?

    Formlös och tantmönster, vilken målgrupp ska tilltalas av denna klänning?

      Jag är i 20-års åldern och tycker dom är superfina!!

        29 och vill ha både den blå och den grøna ???

        Jag tycker dom är kvinnliga och fina.

      Tycker den är jättefin

        Bianca var supersnygg i klänningen i går. Kollade hennes instastorie.

      Jag är 30 och tyckte den var superfin. Mycket mode idag (exempelvis på hm etc) är ju ganska ”tantigt” både i modeller och mönster/färger. Tycker mycket i butiker påminner om det min mormor hade på sig på 80talet. Verkar vara det som gäller nu.

      Snart 60 och ingen tant, skulle aldrig ta den klänningen på mig

      Jag är 26 och tycker de är jättefina! Hade gärna haft en 🙂

      Jag är 23 år och hade mer än gärna haft den blåa! Så fin!!

    Det är ett pressutskick, Petra är sjukt snål och skulle aldrig betala för att få andra att uppmärksamma det hon gör.
    Hon antar att alla runtomkring henne ska göra allt gratis men själv vill hon gärna få extremt bra betalt. Glöm inte att det finns många anledningar varför Isabella och Petra kommer så bra överens….

      Men tydligen funkar det ? varför betala när folk visar upp det ändå haha

    Blev förvånad att se Bianca i småblommigt mönster, hon har annars sagt att blommigt är för tanter.. vilket jag inte håller med.

      Den är inte blommig, leopard.

        Va? Det är inte leopard ?

          Jo. Har du ens kollat?

          Jo, jag har klänningen i min garderob… den är leopard.

          Den blå är leopard men den rosa och gröna är blommig så ni har båda rätt (eller fel) för Bianca har både den rosa och den blå ?

    Säkert pressutskick. Däremot skriver en annan bloggare om Marie Serneholts samarbete med Newport. Inte ett ord om samarbete i Maries blogg. Hon ”skyller” på att hennes läsare ”bett” om att få se mer hur hon har det hemma. Alla möbler och varje pryl inkl. karaff och fejkväxter är från Newport. Synd, då hennes blogg i övrigt är trevlig. Jag är tveksam till att hon själv skulle ha valt att ha det som att Newport har ”spytt ner” hela trädgården.

      Jävligt snygg spya i vilket fall.

    Ingen som vill sponsra mig med den där blåa skönheten?
    Ingen? Nähä

    Och Margaux..

    Härmapor. De flesta människor tycker det är tråkigt och lite pinsamt att dyka upp i samma klänning som någon annan, men influencers vill vara så lika varann som det bara går. De är som småtjejer som låtsas vara twins och insisterar på att ha samma kläder, frisyr, skor, ryggsäck osv. Jättekonstigt när vuxna kvinnor beter sig så.

    1300 spänn för en polyestertrasa, helt sanslöst!

    Det är en ”ge och ta”-grej. Influencers skickar pressutskick till varandra för att det är lite av en oskriven regel att ”supportar jag dig med att visa dina produkter, gör du det för mig”. Det är så det funkar.

    Smaken är uppenbarligen som baken. Tror på pressutskick och att den är så himla fin. Knappar på plagg verkar ju inne nu också så den har ju många rätt ?

    Spons eller pressutskick. Vilket de isf också är skyldiga att skatta för och markera som reklam, om de visar upp det!

    Det är helt ologiskt att det bara skulle vara en tillfällighet att alla bär samma klänning. Nä, nä. Den går vi inte på. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.