På den första bilden så frågar Molly Rustas om följarna kan gissa vad hon gjort.
Svaret på det måste väl ändå vara att hon gjort sitt absolut bästa med att gömma sina reklammarkeringar så mycket som det bar går utan att till 100% bryta mot marknadsföringslagen.
Det finns SÅ mycket plats att skriva att storyn är i samarbete med Royal Design och Rum21 och ändå envisas hon med att skriva det på den enda plats där det skyms av hennes namn.
”Jag kommer absolut att följa marknadsföringslagen, men givetvis inte mer än ABSOLUT nödvändigt!!”
Sen kommer vi till Rebecca Stella och hennes bröllopsresa som verkar vara en härligt sponsrad tillställning borta på Maldiverna.
I slutet av sina inlägg har hon smugit in ett |ad för att signalera att det rör sig om ett samarbete, vilket på intet vis är i enlighet med svensk lagstiftning, men här blir det lite klurig.
På Instagram måste man nämligen följa lagstiftningen i det land som reklamen riktar sig mot, och i det här fallet känns det mer rimligt att den riktar sig mot USA, snarare än Sverige, och i USA skulle detta kunna vara tillräckligt.
Publicerar Rebecca å andra sidan samarbeten som har med hennes jobb som programledare för Paradise Hotel så är det den svenska lagstiftningens krav som gäller, då programmet är svenskt, och på svenska.
Men om vi kör laget runt – skulle ni missat att det rörde sig om samarbeten i både Molly och Rebeccas fall eller har ni utvecklat örnögon, efter att ha hängt här inne så pass mycket, att ni såg det på en gång?
Tack för tips!
