Monas Universum om bloggreklam

Jag lever på min blogg. Jag lever på de intäkter som kommer från de affiliates som jag jobbar med plus det ni läsare handlar av mig i min webbshop. Man kan ju tycka vad man vill om huruvida en blogg är ett riktigt jobb eller inte men just nu är det det för mig. Jag har skrivit i hela mitt liv så varför inte tjäna pengar på det.
[…]

Fram till och med oktober så har jag skrivit 638 inlägg. Av dessa är 117 st markerade med reklam/samarbete. Det är ganska exakt 15,4 procent.
[…]

Jag säger konsekvent nej till mycket. Går på magkänsla oftast. T ex jäkligt glad över att jag inte hängde med i den där Flawless-skandalen. Rakapparaten som bara var en bluff. Eller ett par hörlurar jag aldrig hört talas om … som visade sig vara en bluff. // Monas Universum

Av kommentarerna under Monas inlägg att döma så verkar ingen där vara så brydd över reklamen.
De verkar tycka att antingen skrollar man förbi eller så läser man inläggen för att se om det är produkter eller tjänster man är intresserad av.
Den tyngsta kritiken verkar faktiskt handla om själva utförandet av reklamen, att Monas inlägg håller en ganska låg standard jämfört med andra influencers.
Förklaringen från Mona är att hon är sjukt oteknisk och inte vet hur man gör med bilder, filter mm och dr kan jag verkligen hålla med läsaren.
Att kunna leverera bra och trovärdiga samarbeten är galet viktigt för en influencer och att bara använda pressbilder på produkter istället för att göra ett genuint och personligt samarbete är under all kritik.
Om det här är en del av Monas jobb så får hon ju antingen lära sig hur det fungerar med kameror, filter och annan bildbehandling eller betala någon att göra det.
Det är ju JUST det här som är så framgångsrikt med influencer marketing – att samarbetet blir personligt och att influencern använder sin person som reklampelare, och om Mona inte gör det utan bara publicerar produktbilder från exempelvis Ellos så faller ju hela konceptet.
Detsamma gäller så klart även mig, och jag håller just nu på att lära mig mer om att skapa snyggare och bättre videos då grundkunskapen i exempelvis iMovie inte räcker.

Och bilderna/videoklippen behöver inte vara perfekta, långt ifrån.
Så länge de håller en hyfsad kvalité så är det ändå 100 ggr bättre än att bara publicera produktbilder i ett inlägg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *