När krisen var ett faktum för Isabella Löwengrip så var ett av hennes första uttalanden till Expressen att “Jag tror att hela branschen har kommit till en punkt där man har börjat ifrågasätta influcermarketing. Jag tror att det här var första kraschen.”.
Om det är vad Isabella faktiskt tror eller om det bara var ett sätt att skjuta skulden ifrån sig, att påstå att det inte har med henne att göra utan är någonting som kommer drabba alla influencers och hon var bara först ut vet jag inte, men oavsett så verkar det inte vara så många som håller med Isabella och hennes förklaring.
Johanna Ekström på Breakit skriver att kraschen inte alls är branschens utan specifikt Isabella Löwengrips, och Bianca Ingrosso tar det ytterligare ett steg längre. I början av veckan gästade hon ett event som Breakit höll i och sa följande på frågan om hon håller med Isabella i hennes dystra prognos:
Jag skulle säga helt tvärtom. Att influencervärlden är på väg ned? Nej det håller jag verkligen inte med om.
Det är mer på riktigt. Folk ser det som en riktig business och det tycker jag, ifrån vårt håll är ganska skönt, att folk tar oss på allvar. Det här är ingen lek.
Folk har också börjat förstå att det här är en business och att jag måste ha respekt för mig som varumärke, för kunder men även för följarna så att det inte blir för mycket av allting eller fel. //Bianca Ingrosso
Jag tror också att influencerbranschen kommer självsaneras, då företag helt enkelt inte orkar samarbeta med oseriösa aktörer då det både tar för mycket tid i anspråk att besvara skrivelser om anmäld reklam och att kontrollera konvertering och äktheten i engagemang, någon som Isabella anklagades för bara häromdagen.
