Ingen kunde väl missa när Hermine Hold slog upp sina shoppingdörrar för håraccessoarer, som knutna och fästa marknadsfördes i håret på Isabella Löwengrip?
Affärsidén handlade om att sälja håraccessoarer på nätet, likt tidigare framgångar så som iDeal of Sweden och Daniel Wellington gjort men med ett starkt laddat kvinnligt varumärke, och målet var att skapa ett miljardbolag på fem år.
Hermine Hold grundades i början av juni 2018 av Nordic Tech House som då delägdes av bland annat just Isabella Löwengrip.
Full av tillförlit med Isabella Löwengrips enorma plattformar – vars statistik senare visade sig vara mer än uppblåst – som marknadsförande kanal och en VD som tidigare har suttit i ledningsgruppen på Gant och varit VD på House of Dagmar i Katarina Roger så såg framtiden minst sagt ljus ut för Hermine Hold.
Vad händer den dagen Isabella Löwengrip bestämmer sig för att lämna skutan och säljer alla sina aktier i Nordic Tech House och således då även sin andel i Hermine Hold?
Helt plötsligt står företaget utan den marknadsförande plattform som varit en direkt avgörande faktor i företagets försäljning, men även anledningen till att Isabella klipper med företaget:
En orsak till försäljningen var också att det var svårt att skapa en skalbar verksamhet om man bara ska förlita sig till marknadsföring via Isabellas kanaler, vilket med facit i hand känns som en ren underdrift.
En annan anledning var att Isabella skulle fokusera på sin nya byrå i USA och Löwengrip invest och Löwengrip Beauty i Sverige, och att hon därför säljer sina aktier i Nordic Tech House.
Nu visar det sig att Hermine Holds VD Katarina Roger i tystnad lämnat efter drygt ett år på posten.
Linus Kaasik, som är en av Nordic Tech House grundare, har klivit in som tillförordnad vd. Han säger till Tidningen Breakit att Hermine Hold inte hade råd att ha Katarina Rogers kvar.
Nej, det är kanske inte så konstigt med tanke på att Hermine Holds försäljning säkerligen avstannat eller i alla fall saktat ner när Isabella slutade marknadsföra produkterna.
Kanske är det inte den bästa av strategier att hänga upp hela marknadsföringen på en persons plattformar som när som helst kan lämna sitt nyss uppstartade projekt för att något roligare dök upp?
Har du sett någon som helst marknadsföring av Hermine Holds produkter sedan Isabella Löwengrip övergav projektet?
