Samarbete vs samarbete

Influencer marketing har sannerligen tagit Sverige med storm.
Fler och fler företag vänder sig till bloggnätverk för marknadsföring och den traditionella printreklamen verkar vara på väg bort.
Den senaste tiden har jag flera gånger kommenterat fenomenet och hur jag tror att trenden kommer se ut under 2020.
Jag har en känsla av att följarnas förtroende för influencern kommer fortsätta sjunka i takt med att de gör fler och fler samarbeten, och speciellt då samarbeten där produkten de marknadsför är deras ”favorit” trots att det inte ens gått en vecka sedan influencern marknadsförde ett konkurrerande varumärke som givetvis också var hennes favorit.

Det här med att prata i ”jag-form” är enligt mig, en av sakerna som riktigt kan pulvrisera ett varumärke och dess trovärdighet på nolltid. Alla förstår nämligen att produkt efter produkt som visas upp, omöjligt kan vara en favorit.
Beskriv och presentera produkten i samarbetet för följarna istället och ta reda på vad de är ute efter, snarare än du själv.

Här kommer två exempel på min teori:
1. Alexandra Nilsson gör ett samarbete med företaget Swarovski och jag får känslan av att det är någon annan som skrivit inlägget åt henne då språket är helt annorlunda mot vad man normalt sett kan läsa inne hos henne.

Nu är det snart jul igen och jag vet exakt vad jag önskar mig i år. Smycken från Swarovski! I två år har jag fått presenter därifrån från Andreas, och jag blir lika lycklig varje gång. Swarovski är verkligen i min stil. Classy men också party, fast funkar ändå lika bra till vardags om man vill det. Ni vet ju att jag älskar allting som glittrar, men det får gärna vara i en stilren design så det inte tar över för mycket. I år har Swarovski en kollektion som heter Naughty or Nice, som handlar om ifall du har varit snäll eller lite stygg ?//Alexandra Nilsson

Ta en titt på smyckena och säg mig om ni tycker att de känns som ”Alexandra”?
Jag gör inte det inte tyvärr men de kan ju också bero på att Alexandra erkänner att hon hittat på allt som stod i hennes inlägg. Hon kallar det hela för ”story telling” vilket mest låter som ett fancy word för hitttepå. Hon bygger alltså fiktiva scenarion som hon sedan stoppar in sig själv och sambon Andreas i.

Så storytelling alltså? Det gör ju inte direkt det lättare att lita på vad influencers tycker och uttalar sig om när till och med det här var visar sig vara fejkat. 

2. Paula Rosas gör ett samarbete för företaget Safiras klockor med bland annat Hugo som rekvisita. Trots att jag vet att Hugo nästan aldrig tar av sig sin Rolex och att Paula aldrig skulle sälja sin klocka av samma märke så tycker jag att reklamen är riktigt bra utformad.

De blandar exempelvis inte in sig själva och pratar inte om klockorna som sina favoriter utan Paula presenterar dem helt sonika för de potentiella kunderna.
Hon skriver ingenting om sig själv eller produkten som hon riskerar att kastas tillbaka i ansiktet på henne om hon någon gång skulle få för sig att göra reklam för en konkurrerande verksamhet.
Paula är helt enkelt en reklampelare som lånats ut till ett företag som Safira för marknadsföring på hennes plattformar.
De betalar för hennes plattformar, inte hennes person, personliga integritet eller åsikter, och det är någonting alla influencers skulle gynnas av ifall de tog informationen till sig.
Hon behöver inte blanda in sig själv hela tiden. Fokusera på det marknadsförande företaget istället och försök matcha det med följarna istället. Annars kommer det inte finnas så mycket trovärdighet kvar att förlora och det är trots allt det viktigaste en influencer har till sitt förfogande..

Vad är era åsikter om innehållet i det här inlägget?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *