Att Caia Cosmetics något ”American Apparel-inspirerade” reklam fällts för tredje gången av Reklamombudsmannen för att vara på tok för könsdiskriminerande och nedvärderande mot kvinnor är ingenting som rör Bianca Ingrosso i ryggen.
Enligt RO framställer CAIA kvinnorna som sexobjekt medan Bianca är av motsatt åsikt. Hon har inga som helst planer på att ändra marknadsföringen, än mindre be om ursäkt för den.
Så här sa hon till Aftonbladet:
Nej. Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna och även jag som står framför kameran tillsammans med andra unga kvinnor som alltid är med på noterna. Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran, och de får godkänna och vi får godkänna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och i video ska bedömas av nån annan än oss själva. Det är inte män bakom de här kampanjerna som styr och ställer, det är jag.
Nu är Reklamombudsmannen endast en självreglerande instans för näringslivet, där en fällning inte kan leda till så mycket mer än en smäll på fingrarna, men vad tycker ni om Biancas agerande?
Borde hon lyssna på RO eller är det coolt att hon går sin egen väg och vägrar göra just det?
