Royal Design satsar stenhårt på att bli ”Årets Företag”

Ja, det var ju inga direkt trevliga omdömen från Royal Designs anställda på Indeed.com, där de vittnesmål som ges beskriver en allt annat än harmonisk eller optimal (hem?)miljö att vistas i.

Royal Design är ett företag om säljer Skandinavisk design och som ofta har samarbeten med olika influencers så som Petra Tungården, Alexandra Nilsson och Hanna Friberg (Hannalicious).
Influencerna verkar ääääälska allt som har med företaget att göra och hyllningarna vet inga gränser.
Men så är det inte för alla, särskilt inte för de som arbetar på Royal Design.

Skillnaden mellan influencernas gräddfil och vanlisarnas vanligheter har aldrig varit mer markant och man ser tydligt att Royal Design sannerligen gör skillnad på person och person.
Så här skriver några tidigare anställda som vill vara anonyma för våga ta bladet från munnen:

Det var idel tummar ner.
Dålig personalvård, dåliga chefer, dåliga team leaders…dåligtdåligdåligt.
Det här är ett företag som MÅNGA influencers samarbetar med och som verkar behandla sin personal uruselt.
Har flunsorna något ansvar här tycker ni?
På något vis känns det så, men det är kanske för att det är svenska anställda som klagar? Att närhetsprincipen gör så att det känns mer upprörande att svenska anställda behandlas illa än att exempelvis H&M blivit påkomna med att upprepade använda sig av barnarbetare i sina fabriker?

Ibland kan jag rabiat tycka att influencers ska ta ansvar för varenda steg de tar, men det är faktiskt orimligt. (That’s right, I said it)
Är det här en sådan situation som de borde agera i eller är det en sådan situation där ansvaret inte kan läggas på dem och inte heller kravet att sätta ner foten?

Vad tycker ni?

Ps. Fastän Isabella Löwengrip uttryckligen sagt att hon inte kommer visa särskilt mycket av sitt hus för följarna så är det en house tour de flesta av er här inne sitter och väntar på, eller hur?
Busted, era nyfikna små rackartussar! 😉

Tack för tips!

85 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vad fan har Isabella med det här att göra? Ge dig nu.

      Kram <3

        ?

          ☺️

      Ditt Ps ….går väl bara ut på att det ska bli mer trafik hit…eller hur ?
      Finns ju så många åsikter om vissa.Tips vänd blad.

        ….
        …?
        …!

        Ehhhhh. På vilket sätt ökar trafiken hit om det står en liten mening om IL i texten?

        Kram på dig.

          Är du ny här….anonym ?
          Glad påsk och stor kram till dej 🙂

          Kram ❤️

    Låter inte kul, men mycket av det som skrivs känns som om det är skrivet av ett barn. Ingen betald ob, borde stå i avtalet. Faktisk uppsägningstid stämmer inte med avtalet – då går man till facket. Att chefen tar kritik med de anställda en och en är ju självklart, något annat hade varit katastrof! Varför skulle det göra det omöjligt att försvara sig?
    Känns helt klart som oerfarna anställda som utnyttjas och inte vet vad de kan eller bör kräva.

      Många sånna här företag anställer ofta unga, oerfarna personer som inte vet vad dom har rätt till eller va dom kan kräva av arbetsgivaren. Därav utnyttjas de med dåliga löner och pissavtal och byts lätt ut om de säger emot eller gnäller.

      Hej… jobbar själv på RD. Många vågar inte skriva på sitt vanliga sätt för dem kan bli påkomna om dem har en pågående anställning. Problemet är att dem som går till facket eller ifrågasätter något, antingen blir sparkade (om det är en provanställning) alternativt blir dåligt behandlade av sina chefer/TL om genom härskartekniker/nedtryckande metoder.

      Facket gör det dem kan, men HR måste också vara på personalens sida för att något ska hända. Chefer + HR är fullt medvetna om problemen som finns trots påtryckningar från facket.

      Människor inom ledningen har öppet uttryckt missnöje om facket, fackmöten osv. Just för att medlemmar försöker få hjälp med att få igenom förändringar för att förbättra arbetsmiljön.

      Årets företag 2020 – Eh nej tack!

    Du som arbetar, se till att gå med i facket. Nu, typ. Då har du i alla fall en liten chans att sätta hårt mot hårt när din arbetsgivare vill trycka till dig.

      välj något annat fack än Kommunal bara för där går 6% av medlemsavgiften du betalar till Socialdemokraterna.

        Det stämmer inte. De har slutat med det.
        Sedan är det ju inte konstigt att de har haft det så då Socialdemokraterna historiskt gjort det möjligt för de frågor som facken driver. De arbetade historiskt tillsammans för arbetares rättigheter.

          det stämmer visst, jag pratade med dom i telefon senast i måndags och passade på att fråga om det! står även på deras hemsida.

          och ja, jag vet.

            Den info jag kan hitta är att de slutade 2019.

            De har slutat med det. Misstänker att du inte ringde Kommunal Direkt?

      Njae inte gjorde handels mycket för mig inte.. helt slöseri på pengar till facket

        Tycker du om kollektivavtal? Om alla går ur facket kommer arbetsgivaren få ännu mer makt.

        Jag har aldrig haft stora problem så kan inte uttala mig, men den kontakt jag haft med facket har varit väldigt positiv. Hjälpsamma, bra utskick samt bra erbjudanden faktiskt. Inte så ofta man (förhoppningsvis) behöver använda facket ju

    Isabella, nja, hennes bäst före-datum som intressant person har gått ut. Det jag kanske väntar på är Cissi Wallins kommande rättegång när den nu blir av. I övrigt känns det väldigt klent med folk att intressera sig för. Har vi passerat ”peak influencer”-punkten?

      Defintivt. De levande reklampelarnas tid är förbi.

      Ny rättegång med Wallin? Är det Virtanen igen eller nåt nytt? Shit, vad jag inte hänger med nu för tiden ?

        Överklagat till hovrätten

    Och så slänger du in IL på slutet för att du ska få fler kommentarer, så himla löjligt. Det är nog mest du som är det mest nyfikna. Men ja jag kan säga att jag är ganska nyfiken på att se mer av huset, älskar sånt. Skillnad på person och person gör ju du också så där är ju en likhet mellan dig och Royal design i så fall, du ändrar dig en del också, är inte konsekvent beroende på vem det gäller och vad som krävs i stunden.

      Ändå verkar det mest vara du som kommenterar om Isabella… Så du tog ju betet iallafall. Dessutom var det inte ens något negativt om Isabella.

        Varför kallar du dig Lisa? Nej jag brukar inte kommentera eller tjata om Isabella som någon gör under varje inlägg. Nej var inte negativt men med en strategi – att få fler kommentarer och skvaller om IL. Ja tyvärr var vi ju flera som skrev, skulle bara låtit bli, bättre det och inte gå i fällan. Glad Påsk!

          Kram!!

            Är kram det nya översittar ordet.

              Brun hårig sjuk sköterska köpte en skum tomte av kassa personalen.

                ???
                Älsk på den

    Alltså ingen väntar på en house tour av Isabella. Tror hon gör helt rätt att varva ner och hålla livet mer privat.

      Mja jag ändå, tycker det är kul att se hur folk bor, även Bella.

    Det här stycket är mycket otydligt, vad säger den fd anställda och var tar deras citat slut? Och var börjar din egen text igen?

    ”Så här skriver några tidigare anställda som vill vara anonyma för våga ta bladet från munnen:

    Det var idel tummar ner.
    Dålig personalvård, dåliga chefer, dåliga team leaders…dåligtdåligdåligt.
    Det här är ett företag som MÅNGA influencers samarbetar med och som verkar behandla sin personal uruselt.”

      Det är väl uppenbart att det är där bilden med alla citat ska ligga?

    Hon kommer göra en house tour när hon får betalt för att göra det. Dvs sponsrad inredning.

    Vet man om att företaget behandlar sina anställda så här och ändå väljer att samarbeta med dom så är det riktigt fult och äckligt tycker jag. Tror dock att de flesta inte vet om det. Viss research bör man ju göra om de företag man jobbar med men det är kanske inte lätt alla gånger att få tag i info som detta ?

      Hur många samarbetar inte fortfarande med mathem efter aftonbladets reportage?
      Folk bryr sig vara inte hur arbetare har det, så länge pengarna rullar in..

        Långt ifrån alla läser ju Aftonbladet dock…

          Skulle aldrig få för mig att ge Aftonbladet eller expressen klick

        Vet inte ens vad det syftar på? Så jag tycker faktiskt inte alls det är konstigt att människor och influensers inte vet om företagens interna skandaler alltid, såvida det inte fått stor spridning. Har sett kassa omdömen för royaldesign dock så har aldrig köpt där pga det. Gjorde tydligen helt rätt. Jag kräks på sådana företagskulturer och chefer – borde vara direkt olagligt att driva företag på det sättet. Tvi på dem. Usch.

    Låter ju dock som om det är samma person som skrivit många inlägg, det är samma ordval och meningsuppbyggnad.

      Ja det ser så ut. Det är såklart oerhört tråkigt att de har en arbetsmiljö som ej är bra, men vissa saker är ju rimliga? Tex kritik tar man ju inte framför hela gruppen, SJÄLVKLART tas den i enrum? Och ja, en provanställning kan sägas upp på två veckor (därav prefixet prov).

        Saken är snarare sättet det görs på, personalen är på helspänn för närsom kommer en TL och vill ha ett litet samtal med en. Det handlar alltid om att ge den anställda kritik, oftast för helt orimliga saker och saker som TL inte förstår då dem inte ansträngt sig för att lära sig vad personalen gör i sitt arbete. Det är aldrig ett litet samtal för att berömma. Management by fear helt enkelt. Och kritiken tas högt och tydligt bland alla också, det beror lite på hur mycket TL ogillar personen i fråga ?

      Tänkte samma!

    Vet en person som har chefsposition på RD. Har jobbat med hen som ung tjej för några år sen. Fruktansvärd som person, kör med härskartekniker och stilen management by fear. Så kan verkligen tänka mig att det är så på RD, blir inte alls chockad när jag vet en som jobbar där.

    Förra året var kritiken massiv på deras insta. Mängder med upprörda kunder som inte fick sina grejer, inte fick pengar tillbaka mm mm. Royal design har alltid varit ett skumt företag. Men så är väl grundaren från Emmaboda…

      >Men så är väl grundaren från Emmaboda…

      ?!?

        Det vet man ju att I Emmaboda simmar de fula fiskarna.

        Det är sen gammalt.

    Andrea Hedenstedt har ju även skrivit mycket om att hon haft väldigt mycket problem med royal design när hon beställde en dyr soffa därifrån som aldrig kom och kundtjänsten svarade inte hur mycket hon är försökta kontakta dem. När hon tillslut skrev till dem på instagram och de såg att hon var en stor influencer däremot blev de väldigt hjälpsamma… Verkar inte vara ett särskilt seriöst företag.

      Tänkte beställa något från de men nu avstår jag så tack för infon. ?

        Beställ från Nordic nest istället. Mycket bättre. Aldrig haft problem där!

      Många paket som ”försvinner ”

    Men är det inte samma person som skrivit allaomdömen? Samma meningsuppbyggnader, ord och åsikter.

    I IL senaste blogginlägg pratar hon om att hon är trööt på sina möbler och ska byta ut allt. Kanske var det så att möblerna vad spons som inte följer med till nya huset? Därav hinten om nya möbler..

      Hon tigger ett Malmstensmatbord bl a annat. Tröttsam människa som ska ha allt gratis. Hon fattar visst inte att hon gjort bort sig för all framtid.

        Tigger? Tigger säger du haha för att hon efterfrågan om någon har ett sådant bord att sälja till henne, hon menar ju inte att någon ska ge henne det, inte att någon ska skänka henne det haha.. Men varför skulle hon tacka nej till gratis möbler om hon får, det gör inte andra influencers heller. Du lyckas vända allt till fel du och skamma IL. Du fattar visst aldrig du… du ger inte upp, du kämpar på med smutskastandet. Sjukt hur du håller på.

      Men snälla människa haha… De gamla möblerna har hon haft länge och de följde med, som vi har sett på hennes blogg och story, ja du kan se det där, att de möblerna finns med i nya huset. Hon kommer byta ut en del skriver hon, en del, inte särskilt konstigt det gör många vid flytt, ganska vanligt faktiskt, en del byter ut allt vid flytt till o med.

    På tal om företag. CW vevar idag på Instagtam rörande att ROKS var tvungna att betala Nordic choice:s en avbokningsavgift på 200.000. En hel del människor försöker förklara att denna typ av summa är jätteviktigt för ett hotell när en avbokning sker, och försöker väva in att CW kanske ska tänka på arbetarna som är anställda på hotellet (som kanske blir lidande om ett hotell förlorar massa pengar). Borgarfeminism i sitt nötskal ❤ varför skulle CW bry sig om några hotellanställda med jättelåg lön?!?:)

      Varför skulle CW bry sig om någon annan än sig själv och sitt uppsvällda ego?

      Vem är CW och vad fan är ROKS? Specificera tack.

        CW är en felstavning av CV, sån meritförteckning.
        ROKS är en felstavning av rocks, typ som whiskey on the rocks.

        Så någon har lämnat in en meritförteckning, blivit arg och sen får fel beställning i baren.

        Men det är bara vad jag tror.

          Jag har hört att det är såntdära Pop Rocks, alltså kolsyrat godis som man smällde i sig som barn.

    Tycker det ofta verkar som att kundnöjdhet och medarbetarnöjdhet hänger ihop. Jobbade på ett företag som hade bäst kundnöjdhet i sin bransch. Nästan alla mina kollegor och de som var chefer där var jättetrevliga och hjälpsamma. Folk verkade trivas och gjorde ett bra jobb.

    Finns mycket att säga om Royal Design, men ännu mer om konkurrenten Nordic Nest. Båda företagen f.ö startade i Kalmar. Nordic Nest är ett ytterst oseriöst företag med obefintlig personalpolitik. Antar att det blir så i en bransch där de dåliga marginalerna gör att man måste jaga varje öre.

      Aha. Låt höra om Nordic Nest. Har inte märkt något och jag jobbar ändå där. Nyfiken på hur den dåliga personalpolitiken är. . ??

      Hej Mia,

      Jag brukar i normala fall inte kommentera i den här typen av forum. Men känner i det här fallet att det är nödvändigt. Mitt namn är Bank Bergström och jag är VD på Nordic Nest.

      Med tanke på att du i din kommentar tydligt påstår att personalens trivsel på Nordic Nest är långt mycket sämre än det som kommentarerna ger intryck av på Royal Design känner jag det nödvändigt att svara på din kommentar. Av två skäl, det första är att jag menar att det du skriver är direkt felaktigt och ett grovt övertramp. Personalen är vår viktigaste resurs och det är tillsammans med våra kunder vår viktigaste prioritering. Vi mäter ofta frågor kring ledarskap och trivsel. I vår senaste undersökning svarade 94% av våra anställda att de skulle söka om sitt jobb om de fick chansen.

      Den andra anledningen till att jag känner att ett svar är nödvändigt är att, om det är så att du känner någon som jobbar hos oss och har den känslan du beskriver eller om du själv gör det, då är det såklart inte OK att det är så. Och då vill jag gärna att du så snart som möjligt kontaktar mig personligen på bank.bergstrom@nordicnest.com så att vi kan åtgärda situationen.

      Jag känner mig väldigt stolt över den kulturen och det ledarskapet vi har på Nordic Nest. Och delar inte alls din bild av att vi har så låga marginaler så att vi inte kan prioritera vår personal. Tvärtom lägger vi gärna mycket resurser på att öka engagemang och motivation hos teamet.

      Har du några frågor eller funderingar är du självklart välkommen att kontakta mig på mailet ovan.

      Passar på att önska en Glad Påsk!

      Med vänliga hälsning,
      Bank Bergström
      VD, Nordic Nest

        Väntar spänt på Andreas E och Magnus P kommentarer nu. Kanske Hanna N ska flika in med ett försvarstal också? Eller ska RD’s elit lysa med sin frånvaro som vanligt? Blunda för problemen bara, det är ytterst hållbart i längden. Lyssna absolut inte på ”tjatiga kundtjänsten”, dom klagar ju bara oavsett 😉

        Lär er av Bank. Gör som honom.
        Bank kan du snälla anställa mig istället? Jag gör vad som helst!

        Tack för att du ger ett svar på tal! Tror det är en stor skillnad mellan NN och RD.

    Jag längtar iaf efter en liten tour ?

      Jag med, iaf lite bilder hoppas jag på att få se. Kul att se inredning och hur bloggare bor. Verkar vara ett fint och mysigt äldre hus.

    Små rackartussar!

    😀 😀 😀

    Jobbar på RD. För lite personal gjorde att vi låg tre VECKOR back på mejlen, 60 min kö i telefon hela tiden vilket gjordes att mejlen inte kunde besvaras och den kön växte. Detta var från black week nästan fram till mars?

    Kunder kan ha mejlat in flera mejl men inget vi ser då kön är så lång. När influensers hör av sig på instagram där en annan del av kundtjänsten sitter besvaras dem direkt, pga att de är just influensers.

    Teamledarna är hemska. Är du under provanställning och tar in facket i frågor får du tyvärr åka direkt så ingen vågar ta in facket i några frågor längre. Teamledarna lyssnar inte på kritik och skiter totalt i oss ”på golvet”. Orimliga krav och alla går på tårna för man inte vågar göra annat pga man inte vill bli sparkad.

    Alla recensioner är från olika personer. Du behöver ett inlogg på Indeed och kan endast lägga en recension per företag.

    Många sjukanmäler sig pga psykisk ohälsa och vi jobbar många man korta varje dag. Många gråter även ofta på jobbet 🙁
    Och ja, vi kan söka andra jobb men det är inte jättelätt alla gånger heller, och inte heller i dessa tider.

    Nordic nest är mycket bättre att handla ifrån!

      100 % sant. Tyvärr!

      Många väljer att skriva recensioner med annan ”skrivstil” för att inte bli påkomna på indeed. Har själv behövt göra det.

      Tack för att ni uppmärksammar detta. Är viktigt att influensers tar ansvar för vilka företag dem väljer att marknadsföra.

      /Fd anställd som slutade på grund av hemska chefer/teamleaders.

    Jag hoppas verkligen att du hittar ett nytt jobb omedelbart. ❤

    Jag får en känsla av att det är en och samma person som har skrivit det flesta av omdömerna.

    Jag jobbar också på RD och kommentaren ovan stämmer till 100%. Alla recensioner på indeed är skrivet av olika personer för man kan bara göra ett inlägg per inlog. Eftersom man är rädd att de ska lista ut vem som skrivit det har man kanske inte riktigt skrivit ”som man brukar”.

    Vi har så så så länge hoppats att detta skulle uppmärksammas. Vi gråter varje dag, på jobbet. Vår TL bryr sig inte och vi får ofta höra ”jag vill inte att du ska tycka synd om mig asså men jag har jättemycket jag också!”.

    Det ställs orimliga krav! Kundtjänstchefen saknar kompetens och utbildning och lyssnar inte på personalen när den flaggar för problem.
    Teamleaders kör förminskning och härskarteknik. HR avdelningen saknar också kompetens och utbildning. Facket har gett upp nu.

    Den enda positiva kommentaren på indeed är skriven av företagets löneadministratör som är Den största ormen i mannaminne.

    Jag jobbar också där och instämmer 100% med tidigare kommentarer

    Jag jobbar också där och det stämmer allt som skrivs. Det är olika personer som skrivit, som tidigare har påpekat har folk anpassat språket för att dom är rädda för att bli påkomna. Hoppas det här får folk att sluta handla av RD.

    Enligt min uppfattning, ett oseriöst företag. Gjorde en reklamation på en defekt vara en julklapp i december månad 2019.
    Skickade tillbaka varan i december månad och de svarade först i mars månad 2020, tack vare att jag fick hjälp från Klarna, då de frös fakturan. Skulle aldrig någonsin köpa något från RD inte ens om det kostade 1 krona.

      Som tidigare kommentarer skriver, de ligger flera veckor bak i hanteringen av mejl. Jobbar där själv och kan intyga detta. När man inte får svar på mejl så ringer man. Och så tänker alla. Så telefonerna ringer och ingen svarar på mejl 🙂 Och inte är folk trevliga när de ringer heller. Eller förståelse för att det kanske inte är personen i telefonens fel att din produkt är trasig. Oseriöst företag? JA. Bojkotta skiten istället. Hjälp oss som är anställda där att göra det bättre.

    Jag är en av dom som jobbade hos royal design och det är den värsta företaget man kan jobba åt! Sparkar folket innan ”provanställning” tar slut, Chefer behandlar sin personal som skit och ingen som lyssnar eller försöker göra nåt för sina arbetare. Som några redan skrev så är denna företaget bara ute efter höga försäljnings ciffror. Här i Nybro vet alla vilket skit företag det är och ingen som vill jobba där…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.