Det var till att vara på hugget!
Tidigare har det tagit KO en halv evighet att få till en stämning men kanske känns det här extra relevant med tanke på att Katrin använt sig av coronakrisen som en skrämseltaktik i reklamen som hon nu blir stämd för?
Oavsett vilket så tycker jag det är GRYMT bra av KO att omedelbart reagera.
Reklamen som avses i stämningen hittar du HÄR om du missat den.
Det är influencerns eget företag Clean Eating som säljer fiskoljan och enligt KO ska inlägget ses som reklam för produkten. Det som företag för fram i reklam måste gå att bevisa. När det gäller vissa produkter, exempelvis hälsopreparat, är det särskilt viktigt att mottagaren kan lita på att det som sägs är sant.
–Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
För att få ett snabbt stopp för marknadsföringen vill KO att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud, det vill säga ett förbud som gäller direkt och fram till att domstolen slutligen avgör målet.
Förutom det här fiskoljefiaskot så kommer även tre andra inlägg tas upp i Patent och Marknadsdomstolen där KO anser att Katrin gjort smygreklam.
Det lönar sig alltså att anmäla sådant man tycker är smygreklam och/eller falsk marknadsföring, så fortsätt med det!
