Alexandra Nilsson beklagar sig över marknadsföringslagen

Det har blivit väldigt konstigt nu när män som inte kan sociala medier ska bestämma lagarna kring hur vi måste reklammarkera..// Alexandra Nilsson

Är problemet verkligen att det är män som bestämmer lagarna?
Män som inte kan sociala medier?
Eller är problemet influencerns som inte förstår, vill ta in eller accepterar existerande lagstiftning?
Alexandra skriver nämligen att hon inte behöver markera ut inlägget som reklam om hon inte skriver ut var möblerna kommer ifrån, men hon glömmer en sak som även den ingår i marknadsföringslagen – produktplacering.
Nu syns det varken några loggor eller namn så det jag skulle kanske inte kalla den för en lyckad produktplacering, men samtidigt hänvisar Alexandra sina läsare till Instagram där hon de facto har ett samarbete för möblerna, så saker och ting är inte riktigt så glasklara som Alexandra vill få det till i sitt blogginlägg.

Nej, hon kanske inte använder den här plattformen till att tjänar pengar på, men samtidigt använder hon den till att hänvisa läsarna vidare till den plattform där hon tjänar pengar genom betalda samarbeten.

Hade jag varit Alexandra så skulle jag nog vara lite försiktig i mina uttalanden i frågan, då det uppenbart finns luckor i kunskapen om marknadsföringslagen.
Att det skulle vara män som tagit fram den är nog det minsta problemet skulle jag tro…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *