Är företag som flw strategies som att kasta pengar i sjön?

Jag kommer skriva ”tävling” i inlägget men menar tävling/lotteri eftersom lotterilagen inte skiljer på dem sedan 2019-01-01.

När man ser tävlingar på sociala medier (i det här fallet Instagram) så handlar de oftast om marknadsföring, antingen av en enskild produkt, ett företag eller ett varumärke.
Genom att vinsten presenteras så exponeras företaget och ofta krävs det också att man besöker företagets Instagramkonto för att följa det.
Den här typen av följare, som enbart följer för att vinna tävlingar, värderas ganska lågt av flera anledningar.
En av dem är just det – många följer enbart för att tävla och avföljer kontot så fort vinnaren är korad.
Avföljer de inte ett konto de inte är intresserade av så kommer algoritmerna se till att det ändå döljs i deras flöde och är inte mer värt än en ”köpt spökföljare”.
Men… Det som företaget ändå HAR fått ut av den här typen av marknadsförande tävling är exponering.
Eftersom produkten de tävlade ut kommer från företaget och man ombads gå in på företagets konto och följa dem (oavsett var tävlingen skedde) så har med största sannolikhet både företagets logga, namn och eventuell produkt fått exponering genom alla de som tävlade, något som i det långa loppet säkert kan vara gynnsamt för företaget, men exponering är svårt att värdera i pengar då det är näst intill omöjligt att mäta ”lyckad exponering”.

Men att exponering är värdefullt kan vi nog alla vara överens om, och därför blev jag lite fundersam över den här tävlingen jag såg inne hos Therese Lindgren.
En tävling som är i samarbete med coordinatedcompetitions.

Den är förmodligen inte olaglig på något vis, trots att den säkerligen kan ses som vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagens regler eftersom vinsten inte har någonting med det marknadsförande företaget att göra.
Det marknadsförande företaget (som är taggat i inlägget) har nämligen inte heller någonting med de marknadsförande företagen att göra.
Förvirrande?
Jag ska försöka förklara…

Tävlingen som coordinatedcompetitions ordnar går alltså ut på att man ska följa de 34 konton som DE följer.
Alltså dessa:

Det är alltså dessa 34 företag som marknadsföringen gäller, inte coordinatedcompetitions eller Apple (som vinsterna kommer ifrån). Vinsterna är alltså som en typ av ”lockbete” som dessa 34 företag betalat coordinatedcompetitions för att köpa in och locka folk med för följa deras konto.

Det går alltså att följa dessa 34 konton utan att ens ha besökt deras sida, direkt från coordinatedcompetitions lista  (där försvinner exponeringsaspekten av att ha en tävling) och eftersom vinsterna inte har med något av de 34 företagen att göra så skulle jag gissa på att det enda de tävlande kommer minnas från den här tävlingen är Therese Lindgren. Och Apple.

Efter diverse ompekningar från det organiserande kontot coordinatedcompetition så hamnar man slutligen på sidan flw strategies (som tydligen har en aversion mot stor bokstav) som beskriver en av sina tre tjänster på följande vis:

Frågan är väl vad dessa följare (real followers, duh)  är värda? 
Är de värda pengarna dessa företag betalat till coordinatedcompetition/flw strategies för inköp av priser från Apple (30 000 kr) , arvode till Therese Lindgren (förmodligen runt 200 000 kr och uppåt) och slutligen arvode till coordinatedcompetition/flw strategies själva. (okänd summa)

För vad ska dessa företag göra med de följare de fått genom en slentrian knapptryckning bland 33 andra? 
Ingenting.
Vad kan de göra för att öka interaktionen med dessa följare?
Mycket lite.
Företaget kan välja att betala och boosta en uppdatering, men de kan inte välja att boosta den i sina följares flöden utan den kommer bara synas för en utvald målgrupp som inte redan följer kontot. Och vad betalade de då coordinatedcompetition/flw strategies för?

Tanken med coordinatedcompetition/flw strategies är kanske god men frågan är hur bra resultatet kommer visa sig vara i det långa loppet för de betalande företagen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *