Ett kort bakgrund till konversationen här nedan.
Jag kontaktades av företaget Sudio som var intresserad av ett samarbete med mig. Personen som skrev mailet har förmodligen fått dessa instruktioner och ingen skugga ska falla på hen, utan det här är kritik mot företagets marknadschef och de som tagit fram den här strategin för marknadsföring på sociala medier.
För sakens skulle så presenterade jag dem med ett förslag på kostnaden för ett sponsrat inlägg på bloggen med ett inlägg köpet på Instagram.
De var bara intresserade av att marknadsföra sig gratis på Instagram i utbyte mot ett par hörlurar och några små gåvor till mig och er som använder min rabattkod för att ”för att sprida lite extra glädje” som hen skrev.
Det här är hur resten av mailkonversationen förflöt:
Det här gör mig förbannad.
Att erbjuda en samarbetspartner att bli en ”affiliate” och få procent på försäljningen kan absolut vara en del av upplägget gällande ersättning, men marknadsföring på sociala medier handlar om mer bara direkt sälj, det handlar om varumärkesbyggande. Produktplacering. Att få människor att tänka på just DITT varumärke – i det här fallet ”Sudio” när de hör ordet ”hörlurar”.
Ta det här inlägget från tidigare idag med Nicole Falciani och aimn sportswear.
De sålde kanske inte jättemycket produkter genom Nicoles inlägg men värdet för deras varumärke ökade enormt. Många som sett och uppskattat videon kommer kanske välja just aimn sportwear framför ett annat märke, just på grund av Nicole och hennes video.
Skulle hon då erbjudas 15% för försäljningen som just den här videon genererar? Nej, det är orimligt och enligt mig, ingenting ett företag med kunskap om influencer marketing ens skulle erbjuda.
Det är också respektlöst.
Man väljer en plattform för sin marknadsföring för att man tror att den ska generera ett bra resultat, men samtidigt tycker man inte att den är värd att betala för?
Även som mikro influencer så tycker jag att man ska ta betalt, om det så bara är 200 kr i början för att poängtera att man tar sitt arbete på allvar.
Så vida det inte handlar om ett ”barter samarbete” där marknadsföring byts mot en rimlig ersättning, typ en bil så tycker jag inte att ersättningen för produktplacerande eller varumärkesbyggande marknadsföring enbart ska bestå av produkter.
Ett par hörlurar för en tusenlapp för marknadsföring värd tio gånger så mycket eller mer är inte okej!
Även om du inte är Kenza, Therese Lindgren, PewDiePie eller Kim Kardashian så får du som en mindre influencer aldrig glömma bort värdet av dina plattformar.
Det finns ju en anledning till att företaget kontaktar dig från första början, för att de ser en marknadsföringsmöjlighet i dig och dina plattformar.
Se som en komplimang och en bekräftelse på att du är på rätt spår, men låt inte företagen utnyttja dig för att du känner dig smickrad, sedd och lite viktig.
Du ska FORTFARANDE ha mer än ett läppglas, ett mobilskal eller ett par hörlurar för ditt arbete!
Och vill du bli tagen på allvar och växa till att bli en större influencer – följ marknadsföringslagen från ditt första samarbete.
Sätt dig in i branschen så kommer det minska riskerna för du blir utnyttjad.
Det kommer alltid finnas oseriösa aktörer som kommer be dig att inte skriva att det rör sig om reklam, men skippa dem. De kommer bara skada ditt varumärke i det långa loppet.
Så SKÄRPNING företag!
Det här ju pinsamt att se!
