Influencers blir skedmatade av Instagram

Att göra rätt är lätt, och att göra mindre rätt är mindre lätt.
Använder du dig av #ad på Instastory så kommer Instagram ställa frågan om huruvida ditt inlägg innehåller ett samarbete och påminna dig om att använda dig av deras ”branded content-funktion” för att göra det enklare för följarna att se vad som är reklam och vad som inte är reklam.
Och trots det så ser man HELA tiden Instastories där influencern gömmer ett pyttelitet #ad i något hörn eller på samma ställe som kontots namn är – allt för att vara så otydlig som möjligt, men änd ha någonting att peka på om man blir ifrågasatt.

Så ha i åtanke nästa gång du ser en influencer använda #ad utan den inbyggda funktionen för sponsrade inlägg, att det är ett medvetet val av dem för att det inte ska vara så tydligt för följarna att de inlägget är reklam.
Inte varit slarvig, inte haft bråttom och kan inte säga att man inte visste…

De har MEDVETET VALT BORT eftersom man inte kan publicera ett inlägg utan att välja ett av de två alternativen här ovan.

Tack för tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *