
Efter mina inlägg om fuskinfluencern Ines Kokic och hennes shoppade Instagramkonto så fick jag ett mail om ett liknande upplägg av två svenska influencers, men där de tagit det till nästa nivå.
Manfred Erlandsson och Johannes Gustavsson har startat företaget ”Social Vitality” som går ut på att köpa upp och ta över existerande Instagramkonton som de sedan fyller med adlinks/affiliatelänkar som de tjänar pengar på.
Till skillnad från Ines som bytte namn på Instagramkontot hon köpt så verkar det inte finnas något sätt att kunna SE om ett konto blivit uppköpt av Social Vitality eftersom de driver sina köpta konton vidare som ursprungsinnehavaren.
Hela deras affärsidé bygger ju på att ingen ska märka uppköpen.
Du behöver givetvis inte klicka på någon adlink eller köpa något, men jag tycker det är någonting som skaver med ett företag vars affärsplan går ut på att tjäna pengar genom att i det dolda iklä sig rollen som en influencer/ett konto och utnyttja följarnas förtroende för det och den trovärdighet som det byggt upp.
Förtroende, transparens och trovärdighet är hela stommen för influencer marketing och jag varken tror eller tycker att sådant kan säljas hur som helst, särskilt inte när det sker i det fördolda.
Förutom att företaget Social Vitalitys hela koncept bryter mot vad som är tillåtet att göra på Instagram, så undrar jag ju givetvis vad ni anser om det här?
Skulle du ha något emot att konton du följer säljs till ett företag som helt plötsligt börjar pumpa ut adlinks på content som är tillräckligt likt det som tidigare publicerats för att du inte ska märka uppköpet?
