Fatima Maziad, Hairlabex och deras unika kollektion halsband

Fatima Maziad är en influencer som på Instagram – @fmaaziad – svskriver att hon är ambassadör & produktutvecklare för @hairlabex, för vilka hon påstår sig ha tagit fram en smyckeskollektion av unika smycken.
Hur många gånger har vi inte hört det?
Alla dessa fantastiska influencer-designer som tagit fram någonting HELT NYTT som inte tidigare funnits på marknaden.
I videon här ovan så visar hon upp vad det är hon tagit fram – nämligen en kollektion med astrologihalsband, i 18 karats guldplätering.

I sin video säger hon följande saker:

Ni ska ÄNTLIGEN få ta del av den här kollektionen jag skapat.
…därför valde jag att skapa den här kollektionen…
Jag älskar tunna, väldigt enkla halsband med någon symbol eller så här, någonting personligt och därför valde jag att skapa…
Det här finns ingen annanstans för jag har skapat det här tillsammans med Hairlabex utifrån vad JAG vill ha. Alltså längden, 40 cm…
Jag har krigat för att få den exakt 1 cm.
Självklart har jag inte bara skapat mitt egna horoskop utan alla 12…
…saker jag velat ha på marknaden som jag inte hittat, och att få skapa det själv…
…det kommer bara komma mer och mer och mer av det absolut bästa, jag lovar er…
Jag har velat ger er saker som man själv velat ha jättelänge men man hittar det inte…

Jag tror ingen som sett video, eller läst den här sammanfattningen missat att det här är en unik kollektion som Fatima själv designat och skapat eftersom den inte går att hitta någon annanstans.

Förutom på Alibaba/AliExpress då…
Mhm…den lilla detaljen…

Bild från Alibaba/AliExpress med bilder på identiska smycken.

Konversation med säljaren som bekräftar att det rör sig om 18 karats guldplätering på smyckena.

Bild från Alibaba/AliExpress med närbild på ett av hängerna.

Bild från Alibaba/AliExpress med bilder som visar måtten som är samma som på Fatimas smycken

Bild från Alibaba/AliExpress med bild på smycket - en kedja på 40 cm och en 5 cm förlängning

På Alibaba/Aliexpress kan du köpa ett hängsmycke med tillhörande kedja för allt mellan 6 kronor – 16 kronor beroende på hur många du beställer, men köper du minsta tillåtna mängd – 12 st – så kostar de 16 kr/styck.
De är gjorda av exakt samma material som de Fatima påstår dig ha designat och krigat för – 18 karats guldpläterat rostfritt stål med en kedja på exakt 40 cm, med förlängning på 5 cm och ett hänge som har runt 1 cm i diameter.

Skärmdump från videon där Fatima visar upp ett halsband i billig Kina-påse.

I sin video visar hon till och med upp sina smycken, förpackade i de där plastpåsarna med pappershänge som man alltid får från Kina och som ser SÅ billigt ut.
Hade hon velat framställa dem som seriöst framställda så hade de väl i alla fall legat i någon typ av låda eller liknande, men det kanske är för mycket begärt?

ALLA 12 av de olika horoskophalsbanden är nu slutsålda på hemsidan, och jag undrar exakt hur många halsband av varje som hon beställde från Kina? 
Alla ni som betalat 399 kr för era halsband, med eller utan hennes erbjudande, har med största sannolikhet blivit rejält blåsta här.
Det som utmålades som egendesignade, unika halsband från en influencer är ingenting annat än massproducerade bijouterier från Alibaba/AliExpress som kostat Fatima några ynka kronor styck att köpa in.

När Fatima och hennes unika kollektion blir ifrågasatt så låter det helt plötsligts så här:

Helt plötsligt har hon aldrig påstått sig ha tagit fram dem som unika utan bara att de inte finns i Sverige. Bla bla bla.

Jag skulle nog kalla det här för rätt rejäl falsk marknadsföring!

Tack för tips!

328 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Får man vara såhär jävla dum? Är det tillåtet? Pinsamt!!

      Älskar hennes slutkläm i svaret att de som följt henne länge vet sanningen och det räcker för henne. Påminner starkt om en annan lögnares sätt att skriva när hen (ständigt) blir påkommen och slätar över lögnen med en annan lögn. Vad är det med dessa airheads a k a mytomaner?!

        Hon skapade väldigt mycket för att inte ha skapat något… ?

          Men varför ska dom alltid säga att dom krigat för sitt krafs? Hurdå och med vem? Alibaba? Postnord?

            Postmord

            Alltså vad är grejen med att ens använda order ”kriga”? Fattar folk hur korkat det låter?

            Alibaba hade f*n 40 rövare också, fatta vilket krig det blev! ??

      Haha jag ÄLSKAR att de blir busted. Så fruktansvärt roligt.

        Men det är ju sjukt att folk köpt detta krafs för 400 spänn. Ledsamt.

          Så är det dock med mycket skit vi människor köper. Stora påslag i pris. Egentligen bra då vi redan konsumerar för mycket. Bättre vore det såklart om man istället la mer pengar på produktionsfasen så arbetare kan få bättre betalt, samt investeringar i miljö och social hållbarhet .

          Meeen… det pinsamma är ju detta med att de ”skapt och krigat” för skiten. Oavsett om hennes smycken inte var från alibaba kom hon ju inte direkt på någon häpnadsväckande design. Stjärntecken. Åh, ring doktorn för jag svimmar av chock över detta nyskapande!

      Asså det här är ju sååå pinsamt så jag ….????

      Va? Vad är detta? ?

        Lord och Anonym driver om att föräldrarna är kusiner/syskon pga hur korkad influencern är.

      Ja, att dessa influensorna inte tröttnar på sig själva snart. Jag skäms för dem alla.

      Hoppas du och andra anmält Camilla Gervide.. ?

        Vad ska anmälas? Till vem? ”Hon har köpt in billigt och sålt dyrt”?

      Även löshåret är från amazon, alibaba. Fast för att vilseleda kunden så har hon typ tagit och satt ihop 2 paket och sålt det i ett ända paket så att de blir typ 240 g men sålt det på hairlabex fyra ggr dyrare. Sök på remyhair då kommer ni hitta massor.

      Sen dn annan sak vem är Grundaren för hairlabex? Är de hon och hennes ambassadör? Tyckte hennes revisor sa att hon var duktig och att företaget fick ett rejält lyft på så kort tid.

      Ni som har Facebook borde varma på girltalk-swe där finns alla hennes följare.

    Nu får vi ju inte språkpolisa längre men eftersom witchcraft fick ett inlägg kanske man iaf kan kommentera lite på ”horiscope…..”

      Jag gillar det. Som en blandning av horoskop och periskop. Extra emfas på den framåtblickande karaktären.

        Aaah, jag tänkte det var nån skräckgrej alltså mer ”horror.”

        Bahaha, 18:21 – du måste ju vara influencern i fråga. ”Den framåtblickande karaktären”?!

          Hahaha detta är varför jag gillar den här bloggen. Sarkasm är inte din starka sida, eller hur?

            När jag läser en kommentar hör förutsätter jag att det är sarkasm. Det trodde jag att alla gjorde.

      Horigt skåp?

        Nja den var väl inte helt klockren du

      Håriscope? ? Apropå Hairlab etc…

        Hairlabex får mig att tänka på hårig labia. Alltså könsbehåring… förväntade mig att de skulle syssla med typ wax strips och anti-ingrown hair produkter..

    Skulle aldrig köpa smycken från utlandet, du har ingen aning om vilken jävla skitmetall du får. Och om nu detta är stål. Vafan. 400:- spänn? Köp nått som håller istället.

      Ehumm. Aldrig köpa smycken från ”utlandet.” Jag tror jag tar och synar dig på den faktiskt. Får man se vad som ligger i din byrålåda?

        Ha! Absolut! Du är välkommen alla dagar i veckan. Men ring först ?

          ??

          Ring? På tal om smycken då… ?

      Menar du att smycken i stål inte håller?

        Alla vet att utländskt stål innehåller kol. Undvik alla utländska metaller! Passa på att slänga mobiltelefonen och TVn också. Och ungefär allt annat du äger, inklusive smycken ?

          Generellt ska man vara försiktig med utländska smycken då de faktiskt kan och i flera fall innehåller nickel.

          Stål ska innehålla kol annars blir det inte stål.

            Det var ett sk skämt…

              Ett skämt ska innehålla humor annars blir det inte ett skämt.

              Nej, men seriöst, jag fattade. Anonym 20:00 ville bara flexa.

        Jag menar det inte går att laga om/när det går sönder och att plätteringen sluts.
        Bättre att satsa på kvalle och slow fashion

          Finns ju stålsmycken av kvalitet så skulle inte säga att stål generellt är dåligt material som inte håller. Dessa hör nog inte dit dock.

      ”Smycken från utlandet”. Blir knapert med diamanter osv då.. ?

        Skälv kör jag bara på 100 procentigt svenskt guld…det borde alla göra. Bästa kvaliteten, inget utländskt skitguld.

          Och bara diamanter utvunna i hederliga svenska gruvor.

            Köper INGET utländskt!
            Inländsk mobil, mat, bil, musik ska det va!

            Fun fact Sverige har Europas största guldgruva utanför Skellefteå. 🙂

              Älskar hur mycket random småsaker man lär sig här ?

          Heja! Stöd alla svenska guldgruvor…

            Tycker jag med som jobbar i en sådan!

          Jag kör bara på guld jag grävt fram själv! ??

            Ja, man vet aldrig vad man hittar när man gräver i byrålådorna! 😉

      Stål håller men guldpläteringen kommer försvinna på en pisskvart.

    Ta en shot för varje gång hon skrivit ordet ”skapa”

      Maria pol here I come!

        Garvar ihjäääääl

          Gött att humorn inte är död! Puss!

        Årets bästa!! ??

      Och älskar att hon ”krigat för” storleken. Njaaaa tror inte det?!

    ????

    ”Horiscope” de kunde ju i alla fall googla hur man stavar det på engelska (horoscope) innan de använder det som namn ?

      Gissa vad?! ? Den slutsålda produkten har nu en ny stavning

      https://hairlabex.com/collections/timeless-jewelry

      Vilka påtända små tomtar de är ??

        Och den är åxå slutsåld!
        I går kväll fanns ingen produkt alls på sidan, nu är den där igen, men som sagt slutsåld. Ingen bild.

    Jag tror du fattat fel Camilla, be om ursäkt. Hon skriver ju klart och tydligt att hon skapat unika ”horoskop” för varje (alibaba) halsband. Det är alltså de unika horoskopen du betalar 365 kr för. Som hittat ju.

      Hahaha. Äntligen någon som kan förutspå halsbands framtid ?

      *horiskopen (:

        swooosh

          swooosh tillbaka ?

    Herregud… ”människor”..
    Så pinsamt å så pinsamt fult

      Att du sätter ordet människor inom citattecken känns spontant väldigt intressant, vet du något ingen annan vet??

    ”Skatt ingår”… ? Var något nytt!

      ”Skratt ingår”

    Kan de snälla sluta skriva att de ”krigat”….

      Haha ja, hur mycket kan man kriga för att ett halsband/hårband ska se ut på ett visst sätt egentligen… Låter onekligen svettigt och traumatiskt.

        I det här fallet: ett klick.

      Ja, de har det ju såååå tufft influensorna… Måste verkligen kriga för sitt??Sen ska de stackarna behöva f ö r k l a r a sig också. Phew. Tufft, mycket tufft. Kan vi inte skicka en gemensam styrkekram till dem? ??❤️

      Håller med! Vafaaan ”krigat” för ett jävla halsband eller en ”läppenna” – djeeee….

      Som en finnjävel vars morfar och farfar + andra släktingar krigade i ett antal krig känns det otroligt provocerande när influencers skriver hela tiden hur DE krigat för saker och ting.

        Äger de ordet?

          I det fallet, ja.

        Så du blev kränkt?

      Alltså hon har säkert bläddrat igenom många sidor på Ali baba… sann krigare 2020.

        *googlar ’horiscope 10mm’ tusen gånger*
        =
        *krigar*

      Haha alltså man undrar ju vad/vem de krigat MOT. Är det nån som bara vääägrar göra halsbandet 1 cm kortare/längre/whatever och som vägrar ge sig?! XD

      Jag kommer osökt in på det gamla klassiska 100 Höjdare-klippet med James Bond-mannen. Han som krigat så länge för att få en 007-pizza på den lokala pizzerian, men påstår att de hela tiden sagt:

      ”Nej nej, inte en chans. Det finns INGEN som kan göra en James Bond-pizza.”

      En dag ringer telefonen. Det är pizzerian:

      ”Kom hit. Vi har något vi måste visa dig.”

      Och när Filip och Fredrik åker dit för att få se miraklet som James Bond-mannen är så stolt över så visar det sig att de skrivit 007 med bearnaisesåsen över hela pizzan. Filip Hammars besvikelse vet inga gränser…

      ”De hade lika gärna kunnat skriva kuk över hela pizzan…”

        Lol vad är en riktig James Bond pizza då?

    Det här är ju helt klart falsk marknadsföring och borde anmälas.

    Sånt här är så jävla roligt! Thankjå Camilla! 😀
    Krigat, tagit fram och skapat!? Kämpa vidare tjejen!

    Sådant där har jag haft minst 10 år. Inget nytt precis.

    OT
    Patent- och marknadsdomstolen har förbjudit influencern Katrin Zytomierska och hennes företag Clean Eating att marknadsföra fiskolja, skriver Dagens Juridik.

    Anledningen är att domstolen bedömer att marknadsföringen, som bedrivits på Zytomierskas privata instagramkonto, har ”spelat på konsumenters oro för att bli smittade av covid-19”.

    Skulle Zytomierska fortsätta att sprida osanna uppgifter om fiskoljans effekter hotar vite om 500 000 kronor, skriver tidningen.

      Då borde egentligen Aftonbladet få lägga ner – snacka om att spela på oro för Corona…

        Fast Aftonbladet försöker inte kränga produkter som de säger ska hjälpa med/mot COVID-19.

          Nej, men tidningen i sig är ju en produkt och dom spelar väldigt mycket på rädsla med sina löpsedlar, rubriker och betalväggar.

            Men det finns ingen som helst antydan om att köpa Aftonbladet på något sätt ska skydda dig mot eller hjälpa dig med COVID-19 – det är info/åsikter om COVID-19. Katrin föll inte heller på att hon skrev om eller skapade oro enbart, utan att hon just försökte spela på oron i syfte att sälja en produkt med anspelan på produkten hjälper med/mot COVID-19.

              Fast nja. Om du påstår att du lägger information som går att tolka som samhällsviktig bakom betalvägg, ”så skyddar dig”, ”experten uttalar sig” osv, visst är det näranog samma sak.

                Faktiskt!

                Gott att någon förstod lite vad jag menade.

                Nej, det är det inte. Skillnaden är dels att folk kan hitta den informationen på massor av andra ställen – helt gratis. Men framförallt så hävdar de inte att du enbart genom att konsumera deras produkt (läsa artiklar) kommer skyddas bättre – utan informationen de skriver om är faktiska sätt som kan skydda dig. Katrin säljer något hon hävdar ska hjälpa till att skydda dig, men som inte alls gör det.

                  Håller faktiskt inte med dig. Om Aftonbladet genom sin rubriksättning lyckas insinuera att informationen bakom betalvägg är väsentlig för att skydda dig mot covid är det exakt samma sak. Kanske tom värre eftersom man använder ord som ”experter” osv för extra tyngd.

                    Det håller jag med om att jag inte tycker är ett okej sätt, men det har väldigt lite med Patent- och marknadsdomstolen som det gällde i Katrins fall. De kan liksom inte fälla Aftonbladet, det är två helt olika saker är vad jag försöker få fram.

                    Fast ingen tar väl Aftonbladet som en källa för fakta? Kvällstidningar säljer lösnummer på sina rubriker nu som då?

                Alltså för att tydliggöra. Om Aftonbladet lägger en artikel om ”det nya effektiva unika sättet att skydda dig mot COVID-19” bakom en betalvägg, så krävs det fortfarande av Aftonbladet att informationen det har bakom betalväggen är korrekt (även om det finns en del spelrum för att argumentera hit eller dit huruvida något är korrekt). Skulle det nya, unika, effektiva sättet bestå av en länkt till en burk fiskoljekapsaler med uppmaning att ”ät detta märket av fiskolja”, så skulle Aftonbladet också riskera en smäll på handen. Problemet är liksom att Katrin försöker sälja en produkt som inte fungerar för ändamålet hon marknadsför det med.

                Eller för att vända på det, om Katrin satte sin blogg bakom en betalvägg och lockade med ett inlägg om ”det nya effektiva sättet att skydda dig mot COVID-19”, men inlägget bara innehåller olika strategier eller bevisade medel – då hade hon inte heller vart i trubbel.

                Problemet är att försöka kränga en produkt man säger ska ha en direkt påverkan på ditt skydd mot COVID-19, och den inte har det. En artikel kan aldrig utlova ha en direkt påverkan på ditt skydd mot COVID-19.

                  Håller som sagt var inte med, precis som i fallet Katrin Z spelar de på känslor och folks rädslor. Det räcker att insinuera att informationen är ”viktig.”

                    Tur att vi inte har dig i marknadsdomstolen.

                      & tur att vi inte har dig i granskningsnämnden.

                      Otur att vi pratar om helt olika saker med olika bedömningsgrunder.

                    Vad håller du inte med om? Finns inget att hålla med om eller inte. Det Aftonbladet gör omfattas inte av Patent- och marknadsdomstolen som lagt förbudet på Katrin att sälja sin fiskolja. Det är två totalt olika saker som omfattas av helt olika instanser.

                      Jo, vi vet. Men några av er (du bland annat) diskuterar marknadsdomstolens auktoritet och kompetens. Några av oss diskuterar själva förfarandet alt pressetik.

                      Men nu pratade vi väl ändå om folks rädsla?

                      Okej, men det var det originalkommentaren handlade om – Patent- och marknadsdomstolen och en produkt som marknadsförs på ett oetiskt sätt. Varpå en Anonym skrev att då borde egentligen Aftonbladet få lägga ner. Vilket blir ett konstigt resonemang eftersom deras COVID-19 artiklar inte är något Patent- och marknadsdomstolen har att göra med, så att de förbjudit Katrin från att sälja sin produkt har inget att göra med Aftonbladet och deras sätt. Pressetik är en helt annan grej.

                      Tack för att du orkar!

    Hur krigar man för att få något som är x cm om man går till tillverkaren som skapar smycket åt en. Är det 99.99% som säger nej till x cm?

      Alla vet att det är näst intill omöjligt att få en smyckestillverkare att justera en kedjas längd till 40 cm. De TVÄRVÄGRAR! FÖRSÖK INTE ENS!! Tack och lov finns det de som orkar starta krig för det ändamålets skull <3

        ?

        ??

        Alltså gud har skrattat så mycket åt kommentarerna idag ??

    Varför måste man kriga för att få rätt längd, om man skapat det själv?

      Ställ inte så svåra frågor!!

      Hon kanske krigat med sig själv. Beslutsångest.. 39cm… nej 41…! Nej 40!!!! Puh skönt att till slut kunna bestämt sig

    Hmm… Tretton olika att välja på. Det finns väl tretton stjärntecken, så vad är det trettonde hänget för nåt?

      *Tolv stjärntecken.

      Jo det finns tretton tydligen. Ormbäraren. Jag googlade lite snabbt, ormbäraren verkar ny och så stod det nåt om NASA…

        Fanns väl fjorton en gång i tiden; ormbäraren (och valen, var det väl?) har uppgått i andra tecken.

          Felaktigt ovan. Tydligen har de två aldrig ingått i den traditionella stjärnkalendern. Fått läsa detta så många gånger av folk som ondgör sig över astrologi att jag aldrig kollade upp påståendet själv.

            De är 13 nu efter justeringen. Datumen för stjärntecknen är ändrade och ormbäraren tillagd.

              Nej. Det där gick Hanna och Amanda också på.

        Det är fake

        Källkritik, snälla.
        ” NASA har dock kraftfullt förnekat att man förändrat zodiaken, och skriver syrligt på sin sajt att man på NASA sysslar med astronomi, det vill säga vetenskap. Inte astrologi.”

    Men vad är det för skatt som ingår? Det kanske är en skatt från Ali Baba och de 40 rövarna? Och ingår momsen i priset? Så många frågor.

    Det är inte lätt att vara korkad.

      Det stämmer. Du får själv stå för skatt och moms när du beställer.

      Sedan att flera försöker undvika det (att åka fast i tulle) är en annan fråga.

      Också varför CamCams jämförelse inte blir helt rättvis då det både gäller bulk och före importskatt och moms.

        Men som återförsäljare av en importerad produkt är det inte en märklig sak att skriva ut? ”Återförsäljaren har ej kringgått reglerna runt importskatt.” Det får man väl förutsätta som köpare?

          Kanske, kanske inte. Håller väl i stort men med tanke på flera inlägg här på BB så är det väl kanske ändå inte så konstigt?

          Allt som säljs till privatperson ska vara inklusive moms. Dessutom ska momsen anges både i krontal och %.

        The Google Meister has spoken!

    Har jag förstått det här rätt? Har hon beställt halsband för 16 kr/st från Kina, låtsas att hon designat dem själv och säljer dem för 399 kr/st?

      Detta är så fel. Har denna tjej ingen moral.

        Moral? Hur stavas det?

    Andra har tidigare förklarat så bra hur dessa ”design”processer går till. Det var ju synd att ”skribenten” inte la detta på minnet och kunde väga in det när hon gav sig ut på krigsstigen.

    Vad som är design och inte har avhandlats tidigare och alla har egna tolkningar av ordet. Huruvida hon verkligen har designat något kan ju definitivt diskuteras.
    Men att hon själv inte har skissat fram helt unika designer innebär inte att det är ok att måla upp henne som klandervärd och lögnaktig (och även brottslig?) på detta sätt.

      Jo, det tycker jag man kan göra. Hon får det rätt uppenbart att framstå som att hon verkligen suttit i en skapandeprocess, ”krigat” och fått fram sina alldeles egna unika smycken. Nu tror jag inte många går på att det är en unik design oavsett vad hon säger, med tanke på att stjärntecken på ett halsband knappast är något nytt. MEN definitivt falsk marknadsföring och jag är så trött på dessa influensers som ständigt ska ljuga för att få sig själva att framstå bättre och dessutom som ska bli försvarade hela tiden. Tjejens försvar var inte ens att direkt förneka, bara att säga att hon aldrig sagt att hon ”designat” dem. Det är så sneaky och fult. Människor är väl ändå inte dumma i huvudet – jag kan säga ”jag var på toaletten precis, förlåt jag var borta länge. Men jag fick verkligen kämpa och krysta. Att göra nummer två tar ju mer tid än att bara kissa. Luktar inte så gott – så gå inte in där!” – jag använder inte uttryckligen ordet ”bajsa” men det framgår med all (o)önskvärd tydlighet att det är precis bajsa som jag gjort.

    Biancas senaste vlogg – vilken tur att hon inte konsumerar…

      Ja jösses!! Såg den alldeles nyss och jag är inte den som brukar reagera MEN HJÄLP, vilken vlogg?!! Den borde förses med varningstext så att alla loppisfyndare-second hand-antishopping-rädda planeten-människor inte får hjärtinfarkt…

      Det är inte normalt. Inte någonstans. Antar att det handlar om att döva en extrem ångest och försöka fylla ett mörkt hål som finns inom henne.

      Någon beskrev det så himla bra i kommentarsfältet under vloggen:
      40 min av: jag har shoppat det här, jag har köpt nya det här, jag ska slänga dom här och köpa nya, har glömt att jag köpt detta……. ?

        Jag fattar inte – varför bytte hon ut sängen? För den var grå och inte beige? Är det inte lättare att köpa ett överdrag då? Och varför pissar hennes hundar inne hela tiden och överallt? Går man inte ut med en hund?

          De kan vara sjuka, löpa, ouppfostrade osv. Finns massa anledningar till att en hund kan skvätta.

            Men då jobbar man med problemet väl? Dom där har ju aldrig varit rumsrena.

              Verkar Bianca vara en person som orkar jobba med två hundar för att få dom att sluta kissa inne?
              Att dels lära sig hur, lära hundarna och vara konsekvent.

              Eh nej.

                Hon kanske kan få hjälp av alla här inne som tycker att man ska misshandla sina hundar för att fysiskt markera vem som är boss.

                  Nej, men ta hjälp av kunniga är väl inte fel?

                    Nej så klart har du rätt i det, mitt inlägg var ot som fan. Stör mig bara fortfarande på de personerna 🙁 haha

                Tycker tvärtom att hon verkar ha utvecklats till en mycket företagsam ung kvinna, iaf om man jämför med hur hon var i början av serien. Kanske därför hon inte har tid längre med djuren och borde ge bort dem till annan ägare för deras eget bästa.

            Om man använder sin hund endast som accessoar, så blir hunden så klart inte uppfostrad eller rumsren.
            Så sorgligt att hon ens får ha hund när hon inte orkar bry sig.

        Jag har mina misstankar om att Bianca är väldigt känslig för vad människor tänker och tycker om henne (vilket gör det faktum att hon vill försörja sig som en realitystjärna till något av en paradox). I flertal kommentarsfält har det ju uttryckts att hennes tidigare valda inredning inte direkt föll folk i smaken. Ja, folk har ju rent ut sagt att det känts smaklöst och fult med för mycket guld och så vidare. Jag tror att hon är så pass känslig för att andra (förmodligen bättre bemedlade människor hon ser upp till) ska anse henne smaklös att hon helt enkelt väljer att göra om allt.

        Men det är ju bara min tolkning. Vissa yttranden hon gjort i vloggarna (efter att tillräckligt många sådana kommentarer strömmat in) fick mig helt enkelt att nå den slutsatsen. Det enda jag funderade över var vilken tidpunkt hon skulle välja för renovering etc (hon vill ju inte visa sig otacksam mot sin svärmor som tydligen stått för en del av inredningen).

          Svärmor?Du menar nog hennes pappas nya?

            Ja, precis. Råkade skriva fel.

          Tror exakt som du. Känner en del som hon verkar se upp till. Framgångsrika entreprenörer osv som det verkar viktigt för henne att synas hos. Måste vara jobbigt att vara så påverkad av andra. Stilen är ju däremot en smaksak, men personligen tycker jag att all inredning som Åsa Ingrosso gör är prålig samt ger ett cheap och osofistikerat intryck.

      Verkligen. Och hon verkar aldrig skänka bort saker 🙁 Allt går till sellpy, som om hon är i behov av pengar. Och hon säljer säkert massa kläder hon fått gratis i samarbeten. Tänk vad många kvinnohem som hade älskat att få massa skönhetsprodukter osv.

        Jobbig 🙂 Varför skulle hon ge till kvinnohem?

          Varför inte?

            Precis, varför inte ge bort? Fatta vilken känsla det ska vara att kunna skänka saker till de som verkligen behöver!

        Hennes pengar hennes val.

    I Sverige har vi en fin tradition av konsumentskydd och den ska vi vara rädda om och värna. Därför bör de som blivit lurade av det som kan vara till exempel falsk marknadsföring anmäla till Konsumentverket:

    https://www.konsumentverket.se/for-konsument/anmal-till-konsumentverket/det-har-kan-du-anmala/

    Sen kan ju jag som privatperson skratta åt dumma människor som går på vad som helst, men det är ju en annan sak.

    Det är lustigt hur alla dessa influencers som säger sig ha ”designat” ditten och datten inte kan visa upp något som helst bevis på processen. Till och med när jag hade UF-företag för en massa år sedan och vi faktiskt designade saker så var det ju lätt som en plätt att visa det genom små snapshots på skisser, produktionen, materialprover osv. Om de verkligen hade på något sätt vart deltagande i framtagningen så borde de ju rimligtvis enkelt kunna bevisa det.

    Haha allt är borttaget från hemsidan??

      Då har hon julklapparna fixade de kommande 20 åren.

        Du – det skrattet du gav mig här! TACK! Det behövde fan jag! Love you! Humor är fan överlevnad!

          Tack! Nu skrattar jag också!

        Jag vill också skratta men fattade inte det roliga? vadå julklappar?

          Hon har ett rejält stort lager hon sitter på nu. Som hon kan ge bort i julklapp. I tjugo år framåt.

          Om hon inte kommer att kunna sälja smycken efter detta avslöjande har hon ju en massa smycken hon har ingen användning för. Så hon kan ge dem i julklappar och eftersom det handlar säkert massa smycken tar det 20 år innan hon blivit av det dom.

            Korr: av med dom, inte av det dom.

          Hon har antagligen köpt in många halsband som nog får bli julklappar och presenter nu istället.

            Ahaa hahaha fattade nu??

        Jobbigt om alla hon känner är född i samma täcken.

          Landstingstäcken?

      Vad konstigt? Inte ett spår av smycken. Vad hände tro?

      Slutsålt! Alla gick åt på en gång, heeeeelt otroligt! Eller så hittar jag på.

    Detta MÅSTE väl ändå vara olagligt och ge åtminstone ordentliga böter! Näringsförbud vore dock mer lämpligt om ni frågar mig.

    Gud, att de inte skäms??? När jag ser sånt här vill jag försvinna från den moderna jordens yta ?

    Brukar inte kommentera här men jag har följt Fatima till och från i flera år, hon är från samma stad som jag, fick barn ungefär samtidigt och känner ”samhörighet” till henne. Jag har upplevt henne från start att hon är en genuin tjej, hon vill väl och dom som följt henne tror jag känner samma.
    Hon har ett speciellt sätt som jag gillar, hon är enkel att relatera till och jag tror genuint att hon inte vill pracka på sina följare med saker.
    Kalla inte henne korkad! Hon är utbildad lärare och jag vet hur hon kämpat med sin examen! Jag hoppas att hon blir en stor ”influenser” då hon är något helt annat än dom tråkiga vi har. Hon har hjärtat på rätt plats, det ser man snabbt när man följt henne!

      Att ha en utbildning är väl inte = inte kunna göra korkade saker?

        Exakt
        Jag har två utbildningar och gör OFTA korkade grejer.

          Jojo självklart, men personer här ska ju alltid blanka ner på hur dumma och outbildade influenser är och jag ville mest påpeka att Fatima faktiskt är driven och smart.

            Mycket möjligt att hon är driven och smart i annat men vi kan väl enas om att det här inte var hennes bästa drag?

            Då ska hon vara smart nog och pyssla med det hon verkligen är driven till?

      Vad har utbildning med moral att göra?

      Att vara utbildad lärare betyder tyvärr väldigt lite idag. Säger inte det som en pik mot lärare och menar heller inte att alla lärare är korkade. Utan helt enkelt att kraven på så många lärarutbildningar har blivit otroligt låga och det är alldeles för enkelt att komma in på lärarutbildningar idag.

      Tog en fristående kurs för ca 2 år sedan för att läsa in poäng för att få CSN igen efter att inte kunnat slutföra en annan kurs, kursen ingick i lärarprogrammet på den högskolan och nivån på både kursen och de flesta av mina kurskamrater (som gick lärarutbildningen) var oroväckande låg. Min mamma är också lärare därtill, och hon föreläser även för andra lärare inom vissa saker samt tar emot lärarkandidater, på så sätt har hon mycket utbyte med andra lärare och lärarutbildningarna. Hon börjar bli riktigt förskräckt och orolig för läraryrkets framtid p.g.a. den otroligt låga nivån som hålls idag.

      Så vad hände här då?

      Är det rätt att folk betalar 399 för massproducerat krafs som har kostat 10 kr att köpa in för att den här fina läraren med hjärtat på rätt ställe påstår att hon har designat själv?

      Varför blev det så här?

        Jag ville bara framhäva att jag diggar Fatima. Hon har en nära kontakt med sina följare, hon är mycket för girlpower och stå upp för sina medsystrar. Hon har en blogg/sida på Facebook för endast tjejer med noll drama som det är i alla andra grupper. Jag har aldrig upplevt henne som att hon bara vill bli känd och ska sälja på en saker så därför reagerade jag på detta inlägg. Jag tror inte hon har för avsikt att lura någon.
        Jag är inte jätteinsatt men känner spontat att jag inte vill köpa något från Alibaba eller wish som många gånger är fejk? Inte kommer fram? Då kanske man hellre köper från någon i Sverige?

          Men om Girl power = att ljuga så att solen går i moln, då vill jag inte vara med.

            Låter som häxkrafter faktiskt.

          Att kritisera vissa dåliga grejer som har gjorts av en kvinna är inte samma sak som att vara mot ”girl power”

          Pau, hon har ju just gjort så, köpt fejk från Alibaba för ca 16:-/st och sålt samma sak till någon här i Sverige för 399:-/st.
          Som hon dessutom låtsas att hon designat själv. Det kallar jag att avsiktligt lura.

      Fint att du står upp för din kompis och det kommer säkert gå bra för henne. Det enda hon behöver lära sig av det här är att vara mer hederlig vg marknadsföring, det är helt okej sälja andras produkter dyrare men man får inte hitta på att man gjort dem. Om hon lär sig sin läxa är ju ingen skada skedd.

      Jaha? Fast bara för att man har en utbildning och barn så betyder det inte att man har rätt att LURA andra människor?

      Men vänta, om hon nu har kämpat till sig en examen, varför ska hon då skita i allt och bli en influencer istället? Mycket märkligt.

      Hur genuin du ändå tycker att hon är, så har hon gjort bort sig här. Och jo det är riktigt korkat.

    Jag jobbar själv som återförsäljare/importör och kan säga såhär: Allllllt ni kan tänka er finns på sidor som Alibaba. Köper man tillräckligt många så kan man ändra på färg, material, storlek och andra detaljer.

    Jag säljer själv massa saker som är köpta från tillverkare på Alibaba.
    Först letar jag efter tillverkare och sen kontaktar jag dem. Skickar mina skisser och förhandlar priset. Detta kan ta flera dagar.

    Halsbandet kostade 16 kr.
    Lägg på fraktkostnad (jag antar att de valde DHL cargoflyg med tanke på att halsband väger väldigt lite). Sen kostar marknadsföring, frakt inom sverige, tull, moms och hemsidan. Just marknadsföring kostar mest. Tror att slutpriset ligger runt 70-100 kr beroende på hur de marknadsförs.
    De behåller ca 200-300 kr per halsband.

    Meeen vi får inte glömma: marknadsvärdet. Om jag köpt en produkt som totalt kostat 100 kr och jag ser att mina konkurenter säljer samma produkt för allt mellan 300-700, då sätter jag mig precis i mitten om jag vill sälja volymer. Det är bara dumt, ur ett bussinesstänk, att sälja halsbanden för 120 kr bara för att vara ”snäll”. Vi som importerar har gjort ”grovjobbet” och kunderna får allt ”serverat”, därför kan vi sätta de pricer vi vill. Så länge folk är villiga att betala då tar man pengarna med ett leende. Det är så det funkar. Vill kunden betala 16 kr då får den leta jäkligt länge eller be Alibaba om ett ”free sample” och endast betala leveransen som brukar ligga på $15-50 via DHL (spårbart).

    Annars kan man köpa från Aliexpress och vänta 50-90 dagar (ej spårbart) och ”spara” 350 kr. Det är ett fritt val. Det är inte olagligt att sätta höga priser. I Sverige tjänar folk relativt bra och är villiga att betala mer så då är priserna högre. Marknaden styr.
    Har själv sålt produlter med 700% vinst men då har jag ju jobbat på att hitta, ta fram, välja paketering, betala en frilansare att göra min logga, fixa en onlineshop, hyra en fotograf (och ibland modell), skicka ut massa gratisexemplar för exponering, betala influencers för reklam, ta hand om reklamationer, ordna med emballage, ta hand om alla blanketter, hyra en virtueöl assistent som fixar all kundkontakt, hålla koll på kinesiska högtider, beställa när de börjar ta slut, förhandla mer osv osv. Driva företag, de som vet, vet.

      Jag tror du missar poängen. Ingen har problem med att andra importerar och köper in från tillverkare i stora mängder för att sälja vidare i Sverige eller vilket annat land som helst. Kritiken är inte om den businessmodellen liksom, utan att dessa influencers gör en grej av att de ”designat”, ”tagit fram” och ”krigat för xxx” för deras ”unika” produkter när det är så himla tydligt att de gjort just det du beskriver; importerat från tillverkare i stor skala och sålt vidare. Det finns massvis med företag och butiker som jobbar på det sättet du beskriver, men de säljer bara helt sonika grejerna – de försöker inte hävda någon exklusivitet eller egenframtagen design de jobbat hårt på.

        Exakt! Vi har fri prissättning i Sverige, men om det påstås att det är en unik egendesignad produkt så är människor beredda att betala mer, att få ljuga och påstå att en produkt är egendesign är vilseledande och det görs uppenbarligen för att kunna ta ett högre pris.

        Jaha, då förstår jag. Ljuga ska man undvika att göra men det är ändå inte olagligt. Hon hade dock kunnat säga att hon valde ut, valde färg/metall istället för ”designat”. Krigat tänker jag inte kommentera, vissa anser att ”svara på ett mejl är att ha krigat”. Hatar ordet och provoceras av folk som använder det när de antagligen inte gjort så mycket.

          Klart det är olagligt att ljuga när man tjänar pengar på det. Hur tänkte du här?

            Men hon kan ha ”designat” och sen råååkat hitta en exakt kopia från en tillverkare i Kina. Det är ingen unik design så nej, det är inte olagligt att påstå att hon designat bara för att designen redan finns. Hon kan ha varit ovetande. Går inte att bevisa på något sätt.

      Felet hon gjorde är att påstå att hon designat det. Sen är det inte så snyggt med ett så pass stort pålägg från 16 kr till 399 kr heller.

        Håller med om lögnerna men pålägget styrs av efterfrågan. Bara en idiot väljer att sätta pris under efterfrågan.

          Det är som att lägga gurkan under leverpastejen.

            Du har fan fattat grejen!!

        Fast pålägget är mindre än så. Du betalar frakt, import ( tull och moms). Sen kanske de erbjuder gratis frakt till kund.

        Lägg sedan på kostnad/tid för produktfoto, marksndsföribg, logistikhantering.

        Varför göra sig besvär om det inte genererar pengar? Ingen tvingar någon att köpa.

        Det enda klandervärda är att säga att hon designat själv.

      Men har hon gjort allt detta? Dina första steg – hitta tillverkarem kontakta tillverkare, skicka skisser och förhandla priser – har hon väl hoppat över? Plus en del annat som du gör med din webbshop?

        Varför tror du det?

          Tänk lite själv, inte svårt att fatta.

            Hmm googlar hellre än tänker själv. Det är sen gammalt.

              Fler här inne borde googla innan de uttalar sig.

                Jag behöver inte googla för att bilda mig en uppfattning om Hmm. Helt OK om du behöver göra det.

                  Okej, du fick mig faktiskt att skratta. Men seriöst, googla mer (om allt förutom hmm).

          Kontaktat tillverkare och förhandlat pris kan hon väl ha gjort, men tvivlar starkt på att hon haft en del in något skissande eller design mer än att möjligen skickat en bild på vad hon ville ha eller valt ut från ett sortiment.

            Ja vi kan ju alla spekulera.

            Men sen tänker jag att det kvittar om hon har skissat det eller bara kläckte idéen och design redan fanns.

            Jag känner att det är något som fattas hos många här. Är det insikten om hur man driver handel eller någon sorts gammeltänk att det bara duger om man själv svettat fram genom blod svett och tårar produkten som man säljer? Typ någon gammal åsikt om att man är lite bättre människa om man går upp i ottan och tar sig bort till sin grå fabrik och kommer hem med värkande armar.

            Utan idéer så hade det inte funnits någon fabrik att gå till. Så själv värderar jag det högre än om hon själv OCKSÅ ritat smycket.

              Tror du fått det lite om bakfoten. Tvivlar på att många skulle ha lika stort problem med affärsmodeller som går ut på att välja ut och köpa in produkter från grossist eller tillverkarer som man importerar och säljer vidare, om man bara helt enkelt sålde den vidare utan något större knussel. Problemet är när man försöker hävda sin exklusivitet, unikhet och överdriva sin involvering i framtagningen.

              Det är inte på grund av något ”gammeltänk” om att blod, svett och tårar är bättre – men helt enkelt för att många vill stötta designers och tillverkare som själva jobbat på att ta fram något. Man vill just stötta idéer som du själv hyllar. Men att få en idé och upptäcka att någon annan redan haft idéen och därför handla från dem – då är det inte okej att marknadsföra det som att produkten kom till på grund av ens egen idé. Med ”okej” menar jag alltså inte nödvändigtvis olagligt, inte tillräckligt insatt för att spekulera i det. Men inte okej i en moralisk mening.

                Ja, jag tror ju så klart efter att ha hängt här ett bra tag och läs med vilka argument som folk invänder på att jag har rätt.

                Saken är ju mer den att det här på BB tillskrivs henne en felande moral efter er egen måttstock och dessutom från något som inte själv har hävdat. Hon säger tex själv att det är ett samarbete. Jag tycker mer att i hittar på saker att slå på än det faktiskt finns något att anmärka på.

                Tex så har jag köpt lite grunkor med Ernst Kirchsteiger namn på hos Åhléns och jag är helt övertygad om att jag skulle kunna hitta exakt samma krog hos Ali minuns den lilla skinnlappen med hans namn på.
                Kan du se någon skilland där? Jag kan det inte är jag känner mig inte det minsta lurad heller, marknadsföring till trots.

                  Om Ernst satt och pratade om hur han personligen vart med och tagit fram produkten, designat den och gjort den unik – då hade jag förväntat mig att det var just så. Är det inte så, så tycker jag det är precis lika illa som sådant här. Att enbart låna ut sitt namn till något är inte samma sak, så länge man inte överdriver sin roll.

                    Har du sett hans reklam? Och jo, samma sak.

                      Nej, jag har aldrig vart intresserad av att köpa några Ernst-saker, så det kan jag inte påstå att jag gjort. Menade bara själva principen och använde det givna exemplet med Ernst. Och återigen ifall det missats, har aldrig hävdat att det skulle vara olagligt – har ingen aningen om det – enabart att jag förstår och håller med de som tycker det är fult och ett problem.

                      Mads: Men vet du hur det går till när Prada m fl producerar sina solglasögon? Alla de stora märkena Gucci etc går till samma fabrik i Italien. Väljer ut vilken färdigproducerad modell de ska sätta sin logga på och så är det klart.

                      Skillnaden för dem är att de har så pass stora tillgångar att de kan köpa sig exclusivitét och ett löfte om att just den fabriken inte kommer sälja samma modell till ett annat märke, men det är också den enda skillnaden.

                      Dessutom, har du stora pengar kan du göra samma hos Ali. Principerna är de samma.

                      Men alltså, vad är din poäng? Jag motsätter mig att starkt överdriva sin involvering i designprocessen eller tillverkning. Jag säger ingenting om att det skulle vara okej för andra att göra så men inte för denna influencer. Du stångas mot en vägg och ett icke-existerande argument.

                      Se mitt svar längre ner kl 21:51

                    Jag förstår inte helle hur du får det till att hon inte gjort samma sak som Ernst. Jag skulle nog vilja säga att det är precis det de båda har gjort.

                      Men jag vet inget om Ernst specifikt, varför jag skrev just OM han hävdar en signifkant involvering i design och/eller framtagning, ja då förväntar jag mig att det ska vara så. Och är det en överdrift, som i detta fall, så tycker jag det är lika illa. Jag argumenterar inte överhuvudtaget för huruvida vad Ernst gör är likadant som detta eller ej.

                      Kämpa!

                      Se mitt svar lite längre upp kl 21:48

                      Men ok. Jag förstår att du tycker att gängse praxis hur det går till nästan överallt i handeln är fel. Det kan vi ju båda tycka. Men jag förstår då inte varför vi hänger den här tjejen mer än man hänger Gucci. Känns mer som att man slår neråt än uppåt isf.

                      Gissningsvis för att denna blogg handlar om influencers och inte modehus?

                      Mads: Du har halvvägs rätt. Jag stångas mot en vägg.

                      Hmm, det är du som är väggen. ?

                      gud vad dryg du är mads

                      Mads är bara förbannat trött på sådana som Hmm.

                      Men poängen för att hålla god ton gick till TRH.

                      Mads körde på men en översittarstil hela kvällen mot alla.

                      Det är ju mads som kallar sig själv en vägg. ?

                      Det är ju Hmm som är översittaren. Har alltid rätt, oavsett vad saken handlar om.

                      Som Mads i kväll.

                      Men geez Louise…fattar vad folk går över till att kommentera som enbart ”anonym”.

                      Vad menar du med det?

                      Grattis Mads, nu har du mött Hmm. Mästare på att googla, en erfaren rättshaverist. Blockad flera gånger, men åter här för att berätta för oss hur det egentligen ligger till.

              Svammel, som vanligt.

          Googla?

      Also, ” Vill kunden betala 16 kr då får den leta jäkligt länge eller be Alibaba om ett ”free sample” och endast betala leveransen som brukar ligga på $15-50 via DHL (spårbart).” –> Stämmer inte. Sant att man får vänta oftast rätt länge på ett paket med 3-6 veckor, men tog mig ca 2 minuter att gå in på Aliexpress, hitta halsbandet från inlägget från en säljare med många och mestadels bra reviews. Slutsumman för halsbandet, frakt, tull och moms är omkring 32 kr.

      Säger inte emot att den businessmodell du beskriver inte fungerar, men det är inte för att det är svårt och hitta alternativen själv billigare. Antingen förstår inte folk att sakerna som säljs är inköpta på det sätt du beskriver och tror de är av bättre kvalitet, eller så bryr de sig inte och är villiga att betala mer för att få något direkt och slippa beställa på sidor som Aliexpress. Men svårtär det inte överhuvudtaget.

        Håller med i sak, men vill påminna om prisskillnaden mellan svenska elektronikbutiker och Aliexpress vad gäller t.ex. olika typer av kablar och liknande.

          Vet inte riktigt vad din poäng är? Inte på spydigt sätt alltså, fattar bara inte riktigt.

            Att samma försäljningsargument används i samma situation av stora butiker.

              Ah, att de köper in från samma tillverkare som säljer på Ali och dyl. menar du, och sen hävdar bättre kvalitet etc.? Ja, såklart det finns. Menade inte att säga att det inte förekommer, men att det korrekta sättet är att bara sälja det utan att hävda involvering i tillverkandet, t.ex. klädbutiker som kan säga att de gjort inköpsresor där de besökt fabriker etc. – det är ju helt riktigt och vad de faktiskt gör. De framhäver ofta just den delen – att de letat efter de ”rätta” plaggen och gjort urvalen.

                Absolut, och jag håller som sagt med i sak. Ville passa på att svinga lite mot andra företag med samma tveksamma upplägg när vi ändå var igång.

                  Svinga på! 🙂

        Nej. Men det är inte lätt att leta upp något som man inte vet finns heller.

        Hade ni inte följt någon influenser så gissar jag också på att man inte sitter hemma på kammaren och kommer på att ett sånt där xxx halsband, ja det hade varit snyggt. Tror jag ska plöja igenom hela nätet och se om jag hittar det. Framförallt hos grossisterna som inte google indexerar speciellt bra.

        Att någon tänkt ut ett koncept och sålt in det är inte heller att förringa. Pröva själv och se hur lätt det är att lyckas. Eller att från ingen stans bli sugen på en viss sak som du inte sett på eller hos någon annan.

          Nej, det är det förstås inte. Men jag syftade bara på att kommentaren ovan fick det till att låta som att det är svårt att hitta någon som inte säljer i bulk eller hitta det specifika man söker, samt att det i slutändan ändå blir dyrt med frakt och tull/moms. Det är det inte, det är väldigt enkelt. Utan som som jag, och du, påpekar så är problemet snarare att folk inte vet att de köper samma saker i precis som går att hitta på Aliexpress och dyl.

            Ok. Fattar.

          Skulle snarare tro att hon kollade runt vad som fanns på Alibaba och valde ut nåt lämpligt, men vad vet jag.

        Jadå, men då får du vänta på ditt paket i en evighet. Skrev ju att du kan köpa från aliexpress också men de flesta, inte alla, skickar inom 4 veckor och sen ska det fraktas i 30-40 dagar. Vill du få hem paketet inom 3 arbetsdagar då får du betala mer (köpa från amazon tyskland, safira, influencers etc).

          Jo, jag skrev ju det – att leverenstiden är lång med 3-6 veckor ofta. Jag invände mig mot ”Vill kunden betala 16 kr då får den leta jäkligt länge eller be Alibaba om ett ”free sample” och endast betala leveransen som brukar ligga på $15-50 via DHL (spårbart).”

            Ja, men jag nämnde ju ali i nästa stycke. Vi håller ju med varandra så jag förstår inte riktigt vad du invände dig mot sas. Eller du kanske menar att företag -influencer i detta fall- bara lagt ned ~35 kr för att få hem ett halsband då ja, har du rätt. Men som sagt, hon går miste om inkomst genom marknadsföring så därför satte jag priset på mellan 50-100 kr (runt 75 skulle jag gissa).

            Sen kan du kolla runt online, guldpläterat är inte jättebilligt i Sverige. De hade kunnat sälja dem för 250-299 kr men hennes namn ger henne fler möjligheter att sätta priset över marknaden. Folk frågar ju Bianca om vart hon köpt ett jäkla bokstavshalsband (man ba, googla?) de är villiga att betala mer då deras idol bär ett likadant.

              Haha alltså jag invände mig enbart mot ”får den leta jäkligt länge eller be Alibaba om ett ”free sample”” – att det faktiskt går väldigt snabbt och enkelt.

                Jaha ok! Haha missförstod. Ska leta efter hjärnceller på alibaba nu!

                  Haha, let me know om du hittar några – känner mig lite tom själv på dem idag 🙂

      ”Just marknadsföring kostar mest.”

      Inte när det gäller influencers som marknadsför gratis på sina kanaler.

        Hur menar du på att det är gratis? För att de själva äger sin plattform?

        Det är inte så man beräknar en affärsplan. Och tid är värt dyra pengar.

          Beräkna en affärsplan? Har din Google gått sönder?

            Vad tror DU finns med i en affärsplan…?

          Tiden de har lagt ner framförallt är väl för att bygga upp denna plattformen och få följare. Nu när de gjort det vill de väl casha in på ett enkelt sätt. Oavsett hur omoraliskt sättet de gör det på är.

            Så du menar på att tidigare investeringar nu gör att pr blir gratis?

            Tror inte många håller med om det. Det är ju nu utdelning för nedlagt jobb ska ske.

              Ja, men det finns olika sätt att göra det på. Att ljuga och syssla med falsk marknadsföring, vilket förmodligen är olagligt, anser jag inte är ett lämpligt sätt att göra det på.

                Ok, nu byter vi ämne från vad som är gratis till vad som är rätt och riktigt. Och jag håller med dig om ditt svepande påstående som en allmän grej. Att ljuga och syssla med falsk marknadsföring är oerhört olämpligt.

                Saken är väl mer den att jag inte tycker det är ett bevisat faktum att det har skett här. Tex så innefattar ordet ”skapat” så mycket mer än att man skissat fram sin egen designs. Så vad har hon ljugit om?

                (Synonymer till skapa:

                bringa till existens, få något att existera, frambringa, ge liv, alstra, generera; framkalla, göra, producera, forma, uppfinna, bilda, kreera, åstadkomma, utforma, dana, gestalta)

                  Synonymer till rättshaverist: person som påstridigt hävdar sin rätt, person hemfallen åt rättshaveri, rättegångsmissbrukare, processmakare, kverulant.

                    Jag tar ditt svar som att hon inte har ljugit om något alls.

                      #måstehasistaordet

        För varje inlägg de gör om sin egen kollektion så går de miste om inkomst från ett betalande företag som vill göra ett samarbete. De måste få tillbaka på sin investering så då höjer de priserna.

          Jaså? Och vad skulle du vilja kalla det för då om du nu vet så mycket? Typ något dumt som ”alternativkostnad” eller? Det finns inget som heter så!! Ha, Ha. Vi är smarta som fan härinne.

            Japp, ni är för smarta. Min utbildning och erfarenhet är bara en illusion haha 🙂

            Jag tar med TRH så att vi får skämmas i hörnet för att vi tror att vi kan något. Vart fick vi luft ifrån???

              ??

              Från Google?

              Underskatta inte google. Folk borde googla mer!!!

                Har för mig att Hmm har googlekurser.

          För att det finns en begränsning på hur många inlägg de får göra eller? Oavsett är det inte prispåslaget som är det mest problematiska, det är att missleda sina köpare till att tro att de köper något de faktiskt inte gör. I det här fallet något unikt, som hon själv designat och som förmodligen kunde finnas i en begränsad upplaga; en produkt man förmodligen varit villig att betala extra för.

      Va? Vadå leta länge? Jag har köpt smycken från Ali Baba och det är bara att söka ”gold plated necklace. Skitenkelt att hitta fina halsband. Du betalar typ 16 kr plus 4 kr i shipping. Ibland tar det två veckor ibland kortare tid än så. Det är inte så jobbigt…

      Att folk köper produkter från dig för ockerpriser som du köpt in från alibaba, ja, gratulerar!

      Alltså verkligen, bara alla designermöbler som kostar 80.000 per stol i Sverige finns i kina. Allt allt allt kommer därifrån. Alla lyxkök, marmor allt. Jobbat som inköpare för några av de största svenska företagen och gör det fortfarande och ibland är det kul att folk här blir helt galna när vi tar hem något extremt lyxigt men har typ 90% påslag.

        Och då menar jag alltså danska designers som tar 80’ per stol men gör alla sina möbler i kina medan konsumenten tror den får något tillverkat i Europa. De har såna enorma varuhus där som är som typ 10 mos-gallerior där hela världens designers har sina möbler. Jag jobbar för en stor svensk kedja och det är skrattretande hur vissa kunder ibland på riktigt blir alldeles till sig av nån ”lyxvara” vi tagit in som vi säljer med 90% påslag för att marmor helt enkelt kostar så mycket i Sverige när det liksom är småpengar vi egentligen ger för det. Visst är det lyx, men skiten man ser på nordiska gallerier osv är allt kina-gjort av internationella designers. Det är lite kul också att folk tror det är lite ”finare” att inte köpa från kina när de inte verkar fatta att typ allt från början är dörifrån. Ett av de mest exklusiva tyska köken som säljs i Sverige för ockerpriser är liksom från kina men kunderna tycker det är riktigt fantastisk ”tysk kvalitet” ??.

          Men…om man frågar dem om deras skit är från Kina, svarar de ärligt då eller kommer de ljuga?

    Finns det INGET annat att skriva/prata om än olika influencers kläd/smyckes-kollektioner?
    Jo, just det, såpadrama finns det ju också. Vet inte vilken målgrupp BB har men det känns nu som att den snittar på 16-24 år

      Alltså jag tycker det verkar som att alla här är 40+. Kolla häxinlägget. Hur många har någonsin använt tiktok av dem tror du? Hur kan man ha missat hela häxgrejen i så fall?

        Meeeh, säger inte emot dig om vad medelåldern är (ingen aning faktiskt), men just TikTok så kan man lätt missa många trender iom att algoritmen kan bli extremt specifik och ligger en trend inte inom ditt ”intresseområde” enligt alrogitmen så kommer du aldrig se det typ.

          Det är naturligtvis sant, men man exponeras ofta genom sin bekantskapskrets eller genom andra sociala medier. Just häxtrenden går långt utöver tiktok och är svår att missa även om man skulle försöka. Tror till och med jag läst om det på typ aftonbladet.

      Verkligen! Bara smink och dokusåpa-intriger. Länge sen det var nåt intressant nu. Granska tex varför Therese Lindgren har över en miljon följare på Youtube. Enkel matte säger ju att det givetvis är helt omöjligt. Många är ryska botar såklart, men hur mycket har hon själv bidragit? Har hon fuskat dit en del? Antagligen.

        Yes, finns det ens en miljon i Sverige som är hennes målgrupp? Mycket märkligt.

    OT – tittar på Helen Torsgårdens nyaste vlogg. De kör fyrhjuling (och filmar samtidigt ?) och barnen åker med – utan hjälm. Även om de ”bara” går typ 15km/h – måste inte barnen ha hjälm?

      Fast inser nu att det kanske inte va ett OK ”OT”-inlägg. Isf så bara plocka bort det ?

        Influencerrelaterad off topic har varit ok till skillnad från ot som handlar nåt helt annat.

          Ja, men tänkte att detta kanske ändå va ”längre bort” än ett saftigt gräv ?

      Både barn och vuxna måste ha hjälm på fyrhjuling.

        Visst är det så? Även på egen mark?

        Sen kan jag tycka att sunt förnuft gäller oavsett. Förstår inte hur man vågar köra (och filma ?) med små barn på utan hjälm.

          På inhägnad mark vete tusan.
          Sen är det totalt idiotiskt att inte ha det bara för att det inte går att bötfälla.

            Håller fullständigt med!

              Nu kommer hon gråta! För ni är dumma! Hon har jobbat hela dagen! Och det ni inte ser är att fyrhjulingarna var inte igång och barnen satt inte på bron utan det var Oskar och ni är bittra och dumma! Och jag presenterar några extra vloggar nu i december så ni ska tro att det är för annat än att jag vill köra in så mycket samarbeten och reklam som möjligt… Ärligt talat Helen – tror du dina följare är dumma i huvudet?

                ???

    Saker som jag vill ha men inte finns på marknaden? Hur många varianter av halsband med horoskopberlocker finns det inte, överallt? Så även om hon hade *SkApAt* (designat heter det väl) de själv så har hon inte gjort sin omvärldsbevakning speciellt väl..

    Vad du gör reklam för din egen ointressanta insta nuförtiden!

      Nä men vilken menlös kommentar.
      Grattis till dej.

      Hade jag haft en blogg hade jag nog ta mej tusan gjort precis som jag ville ja å.

      Du behöver inte gå in på den.
      Och varför ska ni, du och så många andra, hela tiden klaga på innehållet i bloggen? Hon gör precis som hon vill då det är hennes blogg. Passar inte innehållet är det bara att dra. Eller låta bli att lägga så stor vikt vid det. Herregud.

      Reklam? Eller använder det som ett publiceringsverktyg för video? ??‍♀️

      Tänkte nog så jag med till en början men gillar Camsins Instagram – om den handlar om det den gör här och inte hennes hund och katter för det är ointressant. Tycker hon gör ett jävligt bra jobb!

        Den är en förlängning av den här bloggen och handlar precis lika mycket om sociala medier, så jag förstår helt ärligt inte vad problemet är? Att man får mer innehåll eller att man slipper reklam på alla videos? Något måste det ju vara, men Hanna kanske kan förklara? ??‍♀️

          Du är bra!!

    Snälla kan alla flunsor bara sluta ”designa” egna kläder och smycken! Och framför allt, snälla köp inte deras skit! Så trött på allt skräp som ska prackas på lättlurade människor.

      Safira gör ju ett samarbete var 15 minut med en ny influenser. Som är sååååå stolta över kollektionen som de slitit och krigat med sååååå mycket för att få den fantastiskt!

        Förlåt men nästan alla kollektioner flunsorna gör med Safira är så fula??? Vill inte ha nånting av krafset!

    De kanske borde pröva något annat som att släppa en ps5 eller xbox-kollektion. Klistra på en selfie och sedan upp på tradera.

    OT men influenserrelaterat. Lena Aplers kommentar på Breakit tv om Nked-skandalen där hon uttalar sig om vad som sagts på Insta med mera. Hon äger aktier i bolaget. Hu för hennes syn på arbetsvillkor! Hu för hennes syn på praktikanter och unga. Hon har varit/är mentor till Isabella Löwengrip och fick gå från banken där ES fick gå in och leda.

      Riktigt vidriga uttalanden hon gav. Finns så mycket att säga men hon borde fan tänkt till lite innan hon klampade runt som hon gjorde.

    Min farfar krigade vid finska fronten mot Sovjetunionen i sammanlagt 8 år.
    Denna människa har krigat….mot…… För….. ????

    Först skriver hon – därför valde jag att skapa den här kollektionen…
    Sedan – Aldrig påstått att jag skapat utan att de inte finns i sverige.
    Så om jag som privatperson köper något från utlandet så kan jag sälja det på typ blocket och skriva att jag skapat det själv?

    Kan man inte anmäla detta någonstans. Lögner att det skulle vara egendesignat när det är krafs som barn köper från automat för en tia i en plastboll visserligen?!Bedrägeri

    Jag har bara följt Fatima ett par månader och hon verkar vara en trevlig tjej men herregud vad hon verkar skita i restriktionerna. Konstant ute och shoppar, åker till Ullared, umgås med diverse personer. Förra helgen tror jag det var så var hon hemma hos sin mamma som under kvällen blir skitglad och då är det för att hon fått veta att hon testats negativ för corona. Varför bjuder man hem folk innan man fått veta om man är negativ eller ej… Igår stod hon och snörvlade inne på mataffären… blir mörkrädd.

      Eller kanske borde skrivit varför bjuder man hem folk överhuvudtaget i dessa tider?? Blir såna kontraster att se vissa på instagram leva sina liv precis som vanligt när man gör allt för att hålla restriktionerna.

    För att vara helt rättvis så får man ju betala tullavgifter, gissningsvis 100-200, på ett paket från Kina. DET slipper man om man handlar från henne. Förhoppningsvis går det fortare också, när hon har i lagret (från Alibaba?)…..??

      Du får INTE betala 200 kr i tull på ett paket med värde 16 kr. Gud är alla här inne 16 år och ”tror” saker?

    Inget morgoninägg? ?

      Julen är tidig i år!

    Inlägg

    Det kanske kommer vid nio. Annars får vi fortsätta under detta inlägg så länge ?

    Har krigat för kollektionen men kan inte stava rätt till dess namn? Horiscope …

    Alibaba och Aliexpress fungerar som leverantör till företag bla. Så att hon sagt att hon krigat för de är ljug, men att sälja för högre pris är helt OK

    Eyy bra pris kompis chilla det är guld jao, hon har fkn krigat visa respekt

    Jag tror Gina Tricot har haft nåt liknande för 99 kr och inga krig behövde startas.

      Exakt hur har hon krigat?

    Så fruktansvärt fult att lura unga tjejer som ser upp till henne på pengar på det här sättet. Tycker detta är värre än att ”glömma” markera samarbete. Bedrägeri. Går detta att anmäla till Konsumentverket på samma sätt @bloggbevakning?

    Nej usch! Skulle bli så besviken om jag fick hem ett halsband jag betalat så mycket för och den visa det sig vara falsk marknadsföring. Det är 2020, så är inte super överraskad, människor idag gör allt för å tjäna pengar.
    Jag köper aldrig smycken från internet om det är inte från en välkänd hemsida jag vet använder äkta guld silver whatever. Annars går jag alltid till butik där jag kan se med egna ögon vad som är real and fake.
    Super bra artikel dock – detta får inte pågå.

      Fast om man nu är ute efter billigare smycken så är det ju försej inget fel att handla på sådana sidor från Kina – menar bara på att jag personligen tycker det är mer värt å köpa NGT som håller.
      Men det är fortf fult att köpa in ngt som är så pass billigt å sen sälja skitdyrt – å påstå att man designat å gjort gud vet vad :O

    Även löshåret är från amazon, alibaba. Fast för att vilseleda kunden så har hon typ tagit och satt ihop 2 paket och sålt det i ett ända paket så att de blir typ 240 g men sålt det på hairlabex fyra ggr dyrare. Sök på remyhair då kommer ni hitta massor.

    Sen dn annan sak vem är Grundaren för hairlabex? Är de hon och hennes ambassadör? Tyckte hennes revisor sa att hon var duktig och att företaget fick ett rejält lyft på så kort tid.

    Ni som har Facebook borde varma på girltalk-swe där finns alla hennes följare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.