Väsklån för exponering?

Här ovan är ett urval av influencerbilder, som vid en första anblick ser ut som helt vanliga redaktionella inlägg. 
Tar man sig en närmare till på taggarna så ser man att alla bilderna har taggat både @imagegroup_official och @newbottega – alltså själva väskan de visar upp.
Så vad är @imagegroup_official?

Imagegroup_official på Instagram. Franchise Partner and General Agents representing: Bottega Veneta | Mulberry | Max Mara | NK Access | NK Runway | Sophie by Sophie
Jo, det är ett företag som agerar agent för bland annat Bottega Veneta i Sverige, vilket betyder att deras jobb är att marknadsföra och exponera varumärket så mycket det går.
Och hur gör man det enklast?
Influencer marketing, där designväskor är en naturlig del av vardagen.
Så klart!

Jag anar alltså att det finns någon typ av samarbete här.
Har de fått väskorna mot exponering? Fått låna dem? Rabatt?
Jag vet inte vad upplägget är, men att det finns ett upplägg är relativt klarlagt.
Eller är det ren slump att flera influencers helt plötsligt syns med och publicerar liknande bilder på Bottega Venetas nya väskmodeller?

Varför skulle ALLA influencers annars tagga imagegroup_official på Instagram, om det inte fanns någon typ av utbyte av tjänster?

Jag har ställt frågan till Imagegroup official om det finns någon typ av samarbetsupplägg vad gäller dessa Instagramposter.

67 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    ”Varför skulle ALLA influencers annars tagga imagegroup_official på Instagram, om det inte fanns någon typ av utbyte av tjänster?”
    Tja, det kan ju vara en slump. Eller alternativa fakta.
    Eller ytterligare en konspirationsteori från Qanon.
    Eller nytt sattyg från Anti-Vaxx människorna.
    Händer så mycket nu för tiden som man inte begriper.

      Kalla mig foliehatt men jag tror att det är antifa som ligger bakom märkesväsk-hypen. Trodde att det var flat earthers men inte längre. Har läst på. Läs på du också!

        Jaa! VAKNA folket!

          En dag kommer alla få veta SANNINGEN!!

    Jag har alltid undrat vilka det är som följer såna ”influencers” (inget illa mot just personerna, men mer mot konceptet), de har alla precis samma typ av foton. Alldeles för inzoomade foton med typ en fot, hals, finger, väska, öga osv. En outfit- eller ansiktsbild här och där också om man har tur. Allting är givetvis med flera lager filter och deras caption är noga övervägd.

    Har man mycket tur läggs det någon dag upp en bild med caption: Recently I have not been feeling too well, because (..)

      Tror typ 15-åringar… har sett min systerdotter göra det.

      Har en känsla av att de i stor utsträckning följer varandra. Kommer ihåg att Ebba och Emilia tidigt pratade om vikten av att stötta varandra i branschen. Det blir som en klubb för inbördes beundran.

      Jag följde Lovisa Barkman för att jag tyckte hon var så snygg (det är hon), men fick avfölja för det var.så.tråååååkigt….. alltså gud, 73 nyanser av beige, femtielva bilder på hennes mörka och trista lägenhet och sen märkliga ”kläder” i teddy och oversize utan passform. Och aldrig aldrig aldrig en caption med fler en 3 ord, helst bara en emoji. Hur de tjänar pengar övergår mitt förstånd.

        Själv älskar jag Lovisa.B instagram. Vill du ha hennes personlighet så följ hennes fitness konto. Jag följer båda då jag verkligen gillar henne som person och hennes bilder 🙂

          +1! Hennes personliga konto är så bra! Enbart feel good ?

      Men alltså Hanna Schönberg är ju värst. Gick in på hennes Instagram efter hennes ”miss this buhu” strandbild och det är så märkliga bilder.

      Jag uppskattar tidningar som Elle, DV etc och inspirationsbilder men det hon håller på med är verkligen bara märkligt. 100% gåta hur pengarna rullar in där.

    Ja för Alexia har nog absolut inte köpt massa väskor själv. Fifflat till sig en våning/femrummare hyresrätt intill Strandvägen i samma hus som Lisa abe…

      Fifflat hur?

        arabiska klaner i bakgrunden

      Fifflat till sig lägenhet? Berätta mer!

        Jaa berätta mer! Har alltid undrat hur Alexia är så rik utan att ha ens ha så många följare?

          Båda (Lisa alexia) försöker få det att se ut som bostadsrätter men har trologtvis köpt kontrakt svart. Det är två 200 kvm lägenheter som ägs av en privatperson, som alltså äger fastigheten. Har de stått i kö? Känt fastighetsägaren? Bådas män jobbar inom restaurangbranschen.
          Att alexia dessutom renoverat/inrett/köpt Sten för väldigt många hundra tusen för att renovera en hyresrätt?

          Lisa och hennes man har dessutom fram tills nyligen haft väninnan Edita och hennes karl skrivna som boende i sin lägenhet. Nu utbytt till ett par med juggenamn.

          Skumt bara. Båda försöker typ få det att se ut som bostadsrätt. Troligtvis gör de såhär pga har ej möjlighet att köpa lgh.

            Fast det finns ju också privata hyresvärdar som själv bestämmer vilka de hyr ut till. Kan ju vara klassisk Östermalms-nepotism exempelvis. Inte konstigare att de känner någon och har en deal att de får stå för alla sina renoveringar själva. Behöver ju inte vara konstigt för det.

              ah kanske. Men hur töntigt att blåsa ur en hel hyresrätt och topprenovera så det blir som en riktig influensa-lägga och sen försöka dölja att det är en hyresrätt? Hon ignorerar alla dom frågorna haha.. ovärt då de intr betalar renovering för sin egna lgh

                Eller så är det som Vanja Wikström förklarar, att man kan byta sig till en bra hyresrätt om man renoverar och kan då komma undan billigare än att sitta med skyhöga lån, om man nu bara är ute efter läget.

                  Sitter du på en hyresfemma på strandvägen behöver du garanterat inte renovera den för att kunna byta den mot någonting annat 🙂

                  Kostar knappt något att låna pengar idag.

                Vissa känner väl kanske också att en renovering/ett hem de tycker om har mer värde än pengar. Jag mår till exempel sämre generellt när jag bott nånstans där jag inte trivts. Jag tycker inte det är fel att tänka att en vill skapa ett hem en trivs i, oavsett om det är en bostadsrätt eller ett hyresobjekt. Det kan ju finnas massor av anledningar till att en väljer att inte köpa.

              ah kanske. Men hur töntigt att blåsa ur en hel hyresrätt och topprenovera så det blir som en riktig influensa-lägga och sen försöka dölja att det är en hyresrätt? Hon ignorerar alla dom frågorna haha.. ovärt då de intr betalar renovering för sin egna lgh

            Var ganska säker på att Editas man gjort sig en rejäl hacka under flyktingkrisen 2015, men kan också ha fått det om bakfoten.

          Ja, vad är grejen där? Hennes karl har väl inte de pengarna?

          Nja rik är hon inte spelar rik men är absolut inte det.

      Det var så kul att se när hon var hos Valerie ( Aflato) och det enda hon köpte därifrån var det billigaste typ ett par örhängen… Även där förstod man att det inte finns några pengar egentligen ….?

        Du kan inte mena allvar? För att hon inte köpte något dyrt eller mycket så är det bevis på att hon inte är rik?Förstår helt ärligt inte logiken bakom din slutsats. Som dessutom är nedlåtande

    Klimatsmart lösning! Hyra ut content till influensers

      Faktiskt! Ser hellre sådant sätt att göra reklam än xxxx antal pressbud där det mesta slängs eller aldrig används iallafall. Skulle få ökad respekt för den influencer som börjar göra sådana saker och typ bara (nästan iallafall) samarbeten med sådana som Rent the Runway, Tradera, Vinted och dyl.

        Förutom att hyra ut content görs ju för att marknadsföra produkten så fler köper produkten = kontra klimatsmart.

          Ja, absolut – men fortfarande bättre än att skicka ut x antal pressbud. Samma reklam, bara mindre skräp som skickas ut. Men därför jag också la till det andra jag skrev, allra bäst skulle det vara om de istället gjorde samarbeten och reklam för företag där man köper second hand eller hyr saker.

    Någon ny update om väskdrottningen Sanna W?

    Lite OT men ändå sociala medier-relaterat. Hur många tror att Patrik Sjöbergs bilolycka berodde på en räv, vs att han satt och lekte med mobilen (filmade Instagram stories) i alldeles för hög fart och tappade kontrollen? Skrämmande hur många olyckor som förmodligen är mobilernas fel.

      https://www.aftonbladet.se/a/dlLJ4o

      Sista delen i artikeln berör detta

        LOL

      Haha, klart det var han som var oaktsam! Satt säkert med mobilen. Inte direkt trovärdig bortförklaring han kör med, att det var nån annan som filmade i bilen (från förarvinkeln). Mm, räv. Visst, och jag är miljonär. Hoppas rövhatten lär sig av detta, nästa gång är det kanske en barnfamilj han kör in i.

      Patrikjäveln filmade naturligtvis med mobilen. Varför skylla olyckan på en söt liten räv som var i vägen.
      Däremot har Patrik en RÄV bakom örat.

    Image Group äger butikerna för bla Bottega Veneta och Mulberry i Sthlm 🙂

      Samt NK Access och Max Mara. Så ser ni några av dessa märken på influencers är det med all säkerhet presslån. Michaela Forni hade en liten Bottega-väska häromdan som hon till och med skrev va ett presslån. Verkar som att det är en ny PR-ansvarig på IG som gör en drive mot influencers.

    Väskorna var rent objektivt skitfula!

      Inte undra på att de måste kämpa så hårt för att marknadsföra dem.

      Bottega Veneta gör jordens fulaste skor och väskor. De där fyrkantiga skorna ?

    Hannah Graaf som verkar vara en underbar person skriver att hon hatar två personer, vilka?

      Sture och Emil. Jag också. As.

        Men vad falls! Inte Emil!

    Är verkligen exponering via influencers en bra strategi för marknadsföring? Är deras följare så köpstarka?

      Ja det är de. Annars hade inte företag betalat för det.

      Jag tror att det finns andra faktorer som bidrar (kanske) till försäljningen i det långa loppet, till exempel att skapa ett ha-begär runt sin väska/märket. Många av de större modehusen höjer ju priserna på sina väskor astronomiskt mycket, säg Chanel till exempel. De vill ju inte att alla ska kunna ha en Chanel för då finns inte den där x-faktorn runt deras produkter. De vill bibehålla statusen som en Flap Bag har. För sisådär 7-8 år sedan kostade en sådan 30k, idag kostar den ungefär 60-80k.

      Det jag menar är att de som har råd, de köper. De som inte har råd, de vill ha. Och det är också en del av brandingen för dessa företag.

      Men om frågan är ställd generellt så ja; det finns jättemånga influencers som ställer upp utan större motkrav och det är också en relativt billig marknadsföringskanal. ROI är ofta hög om företaget gjort sin research. Säg Maja Nilsson Lindelöf som sålde slut sin kollektion med Gina på några få minuter, eller Hanna Friberg som dragit in miljoner och åter miljoner till NA-KD. Eller alla influencer marketing-bolag; de hade ju inte gått runt om det inte var för att influencers är en oerhört stor källa till intäkt. Det kanske är svårt att förstå för de som inte är i bubblan, men det här är ju vår tids stora stora it-personer. Tänk förr när alla klippte sig som Birgitte Bardot eller klädde sig som Madonna. En kanske då kan tycka att dessa två nämnda personer ”har talang” till skillnad från influencers och det beror ju på vilken influencer en talar om. Men de var ju också influencers, bara att begreppet inte fanns då. Men de influerade folk att fatta beslut och att göra som de = influencers. Så ja, jag skulle säga att det är en oerhört bra strategi, eller har i alla fall varit. Många företag slipper ju ens betala för marknadsföringen mer än i produkter för att så många nöjer sig med det, som tex Ideal of Sweden, Daniel Wellington m.fl. Och deras strategi har väl i stort sett bara varit att använda sig av influencer marketing.

    Älskar Felicias bilder och har följt henne i flera år! Hon är verkligen sjukt vacker och genuin! Jag såg henne och hennes vän Ida äta på söder förra veckan.

      Ocksp skum… gifte sig extremt rik med en amerikan som jobbade på Wall street. Detta var för några år sedan när hon var typ 19. De hyrde ett slott i Frankrike och hade bröllop, hennes klänning var Vera wang om jag minns rätt. Googla själva. Sen poff kort därefter var han raderad och hon bodde i Sthlm igen.

        JA är så nyfiken över det här, det diskuterades lite i ÖS för ett tag sedan. Vad hände? De var ju bara gifta i typ 3 år.

          Enligt henne själv så ska äktenskapet inte varit bra och tror de helt enkelt inte fungerade ihop… tråkigt men viktigaste är att hon mår bra nu och båda har gått vidare!

            Ja herregud, hon var 19 när hon gifte sig. Livet går vidare, låter ganska normalt i mina öron. Good for her!

    Fula väskor oavsett. Tänk dig den metallänken i Sveriges vinterväder med minusgrader, hängades stelfrusen på axeln. ???

    Helt klart reklam. Alla har dessutom en caption om candy/treat/socker med tillhörande emoji. Så trött på dessa hjärndöda flunsor.

      Men du får sluta följa dem. Kanske sluta läsa här också om du inte mår så bra av det.

    Är det inte bara ett PR-företag? Kända/folk med inflytande har väl typ alltid lånat kläder och väskor från PR-företag?

    Hur fungerar det med PR-lån måste det reklammarkeras?

      Självklart är PR också reklam. Det är bara ett lite finare ord för reklam.

        Ja det är klart. Tänker att folk har lånat i alla år utan att markera ut något så influenserna kan inte tänker på att detta ska reklammarkeras om det nu ska det.

    Reagerade lite på att många stora influensers runt jul visade upp bilder på stora Bottega-påsar men inte skrev om dem.

    Hon gör allt för sin karriär, men trodde faktiskt att hon var smartare än att sitta och säga så i en video på Youtube. Men säg typ nån influencer hon inte utnyttjat för egen vinning? Kanske inget fel med det, men allt bygger väl på att hon har hängt efter ”rätt” folk.

    För att influensers och media gör skillnad på folk och folk. 🙂

    Någon som vet var Ellen Claessons kappa är ifrån?

    IMAGE GROUP – också känt som jordens sämsta arbetsgivare. Blufföretag utav rang.

    Tycker att de där väskorna är så himla fina. Synd att de är så dyra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.