Bantning och brott mot marknadsföringslagen i en av de största tjejgrupperna på Facebook

Bildkälla: Facebook Honey & The bees

Gruppen Honey & The Bees är en av Sverige största tjejgrupper på Facebook med sina 157 000 medlemmar. 
Gruppen bildades av Lina Taha som bland annat utsågs till en Sveriges 33 mäktigaste mamas 2017 och har omskrivits av Sveriges Radio som en facebookgrupp utan hat och hot.
Det kan säkerligen fortfarande stämma, däremot är gruppen varken fri från vikt och bantningshets eller smygreklam och det är faktiskt grundaren själv, Lina Taha, som gör sig skyldig till detta.

Hon marknadsför nämligen produkter som hon benämner som ”naturliga kosttillskott” för att gå ner i vikt och när hon frågan om varför hon inte skriver ut att det rör sig om ett reklaminlägg så svarar hon att ”det är hennes grupp och hennes företag”.
Det är ju lite intressant…
Med hennes resonemang så borde alla få göra som de vill på ”sina bloggar” eller ”sina Instagramkonton” men det får man ju givetvis inte.
Jag har fått ganska många mail från medlemmar av gruppen som är både besvikna och irriterade på att grundaren av gruppen både gör smygreklam och att det är för just bantningspreparat.

Jag tycker det är tråkigt att se att en grupp som varit så pass positiv för tjejer i alla åldrar, nu används av grundaren för att kränga bantningsprodukter, samtidigt som det bryts mot marknadsföringslagen.
(Inte lika tråkigt som att lägga en hel dag på att härja om virtuella knivar, men ni fattar… 😉

Jag har sökt Lina Taha för en kommentar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *