Ni som hängt med ett tag här inne på Bloggbevakning vet att det då och då dyker upp konton och profiler som påstår sig ha designat eller tagit fram diverse egna accessoarer för håret, så som hårspännen och diadem, och som sedan – som av en slump – alltid går att hitta på Aliexpress/Alibaba. (en stor återförsäljare från Kina)
Nu är det dags igen för ett företag, vars ” egendesignade” produkter och bilder går att hitta på den kinesiska sidan.
Företaget ”Petite Olivia” säljer rosetter och diadem som enligt deras hemsida ska vara skapade av Johanna Engberg.
Diademen började säljas i november 2020 medan de funnits på Aliexpress/Alibaba långt före det.
Efter att ha arbetat med den här typen av frågor i flera år så har jag blivit ganska bra på att navigera en sida som Aliexpress/Alibaba och kunde, efter bara några minuter, inte bara hitta flera av Petite Olivias diadem där utan även bilderna som Petite Olivia använder sig av.
Originalbilderna finns alltså på Aliexpress/Alibaba, och retuscherade varianter av dem på Petite Olivias hemsida.
Varför skulle originalbilden finnas på Aliexpress/Alibaba om produkterna är designade av Petite Olivias designer Johanna Engström och det som finns på Aliexpress/Alibaba är kopior?
Jag ställde frågan, om huruvida diademen som säljs var en egen design, till Petite Olivias kundtjänst som bestod av ett mobilnummer, och här nedan kan ni läsa konversationen som följde i sin helhet.
Så först heter det att:
Jag tar själv fram kollektionen.
Petite Olivia har egen fotograf på våra styles.
Vi äger rättigheterna på samtliga våra bilder.
Vi har inga kopplingar till AliExpress.
Och sedan, när jag påpekar att Petite Olivia använder retuscherade versioner av bilder som finns på AliExpress så ändrades det plötsligt till:
För att jag ej var nöjd med originalen, som jag äger rättigheterna till.
Petite Olivia har skapat håraccessoarer i 9 år!!!!!
Johanna Engström på Petite Olivia var alltså så missnöjd med bilderna hennes egen fotograf tagit, att hon satte sig för att leta upp kopior på Aliexpress/Alibaba, av de diadem hon själv ska ha designat, för att sedan spara ner dem och använda dessa på sin hemsida och Instagramkonto?
Ibland rakt av och ibland med en ganska dåligt retuschering – som ni kan se här ovan.
Företaget har, enligt Johanna, inga kopplingar till AliExpress, och ändå är det deras bilder som används, snarare än att ta nya, om de första inte höll måttet?
Låter det rimligt?
Jag har med två exempel i mitt inlägg, men majoriteten av Petite Olivias diadem går att hitta med en enkel sökning på Aliexpress/Alibaba, men jag tror ni fattar konceptet ändå. 😉
