Ja eller nej med Bloggbevakning

Ja eller nej med Bloggbevakning

Från Samir Badrans Instastory. En bild på två tandborstar i ett glas med frågan "delar ni tandborste med er partner"?
Bildkälla: Samir Badran Instastory

1. Delar ni tandborste med er partner eller skulle ni kunna tänka er att göra det?
Ja eller nej?

Från Cecilia Blomdahls Instastory om varför hon valt att ta jägarexamen.
Bildkälla: Cecilia Blomdahl Instastory

2. Skjuta sitt eget kött istället för att stötta köttindustrin?
Ja eller nej?

Från Eric Saades Instastory med frågan: Kommer du vaccinera dig? Svar: Ja, så fort jag kan.
Bildkälla: Eric Saade Instastory

3. Kommer du vaccinera dig så snart du får möjlighet?
Ja eller nej?

Från Paula Rosas Instastory där hon svarar på frågan om hon är snobbig. Svar: Nej, men jag är mer selektiv med hur jag spenderar min tid nu för tiden.
Bildkälla: Paula Rosas Instastory

4. Är man snobbig för att man är mer selektiv med hur man spenderar sin tid och med vilka?
Ja eller nej?

NattiD svarar ja på frågan om hon är svartsjuk.
Bildkälla: NattiD Instastory

5. Är du svartsjuk?
Ja eller nej?

288 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    1. NEJ.

    2. JA. kan man inte se det man ska äta i ögonen, låt då bli.

    3. NEJ.

    4. NEJ.

    5. NEJ.

      Jag vill helst inte äta huvudet men ska man bara placera det mitt på bordet för att hålla ögonkontakten medans man äter?

        Nej, du ska ”mano a mano” avrätta djuret. Med en jämn kamp liksom, öga mot öga. Så du får ha diverse extra vapen med som djuret får välja mellan så det blir juste fajt. Och sen försöka bibehålla ögonkontakt då under själva dödsstöten.

        Nä förlåt så jävla tråkig humor jag har kände jag nu. Det blev rätt gränslöst.
        Tack å Hej osv.

          Tycker det vär lite roligt med att djuret skulle få välja ett vapen!?

            Åh tack – i MITT huvud är jag väldigt rolig men sen när det kommer ut så är det inte alltid andra ser vad jag såg ?

          Kanske köra lite som på Farmen, 2:a-kämpen väljer gren ?

            Hahaha jaa! ?

      Hoppas inte att kommentarsfältet fylls med sånna här svar, helt ointressant med ja ja nej nej ja ja nej när man inte vet vem personen som svarar är.. Typ som öppet spår ”Hur gammal är du” och 100 svar…

        För sent….

    Man ska inte dela munflora vid tandborstning. Får man ner sin partners kariesbakterier innanför tandköttskanten kan de få tillväxt och så vips får man kariesinfektion direkt i flabben.
    Det kan i det långa loppet leda till parodontala sjukdomar och tandlossning

      Va- trodde det var endast i spädbarnsåldern du hade möjlighet att påverka din bakterieflora i munnen, alltså du ”ärver” dina föräldrars eller vem som nu slickar på nappen när du spottar ut den. Och att det sen tar stopp och du lever med den resten av ditt liv

      HAR jag lärt mig fel under mina universitetsstudier??? Rätt troligt, var ingen stjärna iof…

      Berätta gärna var du hämtat din info-

        Men vem är så dum så den slickar på nappen 🙂

          Jag är så dum att jag hellre tar ev smuts från nappen i egen mun innan jag ger till min bebis.

          Alla småbarnsföräldrar?

          Alla mammor, typ.

            Men euw. Torka av den eller ta en ny? Vem vill ha smuts i munnen?

            Nej inte alls, efter barn nr 3 är det familjens hund som sköter den uppgiften!!

      Ja det är farligt att leva, det är tydligt ??‍♀️

        Japp, farligt att leva…man kan dö.

        Ingen kunde nånsin tro
        att vattnet som dom dricker
        kunde vara något farligt i sig. ?

          ?.

          Hoppsan vilken dag

    jag har tagit första sprutan i dag. känns kanonskönt

      Tog min andra för en vecka sen (bor i UK). Känns väldigt skönt.

        Tog min sista förra torsdagen! Skönt att vaccineringen är i rullning!

          Hur gamla är ni?

            jag är sextioett. är i riskgrupp o har hemtjänst

            Jag är 28!

            29 och fått båda!
            Mått bra och inga biverkningar.
            Hade inte haft corona så var lite rädd att kroppen skulle reagera men icke!

              Kroppen reagerar dock mer om du HAFT corona

              Man får oftast en kraftigare reaktion om man har haft covid. Just nu avråder vi många som fått kraftiga reaktioner från att ta dos 2, alltså alla som blivit ordentligt sjuka, då det innebär att immunförsvaret är starkt nog efter dos 1 (p.g.a. tidigare covid).

              Jag har fått dos 1, är 30 och jobbar på vaccinationsmottagning. Har inte haft covid.

              Om det är någon som tvekar när det gäller att vaccinera sig så vill jag verkligen uppmuntra er att läsa så mycket ni bara kan om de olika vaccinen som finns, prata med en läkare eller sjuksköterska om ni har frågor eller är oroliga för eventuella biverkningar m.m.

                Vill bara förtydliga att med ordentligt sjuka menar jag endast feber, trötthet, hosta, snuva – ingenting värre än så 😛

                  Eh men va?! Rätt så viktig info. Är detta spekulationer, baserat i studier, nåt myndigheter kommer att gå ut med på riktigt? Jag vill inte gärna spä på detta piss jag genomlidit nu i en månad.

                Hur kan man komma i sådan kontakt med kunnig läkare/sjuksköterska? Är en frisk 27-åring (så kommer dröja ett tag med vaccinering) men kommer vilja vaccinera mig men är lite orolig för att jag hade jobbig covid (behövde inte sjukvård men jobbigaste sjukdomsförloppet jag någonsin varit med om) och är orolig hur vaccinet kan påverka mig

      Jag ska kanske få min första imorgon eller på torsdag. Håller tummarna för att det blir så!

        Jag tog min första för 2 veckor sen, blev jätte sjuk och hade som en tennisboll under huden där dom tog sprutan? Kommer dock ta andra sprutan (såklart) och tycker att alla borde vaccinera sig.

          (19:29) kan tillägga att jag är 23 år

          Modigt ändå eftersom andra sprutan ska vara värre. Obs kommer själv ta.

          Jag var jätteöm och hade en stooor bula vid vaccinationsstället , i flera veckor, när jag fick den vanliga influensasprutan.

            Hallå kan ni inte skriva vilken sorts vaccin ni fått? Alltså Astra eller pfizers??

      Tagit mina två också. Så jävla GÖTT att ha det gjort. Känns som en enorm sten som lyft, och då hade jag ändå covid i slutet av förra året.

        Men va? Du kunde väl låtit andra gå före i kön då..

          Exakt!

          Hade inga antikroppar och det var min tur i kön p.g.a. mitt yrke.

      Grattis till dig. Jag längtar.

      Tagit båda min, 27 år och jobbar inom kommunrehab. Blev så pissdålig av båda sprutorna, gick dock över på ett dygn. Feber, influensaont i kroppen, en tennisboll vid insticket samt grymt öm arm. Trots detta så glad över att jag fått sprutan. Var väldigt negativ innan dock, av privata skäl, men tog den ändå. Och inser att det är dom som inte tar den som får skylla sig själva, för de kan fortfarande bli supersjuka i covid.

    1. Ja
    2. Ja
    3. Absolut inte
    4. Ja
    5. Nej

      Egoist.

        Trevligt att bara kasta ur sig egoist till någon så där…?

        Man får faktiskt vara egoist när det kommer till sin egen kropp.

        Men suck det är ju inte ens säkert att vaccinet skyddar andra; det har man inte hunnit studera tillräckligt för att kunna dra slutsatser om helt enkelt. Vaccinerts främsta syfte är därför att skydda DIG SJÄLV från att bli allvarligt sjuk.

          Mkt troligt att det skyddar mot smitta också.

          Precis! De som inte tar det får ju främst skylla sig själva, då de fortfarande löper högre risk att bli skitsjuka i covid.

        Är det inte ens eget ansvar att vaccinera sig? Om du vaccinerar dig så får du ditt skydd?

        Tycker också att det är helt förståligt att man tvekar om man inte är riskgrupp. Detta är ett helt nytt vaccin som man inte tagit fram förut. Man vet inte hur riktigt hur det funkar på sikt å man vet inte biverkningarna på sikt. Då det är väl inte så konstigt att man inte vill om man är hyfsat ung och frisk.

        Barn ska ju heller inte vaccineras. Det tycker jag är väldigt bra med tanke på att man faktiskt inte vet allt om detta vaccin.

        Dock tycker jag helt klart att äldre, riskgrupper och alla som vill ska. Men att börja hata och skuldbelägga de som inte vill är så fel. Vi bor inte i Nordkorea

          För det handlar inte enbart om den egna kroppen eller sitt eget skydd – absolut inte när man skriker högt om att man inte vaccinerar sig. ¨

          Vi har ett vaccin som skyddar och i Sverige har vi faktiskt ganska mycket av det. Det betyder inte att det inte kommer att ta tid innan andra länder kan vaccinera i samma utsträckning som oss och det betyder inte att vi ha råd att sätta fortsatt press på vården bara för att.

          Jag har skrivit det förut och skriver det igen: Om en människa har en unik anledning till att inte vaccinera sig, som pålästa läkare stryker under, så skall denne självklart inte vaccinera sig. Vad den däremot inte bör göra är att hejvilt (och utan att ange anledning) vifta med sitt val för den riskerar då att bidra till antivaccin rörelsen – även om det må vara oavsiktligt.
          När antivax människor skriker högt riskerar de alltid att få med sig fler. Många av de är rädda människor, människor som kanske lider av psysisk ohälsa och människor som garanterat inte lider av ”Unika anledningar”. När antalet som väljer bort vaccinet växer så minskar såklart inte trycket på vår sjukvård lika mycket som den hade gjort annars, något jag tycker är grymt orättvist mot de som arbetar så hårt.

          Du nämner också barn. Nu är det ju faktiskt så att barn kan smittas och absolut mutation varianter av corona har ju visat sig vara väldigt farligt för vissa barn. Att de inte behöver vaccineras kräver ju därför att vi vuxna gör det. För om jag hade haft ett barn hade jag inte velat skicka hem det barnet till en klasskamrat vars föräldrar valt att inte vaccinera sig. Varför skall mitt barn utsättas för risk för att någon annan valt att tacka nej till ett gratis vaccin?

            Eftersom du uppenbarligen är så stolt över ditt inlägg att du spammat det överallt här i kommentarsfältet tar jag mig friheten att kopiera mitt svar till dig:

            Jag har två ”pålästa läkare” i familjen som avböjt vaccinet. Deras unika anledning är bland annat att de anser att långtidsstudier saknas.

            Och det handlar inte om att barn inte ”behöver vaccineras” utan att det saknas studier på gruppen 0-18 år så man FÅR inte vaccinera dem. Stor skillnad.

            Sist men inte minst tror jag inte att alla kommer att gå ut med huruvida de vaccinerat sig eller ej så du riskerar i alla fall att skicka barnet hem till någon som inte vaccinerat sig. Eller så kanske de behöver sjukhusvård och träffar någon ovaccinerad läkare, som de i min familj? Eller min kompis som är sjuksköterska och som inte heller vaccinerat sig.

              Tack för ditt svar på tal ??

    Tandborste NEJ
    Vaccin JA
    Välja och prioritera med sin egna tid INTE SNOBBIGT UTAN SUNT

    har dåligt korttidsminne så minns inte resten… och är trött. ??

      Bläddrade tillbaka och såg nu även svartsjukgrejen.

      Jag är nog inte svartsjuk på det viset att det är sjuk-betonat. Men lite sotis är väl alla på någon någon gång. ?

    1. Nej, fy vad äckligt!
    2. Nej
    3. Ja självklart!
    4. Nej
    5. Nja

    Delar inte tandborste. Har inget emot jakt men vill inte jaga själv. Köper dock gärna kött som jagats i skogen bredvid än massproduktion. Självklart att ta vaccin, alla som kan göra det bör givetvis göra sin plikt för samhället och ta vaccinet. Nej tycker inte det låter snobbigt. Ja jag är tyvärr svartsjuk, men håller med NattiD. Jag har mina skäl så att säga från tidigare relationer så det är svårt att bara släppa det även om man träffar någon ny.

    Självklart ska man ta vaccinet!
    Tänk alla som inte kan ta vaccin pga av medicinska skäl, man tar vaccinet lika mycket för dom som för en själv!

      Vilka kan inte ta vaccinet pga medicinska skäl?

        Gissar de som lider av andra sjukdomar och därför har väldigt lågt immunförsvar. Även gravida rekommenderas att inte ta vaccinet

          Du gissar, ok. Men ÄR det så, att det finns det som pga olika sjukdomar inte kan ta vaccinet? Detta är ju inget levande vaccin så det ger ju ingen infektion, vilket borde göra det säkert även för de som har lågt immunförsvar.

            Jag vet inte hur det ligger till just med detta vaccin, bara generellt att det finns personer som inte kan ta vaccin. I mina ögon är det självklart att det alltid kommer finnas personer som av medicinska skäl inte kan ta olika vaccin, sen om det är pga allergi, vilka sjukdomar det gäller, graviditet etc vet jag inte i detta fallet.

              Men du skrev det som en sanning. Det är bra att ta reda på fakta innan man gör så.

                Läste du ens vad jag skrev? Skrev uttryckligen gissar. Det jag är säker på är gravida.

                  Anonym 18:15 gissade inte, det lät som att du är samma?

                  Gravid ska inte ta JUST NU. Dom är ju heller inte gravida i all evighet, så dom kommer att kunna ta.
                  Jag har lyssnat på experterna och dom säger att det är ytterst få människor som inte kan ta vaccination.
                  Det är ju så att speciellt dom med underliggande sjukdomar som SKA ta vaccin.

                    Det handlar inte om att man inte får ta vaccinet, det handlar om att kroppen inte utvecklar antikroppar om man har genetiskt immunbrist.
                    För personer med autoimmuna sjukdomar finns istället risken att kroppen överreagerar och immunförsvaret attackerar sig själv ännu mer av vaccinet!

                Jag är anonym 18:15 och jag gissar inte.
                Jag vet.
                Både för att jag har personer i släkten med autoimmuna sjukdomar och genetisk immunbrist. Googla ”Genetic immunodefeciny vaccine failure to develop antibodies”.

                Den vanligast genetisk immunbristen är IgA brist (IgA är antikroppar), 1 av 600 har det, och med IgA brist har man problem att utveckla antikroppar av vaccinationer. Alla vaccin funkar olika bra också. Det finns hundratals genetiskt immunbristsjukdomar och tillstånd.

        Min pappa fick inte ta det pga medicinska skäl. Han har fått allergiska reaktioner mot vissa saket, och pga det så fick han inte ta vaccinet.

          Såg att det kom nya rekommendationer kring allergier och vaccinerna häromdagen. De lär sig ju mer vartefter vaccineringen fortgår, så kanske din pappa kan få ta det framöver.
          https://www.gp.se/nyheter/sverige/det-h%C3%A4r-ska-du-som-allergiker-t%C3%A4nka-p%C3%A5-inf%C3%B6r-coronavaccinet-1.41762854

          Personer i min närhet p.g.a. Chrons/allergi

            De med Crohns kan visst ta vaccinet!

              Läkaren rekommenderar inte det i det och tycker man ska lyssna på den i första hand istället för vad folk skriver på internet

          Min mamma också. Allergiska reaktioner av både ”vanliga” och biologiska läkemedel. Plus diverse sjukdomar (bla SLE) som hindrar henne från att ta. Känns så trist när de som behöver det mest inte kan ta.

        Allergier.

        Personer med genetiskt immunbrist svarar ofta inte på vaccin då deras immunförsvar inte reagerar och kan alltså inte bilda antikroppar.

        Personer med autoimmuna sjukdomar speciellt de som går på behandling får inte ta några vaccin alls. T ex reumatism, MS osv.

    Dela tandborste? Nej

    Jägarexamen / skjuta eget kött eller stötta köttindustrin? Svår fråga. Jag köper ju kött i butik, men väljer lokalt och köper från ”egen bonde” som bor granne med min syster. Skulle gärna ta jägarexamen av flera anledningar men skulle nog ha svårt att skjuta.

    Covid-19-vaccin? Nej, känner mig alldeles för osäker. Speciellt nu med tanke på de nya mutationerna där vaccinet inte visat sig ha lika god effekt. Kanske tar vaccinet längre fram. Har tackat nej till vaccinet nu (erbjöds via jobbet).

    Snobbig pga selektiv? Nej!

    Svartsjuk? Nja. Det har blivit bättre med åren!

      Vad är du osäker på?

      Är intresserad- INTE irriterad eller ironisk.

      Jag känner att det enda du KAN vara säker på är att du inte till 100% vet hur hårt drabbad du blir om du blir smittad. Det verkar vara ett väldigt lotteri. Och då menar jag inte dödendödsjuk utan alla som nu är långtidssjuka.

      Det skrämmer mig mer ?

        Vilka långtidseffekterna/bieffekter har vaccinet?

        Vad händer om jag tar ”vaccin nr 1”, det visar sig vara verkningslöst. Jag tar då även ”vaccin nr 2”, kanske även ”vacccin nr 3”. Vad har det för cocktaileffekt när jag har tagit två-tre olika vacciner?

        Jag vill självklart inte bli sjuk, man vet aldrig hur sjukdomen ska påverka en (får jag en lätt, nästan omärkbar förkylning eller blir jag extremt sjuk, behöver respiratorvård, drabbas av långtidscovid?).

        Jag föredrar, i dagsläget, att skydda mig själv så gott jag kan. Munskydd på jobbet, undviker folksamlingar etc.

        Själva idén med vacciner är jag inte emot, men just nu känner jag mig osäker. Som sagt, kommer nog vaccinera mig framöver när ett större antal hunnit få vaccinet.

          Vaccin finns inte kvar i kroppen på det sättet och därför finns i princip inga effekter/biverkningar som dyker upp efter lång tid.

          Mutationer uppkommer när virus sprids och ju mer spridning det är ju större risk för spridning.

          Så fungerar ju dock inte vaccin utan biverkningar kommer ganska omgående. Vaccin är ju väldigt förenklat som att med flit smitta sig själv med en liten dos av viruset, så kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar.
          De gånger du får livslångt skydd är det för att man bara kan smittas av den sjukdomen en gång, inte för att vaccinet stannar kvar i kroppen.

            Levande vaccin är som är bli infekterad med en liten dos. Coronavaccinen är INTE levande vaccin.

            Fast narkolepsin dök väl inte upp förrän typ 7 månader efter de tagit vaccinet? Måste ju ha varit typ tillsatserna i vaccinet som orsakade det, inte viruset i sig.

              Narkolepsin uppstod efter ca 1-2 mån efter de tagit vaccinet mot svininfluensan.

              MEN det man sett är att narkolepsin ökade även i länder där man inte vaccinerade särskilt många. Så det indikerar att själva influensan också orsakade narkolepsi i vissa individer.

              Mer och mer visar att narkolepsi är en autoimmun sjukdom som kan ligga latent och sen triggas av en immunreaktion – som du får både av vaccin och infektioner.

              De personerna som fick narkolepsi av vaccinet hade med största sannolikhet även fått det om de fått viruset, eller möjligen av en annan infektion eller dylikt senare i livet.

                Sån här fakta borde presenteras tydligare. Av de jag diskuterat vaccinet med är samtliga, inklusive jag själv, tveksamma till att ta det pga de som drabbades av narkolepsi.

                Samma med min mamma. Svininfluensavaccinet triggade en underliggande sjukdom, men det hade kanske kunnat triggats av något annat med, typ borelia.

          Det är ju miljontals människor som redan blivit vaccinerade.

        Du menar att du inte skräms av att ligga på magen i en respirator och inte veta om du kommer att kunna vakna upp?

          Ligga på mage i respirator är fel metod har det visat sig.

          Nu blir ju i regel inte unga i övrigt friska människor såpass sjuka alls. Mest riskgrupper som hamnar på intensiven. Så man behöver ju inte heller skrämma upp alla unga med god hälsa i övrigt.
          Mvh en som hade covid förra veckan och mådde inte värre än en förkylning.

    Jag har redan tagit båda vaccindoser. Pratar inte ryska än och har inte heller dött ✌?

      Vi har väl inte det ryska vaccinet? Eller bor du i ett land där det godkänts?

        ?

        Vill ha det kubanska, por favor!

    Viltkött till 100 %! Fler borde jaga sitt eget kött. Bra för miljön och den egna kroppen.

      Och jag äter griskött. Ska jag skjuta grisen?

        Du kan ju gå över till att äta vilt tex vildsvin, om du skulle bry dig om problemet med köttindustrin. Om du inte bryr dig kan du fortsätta köpa ditt griskött i affär.

      Men inte bra för djuren!

        Till 18:18 ☝

        Jo, inte för just djuret som blir skjutet men för alla kossor, grisar osv i köttindustrin. Hur många liv är ett liv värt osv.

          Inte bra för något djur att dödas för att bli ”mat”.

        Viltkött tycker jag är ok om man bedrivit jakt på ett etiskt korrekt sätt (inte stressat djuret) och om syftet med jakten är viltvård, alltså att hålla nere antalet djur så att de inte svälter eller utvecklar sjukdomar mellan sig eller hamnar på våra vägar, vilket skadar både människor och orsakar lidande för djuren.

          20:50
          När/ var förekommer sådan jakt?

            Haha va? Den mesta jakten på älg/rådjur är för att hålla nere beståndet.

              Etisk jakt? Inte stressa djuret?

              20:53
              Nej! Det är för att vissa människor vill jaga/döda. Med det följer också massor av skadsjutningar som innebär olidliga plågor för de påskjutna djuren. Etiskt? Nej!

          Hamnar på våra vägar?! Väldigt många djur korsar ”våra” vägar. Ska de dödas då?

            Om det blir för många av dem så självklart ökar viltolyckorna.

      Fler borde sluta äta kött. Bra för miljön och den egna kroppen!

        ? Å alla djuren.

    Men… det är väl ingen som delar tandborste med sin partner? Känns som ett skämt vissa säger för att få reaktioner. Det finns ingen poäng med att dela ens? Är man för snål för att köpa två eller vadå

      Karies kan dessutom smitta ?

        Äsch! Du tänker på rabies ju!
        Så länge du inte delar tandborste med en räv som har vitt skum runt munnen så är det lugnt. Om den däremot har kala fläckar på kroppen så brukar det tyda på skabb och det kliar satan! Men, om jag får välja så tar jag skabb. Det är enklare att dölja på jobbet t.ex. Den där rabiesen snackar man fan inte bort på lunchrasten.

          Kul……..

            HAHA ja var faktiskt jättekul!

            Ang frågan, nej, skulle aldrig få för mig att dela tandborste. Råkade dock ta sambons en gång av misstag, men jag överlevde. Vi borstar dessutom oftast tänderna ihop, typ som andra kanske äter frukost tillsammans, ändå värdefull kvalitetstid man inte vill bli av med när båda står där med munnen full och dreglar som rabiesrävar. Hade inte funkat om vi skulle dela, en av oss hade behövt stå och vänta.

              Äckligt att se någon borsta tänderna iiiiii, speciellt om denne någon pratar samtidigt….
              Får verkligen kväljningar.

      Enda gången jag använder någon annans tandborste är när jag själv glömt min när man sover borta, och det är typ bara min bästis tandborste jag skulle låna.

        Skulle hellre gå och lägga mig med oborstade tänder alla dar i veckan än att låna någon annans, haha. Om jag glömmer tandborsten gurglar jag bara runt lite tandkräm, eller möjligen gnuggar runt med fingret. Haha.

        Skulle verkligen aldrig låna någon annans tandborste.

          Håller med, låna någon annans tandborste låter helt sjukt äckligt. Jag hade inte lånat ut min tandborste ens till en bästis.

      Jag är uppväxt med att vi delade tandborste hela familjen. När jag förstod av några kompisars prat att andra inte gör sa jag till min mamma att jag ville ha en egen. Hon svarade ”åh, jag har väntat på att du ska säga det!”

      Lärde mig också av kompisar att andra familjer borstar tänderna även på morgonen. Det gör fortfarande inte mina föräldrar. Sa till dom nyligen att de borde lära min lillebror att börja med det och mamma sa samma sak ”jaa, jag har tänkt på det…”.

      Extremt tankspridd familj men det förstår man ju inte förrän man blir äldre och börjar jämföra, hehe.

        Nej men du skojar? Hela familjen på en tandborste? Och varför hade din mamma väntat på att du skulle fråga? Kände hon att ett inköp var en för stor grej att göra utan ditt uttryckliga samtycke?

        Sista frågan: varför?

          Haha alltså jag har tyvärr inga svar.

          Det är lite lustigt att höra att de är så konstigt utifrån sett dock. Jag kände väl mer då att ”oj, jag borde sagt något tidigare”. Fast det är ju inte så det fungerar nu när jag själv för förälder, det är ju jag som lär ut basic hygien, jag inväntar inte barnens intiativ.

          Hon är en kärleksfull mamma som anstränger sig massor för sina barn i många olika situationer. Men ja, tankspridd.

          Tror inte att hon liksom aktivt valde att vänta med det tills jag bad om det själv utan snarare att hon tänkt att hon nog borde köpa egna till oss och särskilt nu när vi började bli stora, men aldrig kom till skott/ kom ihåg att göra det.

          Vi måste ju bytt tandborstar en massa gången men ingen hade väl berättat för oss barn att man ska ha en var eller sa typ ”den blåa är din”. Och skövla gjorde de ingen skillnad.

          När vi bott där brukar min partner klaga på att hans tandborste ibland oväntat varit blöt så jag tror fortfarande de har svårt att hålla koll på vems som är vems (tror ej de tar hans medvetet).

            Problemet verkar vara större än att hon är tankspridd?

        VAD I HELA?!

        Eller hur.

      Min systers familj (min syster, hennes man och två barn) delar på samma tandborste, sedan använder de den i två veckor, kastar och använder en ny. Förstår verkligen inte grejen.. känns så äckligt att fyra personer använder samma tandborste

        Gud i himlen. Tänk att ta upp tandborsten, som är blöt… se en liten spenatbit som NÅGON ANNAN geggat in mellan stråna… Och ta på tandkräm och borsta loss i sin egen mun.

        SJUKASTE.

        VARFÖR??!

        Oerhört äckligt för övrigt.

    1. Delar inte tandborste men har råkat några gånger (glömt byta tandborstshuvud) och jag lever än.
    2. Äter inte kött så passar den fråga
    3. Självklart kommer jag vaccinera mig
    4. Man är inte snobbig utan rimlig när man är selektiv med vem man delar sin tid med
    5. Nej inte länge, men var när jag var yngre och osäker.

      Bara för att något är självklart för dig innebär det ju inte att det är självklart för alla andra…

        Haha, var står det att det ska vara självklart för alla?

        Nej? Men det var ju mina svar nu.

    1. Nej, absolut inte, äckligt!
    2. Ja, antar det men äter inte kött själv.
    3. Absolut, längtar! (Ska förhoppningsvis få göra en grej i sommar som möjligen kommer kräva att man är vaccinerad).
    4. Nej, konstig fråga.
    5. Nej, inte utan anledning, men om nån skulle bete sig opassande så kan jag nog bli det.

    Började läsa jägarexamen bara för att jag var intresserad och ville lära mig mer. Men insåg att även svensk jakt innebär sådant som jag etiskt inte kan ställa upp på. Till exempel att vissa jaktformer stressar djuren i onödan (finns många jägare som tycker det är helt ok…) samt nöjesjakt där man inte tar tillvara på köttet utan bara är ute för att det är ”kul” (kanin, fågel, m.m.). Så tyvärr gjorde de studierna mig mer negativ till jakt, fast jag trodde att det skulle bli tvärtom.

    Förlåt för OT, men Kenzas story? ”Ni är många som varit oroliga för mig, meddelar när jag ska föda, blabla”. Har inte en av hennes närmsta vänner precis gått igenom kanske det allra värsta i livet och förlorat sin bebis, men hon lägger en sån story som handlar om henne och hur folk varit oroliga för henne? Sorry, men usch för henne.

      Fast hon svarar väl bara då många trott något hänt henne…

        Ja precis hon verkar ha fått mycket frågor

        Kenza är inte ego när det kommer till hennes vänner. Så bara lägg ner. Hon skrev ett svar om varför hon som annars alltid är aktiv inte är aktiv just nu. Lämna det där.

        Men tror du på allvar hon skrev det för att håna sin vän? ??‍♀️

          Skrev inte håna, utan att hon får det att handla om sig själv. Som vanligt.

            HUR ska hon svara på frågan ”Varför är du inte aktiv?” utan att svara i jag form??? Du som är loco och gräver där det inte finns något att hitta.

            Men vadå? Hon svarade bara folk som är oroliga för henne. Eller skulle hon fortsätta vara helt tyst? Hon skrev det på sin egna story. Klart den får handla om henne ??‍♀️ tycker du är sjukt orättvis nu.

              Som jag skrev ovan, kanske läser in för mycket i hennes story. Följer varken Kenza eller Dani, så har inte koll när de la upp vad, men min första tanke när jag såg hennes story var att hon är en fena på att få t o m denna hemska situation, som inte ens hänt henne, att handla om hur folk är oroliga för HENNE.

        Varför skulle folk inte bli oroliga när någon som är närvarande på sociala medier konstant inte lägger upp något på flera dagar?

          Men snälla, hon har inte lagt upp ett inlägg på fyra dagar (vilket inte är en lång tid) men hon har fortsatt lägga upp stories typ varje dag. Senast igår la hon upp stories hemifrån, så det var obvious att hon inte hade fött än. Hon skrev bara det här för att rikta uppmärksamheten mot sig själv, så typiskt henne. Vi hörde hur hon var i podden.

        Har ingen åsikt om henne i övrigt men bara hör.inne har ju många kommenterat oroligt.

        Om folk oroar sig är det väl snällt att lugna ner dem. Jag brukar inte själv oroa mig så intensivt för helt.okända människor men en del gör ju verkligen det.

      Hon skrev det innan Dani hade gått ut med vad som hade hänt.

        Hon hade väl förmodligen fått reda på det tidigare?

      Jag tyckte det var ett bra svar, många som frågat om hon fått sitt barn osv. Gissningsvis är hon inte aktiv just nu pga vad som hänt hennes vän och meddelade sin frånvaro utan att gå in på varför. Tyckte det var snyggt gjort av henne.

        Tyckte också det var fint gjort av Kenza. Avleda spekulationer om att hon skulle ha fött, men ändå undvika att lägga upp lyckliga gravidstorys mitt i stormen hennes bästa vän går igenom…
        Undra om Kenza kommer tänka annorlunda kring att exponera sin nyfödda nu? Hon ville ju inte se Danis gravidlycka när hon själv inte kunde bli gravid, kanske vore snyggt att inte skylta med sin nyfödd lycka i detta läge…

          Kenza har inte fött än. Och ja Kenzas svar var fint, så lämna det där och sluta spekulera.

            Nej jag vet? Men när hon inte uppdaterat så har ju folk spekulera i det, därför tyckte jag inlägget var fint; en förklaring till att hon inte uppdaterat men ändå tydligt att hon inte fött.
            Hon är ju dock gravid i v 40 så det är u inte helt uppåt väggarna att anta att hon kommer göra det snart, mitt i anslutning till den här tragedin… Måste vara svårt för Kenza att veta hur hon ska visa upp det

              Det är ju uppenbarligen inte svårt för henne eftersom hon väljer att inte uppdatera = inte visa upp det alls just nu. Chilla med dina teorier och låt dem vara.

                Men alltså jag menar ju givetvis när hon föder och ska skriva om det, att det blir svårt att göra smakfullt

                  Nej det är inte svårt. Hon kan göra en uppdatering om att hon fött. Hon har såklart rätt att vara glad över det oavsett.

                    Som att tala med en vägg ??

      hon är en egen person

      Bra svar av Kenza, kan inte ens föreställa mig hennes situation. Höggravid själv och stötta sin vän i något så ofattbart. Bra av henne att inte ta det på sociala medier.

        Precis. Bättre än att hinta att det har hänt något utan att skriva vad osv. som många gör.

        Eller hur. Vad borde hon gjort? Skrivit inlägg offentligt om hur synd det är om hennes vän? Lagt upp en magbild?

          Du är verkligen ute och cyklar. Vi fattar, du gillar inte Kenza. Hon har inte gjort något fel här utan har hanterat situation så bra man bara kan i hennes läge. Tänker du dig ens in i hennes situation? Hur hade du själv mått om du var höggravid och något sånt skedde så nära? Klart som fan det påverkar även hennes mående. Helt ofattbar situation.

          Du är en otroligt empatilös person som ens kommenterar om Dani och jag hoppas du blir blockerad från att kommentera vidare. Lämna dem båda två ifred.

          Men nu får du ta och ge dig. Den enda som är empatilös här är du. Lämna dem båda två i fred, det är en hemsk situation. Och SJÄLVKLART påverkar det även Ks mående, hur hade du själv mått som höggravid om något så fruktansvärt sker nära dig? Lägg ner din skit nu.

      Det mest vettiga inlägget från en influencer på år och du vill leta fram något negativt i det. ??‍♀️

      ifrågasätta* skulle det vara.

      Men det finns inget att ifrågasätta. Folk har frågat varför Kenza inte är aktiv och om hon har fött, Kenza svarar på det utan att gå in på varför. That’s it. Nu får ni haters ge er och förstå att det inte finns något att diskutera kring det.

        Jag skrev bara att hon har varit aktiv varje dag i sina stories och att det har varit tydligt att hon var hemma och inte hade fött än, så varför skulle folk vara oroliga? Utifrån det hon själv har sagt i podden så är det inte så konstigt att folk ser det som ett försök att rikta uppmärksamheten mot sig själv.

          Såg kommentarer senast igår om att Kenza inte uppdaterat så jag gissar att alla inte håller koll på stories. Hon har väldigt många följare med varierande teknisk kompetens och folk blir alltid väldigt intensiva med att titta efter uppdateringar när någon närmar sig BF.

          Folk, du menar du? Och nu är det så att människor uppenbarligen HAR varit på henne om frågor kring om hur hon mår eller om hon fött eller ej, så släpp det nu bara. Låt henne vara. Låt Dani vara. Det är en fruktansvärd tragedi och ingenting som någon har rätt att sitta och gotta sig i.

          Hon har uppdaterat storys en gång sen i fredags, så nej hon har inte varit aktiv på storys.

            Hon la upp två stories igår, en var hemifrån.

          Hon hade varit inaktiv under helgen och tills idag. Imorse skrev hon först samma sak som nu men då stod det också ”en av mina vänner går igenom det värsta man kan gå igenom”. Då tror jag folk började spekulera kring vem det handlade om och så tog hon bort den biten men lämnade kvar att inget hänt henne. Nån timme senare la Dani upp sitt inlägg.

            Men hon la upp stories igår? En av dem var på Nikola som ville att hon skulle läsa en bok, så hur kan hon ha varit inaktiv till idag?

      Du tror inte det kan ha att göra med att Camilla tydligt har undanbett sig alla kommentarer öht om det som hänt?

        Isf borde hon radera ALLA kommentarer som handlar om det, men de ”positiva” får stå kvar?

          Kommentarerna här handlar om Kenza. Ingen normalt funtad människa ser något fel i hennes inlägg.

            Tydligen var det flera som reagerade på det, betalar hon dig för att försvara henne här eller?

    Jag är ovo-vegetarian och jagar haha. Bara blivit så, uppvuxen i en jägarfamilj med egen mark. Lika naturligt för mig att jaga vårt egna kött som att tvätta händerna efter toabesök. Har varit med både på jakt och slakt sen innan jag kunde gå själv.

      Så du jagar, men äter inte det du dödat?

        Ja precis. Familjen delar allt mellan sig och äter, så inget går till spillo. Brukar även ge en del av min kvot till ett äldre par som äger granngården där mannen inte längre kan jaga själv. 🙂

      Varför jagar/dödar du?

        För att jag tycker om det och för att det alltid varit en del av mitt liv. Hur så?

          Frågan borde vara, varför äter du inte kött? När du tycker det är okej att döda och t o m gillar att döda djur.

            Jag ser inget fel i att äta kött och jag ser det som positivt att bara döda det du kommer göra åt. Vi jagar i team eller ja, lag, och jag är en del av teamet. Jag vill inte stötta köttindustrin helt enkelt. Blir äcklad av själva industrin. Ägg äter jag ifrån höns som går som husdjur, köper aldrig i affären. Sen tycker jag inte att kött är gott ärligt talat. Bacon tyckte jag om och kassler, men allt annat har jag alltid känt var nja. Ätbart men inte mycket mer än så. När jag testade att skippa kött helt för 4 år sen så hittade jag ”min” kost och det jag tycker om att äta. Jag älskar tofu, tempeh osv. Alltså verkligen njuter av det, på ett sätt jag aldrig njutit av att äta kött. Hoppas det var svar på din fråga.

              Inget svar. Du tycker om att döda/släcka liv. Många djur blir skadskjutna och går en väldigt plågsam död tillmötes. Men det gäller inte dig? Etiskt? Nej.

    Vill hemskt gärna vaccinera mig men det lär väl dröja 100 år eftersom jag inte är i riskgrupp/vårdpersonal

    Hon har säkert gjort det mesta, ser inte naturlig ut nånstans snart.

      Hennes kropp ser verkligen inte onaturlig ut, herregud, avundsjukan alltså?

        Aldrig att jag skulle vilja förstöra mitt ansikte så som hon har gjort.

          Nu pratar vi om kropp.

    Hennes kropp ser inte alls annorlunda ut. Något mer tonad än förre. Men mest har hon bara andra sorts kläder och posar annorlunda.

      Har varit bekant med henne sedan barnsben och hon har alltid varit kurvig. Skitsnygg kropp

        Kurvig?! ?

          Ja hon har alltid varit kurvig, alltså timglasfigur, rumpa osv. Jag är inte en av dem som tycker fet kan kallas för kurvig.

        Vet du vad kurvig betyder??

          Även smala personer kan ha kurvor. Kurvig kropp innebär inte kurvig a la Kardashian utan det innebär bara att din kropp inte är rak. Bianca har tex höfter = kurvor.

            Biancas kroppstyp är inte kurvig.

              Jo, Bianca har kurvor.

              Jo Bianca är kurvig, smal midja, breda höfter, stor rumpa. Kim k är också kurvig. Beyonce är kurvig. Kenza är rak t ex, Amanda strand är rak. Lady dahmer är fet, inte kurvig. Fattar du skillnaden?

            Bianca är slim thick. Smal med kurvor. Så snygg

    Tandborste: nej
    Jaga: skulle kunna tänka mig, ja. Uppvuxen med en pappa och farfar som jagade så det är ingenting främmande för mig.
    Vaccin: nej
    Svartsjuk: nej

    Nej delar inte tandborste. Skulle aldrig kunna skjuta ett djur. Är lite svartsjuk (var värre för) vad tycker ni om Marcelos bild med Emilia. Han har bar överkropp och verkar som klänningen hon har på sig är det fler som fotograferats med?

    Kom att tänka på en gubbe som var med i Outsiders och käkade roadkill. Grävlingshuvud bland annat.

      Haha, minns det också! Helt sjukt!

        Varför är det helt sjukt egentligen?

    Ojoj, nu är Mona igång igen. Ställer alltid blint upp för sina vänner utan att veta allt.

      Ja hon är fruktansvärt naiv. Så blåst ?

      Men det är ju Monas bästisar ju, de har ju säkert träffats hela tre gånger. Klart hunden är världens snällaste hund och Unni är världens bästa ägare, nu kanske inte Mona har träffat dem personligen någonsin, men hon VET att det är så! Länsstyrelsen kan ingenting!

        Och asså, hon VET mer än hon kan skriva, faktiskt ?

          Såklart hon gör, Cissi har ju sagt något och då är det så för Cissi har aldrig hittat på något innan. ?

          Så säger hon alltid när någon ifrågasätter, ”det är inte hela historien, men jag får inte berätta mer”.

    Skulle aldrig dela tandborste med någon och i synnerhet inte min man som är hjärttransplanterad.

    Skjuta sitt eget kött behöver jag inte göra då jag är vegetarian. Nu ljög jag för äter kött ibland och borde därför själv kunna döda det jag har på tallriken.

    Ska sjäkvklart ta vaccinet.

    Har ej så många vänner så det är inga problem.

    Jag är jättesvartsjuk, men det har som tur är lugnat ner sig med åren.

    Alltså blä. Delar inte tandborste med någon. Vidrig t

    Om man inte vill ta vaccinet, är ni då villiga att fortsätta leva som vi gör just nu i minst ett par år till? Eller är ni bara så själviska att ni tänker att ”alla andra” får ta vaccinet så löser det sig automatiskt? Uppriktig undran.

      Även om vi tar vaccinet behöver vi fortsätta leva som vi gör nu ett bra tag till så attee… I den här takten lär dessutom vaccin omgång 2 påbörjas och då menar jag inte spruta nr 2 innan alla är vaccinerade den här omgången.

      Ja, ta du ditt vaccin så behöver du inte oroa dig för andra.

    Skjuta en ren, haha. Då hamnar man tyvärr in fängelse. Man jagar inte renar.

      Du kan ansöka om att vara med på renjakt, oftast på Island eller Svalbard. Så jo, du kan jaga ren.
      Jägare är inte bundna till Sverige, finns många som åker till andra länder för jakt, tyskland är vanligt bland svenska jägare.

      Men jag åt renkött på restaurang nyligen, var kom det ifrån??

        Av samma anledning som fläsk hamnar på din tallrik, via slakt. Samer är de enda som får bedriva renskötsel i Sverige. (Andra får dock äga renar.). Renkött som säljs kommer oftast ifrån företag som köper renar ifrån uppfödare som sedan slaktas.

        Från ett slakteri.

          Där djur stressas och dödas.

    1. Nej.
    2. Nej.
    3. Är vaccinerad.
    4. Nej.
    5. Ja.

    Åh fy fan att dela tandborste ??
    Kommer inte heller inte heller ta vaccinet (var sjukskriven då vi fick de på jobbet) och är gravid, min rådgivning har avrått mig att ta vaccinet.
    Har konstaterat att i sverige går ni verkligen berserk om någon inte vill, eller kan ta vaccinet. Medan vi finnar är ganska lugna med att alla har faktiskt en självbestämmande rätt. Tycker att de som vill ta vaccinet får göra de, utan att man måste skuldbelägga andra som inte tar vaccinet.

    Är man jätte svartsjuk blir det skadligt i en relation, likt psykisk misshandel om man yttrar sig om det iaf.

    Selektiv / snobbig? Nja där verkar hon behöva ta fram ett lexikon.

    Har ångest då jag blivit oplanerat gravid, hade tänkt vänta tills efter vaccineringen. Nu vet jag inte om jag kan/får ta det. Får dåligt samvete då jag jobbar med flera personer i riskgrupp och vill inte bidra till att utsätta dem för större risk att bli sjuka. Är också rädd att bli sjuk i Corona under slutet av graviditeten och att min partner ska bli sjuk så han inte får vara med vid förlossningen. Ser fram emot barnet men den här oron påverkar min känsla inför att bli förälder igen och det känns tråkigt 🙁

      Även om du är vaccinerad så kan du fortfarande smitta andra. Det enda vaccinet gör är att lindra dina egna symtom om du får covid-19. Vaccinet är lönlöst. So no worry about that.

        Inte sant.

        Vaccinet är INTE lönlöst!
        Just saying!
        Bara för att du är rädd behöver du inte skyffla över det på andra!
        Vaccinet skyddar folk från att dö! Punkt!!!

      Huvudsaken är att dom i riskgruppen blir vaccinerade så blir dom inte sjuka.

    Skulle aldrig skjuta ett djur, fy så barbariskt.

      ??‍♀️ Tänker att om man ska äta djur så borde man också kunna döda djur.

      Äter du kött?

        Nej fy. Det var många år sen jag gjorde. Skäms för att jag överhuvudtaget gjorde det, skyller på mina föräldrar.

          Absolut- skyll allt på dina föräldrar!
          Så logiskt!
          Bara ditt samvete är rent så kan man skita i restens!
          Logiskt…

          21:06
          Förstår vad du menar. När man är ett barn har man inget val. Dessutom vet man inte så mycket. När jag insåg vad det handlade om så vägrade jag att äta kött. ?

      Bättre att äta dem levande! Eller???

        23:17
        Absolut det dummaste jag läst!

    Definitivt nej på detta..Kan vi snälla uppmärksamma detta ?! hur kan det ens få gå till så här..

    Hur…

    https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/953530-20-aring-domd-for-244-overgrepp-pa-spadbarn-straffet-halveras

      Pallar inte svenska rättssystemet längre. Rabatter till de värsta av brottslingar. Landet har blivit ett skämt.

        Det enda jag verkligen gillar med USA är deras fängelsestraff, minus dödsstraff. Men lååånga jävla fängelsestraff. Sedan är deras rättsystem säkert korrupt men fängelsestraffen är bra

    Jag upptäckte några månader in i mitt förhållande att min kille inte tycker det är så illa att ibland glömma bort att borsta tänderna. Sa till honom det är en dealbreaker och att han måste komma ihåg det. Alltid.
    Är nog få saker jag gör så nitiskt som att borsta tänderna 2 ggr per dag och använda tandtråd varannan kväll. Munnar är ju så otroligt äckliga? Att känna folks äckliga morgonandedräkt på bussen… Urk. 🙁

      Tycker man ska borsta tänderna och så absolut men aldrig tänkt att munnar är äckligare än nån annan kroppsdel? Hur nära kommer du folk på bussen? Aldrig känt nåns andedräkt i offentligheten tror jag men har inte så känsligt luktsinne iofs…

      Varför tandtråd varannan kväll?

        Min tanke också! Varför inte varje? Och 2 ggr per dag? Det gör jag! Efter varje tandborstning! Gör inte alla det menar du???

          En gång per dag räcker enligt min tandläkare. Men man ska göra det innan tandborstningen!

          Sjukt många som aldrig ens sett tandtråd..

        Har ingen bra förklaring förutom att jag inte riktigt orkar varje kväll så har blivit den rutinen att det får räcka med tandborste och munskölj varannan helt enkelt. Aldrig haft minsta tandproblem så det verkar funka för mig. 🙂

    1. Delar ni tandborste med er partner eller skulle ni kunna tänka er att göra det?
    NEJ, men om det inte fanns något annat alternativ så ja i nödfall.

    2. Skjuta sitt eget kött istället för att stötta köttindustrin?
    NEJ, avstår då hellre från att äta kött (om jag alltså skulle vara tvungen att skjuta mitt eget kött).

    3. Kommer du vaccinera dig så snart du får möjlighet?
    NEJ, inte en chans i helvette att jag gör det.

    4. Är man snobbig för att man är mer selektiv med hur man spenderar sin tid och med vilka?
    NEJ, absolut inte.

    5. Är du svartsjuk?
    NEJ, har aldrig varit det.

    Vänta nu här. Den influencer, malins hus och hem, som åkte till fjällen med sina barn som var eller inte var sjuka… Som skrev ett snyftinlägg om att hon var missförstådd och att barnen visst var friska. I sitt senaste blogginlägg skriver hon att hennes ex ska hämta barnen efter sportlovet, hon tror att de har åkt men så hör hon en… Wait for it : NYSNING!?!

    Hennes barn var ju friska?

      Har ingen aning om hur det ligger till med den där familjen, men man kan nysa utan att vara förkyld.
      Själv nyser jag ofta utan att vara förkyld. Jag nyser när jag kommer ut i kyla, av parfym eller starka dofter och ibland när jag kommer nära folk som röker.

        Jag nyser flera ggr varje dag. Är inte det normalt?

    3. JAAAAA!!!!!
    Ska ta min andra dos vaccin imorgon ?

      Du är så hjärntvättad.

        Och du är samhällsfarlig!

    Och Åsa Ingrosso säljer t-shirts för 349kr på insta?!! En läsare ifrågasätter priset då säger hon texten.. hahaha en snabb googling t shirt med texten ……. får upp hur många som helst vilket lurendrejeri!! Ali eller var köper hon dom och säljer för påslag på 3000% och betalar hon skatt på dessa eller slipper hon det också.. blir så trött och less

    Expresscare.se på insta…
    smygreklam hos influencers (Molly rustas, Mariellelindahl etc) och postar hur de Coronatestar influencers.

    Känns så fel att influencers för det första gör smygreklam för dem, och hur företaget promotar coronatest så influencers kan dra utomlands på nöjesresor

    Minns inte ordningen riktigt 🙂 Men försöker…

    1. Tandborste = Ja
    2. Kött = Nej
    3. Vaccin = Nej
    4. Snobbig = Nej, tror inte det i alla fall
    5. Svartsjuk = Nej

    Sjukt att typ 90% som svarar inte kommer ta vaccinet? Speglar inte riktigt verkligheten.

      Sjukt, varför då? Vad vet du om det motsvarar verkligheten eller inte. Jag känner väldigt få som är villiga att ta vaccinet.

        Aha, wtkretsar? ?

          Med guuud vad du är rolig med din wt kommentar, jag skrattar verkligen ihjäl mig. ???

            Menade inte att va rolig, det ör sanningen bara.

    Förlåt men att ens ställa frågan om vaccin till sina läsare är så… idiotiskt?? Borde inte vara en ja- eller nej-fråga som infuensers (ja Camilla, någon typ av influenser är du ändå) och deras följare ska spekulera kring. Är en självklarhet, en NÖDVÄNDIGHET, och en så jäkla bra grej! Ta era vaccin, var ansvarstagande medmänniskor, och var inte idioter i kommentarsfält

      Helt rätt. Verkar som att många här har ett behov av att göra revolt mot sina föräldrar, i det här fallet samhället och vetenskapen. Miljoner människor har redan tagit vaccinet, ändå vill man inte vara försökskanin?!? Men men, då kanske vi som vill ha det kan få det till sommaren ändå!

        Jag har två läkare i familjen som inte tänker vaccinera sig. Gör de revolt mot sina föräldrar? Eller samhället? ?

          Varför vill de inte vaccinera sig?
          Känner inte en enda läkare som inte kommer vaccinera sig, och då är jag ändå läkarstudent och träffar nya läkare varje vecka.

      Det är visst en Ja/Nej fråga. Vad hände med ”min kropp, mitt val”? Gäller det bara när man använder abort som preventivmedel? För mig är coronavaccinet definitivt en ja/nej fråga och mitt svar är NEJ.

        För det handlar inte enbart om den egna kroppen eller sitt eget skydd – absolut inte när man skriker högt om att man inte vaccinerar sig. ¨

        Vi har ett vaccin som skyddar och i Sverige har vi faktiskt ganska mycket av det. Det betyder inte att det inte kommer att ta tid innan andra länder kan vaccinera i samma utsträckning som oss och det betyder inte att vi ha råd att sätta fortsatt press på vården bara för att.

        Jag har skrivit det förut och skriver det igen: Om en människa har en unik anledning till att inte vaccinera sig, som pålästa läkare stryker under, så skall denne självklart inte vaccinera sig. Vad den däremot inte bör göra är att hejvilt (och utan att ange anledning) vifta med sitt val för den riskerar då att bidra till antivaccin rörelsen – även om det må vara oavsiktligt.
        När antivax människor skriker högt riskerar de alltid att få med sig fler. Många av de är rädda människor, människor som kanske lider av psysisk ohälsa och människor som garanterat inte lider av ”Unika anledningar”. När antalet som väljer bort vaccinet växer så minskar såklart inte trycket på vår sjukvård lika mycket som den hade gjort annars, något jag tycker är grymt orättvist mot de som arbetar så hårt.

        Du nämner också barn. Nu är det ju faktiskt så att barn kan smittas och absolut mutation varianter av corona har ju visat sig vara väldigt farligt för vissa barn. Att de inte behöver vaccineras kräver ju därför att vi vuxna gör det. För om jag hade haft ett barn hade jag inte velat skicka hem det barnet till en klasskamrat vars föräldrar valt att inte vaccinera sig. Varför skall mitt barn utsättas för risk för att någon annan valt att tacka nej till ett gratis vaccin?

          Varför kopierar du din kommentar flera gånger?
          En gång räcker.

    Vi jagar! Men jakten ger inte ens i närheten av den mängd protein vår familj behöver! Ha, den är ett komplement men inte en ersättning! Vi köper 1/2 oxe och 1 gris per år utöver jakten

    Dessutom är svartsjuka den absolut värsta sjukdom man kan drabbas av! Den måste genast botas – vid minsta lilla symtom!
    Den kommer enbart ur egen osäkerhet och är inte sund!

    Ja, det var väl min åsikt… Skönt att få det ur sig… ?

      23:13
      Oj vad ni behöver proteiner!! Lägg ner.

    4 Givetvis inte en snobb för att man prioriterar i sitt liv. Ja dock om man på skolgården spenderar tid med ”de coola” för att bli ”en av dem”. Då blir man en snobb.
    5 Sällan svartsjuk, däremot avundsjuk på allt.

    För det handlar inte enbart om den egna kroppen eller sitt eget skydd – absolut inte när man skriker högt om att man inte vaccinerar sig. ¨

    Vi har ett vaccin som skyddar och i Sverige har vi faktiskt ganska mycket av det. Det betyder inte att det inte kommer att ta tid innan andra länder kan vaccinera i samma utsträckning som oss och det betyder inte att vi ha råd att sätta fortsatt press på vården bara för att.

    Jag har skrivit det förut och skriver det igen: Om en människa har en unik anledning till att inte vaccinera sig, som pålästa läkare stryker under, så skall denne självklart inte vaccinera sig. Vad den däremot inte bör göra är att hejvilt (och utan att ange anledning) vifta med sitt val för den riskerar då att bidra till antivaccin rörelsen – även om det må vara oavsiktligt.
    När antivax människor skriker högt riskerar de alltid att få med sig fler. Många av de är rädda människor, människor som kanske lider av psysisk ohälsa och människor som garanterat inte lider av ”Unika anledningar”. När antalet som väljer bort vaccinet växer så minskar såklart inte trycket på vår sjukvård lika mycket som den hade gjort annars, något jag tycker är grymt orättvist mot de som arbetar så hårt.

    Du nämner också barn. Nu är det ju faktiskt så att barn kan smittas och absolut mutation varianter av corona har ju visat sig vara väldigt farligt för vissa barn. Att de inte behöver vaccineras kräver ju därför att vi vuxna gör det. För om jag hade haft ett barn hade jag inte velat skicka hem det barnet till en klasskamrat vars föräldrar valt att inte vaccinera sig. Varför skall mitt barn utsättas för risk för att någon annan valt att tacka nej till ett gratis vaccin?

      Jag har två ”pålästa läkare” i familjen som avböjt vaccinet. Deras unika anledning är bland annat att de anser att långtidsstudier saknas.

      Och det handlar inte om att barn inte ”behöver vaccineras” utan att det saknas studier på gruppen 0-18 år så man FÅR inte vaccinera dem. Stor skillnad.

      Sist men inte minst tror jag inte att alla kommer att gå ut med huruvida de vaccinerat sig eller ej så du riskerar i alla fall att skicka barnet hem till någon som inte vaccinerat sig. Eller så kanske de behöver sjukhusvård och träffar någon ovaccinerad läkare, som de i min familj? Eller min kompis som är sjuksköterska och som inte heller vaccinerat sig.

        Undrar vilken specialitet de läkarna har….?

          Precis! ?

    Skjuta sig eget kött för att inte stödja köttindustrin – solklart ja! Om man ska äta en annan levande varelse ska man banne mig klara av att se den i ögonen också. Sen kanske inte alla kan jaga eller har möjlighet till det, men som principfråga – ja.

    ”Jo” 09.21 du gör det väldigt enkelt för dig med dina formuleringar måste jag säga. Det handlar inte om att barn inte behöver vaccineras, utan de FÅR helt enkelt inte vaccineras eftersom tillräcklig forskning ännu inte finns för barn. Man vet alltså inte hur vaccinationen påverkar dem i långa loppet. Och det vet man inte heller för vuxna. De kliniska studierna är klara tidigast om TVÅ år, sen vet man mer om vaccinets långsiktiga biverkningar. Jag förlitar mig på forskning och i nuläget finns det ingen forskning gällande långsiktiga biverkningar av vaccinet. Alla biverkningar uppstår ju inte direkt vid vaccinationstillfället, utan t ex autoimmuna sjukdomar kan komma smygande under loppet av flera månader. Dessutom i bara ett kort perspektiv har det uppstått väldigt många biverkningar redan, bara att läsa statistiken på Läkemedelsverkets hemsida. Så nej, jag tänker inte ta vaccinet.
    Sen att klistra nedlåtande epitet som ”antivaxxer” på alla som inte tycker som du är också att göra det väldigt enkelt för sig. Jag är för vaccin överlag och har tagit alla vaccinationer i det allmänna vaccinationsprogrammet. Är jag då en antivaxxer för att jag är skeptisk mot ETT vaccin där de kliniska studierna inte ens är avslutade ännu?

      Instämmer till fullo angående vaccinet.
      Lustigt nog är det samma personer som oroar sig för långtidscovid…
      Jag är också för de beprövade vaccin som ingår i vaccinationsprogrammet och både jag och mina barn är fullt vaccinerade. Det här vaccinet har jag däremot goda skäl att avstå.

    1. Delar eltandborste med min sambo, men vi har olika tandborstskaft!
    2. Varför inte. Ser inget fel med varken eller.
    3. Ja, ja, ja!
    4. Skulle inte säga att det är att vara snobbig, men alla upplever det väl olika såklart.
    5. Nej, skulle jag inte påstå. Litar på min sambo, däremot kan jag väl känna att jag blir beskyddande över mitt förhållande om andra tjejer skulle försöka komma nära min sambo på ett olämpligt sätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.