Isabella Löwengrips bok är en autofiktiv roman

Från Isabella Löwengrips story: På Clubhouse "Ikväll berättar jag och Rebecka Edgren Aldén hur vi skapar min bok." Lite längre ner i bilden benämns boken som en "autofiktiv roman"
Bildkälla: Isabella Löwengrip Instastory

Tydligen kallar Isabella Löwengrip sin kommande bok för en ”autofiktiv roman” och epitetet ”självbiografi” verkar ha slopats helt.
Så otroligt praktiskt för henne att benämna den som det, eftersom hon då kan ljuga och skarva helt fritt för att få historien att passa hennes syften snarare än beskriva sanningen.
Det är nämligen innebörden av ordet ”autofiktion” – en litterär genre som blandar fakta och fiktion, i form av verk som utgör en självbiografi i form av en roman.
Så skulle någon ifrågasätta sanningshalten i Isabellas bok så kan hon bara hänvisa till att just den delen är fiktion för extra litterär krydda, till hennes annars så sanningsenliga bok.
Ett bra sätt att skydda sig mot förtalsanmälningar? Att vinka lite med fiktionsflaggan?

Från Wikipedia: Autofiktion är en litterär genre som blandar fakta och fiktion, i form av verk som utgör en självbiografi i form av en roman. Serge Doubrovsky myntade begreppet 1977, men denna form av litteratur går längre tillbaka än så.
Bildkälla: Wikipedia

Jag tänker att det bästa kanske är att utgå från att allt i hela boken är en lögn och så får man jobba sig framåt för att se om man stöter på någonting som eventuellt skulle kunna stämma?
Vad tror ni om det?
Ska vi ta varsitt kapitel?

166 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tänker dock att hon måste benämna den så om hon ens ska kunna skriva om sitt liv. Hälften har väl varit påhitt = fiktion?

    Svara

      Om hon nu ska vara entreprenör som hon vill bli presenterad som, vilket Malou tog upp i efter 10 i måndags, så skriver man inte en roman om sitt liv. Ännu mindre en autofiktiv.
      Intressant att hon tiger om inslaget i Ekonomibyrån. I efter 10 satt hon och Sheila och ljög om ”vänskapen”. Sheila sitter i ILs samtliga bolag. Storyn om att enbart Sheila besökte henne på sjukhuset var också lögn. Är Sheila medberoende?
      Någon som har hört vad de sagt på ClubHouse?

      Svara

        Sheila ger ett märkligt intryck ihop med Bella.

        Svara

          Har Sheila och hennes man skilt sig?

          Svara

            Inte än i alla fall enl offentliga uppgifter.
            Bägge är gifta och skrivna på samma adress.

            Svara

        Varför skulle inte en entreprenör kunna skriva en roman som är en självbiografi, var det dummaste jag hört. Och vadå ljög om vänskapen, vad är lögn med den? Ingen lögn, ge dig! Sheila kan väl sitta i bolag trots att hon är en vän. Tiger om inslaget? IL kanske inte är så mallig för att hon var med där så hon måste nämna det igen, och hade hon gjort det så hade det varit fel.

        Svara

          När du skriver märker man exakt när du får fnatt och blir triggad. I den här kommentaren började du flåsa av ilska när du skrev ”vad är lögn med den? Ingen lögn”.Du är underhållande men dina rants är inte övertygande 😂

          Svara

            Kan inte förstå att du din galning får så många likes. Och en kommentar som skriver att Sheila och Bellas vänskap är lögn och om Sheila är medberoende… alltså så sjukt. Sluta! Nej det är ingen lögn, de har en fin och äkta vänskap men ni sitter vissa här och skriver lögner och sjuka påhitt, så mycket avundsjuka och galenskaper. Scary.

            Svara

              Buhu!

              Svara

          Det är inte konstigt om det är det dummaste du hört, iom att det inte går att skriva en roman som är en självbiografi, då romanen är fiktiv vilket självbiografin inte är.

          Därför kan man inte skriva en roman som är en självbiografi, inte ens om man heter Isabella Löwengrip, utan att döpa den till något annat än självbiografi.

          Tänker att det kan vara en farlig genre om fel människor börjar använda den fel. Vad skulle hända om Cissi Wallin eller Horace Engdahl skulle skriva en autofiktion om metoo eller Svenska Akademin?

          Svara

            Fast jo din besserwisser det kan man visst och många finns det som skrivit självbiografier i romanform så det så. De går ju under begreppet roman dock men bygger på en persons liv. Isabellas bok är självklart en självbiografi som hon ju sagt men som skrivs skönlitterärt som en roman som hon också sagt. Varför dra in svenska akademin?

            Svara

            Konstigt, du verkar inte ha läst inlägget ordentligt Prisonbeaty, där står – ”Autofiktion är en litterär genre som blandar fakta och fiktion, i form av verk som utgör en självbiografi i form av en roman”. Jämför ungefär med romanen ”Jack” till exempel. Vad har det med me too eller Svenska Akademin att göra? Löjlig jämförelse, konstig.

            Svara

      Exakt min tanke. För att kunna berätta om sitt ”liv” på det sättet hon vill, måste det nog vara en autofiktiv roman.

      Svara

        Men…att skriva autofiktivt är inte särskilt konstigt eller ovanligt. Både inlägg & kommentarer känns rätt löjliga.

        Svara

          Nej jag håller med, men när det är IL som gör det så är det ju fan endast komiskt.

          Svara

            Nää, håller faktiskt inte med. Har man bestämt sig för att ha den här vinkeln på inlägg och kommentarer är det ju bara att skriva det ”idag vill jag prata om hur illa jag tycker om Isabella L, varsågod att mobbas” men då är det ju onödigt greppa efter halmstrån på det här sättet…autofiktiv eller icke autofiktiv bok, Camilla hade skrivit exakt samma sak och kommentarerna sett likadana ut- det blir ju inte trovärdigt.

            Svara

              Men alltså, att skriva en autofiktiv roman är något en författare gör. Med betoning på författare: bland många andra har Rachel Kusk, Helena Östergren, Elena Ferrante, Vigdis Hjorth sådana romaner i sina författarskap.
              Att låta en spökskrivare randa en autofiktiv roman är exakt som Camilla säger: ett sätt att undkomma förtalsanklagelser och annat som kan kosta juristpengar för förlaget. Det kommer att ljugas och ljugas vilt.
              Är f ö förundrad över att Rebecka Aldgren Aldén ställer upp som spökskrivare.

              Svara

                Varför kallar du henne spökskrivare, hon är ju medförfattare. Är ju bra att undkomma men det verkar jobbigt för vissa och vissa verkar väldigt rädda för vad som kommer att berättas i boken och tjatar om att IL skulle ljuga och det är ju ett syfte. Vad vet du om det kommer ljugas? Så genomskinligt, tröttsamt.

                Svara

                  Andas, du blir upprörd där det inte finns anledning att bli upprörd. Det är en autofiktiv roman Isabella skriver tillsammans med Rebecka. Lögn saknar betydelse det är en roman som bygger på en verklig karaktär Isabella och hur hennes verklighet kunde ha sett ut.
                  Tycker det är en smått briljant idé av henne att göra så. Till och med jag kan tänka mig att låna boken på biblioteket då jag tror att den har ett underhållningsvärde. Den kanske till och med blir miniserie på Netflix. Författare inspireras ofta av verkliga människor och jag tror att det finns skrivbordskaraktärer som har lånat drag av Isabella och hennes liv.

                  Svara

                Glöm inte Alex Schulman

                Svara

      Alltså ja, hon har väl varit helt öppen med att hennes blogg också är autofiktion! På det sättet att hon skriver utifrån vad som skapar mest uppmärksamhet och trafik, inte vad som är ”sant”.

      Svara

        Det har hon fan i mig ALDRIG varit. Hon har alltid presenterat allt som sanning på både blogg och Instagram. Eventuella undanflykter om att hon skriver för att ”skapa reaktioner ” är alltid en efterhandskonstruktion när hon blir påkommen.

        Svara

      Hälften???

      Svara

    Jag är rätt säker på att Bella skrivit tidigare på bloggen att det är en roman.

    Svara

    Hon har väl skrivit tidigare att boken ska skrivas som en självbiografi i romanform? Svårt att skriva en roman där allt ska vara sanningsenligt 🧐 Snarare ”based on a true story”.

    Svara

      Eller ”based on a fictional blog”?

      Svara

        Ännu hellre ”based on the stories of a pathological liar”.

        Svara

      Ja hon har sagt att det är en självbiografi men att den skrivs skönlitterärt som en roman, och det är ju bra och att kalla den autofiktiv är ju smart och inte fel utan passande då det är fakta och biografi fast i romanform. Kan nog bli riktigt bra och blir nog film av den också tror jag.

      Svara

    Nja, här greppar du efter halmstrån tycker jag. Vore en större nyhet om det var tvärtom, att hon påstod att allt var sant och den var fylld av lögner.

    Svara

    Ser fram emot att inte läsa den.

    Svara

    Epitetet självbiografi har du satt. Din besatthet av att förminska, fördumma, nedvärdera henne känns inte sunt.

    Svara

      Håller faktiskt med och jag diggar inte Bella. Men inte schysst att påstå något hon inte sagt.

      Svara

        Det är samma person som skriver till Bellas försvar här. Alltid. Det är så genomskinligt.

        Svara

          Det tror jag inte, jag ifrågasätter också Camillas motiv ibland när det gäller Bella. Innebär inte att jag försvarar det Bella faktiskt gjort fel.

          Svara

          Nej, det där lät inte som den där personen brukar skriva långa försvarstal till Isabella på ett sjukligt sätt. Man kan faktiskt få tycka att vissa grejer camcam skriver om Bella är fel utan att vara en människa som är besatt av att försvara henne.

          Svara

            Nej, Camilla försöker ju bara få kommentarer och läsare till sin blogg genom att skriva negativt om Isabella.
            Inga inlägg har genererat lika mycket klick och trafik för den här bloggen som Isabella. Detta är bara ett desperat försök.

            Svara

              Om du ogillar Camillas blogg så mycket kan du bara klicka dig vidare någon annanstans. Isabella förtjänar kritik för sina lögner – det är inte mobbning. Jag tycker att det är förskräckligt hur en person tillåts ljuga så mycket för att sedan tjäna pengar på sina lögner.

              Svara

                Fast IL ljuger ju inte mer än andra och tjänar inte mer pengar på lögner än andra t ex Jocke Lundell och Bianca så varför får inte de och andra som ljuger en massa kritik, så jo det är mobbing och en sjuk besatthet av att kränka och sänka IL. Någon/vissa sitter här och påstår att IL ljuger om allt och hela tiden men NEJ det gör hon inte, och hon ljuger inte mer än andra som sagt.

                Svara

        Fast, Isabella sa i början att det var en självbiografi, men har med tiden slängt in nya formuleringar kring boken om att det är en självbiografisk roman och någon gång kommer jag ihåg att hon benämnde boken som en skönlitterär självbiografi.
        Så, inte för att vara den, men Camilla ljuger inte, utan det är Isabella som lite i taget har ändrat sin beskrivning av sin bok.

        Själv anser jag att boken borde kallas roman och inget annat, bara för att den innehåller inspiration från sitt eget (eller någon annans liv) så innebär det inte att den är biografisk.

        Svara

      Och du försvarar med näbbar och klor.

      Svara

        Snart kommer argsinta kommentarer som börjar med: Sluta ljug!

        Svara

        Men man kan väl få göra det? Det är väl liksom inte förbjudet? Alla håller inte med Camilla och dig.

        Svara

          Nä, men när det finns bevis för vad Isabella har skrivit och gjort, svart på vitt. Så är det lite löjligt att försöka ”Rädda” Isabella.
          Att från början skriva att det är en självbiografi till autofiktiv roman tycker nog många är märkligt.
          Och vad jag tycker om Isabellas ljug och lögner har du ingen aning om.

          Svara

            Varv har hon sagt att det är en självbiografi?

            Svara

              Var

              Svara

            Hon har inte påstått att det är en självbiografi.

            Svara

              Om det är hittepå varför är det då så jobbigt att skriva om det?
              https://www.isabellalowengrip.se/2021/01/30/fa-ur-sig-allt/

              Svara

              I mars 2020 gick hon ut med att hon skulle släppa en självbiografi – strax därefter avslutades samarbetet och projektet lades på is. ”Boken kommer att vara en självbiografi, berättar hennes förläggare Anders Sjökvist.”

              I slutet på oktober 2020 går hon ut med följande information: ”Idag har jag påbörjat min biografi tillsammans med en journalist/författare”.

              I slutet av januari 2021: ”Det är så mycket som har hänt i mitt 30-åriga liv. Jag skriver utkast och så läser jag upp texten, vi diskuterar den och så gör hon om det till skönlitterärt så den är alltså inte skriven som en klassisk självbiografi.”

              Hon har verkligen jobbat hårt för att få det att framstå som en självbiografi om nu som du säger aldrig har påstått det.

              Svara

                Ja hon gick ut med att hon skulle skriva självbiografi och började skriva själv. ”strax därefter avslutades samarbetet” skriver du? Vadå för samarbete, var har du fått det ifrån? Nej var nog bara att hon pausade det lite, fastnade typ, sen kom arbetet ihop med författaren och IL sa då att den skrivs som roman typ.

                Svara

            Vad kommer det här ENORMA behovet ifrån att hitta på saker hon sagt eller gjort för att få kritisera henne? Isabella inlägg och kommentarer på BB är en som en sociologisk studie över gruppdynamik.

            Svara

              Det hittas inte på saker hon sagt. Allt finns dokumenterat på nätet inte minst av henne själv. Att det skrivs om det beror på hur hon konstant ljuger, det är anmärkningsvärt.

              Svara

                Jo det hittas ständigt på saker om IL här och hon påstås ha sagt o gjort saker hon inte har, det förvrängs och sen klagar ni på att hon förvrider el kryddar något när det är vad som görs här ständigt och i synnerhet om IL. IL ljuger inte mer än andra. Självbiografi har hon sagt men att den skrivs som roman.

                Svara

              Det intressanta sociologiska experimentet är snarare hur så många av Blondinbellas läsare som blint tror på hennes lögner när det finns svart på vitt i hennes egen blogg….

              Svara

        Vojne, vojne 👨🏼‍💻💸🚽🔚

        Svara

      När ska ni Bellaförsvarare lära er att googla i två minuter innan ni tvärsäkert kastar ur er något? En snabb googling visar att det finns inlägg på hennes blogg och i flertalet medier som handlar om hennes SJÄLVBIOGRAFI. Huvudet i sanden är verkligen er favoritsysselsättning…

      Svara

      Svara

    Frågan är om någon kommer att läsa boken och isåfall varför?

    Vill man läsa om hennes (påhittade) liv finns ju hennes blogg.

    Svara

      Kanske systrarna Graaf kommer analysera och diskutera den i sin bokklubbspodd.

      Svara

        Haha, det låter som en bra idé! 🙂

        Svara

          Påhitt eller ej så kan det ju vara att sätt för Bella att faktiskt KUNNA skriva om något som hänt utan att behöva kunna anklagas för förtal. Jag är säker på att det är en del sanningar folk skulle kunna protestera emot. Tänker på CW som inte kunde berätta sin sanning utan förtalsanmälan och dom!

          Det här var dessutom ett taskigt inlägg Cam där du istället kunnat kalla påhittade bitar av boken som romandel istället för lögn.

          Vi får väl vänta och se hur boken mottas men jag vet inte om jag skulle förvänta mig annat än sågning av Cam, hon har ju sin rigida bild av Bella och jag tror hob kommer att gå i graven utan att den förbättras..

          Svara

            😂👍

            Svara

      Ja men verkligen! Vilka är läsarna/målgruppen? Jag har gett ut två faktaböcker och då trycker man oftast 3000 ex i början och sedan tilltryck beroende på hur boken säljer. Det kostar ju en del att ha en journalist som skriver så den måste ju sälja en del för att det ska gå ihop för förlaget.

      Svara

      Jag tänker satsa på Elena Ferrante istället, då kan jag kanske lära mig något.

      Svara

      Exakt. Den hade ju varit intressant om den verkligen var biografisk, men nu när det är hittepå, vad är poängen med att läsa den? Finns säkert ett excelark där hon ska sälja filmrättigheterna och sedan själv spela huvudrollen.

      Svara

      Allt berättar hon ju inte i bloggen, finns ju massor som hon inte skrivit och berättat om i bloggen. Somliga verkar rädda för vad som ska berättas i boken och samma personer gör allt för att få folk att tro att hon ljuger om allt men nej det gör hon inte. Somliga verkar också rädda att hon ska få framgång.

      Svara

      Det finns vissa bitar ur och i hennes liv som hade varit intressant att läsa med sanningshalten i och då tänker jag på shoppingen ett exempel att man måste ha så många par skor. Eller att man ständigt måste uppmärksammas. Det finns bitar som hade varit intressant men rent generellt är hon alldeles för ung att skriva en självbiografi det brukar man göra när man är färdig med sitt livsverk. Såklart är det för att få uppmärksamhet däremot tycker jag att det är fel att kritisera hennes vän, det är faktiskt deras vänskap sant att ständigt håna Paul. Jag brukar inte försvara Bella. Men boken kan väl få komma ut först innan man sågar den. Lite fegt och lite fall är det att någon annan skriver den. Oavsett orsaken!

      Svara

    Ironi i dagens avsnitt av ursäkta. Johanna ska gå till samma psykolog som Hanna Widell. Klipp till reklam för Mindler…

    Sneälla, ni kunde väl försöka göra reklamen lite mer trovärdig iaf.

    Svara

      Haha, reagerade också på det… Inte jättesnyggt gjort 🥴

      Svara

    Drottningen av lögner. Inte så förvånande.

    Svara

    Undrar varför Isabella ändrat i bloggen. Att Paul stuvade om i sitt schema och kom hem tidigare är borttaget?!

    Svara

      Allt för att det ska se bra ut.

      Svara

      Han var nödvändig för att testpiloten skulle kunna göras, det vill säga läsa vara barnvakt. Hon ville väl först att läsarna skulle tro att han skulle vara fotograf.
      reklaminspelningen om nagellacket togs också bort. Mötet med Bonniers om bloggen blev ändrat till emöte,läs Paul hade inte hunnit tillbaka.

      Svara

        Han var bakfull och missade flyget.

        Svara

          Han fick inte checka in lufttuberna på flyget på grund av explosionsrisken.

          Svara

          Men lägg av, som om du vet om han missat flyg och var b akfull… 07.53 Hur orkar du?! Du sitter dagligen och kränker och sprider dynga om bella och paul, så sjukt, din besatthet av dem är sjukt obehaglig. Han kom ju hem igår i alla fall. Varför skulle hon behöva barnvakt när förskolan finns och var öppen.

          Svara

        Lägg av, du vet väl inte om det var för att han skulle vara barnvakt, och varför skulle hon vilja få oss att tro att P skulle vara fotograf.. snälla, nej tror jag inte hon försökte få oss att tro. Nej mötet blev inte ändrat, det har stått hela tiden att det var ett e-möte, var ju dessutom på tisdagen alltså dagen före P skulle komma hem, andra bloggare har också skrivit om sånt möte.

        Svara

      Fast det är mer som försvunnit, att hon skulle få naglarna målade också, verkar som några meningar fallit bort, har hänt förr och det beror nog på att Bonnier var inne och gjorde olika tillägg/ändringar på bloggen.

      Svara

    Pallar inte med henne, nu har hon tydligen filmat med drönare på hur hon springer till sin dokumentär. Människan springer ju aldrig, vilket hon själv har upprepade gånger berättat, liksom hon berättat att hon önskar hon var en sådan som sprang. Nu senast i podden sa hon att hon inte vet hur man springer och vill lära sig. Kan hon bara sluta bygga luftslott! Hon vill väl i dokumentären framstå som går ut på en joggingrunda runt Lidingö efter en tuff arbetsdag. Fake til you make it gäller tydligen fortfarande.

    Svara

      ELLER så testar hon saker hon vill börja med. Är ju trots allt vad influencers gör på youtube just nu, hon snodde väl idén.

      Svara

      Kan ju lika väl vara något hon testar på framför kameran.

      Svara

      Hon är så konstig Bella. Vet hon ens själv vem hon är?

      Svara

        Fast om hon sagt att hon vill vara någon som springer och sen börjar med det..? Vad är problemet? Jag tycker hon iaf verkar vilja utöka sin comfortzone och lära känna sig själv alt hitta sig själv? Ska vi klaga på allt hon gör eller se henne som en medmänniska?
        Eller är det livtidsdom som gäller i den här bloggen?
        Så många feågor om fenomen.

        Svara

        Hon är så annorlunda mot mig. Jag vet inte vem hon är?*
        So, fixed it for you!

        Svara

          Nej, du rättade inte till något. Bella är konstig och hon verkar inte veta vem hon är.

          Svara

            Tycker att du och folk här är betydligt mer konstiga. Inte konstigt att börja springa eller att testa på nya saker, hon har ju länge sagt att hon vill och ska börja springa dessutom. Att hon kan verka vilsen är inte konstigt med tanke på att folk klagar på allt hon gör, vad hon än gör och inte gör så är det fel. Skulle göra vem som helst förvirrad.

            Svara

      Fast vadå fake it… vad är fake och luftslott med det, hon har ju pratat en del att hon vill börja springa och nu började hon kanske med det och det får hon ju göra, och hon får kalla sin bok för autofiktion även om hon tidigare sagt att hon skriver på en biografi. Så sjukt att det ska klagas på allt och hur det ska letas fel och att allt ska vändas till fel. Sluta följ henne då om du inte pallar, chilla.

      Svara

    Ett väldigt vanligt sätt att skriva nu för tiden som ger författaren lite mer frihet ( och ofta gör boken bättre). Ställer till det ibland för våra låntagare då de letar efter böckerna bland biografierna men de står vid skönlitteraturen.

    Svara

      Det var Knausgaard som startade den och därefter vill alla bolag ha den. Jakten på kassakon.

      Svara

    Undrar hur Bazar tänker runt lönsamheten på detta projekt. Kostnaden för en spökskrivare är en stor post pga många arbetstimmar och Bella ska naturligtvis ha ett garantiarvode. Boken kommer inte att lanseras än på ett tag men för varje dag som går blir hon alltmer irrelevant och ointressant. Hur många kommer att köpa en hittepå-bok om en avhängd bloggerska?
    Misstänker att avtalet skrevs med Strawberry (Stordalen) och att Bonnier/Bazar tog över och för att få någon slags kvalitet måste de koppla in en spökskrivare. Dyrt och med tveksam lönsamhet tänker jag, men jag kan ha fel.

    Svara

      Jag vet inte. Som autofiktion så blir det ju i princip en chick lit om den lilla tjejen från förorten som blev superkändis, men förlorade allt på ett bräde, inklusive tryggheten hemma och den psykiska hälsan, och sedan hittade den stora kärleken. Sämre material för en chick lit finns ju och den lär ju bli enormt omskriven med ruggigt mycket gratisreklam, så snart den släppts eller så snart Bazar Förlag vågar stå för att de tänker släppa den. Blir det en riktigt bra bok kan det ju hända att den blir översatt dessutom.

      Svara

      Dessutom betalar de inte för en spökskrivare eftersom den anlitade författaren är medförfattare, så det behöver inte vara dyrare för dem att se till att en erfaren, duktig författare får ordning på storyn.

      Svara

      Spökskrivaren har tydliggjort att hon inte är en spökskrivare utan MEDFÖRFATTARE.

      Svara

        Sant, hon är medförfattare men hon skriver med Bella så det är inget att skryta om ändå.

        Svara

      Rebecka arbetar som konceptansvarig & chef över kreativa studion på Bonnier Tidskrifter
      Bonniers betalar redan hennes lön 🙂

      Svara

    Vad är statusen på din bok, Camilla? 😊

    Svara

      Samma som tidigare. 😉

      Svara

        Och den är beräknad att komma ut?

        Svara

        Och det är?

        Svara

    Den där boken kommer garanterat att floppa. Har svårt att se att nån vill betala för att läsa lögner och påhitt. Det är ju inte ens så stort intresse för hennes gratis-grejer.

    Svara

    Fast det är ju inte lögn då i boken om den är delvis fiktiv? Låt henne skriva en bok för fasen, det är väl ingen som tror allt är sant ord för ord ens i en vanlig självbiografi.

    Svara

    Varför skulle någon vilja betala för att läsa om Bella?

    Svara

      Jag vill. Gillar drama

      Svara

    Bella skriver om boken på bloggen för att driva trafik. Hennes liv är numera mycket vanligt och mycket tomt. Bortsett då från alla Coronarestriktioner hon bryter mot.
    Det medför att intresset för boken minskar. Man behöver inte läsa den.

    Svara

    En självbiografi kunde ha fått boken att gå åt. Nu intresserar den inte det minsta. Varför skulle man vilja läsa en bok som handlar om I.L men ändå inte? Nä, då köper jag hellre endera någon riktig självbiografi eller en skönlitterär bok av en ”riktig” författare. Men som tidigare skrivits här, kommer boken att handla om Bellas fantasiliv. Tyvärr inte hur det varit på riktigt. Finns ens ”på riktigt” för henne? Man vet aldrig. Vad är sant och vad är fasad?! Vad läggs fram som gagnar henne, lockar läsare/lyssnare?! Ger klick och kommentarer.
    Hon gör allt för att klamra sig fast i nåtslags kändisskap. Men vad är det hon gör idag som gör henne ens intressant? Hon var någon ett slag men numera då?!

    Svara

    Solklart att författaren insåg att Bella är full av lögner alternativt förvränger sanningen/kommer inte ihåg. För att rädda sitt eget anseende blev det då en autofiktion av det.

    Svara

    Det här inlägget har verkligen mobbarvibbar.

    Svara

      Nej

      Svara

        Jo.

        ”Jag tänker att det bästa kanske är att utgå från att allt i hela boken är en lögn och så får man jobba sig framåt” och ”ska vi ta varsitt kapitel?”.

        Så onödiga formuleringar som faktiskt ger lite mobbarvibbar och verkligen inte uppmanar till ett trevligt kommentarsfält.

        Svara

          Förstår inte riktigt hur du får in mobbning i detta? Måhända är formuleringen något kantig, men den är ju också sann.

          Svara

          Det är inte mobbning. Det är välförtjänt kritik av en person som konstant far med osanning.

          Svara

          Fast det är en autofiktion vilket gör att man måste utgå ifrån att allt är påhittat (-fiktion) och sedan se vad som faktiskt stämmer (auto-). Helt rimling utgångspunkt.

          Svara

    Skulle vara intressant om en psykolog gjorde en analys av Bella. Det kan de ha som ett extra kapitel i boken.

    Svara

    Och så läser man boken sedan och inser att shit, det här har jag ju redan läst – men i Bellas blogg! Haha.

    Svara

    Margareta Grääs (stavning?!) ryter ifrån mot omarkerade reklaminlägg idag. Härligt att se!

    Svara

      Varför frågar du efter stavning? Du har ju uppenbarligen googlat namnet och funnit det.

      Svara

        Exakt! Så trött på detta beteende. Använd ett par sekunder och googla stavningen om du är osäker.

        Svara

          Stavning schmavning. Alla förstår ju vem som menas. Inga språkpoliser var det väl?

          Svara

    Tja, det är väl boken där Bella beskriver hur hon skulle velat att det blir.

    Svara

      Blev det inte bra?

      Svara

    Var det inte den riktiga historien som skulle komma fram nu?

    Svara

      Tydligen inte.

      Svara

    Hon får skriva vad hon vill, jag kommer ändå inte köpa den, men lite dumt av henne kanske att säga att sanningen om hennes liv ska komma fram i boken när det uppenbarligen inte är så. Men trodde man på det från början får man antagligen skylla sig själv.

    Svara

    Brukar hålla med dig Camilla men nu tycker jag att du kör med lite dubbelbestraffning. Egentligen är det ju BRA att hon benämner det så för att tydliggöra att allt inte stämmer överens med verkligheten. Hade ju blivit värre om hon skrivit att det var en självbiografi ju?
    Här tror jag att du Camilla hade längtat efter att total kritisera henne och då hoppats att det skulle varit en självbiografi för att kunna göra just det 🙂

    Svara

    Mest besviken på att Rebecka Edgren som är en hyfsat bra journalist vill befatta sig med Bella…. Hon får kanske bra betalt eller så var hon en av få som ännu inte sett igenom Bellas falska fasad. Sorgligt.

    Svara

      Hon arbetar som konceptansvarig & chef över kreativa studion på Bonnier Tidskrifter
      Man kan tänka sig att det är Martina Bonnier som har parat ihop Bella med Rebecka

      Svara

        rMartina Bonnier nu igen! 😂

        Svara

          Bellas mullvad hos Bonniers 🙂

          Svara

    Från Isabella Löwengrips blogg:
    ”Rebecca heter Rebecka Edgren Alden och är en känd däckarförfattare. ”

    Svara

      🚙 Tuut! Här kommer däckarförfattaren!

      Svara

        Automobilfiktion

        Svara

          🤪

          Svara

      Enl Wikipedia:
      Rebecka Edgren Aldén, född 1972, är en svensk journalist, författare och feminist.
      Hon arbetar som konceptansvarig & chef över kreativa studion på Bonnier Tidskrifter och har tidigare bland annat arbetat på Damernas värld och varit chefredaktör på Mama och Family Living.
      Bibliografi
      (2009). Skriet från kärnfamiljen.
      (2015). Den åttonde dödssynden.
      (2017). Och blomstren dö.

      Svara

      Hon har redan däckat på det här jobbet!

      Svara

    Men detta har hon väl sagt hela tiden. Tror det är större chans att folk köper en roman än en självbiografi. Så smart val, om man ska välja mellan dom två alternativen.

    Svara

      Nej, det har hon inte sagt hela tiden. Hon har sagt att hon skriver på en biografi, sen en biografi som skrivs om av en medförfattare till en mer skönlitterär stil och nu plötsligt är boken autofiktiv.

      Svara

        Precis. Fattar inte hur vissa inte vill se det. Det är ju bara att googla.

        Svara

        Men snälla, det är ju samma sak. Hon har sagt först att det är en självbiografi hon skriver på och att den skrivs skönlitterärt som en roman. Att de nu kallar den autofiktiv är ungefär samma sak – en biografi som skrivs som en roman.

        Svara

    Vilka böcker faller under kategorien autofiktion? Är bokintresserad men har pinsamt nog aldrig hört eller reflekterat över den kategorin. Så shoot – boktitlar?!

    Svara

      På senare tid Vigdis Hjort, Alex Schulman

      Svara

      Allt Dan Brown gjort väl? Främst Da Vinci Koden

      Svara

      En biografi som skrivs i romanform ungefär. Jack är väl en sådan bok till exempel.

      Svara

    Bella är ju en livs levande autofiktion. Så vad skulle boken annars kunna bli?

    Svara

      Man skulle kunna skriva sanningen om en autofiktion.
      Undrar vad det kallas då? Vitbok kanske…

      Svara

    Men ska ändå bli spännande att läsa!

    Svara

      Nej. Skulle inte orka läsa en rad av det dravlet.

      Svara

      Nej, verkligen inte.

      Svara

    Här känns det mest som att du vill kritisera bara för att. Jag ser lite olika möjliga scenarion här;

    1. Hon skriver att det är en självbiografi. Du hade kritiserat för att den antagligen är full av lögner.

    2. Hon skriver att det är autofiktion. Du kritiserar för att hon tidigare planerat en självbiografi och den kommer ändå vara full av lögner.

    3. Hon lägger ner projektet. Du kritiserar för att ”precis som andra av hennes projekt så rinner det ut i sanden”.

    Jag undrar vad alternativ 4 skulle kunna ha varit för att hon skulle slippa ett kritiskt inlägg? Helt ärligt alltså.

    Dags att släppa henne nu, det lyser igenom alldeles för tydligt att du enbart vill kritisera henne.

    Svara

      Men alla tre scenarion skulle ju kunna vara lika sanna? Oavsett om hon skriver självbiografi eller autofiktion så är mest troligt en stor del av innehållet lögn. Och hennes projekt rinner ju oftast ut i sanden eller floppar helt, så har det ju historiskt sett ut. Att Bella kritiseras har hon helt bäddat för själv. Klart det inte går att lita på någon som ropat varg femtielva miljarder gånger och tro att hon nu helt plötsligt talar sanning?

      Svara

    Skulle Bella ha något att berätta som andra kan vara rädda för?
    Hennes trovärdighet är ju negativ. Inget Bella säger eller skriver vet man ju om det är sant eller falskt.
    Nej, det är vad andra skulle kunna berätta om henne som är hotet. Frågan är varför så många tiger om vad de vet om ”den verkliga Bella”. Hon kan knappast ha hållhakar på så väldigt många.
    Kanske är det ingen som bryr sig om att berätta vad de vet för att de gått vidare i livet efter att olyckligtvis ha lierat sig med denna mytoman. Henens tidigare anställda orkar väl helt enkelt inte berätta om hur det var på arbetsplatsen. Alla tidigare vänner som blivit svikna har säkert glömt och skaffat sig riktiga vänner. Osv.

    Svara

    Så kul det ska bli med Bellas nya Självbedrägeribok! 🤩👍🏻✌🏼

    Svara

    Utifrån ett förlagsperspektiv tänker jag såhär:
    1) Förlaget vill inte sätta benämningen ”självbiografi” pga risk för förtalsanmälningar. Det kan jag fatta. Det är jobbigt. Man kan bli tvungen att makulera hela upplagan = förlora pengar.
    2) Förlaget väljer då den lite luddiga genren ”autofiktion”, vilket är till intet förpliktigande. Det kan jag också fatta.
    Men vad jag inte kan fatta är: Vem ser förlaget som den potentiella köparen av Löwengrips roman? Vill man ha en helt skönlitterär roman kan jag tipsa om en hel drös som (förmodligen) är bättre än denna. Och om man ser köparen som en person som är intresserad av IL och kanske lite sugen på skvaller är det väl att kasta ut barnet med badvattnet att kalla den autofiktion (= kan vara sant, men kan också lika gärna inte vara sant). Återstår den del av den svensktalande mänskligheten som av någon anledning vill ha allt som IL står bakom, men den gruppen borde ju inte vara jättestor. Förstår inte riktigt utgivningstanken bakom detta.

    Svara

      Tror att bokförlaget fick Bella och hennes självbiografi i knät vid förvärvet av Strawberry. Inser att hennes språk är otillräckligt (googla bloggen) och att en spökskrivare behövs. Förlaget inser också att Bellas material inte håller för en självbiografi därav tada autofiktion. Bella själv har inte en susning om olika litterära genrer.

      Svara

        Aha, det har med Strawberry att göra. Visste inte att det var där hon skulle komma ut. Ja, då kanske Bazar bara skriver upp det på blåskontot och hoppas att få glömma allt inom en snar framtid.

        Svara

        Materialet tror jag mer än väl hållit för en självbiografi om hon hållit sig till sanningen. Men Bonnier vill inte ta risken att få ett gäng stämningar för förtal på halsen. Tada – autofiktion löser alla problem! Dock missade de att boken då kommer att bli totalt ointressant att läsa…

        Svara

    Jag tycker man kan vända på det – om Isabella hade haft rent mjöl i påsen hade hon inte haft någon som helst anledning att INTE publicera det som en biografi. Om man tänker ur hennes perspektiv, givetvis skulle hon föredra att publicera som en självbiografi. Jag menar, ALLT hon gör/har skrivit/publicerat har ju utgått från henne själv, framhävt henne själv (oavsett om det är sanning eller inte). Varför skulle hon helt plötsligt vilja att det presenterades i fiktivt format? Hon skulle ju älska att presenteras som en person värdig en biografi, så att säga. Jag tror helt klart att det autofiktiva formatet är en kompromiss för att öht kunna publicera.

    Svara

      Det handlar ju inte om att Isabella inte har rent mjöl utan om att det finns folk som skulle anmäla och uppmana andra att anmäla och det vill de såklart undgå. Finns vissa som är rädda för vad som kommer fram i boken och samma pers försöker ständigt, som ett sätt att rädda sig själv, få folk att tro att IL ljuger om allt men så är det inte, hon ljuger inte om allt som vissa ihärdigt påstår.

      Svara

      Hon säger ju att det är en självbiografi men då klagade folk på det, att hon är för ung för att skriva en biografi. Sedan är det en risk, finns ju flera som anmälts för sina böcker t ex J Lundell och C Wallin och det vill de såklart undvika så att kalla det roman eller autofiktiv är ju mer tryggt. Att skriva biografi i romanform är ju dessutom smart och bra, blir lite annorlunda mot en vanlig biografi.

      Svara

    Aldrig hört talas om begreppet men tror ni seriöst att man kan komma runt förtalsgrejen genom att kalla boken för autofiktiv roman? Jag är nämligen sugen på att skriva en bok om en hemsk upplevelse för att kunna hjälpa andra men är rädd för att det kan bli fråga om förtal, även om jag inte tänkt nämna några namn.

    Svara

      Om man inte kan identifiera personer, du skriver helt andra namn, tror jag inte det kan bli förtal.
      Men fråga någon som är kunnig, jurist eller så.

      Svara

    Autofiktiv låter mer som att hon äntligen fått den diagnos som hon alltid önskat sig

    Svara

    Tycker hela figuren IL verkar fiktiv. Vad är ens äkta? Den tantigaste 30-åring jag sett, men det hör inte hit..

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.