Äntligen lite konkret information från Konsumentverket vad gäller influencer marketing

Tematisk granskning Reklamidentifiering i sociala medier

Soooooom jag har väntat på det här från Konsumentverket.
Äntligen kommer det både konkret och matnyttig information till influencers om hur de lättast gör rätt, snarare än att bara peka på vad de inte får göra.
Det är fortfarande en relativt ny företeelse med ”influenser marketing” ( i alla fall om man jämför med andra branscher) och jag har upplevt att Konsumentverket hela tiden legat ett steg efter, men inte längre.
Med den här granskningen tar de ett stort steg framåt i utvecklingen och agerar proaktivt för att hjälpa så många som möjligt att göra rätt, istället för att straffa de som gör fel pga okunskap och bristande information.

Här nedan kommer jag sammanfatta de viktigaste punkterna ur granskningen, och hoppas att det kan hjälpa fler att göra rätt, eller i alla fall ”mer” rätt.
Vill man läsa mer om marknadsföringslagen och dess syfte mer specifikt så rekommenderar jag att man läser granskningen i sin helhet.
Granskningen omfattar endast Instagram då många inkomna anmälningar om bristande reklamidentifiering till Konsumentverket rör den plattformen.
Jag kommer använda exempel från Instagram för att tydligt visa vad det är Konsumentverket tar upp i sin granskning.
Jag pixlar inläggen så ingen känner sig utpekad, trots att jag valt dem slumpvis beroende på vilket inlägg av den sorten jag behövde som dök upp i mitt flöde.
Granskningen kommer ju för att Konsumentverket inte varit tillräckligt tydliga med vad som gäller.
Under varje punkt kommer jag bifoga en egen reflektion eller rekommendation utifrån Konsumentverkets granskning.

Instagrams egna inbäddningsfunktioner för reklaminlägg:

Poster i flödet:
Att använda den här funktionen är bra för det marknadsförda företaget och ger dem möjlighet att se all statistik utan att behöva gå via influencern.
När det däremot kommer till att reklamidentifiera inlägg, enbart med hjälp av den här funktionen så anser Konsumentverket att risken stor för att sådana inlägg inte uppfyller marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering, då den lätt smälter in och/eller försvinner bland all annan info och riskerar att missas.

För ökad transparens mot företagen så är den här funktion jättebra att använda, men jag skulle inte rekommendera att enbart använda den vad gäller reklamidentifiering eftersom den lätt kan missas.
Jag rekommenderar att alltid inleda texten i ett reklaminlägg med ”Reklam för….*företagets namn*” får att vara på den säkra sidan.

Poster i stories:
Eftersom Instagrams inbäddningsfunktion för reklam HELT försvinner om man tittar på storyn i en webbläsare så avråder jag från att använda den som reklamidentifiering.
Återigen, använd dem som en service till det betalande företaget, men du måste ALLTID skriva PÅ din bild att det är reklam och för vilket företag.

Vilka ord och begrepp är bäst att använda om man själv ska skriva reklamidentifieringen?

REKLAM:
Ordet “reklam”, är det ord som Konsumentverket förespråkar i sin vägledning om marknadsföring i sociala medier. (Den HÄR som jag blött och stött här inne fjorton tusen gånger)
Sett till sin innebörd, så får ”reklam” anses indikera att det finns ett kommersiellt syfte med inlägget.Givetvis finns det olika sätt att skriva ”reklam”på som ändå är extremt otydligt. Litet? Med text i samma färg som bakgrunden?
Om markeringen “reklam” framhävs tydligt med placering, textstorlek och färg så, ökar chansen att sådana inlägg är tillräckligt reklamidentifierade för Konsumentverket och det även det sätt jag rekommenderar alla att markera reklam på.

AD:
Eftersom ordet “ad” enbart består av två bokstäver är risken stor att genomsnittskonsumenten förbiser det vid en flyktig kontakt. Utöver kravet på tillräckliga språkkunskaper bör det härigenom ställas väldigt höga krav på markeringens utformning, såsom placering, kontrastfärg, typsnitt och liknande för att inlägget, genom endast markeringen, ska uppfattas som marknadsföring tillräckligt snabbt. Med hänvisning till de många samt högt uppställda kraven går det att urskilja en stor risk för att det är svårt att uppfylla dem.
Jag rekommenderar INTE användandet av ”ad”, hur internationell man än känner sig, utan fortsätter lyfta fram ordet ”reklam”.

SAMARBETE/I SAMARBETE MED:
Det framgår av utredningen att markeringarna “samarbete”, “#samarbete” och “i samarbete med” förekommer i relativt stor utsträckning och de får, i sig, inte anses avslöja om ett inlägg har en kommersiell karaktär. Inlägg som innehåller marknadsföring kan inte anses reklamidentifierade enbart genom sådana markeringar, oavsett hur markeringarna är utformade i övrigt.

En gång för alla!
“samarbete”, “#samarbete” och “i samarbete med” är INTE en tillräcklig reklamidentifiering och om du använder den formuleringen enbart så riskerar du att stämmas av konsumentverket.
Konsumentverket kan härigenom konstatera att avsaknaden av tydlig reklammarkering, såsom “reklam för [företag]”, innebär en överhängande risk för att kommersiella inlägg i granskningen brister i sin reklamidentifiering med hänvisning till att de riskerar att inte uppfattas som marknadsföring tillräckligt snabbt, det vill säga redan vid en flyktig kontakt.

Skriver du inte en tydlig reklammarkering, såsom “reklam för [företag]” så finns det en överhängande(!) risk stämmas för brott mot marknadsföringslagen av Konsumentverket.

I Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i sociala medier rekommenderas att inlägg i sociala medier förses med en tydlig och uttrycklig reklammarkering genom exempelvis en stämpel eller flik i bilden till inlägget samt att texten till inlägget inleds med “Reklam för [företag]”.
Inget sådant inlägg har identifierats i granskningen.

Där har ni det. 
Hur man ska reklammarkera sina inlägg för att vara säker på att inte stämmas av Konsumentverket:
Det ska synas på bilden att det rör sig om reklam, och texten ska alltid inledas med “Reklam för [företag]”.

Typ så här:

Exempelbild på korrekt reklamidentifiering

HÄR hittar ni hela Konsumentverkets granskning och jag rekommenderar ALLA som arbetar med influencer marketing att läsa den. 
Och inte bara de, utan även ni som kanske bara konsumerar content på sociala medier, så ni vet när en influenser försöker föra er en smula bakom ljuset.

Här är alla influencers som ingick i granskningen:

56 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Minns när Kenza skrev ”i samarbete med” lääängst ned i inlägget med typ ljusgrå färg.

    Tror någon att flunsor tar till sig uppmaning!
    Dom tycks göra som dom vill…
    … borde vara hög summa böter,så kanske då.

      Ja dessutom är vissa tydligen för stora och för kända för att anmälas ..

      Hoppas det. Tänk om man på jobbet bara skulle skita sig i att lära sig hur man ska göra. Bara göra lite som man känner. Så många som vill vara ”influencer” men inte behagar att lära sig jobbet ? hmm

      Böter och en viss tids avstängning från sociala media! 😀 DET skulle få effekt!!!

    Jag frågade dem ang att både Bianca och Pernilla slutat med geo taggen längst upp när det gäller saker som bär deras namn eller rör deras företag. Bianca skriver alltid bara nu Ad for caiacosmrtics då hävdar dem att de har utrett det och att det är okej eftersom hon är tillräckligt stor och att hennes följare har goda engelska kunskaper… när det gäller Pernilla att hon ej reklammärker sin klädesbutik minilla eller sitt vin emellanåt eller sin klädeskollektion från Ullared så påstod Konsumentverket att det ej behövs då hennes följare uppenbart förstår det är reklam… så de verkar inte gälla Bianca och Pernilla men alla andra man frågar om gäller de med hårda tag. Varför de inte är berörda av lagen vet jag inte men ja jättekonstigt att när man mailar om Kenza så är det självklart att hon ska reklammärka (Kenza är för mig mer internationell än Bianca eftersom hennes blogg varit stor utomlands förr osv men men jag har märkt detta även när jag anmält till RO när man anmäler tex Biancas parfymreklam att den saknar all form av reklamidentifiering och det inte står AD ens nej men då är det ok för att då påstår dem att det är uppenbart för alla att caia är Biancas företag men det är ju de som är grejen att man får ju inte ens göra reklam för egna produkter utan att reklammärka… så otydligt däremot är det fritt fram att anmäla medelstora influencers som Antonija Mandir och Alice stenlöf Kenza och Joakim Lundell går också bra…

    ”Jag rekommenderar…” hahaha är det dina egna rekommendationer? Är du jurist eller fortfarande en skvallerbloggare? Fortsätt vara det sistnämnda och överlåt rekommendationerna till fackkunniga!

      Och du kan ta dörren till höger ut.

        Komiker?

      camilla kan nog mer om instagram marketing än konsumentverket (än så länge)

        Det är ju bara massa dravel, fullt av Camillas personliga åsikter om hur influencers bör göra

        Instagram Marketing? Oavsett om Camilla kan mer om Influencer Marketing än Konsumentverket så ska hon inte diktera hur influencers ska reklammarkera utifrån någon uppfattning som hon själv har om hur lagen ska appliceras i praktiken!

        Det tror jag inte, hon förstod ju först väldigt nyligen att inbäddade inlägg från IG inte syns i bloggen om profilen har låst konto. Då trodde hon ju att profilen tagit bort bilden eller ngt

      Och jag rekommenderar att du loggar ut och stänger av precis som din hjärna uppenbarligen redan gjort!
      Jo, på riktigt! Rekommenderar!!!

      Men herregud följ länken o läs vad som står! Exakt det hon skriver! Hon rekommenderar för att vara på den säkra sidan! Är folk dumma på riktigt?!

    Kommer väl bölas till höger och vänster nu om hur synd det är om dem och hur de nu ska hinna med att reklammarkera allt de försöker kränga ??‍♀️

      Och det är hat eller avundsjuka om någon berättar att det blivit fel.

        Förmodligen både hat och avundsjuka. Jättemycket hat och avundsjuka och bara därför.

      Haha ja, bölyrket = influencer

        Glöm inte heller att filma

          Gråtvideo or it didnt happen

    Är det bara jag som tycker att detta är jävligt ointressant?

      Skiter fullständigt om någon reklammarkerar eller inte.

        Gör jag med, men är man influenser till yrket och tjänar pengar på det ska man följa de regler som finns.

      Same

      Så sinnessjukt ointressant!

    Har jag inte bjudit på Ponnybarnets företagsägande och KVs rapport det senaste dygnet?

      Va?

    Cam, jag tror det är LaLinda som påstår att man ska skriva ”I betald reklam med….”. Att det liksom måste framgå att reklamen/annonsen är betald? Att det inte räcker med ”reklam” eller ”annons”. Vad tycker du?

      Fast det är inte reklam om man inte fått betalt. Samarbete borde dock inte användas till (betald) reklam, det är alldeles för brett och luddigt.

    Vad kommer från granskningen och vad är dina åsikter i den här texten?

      Mycket vettig och relevant kommentar! Tycker verkligen det är på sin plats att vara tydlig med vad som faktiskt ska göras och vad Camilla tycker man ska göra!

        Jag håller med. Jag tycker inlägget var otydligt skrivit. Jag gick in och läste Konsumentverkets granskning istället.

      Följ länken o läs. Om du orkar!

      Håller med. Fattade inte heller vad som kom från Konsumentverket och vad som är Camillas åsikter.

    Att bero på vad man kan tjäna pengar på som influencer. Gillar tex Pt-fia väldigt mycket men tycker det är lite tveksamt med föreläsningar och coachning på temat psykisk hälsa när man inte är utbildad inom det?
    Eller är det bara bra att det pratas om?
    Men vill man utbilda andra så kan man ju alltid läsa ej kurs själv först? Finns väl kortare yh-utbildningar inom coachning?

    Sen att bero på det här med att tjäna pengar på barnen. Det värsta exemplet måste väl ändå vara ”Melody” på Youtube? Ett barn som sedan hon var jätteliten blivit inspelad i filmer på sitt liv och allt hon gör. Antar att det är föräldrarna som står bakom och drar in ganska mycket pengar för hon är jättepopulär bland barnen. Det är väl lika fel som influencers som tjänar på barnen?

    Stackars flunsor! Så mycket HAT nu från Konsumentverket. De kan inte ens följa restriktioner, hur ska de klara av detta? Hujedamig ?

      Mycket att hålla reda på i små hjärnor och trånga hjärtan.

      Glöm inte avundsjuka. Konsumentverket är jätteavundsjuka, bara pga det (och hat) som de håller på så här. Elaka och avundsjuka konsumentverket, de vill oxo vara flunsor.

        ?

    Allt detta är ju superenkelt, följ det konsumentverket sätter som regler. Sen är allt klart, sen kan ingen gnälla eller gråta. Det bara är som det är!
    Gillar man inte influencer X, snälla sluta följa den då.
    Gillar man influencer Y, snälla börja följan den då.
    Gör bara detta, så är det slut på gnället.
    Lovar att du som ”hatar” någon, du har också människor som ”hatar” dig. Det viktigaste av allt, vem bryr sig?
    Du gör precis vad du vill, så länge du följer de lagar och regler som finns.
    Krävs ingen raket forskning för det.

    ”Vart” indikerar riktning. ”Var är tröjan ifrån” är det korrekta. Rant over.

      Det är smart att använda _vars_ som kan användas på alla möjliga sätt ?

    Har frågat dessa testpaneler man kan vara med i tex Smartson och Buzzador där man ska skriva I samarbete med xx och Buzzador säger att de med nån jurist kommit fram till att det kan/får skriva I samarbete med xx för att folk ska förstå att det är våra egna ärliga åsikter och inte reklam = köpta åsikter.

    Tänker på alla influensers som får bud/gåvor skickade till sig. Hur ska det märkas ut när influensers visar upp detta i t.ex. sin story? Det är ju inget betalt samarbete eller reklam, utan ofta skriver de bara ”Tack underbara xxx för bebiskläderna/blommorna/produkterna.”.

      Tillägg: Om en influenser får en produkt via ett samarbete och sedan visar upp denna produkt efter samarbetet är avslutat (och då även fortsätter att tagga företaget i bilderna), ska inläggen fortsatt reklammarkeras? Har för mig att jag läst detta nämligen.

        PR är PR och det behöver inte reklammarkeras osv. Dock tror jag de nya reglerna säger att de ska deklarera för priset som produkten har på marknaden. Men denna regeln kan ha tagits bort då den fick enormt stor kritik.

        Angående fråga två så tror jag det du skriver stämmer. Har för mig att Kenza och Bianca fick kritik för detta när de jobba ett samarbete med Chimi utomlands för ett par år sedan.

        Gåvor och utskick är en gråzon. Enligt konsumentverket ska man för att vara på den säkra sidan reklammärka, men inte säker det finns stöd i lagen om du inte gör det och blir anmäld.

        Här kan man se:

        https://youtu.be/u1HaVVg5sZc

    OT: I Thereses senare video är det Anders som har på sig en diabetes sensor.

      Ja de köpte ju en varsin.

    Magdalena Graf skriver: reklam för mina egna produkter: räcker verkligen det? Plus att hon har fått nya ”kärleken ” Louie att göra omarkerad reklam för hennes produkter.
    Produkter som dessutom har dömts ut som helt verkningslösa,.

      Nej, det räcker inte. Det ska även stå vilket företag reklamen är för.

      Det är väl också som MU brukar göra?

    Vad gäller för anställda då? Carina Bergfeldt som öser ut reklam för sitt eget tv-program. Betonghuset som gör reklam för sin egen akademibokhandelbutik.

    Kul kommentarsfält! God ton osv.

    Hej! Så bra att du skriver om detta! Jag undrar om du vet vad som gäller om en influencer får låna en produkt i utbyte mot att denna produkt exponeras? Samt vad som gäller om den ersättning om utgår till influencern är en rabatt på företagets produkter?

    Vänlig hälsning,
    Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *