Reklamombudsmannen fäller Lovisa Worge och Caia Cosmetics för smygreklam

Minns ni det här inlägget? 
Inlägget där jag lite stillsamt påpekade att Lovisa Worges video för CAIAs nya läppennor förmodligen bröt mot marknadsföringslagen, något som Bianca absolut inte höll med om, och till och med satt och tjafsade om i sin livesändning med Lovisa, varpå hon sedan blockade mig.
Nu har Reklamombudsmannens beslut kommit, och precis som jag trodde så har de kommit fram till att Lovisas inlägg inte uppfyller kravet på reklamidentifiering.
Vilket jag skrev om i mitt inlägg, där jag även förklarade varför jag trodde att det bröt mot lagen.

Man får väl bara hoppas på att Bianca är snäll nog och kliver in tar sin assistents eventuella juridiska kostnader om Konsumentverket skulle välja att stämma Lovisa och Caia Cosmetics i Patent och marknadsdomstolen, då de brukar landa på några hundratusen kronor om man har otur.

Jag har blivit ganska bra på att både analysera influencer marketing och identifiera vilka inlägg som inte uppfyller kravet på reklamidentifiering, och än så länge har jag inte haft fel en enda gång, så jag kan kanske vara värd att lyssna på någon gång ibland?
Se det lite som ett heads up istället för en häxjakt?
Tänker jag… om man vill…alltså..??
Kanske blir mitt första misslyckande Åsa Ingrossos alkoholreklam eftersom hon fått frikort från han som är chef över hela balunsen – aka Alkoholgranskningsmannen?
Det är nog det absolut mest spännande beslutet jag inväntat i min karriär hittills.
En riktig nagelbitare…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *