YouTubes annonser genererar nästan lika stora intäkter som Netflix enligt Finbold.com
Den senaste tillväxten i digital videokonsumtion, som skett på grund av pandemin och dess restriktioner, har gjort att plattformar som YouTube, höjt sig till till nivåer som nästan matchar Netflix, vad gäller intäkter.
Youtube har länge haft som mål att överträffa Netflix intäkter vad gäller annonspengar, och när siffrorna för Q4 2020 så visade det sig att plattformen tillfälligt att i mål.
Då registrerade nämligen Googles plattform 6,88 miljarder dollar i reklamintäkter, något som överträffade Netflix 6,64 miljarder dollar.
Youtube fick tyvärr inte fira så särskilt länge, eftersom Netflix, återigen, knep förstaplatsen när årets första kvartals siffror ställdes mot varandra.
6,01 miljarder dollar för Youtube, vilket motsvarar en procentuell skillnad på 17,4% till Netflix intäkter på 7,16 miljarder dollar.
Här nedan ser ni plattformarnas intäkter, sida vid sida.
Frågan är vad som händer med siffrorna när pandemin är slut?
Enligt Finbold har många valt Youtube framför Netflix pga att Googleplattformen erbjuder obegränsat med kostnadsfri underhållning, och även en möjlighet att själv tjäna pengar genom att ladda upp content.
Har du ändrat hur du konsumerar videos under pandemin?
Bytt plattform? Ökat konsumtionen? Börjat producera eget material?
