När det helt plötsligt dyker upp en reklamidentifiering

Ett reklaminlägg från Underbara Clara där hon gör reklam från bland annat en hammock från Homeroom.se
Bildkälla: Underbara Clara Instastory

Ett DM till mig: Nyfiken fråga. Jag har sett Clara publicera ljuvliga klipp där hon ligger i hammocken och vilar på sistone. Det har sett så härligt ut att jag själv funderat på om jag behöver en hammock. Nu visar det sig att den är en del av ett samarbete och då känner jag mig lite blåst. Ska inte bilderna innan dessa också reklammarkeras?

Jag tänker att det här är en av anledningarna till att det är så viktigt att skilja på reklam och redaktionellt innehåll.
Just för att läsarna inte ska känna sig lurade, så som personen som skrev det här meddelandet till mig gör.
Hur tänker ni om den här situationen?
Skulle ni känna er blåsta om ni ”lockats” med bilder och klipp på en produkt som först presenteras som rent redaktionella, som sedan helt plötsligt förvandlas till rena reklaminlägg?
De första klippen används ju för att ”retas” och locka följarna, göra dem intresserade av produkten och kanske vilja ha en likadan,  för att sedan – när man har dem på kroken – smacka upp en reklamkod och bara: ”Haha…det var reklam hela tiden”.

Vad tycker ni om att influencers gör så här?
Skulle ni känna er lurade eller utgår ni ifrån att alla influencers är köpta, med praktiskt taget allt som förekommer på deras sociala medier?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *