När det helt plötsligt dyker upp en reklamidentifiering

Ett reklaminlägg från Underbara Clara där hon gör reklam från bland annat en hammock från Homeroom.se
Bildkälla: Underbara Clara Instastory

Ett DM till mig: Nyfiken fråga. Jag har sett Clara publicera ljuvliga klipp där hon ligger i hammocken och vilar på sistone. Det har sett så härligt ut att jag själv funderat på om jag behöver en hammock. Nu visar det sig att den är en del av ett samarbete och då känner jag mig lite blåst. Ska inte bilderna innan dessa också reklammarkeras?

Jag tänker att det här är en av anledningarna till att det är så viktigt att skilja på reklam och redaktionellt innehåll.
Just för att läsarna inte ska känna sig lurade, så som personen som skrev det här meddelandet till mig gör.
Hur tänker ni om den här situationen?
Skulle ni känna er blåsta om ni ”lockats” med bilder och klipp på en produkt som först presenteras som rent redaktionella, som sedan helt plötsligt förvandlas till rena reklaminlägg?
De första klippen används ju för att ”retas” och locka följarna, göra dem intresserade av produkten och kanske vilja ha en likadan,  för att sedan – när man har dem på kroken – smacka upp en reklamkod och bara: ”Haha…det var reklam hela tiden”.

Vad tycker ni om att influencers gör så här?
Skulle ni känna er lurade eller utgår ni ifrån att alla influencers är köpta, med praktiskt taget allt som förekommer på deras sociala medier?

61 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag ser influencers som reklamblad och inget annat.

    Jag tänker att de inlägg som inte är annonsmärkta inte är avtalade inlägg. Att de inte får betalt för de inläggen. Och om de då ändå ger företaget extra inlägg utöver dealen så är det kanske för att personen genuint gillar produkten. Vilket gör samarbetet mer genuint.

    Blir dock fel om man länkat produkten tidigare och pratat om företaget utan att annonsmärka. Men helt ok att visa upp produkten vid sidan om samarbetet.

    Nej jag hade inte ens reagerat för jag har nog hittills aldrig (och har det hänt så är det extremt få gånger eftersom jag inte minns) lockats att köpa något jag ser hos en influencer. Allt en influencer gör bara passerar utan att jag lägger märke till vad det handlar om.

    Men vad är det ens att känna sig lurad över? Hon har sett något som hon tycker verkar härligt att ha, men när det är reklam så är hon helt plötsligt lurad? Kan folk sluta vara så töntiga. Följ/kolla inte på folk som jobbar med att göra reklam om du är så pass känslig.

    Risigt. Det som retar mig mest är att de som har mest, får mest också. Bud hela tiden, lyxresor, renoveringar, behandlingar osv.

    I andra fall känns det som att det är svårt f en flunsa att ta en enda bild då många ställer frågor om allt.
    Mvh / en som hoppas det dör ut en dag ?

      Ja, jag stör mig så fruktansvärt på ex. Sandrashem som skrev i stil med att ”självklart kan kvinnor renovera trots de är själva!” Och sen är hela kåken hon renoverat ett enda stort samarbete med olika företag. Fönster, kök, fasad etc, absolut kan kvinnor renovera och dona själv, men man måste ju ha en ekonomi som tillåter sånna kostnader. Blir ju inte direkt mycket billigare i månaden heller om man ska låna till ALLT man gör… Blir sån dubbelmoral hela tiden hos dessa influencers och jag tycker liksom 95% av tiden att de inte ens influncerar till något bra förutom köphets och märkliga bilder på instagram. Gnäller på att dom har det jobbigt och sen är flödet liksom en enda stor ”jag äter ute 9 av 10 gånger och dricker skumpa”. Ba oj jättejobbigt du verkar ha det för att du har 1 dag av möten eller mail. Fråga de som har ”riktiga” jobb om vad JOBBIGT ÄR. Gillar att det dyker upp nya jobbmöjligheter, men ser detta ”jobb” mer som att få betalat för få bud och gnälliga människor som inte vet vad kritik är.

        Varför jag tog exemplet kvinnor är för att hon skrev så. Tycker det gäller alla boendesituationer (par, familjer, ensamstående mm) att det är ju lätt att skriva att alla KAN renovera, men får man allt betalt i samarbeten och mycket gjort av professionell hjälp så är det så klart lätt från hennes håll att tycka att man kan renovera som hon gör. Dom känns så verklighetsfrånvarande när det skriver att alla kan ju. Det är ju så mycket faktorer som spelar in som tex tid och pengar. Hoppas ni förstår hur jag menar.

        Kunde inte hålla med dig mer 🙂 vartenda ord!

    Jag förutsätter att allt på Instagram är reklam.

    Håller med, har också sett henne njuta i hammocken och börjat sukta efter en..
    Vi influeras mer än vi tror av att se andra personer har och prata om saker, vare sig vi vill tro det eller ej.
    Vi ser en kollega med en snygg väska, vi provsitter grannens utesoffa, vi tittar på njutiga bilder från en hammock..
    Det vi till slut väljer att köpa har kommit till oss på ett sätt eller ett annat.

      Ja såklart man påverkas på ett eller annat sätt, det går ju inte att komma ifrån. Någonsin.

      Precis så är det, sen kanske man tänker som någon ovan att allt bloggare lägger ut är reklam – ha det som utgångspunkt. Jag kan irritera mig lite på att de på detta sätt med vanliga inlägg först innan reklaminlägget tror de kan bädda in det hela och göra det mindre ”reklam-aktigt”. Men så korkad är vi inte ?

    OT men jösses vad du och Clara är lika, Camilla!

      Näe…

        Trodde på riktigt att det var samma person i länken, can’t unsee it now ?

        Men är det sant? Har ni kollat upp det där med DNA?

    Jag tycker att det är mer okey om det är omvänt: alltså att första inlägget med produkten är tydligt reklammarkerat, men att senare inlägg inte är det. Då vet jag iaf att den kommer från ett samarbete och senare inlägg visar dessutom om influencerserna gillar och använder produkterna eller om det ”bara” var för samarbetet de visades upp.

      Hmm ja du vet det, men idén med reklammmärkning är ju bland annat att man inte ska behöva följa personen i fråga för att förstå vad som är reklam och inte. Så tekniskt sett borde man isf fortsätta reklammärka hela produktens livslängd.

        Ja, bra poäng! ? Borde ju dock vara ganska enkelt att nämna kort i följande inlägg, iaf om det är produkten som står i fokus.

          Jo absolut, om man gör ett inlägg om vilken fantastisk hammock det är tycker jag det kan nämnas att det är/ varit reklam hela produktens livdslängd. Borde ju dock finnas en gräns för hur många inlägg med en hammock i fokus ens följarskara tål hehe.

    Nej jag tycker inte det är reklam när det figurerar i bakgrunden. Om man blir sugen på att köpa en hammock bar av att se ett foto på någon som ligger i en så ska man nog köpa sig en hammock helt enkelt för suget verkar stort.

    Hade ju lika gärna kunnat vara så att hon fick en hammock gratis utan motkrav och då behöver hon ju inte reklammärka? (Men kanske förmånsbeskatta).

    En annan sak om man hyllar ett hotell eller låter en enskild pryl få väldigt mycket uppmärksamhet. Men inte för att en hammock syns i bild. Tänk om man brukar dricka Arlas mjölk till frukost t ex och sen inleder ett samarbete med dem, är läsarna lurade du för att de sett mjöl i bild innan?

    Clara har ju som taktik att kontakta företag hon redan nyttjar sig av och gillar och göra reklam för dem (antagligen en långsiktigt smart taktik, tror hennes reklam leder till fler köp än när BB gör reklam för typ twistshake) så det måste ju hända hela tiden att saker synts innan.

    Nej jag skulle inte känna mig lurad. Herregud, annars hade influencers behövt reklammarkera precis varenda inlägg eftersom alla kläder de har på sig troligen har kommit genom ett samarbete.
    Varför skulle man ens känna sig lurad? Hammocken är väl minst lika bra i ett obetalt inlägg som i ett betalt inlägg? Vad är skillnaden?

      Men jag antar att tjejeri åldern påväg att bli vuxen har dessa jämngamla och något äldre influencers som jämförelse och tror att vid den här åldern så ska city-skator se ut såhär och lägga tid och pengar på fillers, lösnaglar, hudvård och hår. Det blir till en socialistisk transformation till vuxenlivet med hjälp av visioner. Som när Britney och Miley bytte image och utseende över en natt för att bli något annat i folks ögon.
      Problemet är ju bara att de verkar vara flest influencers som bryr sig om att godkännas i den manliga blicken och i massan ses som en lyckad, rik och hälsosam individ med ett klart mål för framgång. Snabba pengar och snabba looks. Företag startas och dör, hus köps och renoveras. Allt ska fotas, men bara ur rätt vinkel med rätt ljus. Fotografier fungerar intw längre som minnen utan ska ge en hint om vem personen är just nu. Det ska andas framgång och pengar och att världen är ens ostron.
      Ingen vill synas på ett foto från 80-talet när någon sitter i en oxblodsröd skinnsoffa och askar personen bredvid i håret för att alla rökte inomhus..och munnen är lite halvöppen, ögonen lyser rött och det var ingen som visste hur dålig bilden blev för det var ett snabbt ögonblick som förevigades. Inte ett helt liv, en tidsålder eller ett humör till dagens outfit.

        Utveckla gärna hur det är en ”socialistisk transformation”?

          Men gud jag menade visualistisk Är rätt säker på att jag skrev det men känns som en knepig autocorrect ?

    Utgår att allt som kommer från influensers är reklam.

    Om man sen känner sig ”lurad” så ligger så nog felet hos personen själv och inte influensern.

    För vill man ha en produkt så kvittar det väl om det är reklam eller inte

      De säljer ju en livsstil. Sen om de valt allt de har och visar upp det kvittar för min del. Det är väl bara Jonna Jinton som lyckats influera mig men jag ville ju köpa hus i norrland ändå och jag följer inte henne utan läser och ser när inlägg görs här?
      Med andra ord är jag inte intresserad av influenza-livet dessa andra damer visar upp. Jag följer ingen av dom för jag är inte intresserad av dyra väskor och caféhäng eller matchande outfits, dietkurer, polyesterdrömmar och nya paneler i köket..

      Men jag har alltis haft min egen stil och aldrig varit intresserad av flockbeteendet att följa trender.
      Köper jag något är det för behov eller att produkten har något unikt som skapar känsla hos mig.
      Gillar exempelvis stengods och keramik, rustika trädslag och smidesjärn.
      De senaste modet bland väskor i allsköns färger och genomskinliga skor ger mig bara plastcringe. Vi ska alla se ut som att vi shoppat i närmsta turistbutik nere vid stranden på valfri charterort. Billigaste tofflorna de hade för att inte bränna fötterna i den heta sanden..
      Not my cup of tea.

      Oavsett om man känner sig lurad eller inte blir vi alla påverkade av reklam hur ogärna vi vill erkänna det för oss själva. Många verkar tro att reklam går ut på att få lättlurade människor att köpa saker de egentligen inte behöver. Den målgruppen finns men det reklam handlar om är att höras igenom bruset. Underbara Claras hammockreklam är mycket effektiv. Den har alla inslag som påverkar oss utan att vi ens lägger tankeverksamhet på att fundera på det.
      Midsommar står runt hörnet, det börjar bli varmt ute och många drömmer om mysiga dagar och kvällar ute i trädgården. En plats som lockar alla generationer. I instaflödet sitter influensers man följer, lojt i sin hammock och man riktigt känner sommarvärmen mot huden. Åh, en hammock, så mysigt, tänker nog många och tänker på svunna tider när man som liten gungade i hammocken i mormors syrenberså eller något annat mysigt minne som får hjärnan att ösa ut signalsubstanser som får oss att känna oss avslappnade och lyckliga.
      Som av en händelse dyker namnet på en återförsäljare upp i flödet. Det är inte ens säkert att man noterar att det är hos favoritinfluensern för det man ser är svaret på suget efter en hammock. Var kan jag köpa en likadan? En snabb googling med företagsnamnet och ordet hammock ger träffar med bild och pris. Alla från samma återförsäljare vars namn så lägligt inplanterades i vår mottagliga hjärna. Så funkar reklam.

    Förstår inte problemet faktiskt. Hen såg någon ligga i en hammock och ville också ha en. Sen förstod hen att denna influencer gör reklam för denna hammock och vill då inte ha den.. jaha.. köp en annan hammock då!?

      Jag förstår inte heller problemet faktiskt ?

    Men högst upp i inlägget står det ju att det är annonssamarbete. För övrigt utgår jag ifrån att allting en influenser skriver om är reklam. Finns det fortfarande någon som tänker annorlunda?

    Testade att ”shoppa” en hammock på sidan och eftersom den redan är prissänkt med 20% så är hennes kod inte giltig – för den gäller inte på nedan nedsatta varor.

    20% rabatt* på din beställning
    Villkoret för erbjudandet är inte uppfyllt
    *Villkor (JUNI21CLARA): Erbjudandet gäller t.o.m. 2021-06-06. Max 1 gång/kund. Gäller ej prissänkta varor, Jotex, Rowico, Kay Bojesen, Torkelsons, Philips, Kök & Hushåll, Grillar & Utekök, Pool & Spa, Trädgårdsredskap, Träningsmaskiner eller vid köp av presentkort. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel samt slutförsäljning.

    Men Claras hela gård är ju ett samarbete. Jag menar, har hon byggt eller köpt något sista året som inte varit samarbete? Köket, bastun, energihuset, blommorna osv osv.. Vore väl mer förvånande om hennes hammock INTE var ett samarbete ?

      Samma med tex Elsa Billgren, vad är oddsen för att hennes nya element samt badrum samt trädgårdsfix på Gotland etc etc inte är samarbete… Jag skulle iaf inte sätta en krona emot.

      Taket på huset var också ett samarbete

    Kunde verkligen inte bry mig mindre. Ser inte ens problemet.
    Om man vill ha nåt så vill man väl ha det oavsett om de är reklam eller ej?
    Sen fattar jag att de är lite fult om man nu ska vara professionell. Men jag hade köpt produkten oavsett om de va reklam eller ej, helt enkelt för att jag vill

      Det kallas att bli påverkad till att få upphov till ett behov som nödvändigtvis inte fanns där innan. Pluggar marknadsföring och det är en klassiker för att påverka konsumenter, det du beskriver 🙂

        Och ser jag någon passera på en gul sparkcykel utanför mitt fönster så kan jag bli sugen på att köpa mig en gul sparkcykel. En del måste lära sig att hantera deras omvärld.

          Skillnaden är ju att influencers säljer en livsstill och en gruppgemenskap när de är personliga med ocj för sina följare. Följarna vill identifiera sig med personen och tar reklamen till sig på ett sätt man inte gör genom att se någon rando på sparkcykel..

    Nej. Eftersom jag är vuxen kan jag ta ansvar för mina känslor och handlingar. Om jag blev sugen på en hammock, köpte en hammock och mådde bra i min hammock varför skulle jag känna mig lurad för att hon fick en peng när hon gjorde mig sugen?
    Människor idag är så infantiliserade.

    En icke-fråga egentligen. Att följaren känner sig ”lurad” känns märkligt, hen vill ju ha en hammock – så köp en hammock!

    Om man känner sig ”lurad” av detta så borde man ju också tycka att våra ”influencers” ska fortsätta att markera allt som man gjort samarbete med i all evighet också. Det har jag då aldrig sett och jag mer eller mindre förväntar mig att det mesta dom visar upp är reklam, eller så kommer dom lägga på en adlink om de vill dela med sig av något som inte är ett betalt samarbete.

    Sen är väl Clara en influencer som ofta kontaktar företag själv för att hon redan använder och är nöjd med deras produkter för att vara ärlig och trovärdig inför sina läsare. Tycker ju att alla samarbeten med fast fashion företag, träningskläder, nappflaskor etc. som var och varannan flunsa använder är skräp just för att man ser att de ofta aldrig ens använder grejerna varken före eller efter. Dessutom är det nog få som spontanköper en hammock för att man får lite rabatt till skillnad från klädreklam där koden som delas ut i gäller tre dagar. Tycker sådana här samarbeten låter betydligt mer hållbart miljösynpunkt och trovärdigt än andra flunsors reklam.

    Detta är ju EXAKT vad Bianca Ingrosso gör hela hela hela tiden. Tex med Aimn, intimissimi och flera hudvårdsprodukter. Blir så trött på det då jag är övertygad om att unga tjejer blir påverkade och rentav lurade.

      Unga tjejer köper väl allt Bianca har eller sätter sitt namn på, även om hon gör supertydlig reklam för det..!?

    Trodde det var du på bilden Camilla. ?

      Ja tror cam hade passat i en lite mjukare frisyr

    Jag tycker de är så otroligt pinsamma och nonchalanta när de inte reklammarkerar att jag ALDRIG skulle köpa ngt de gör reklam för pga att de säljer sig.

    Är väl samma sak som poddar gör som börjar vad det låter som en spännande historia, sen efter en stund så framkommer det att det typ är reklam för lusmedel?. Då känner man sig också lite lurad…

    Jag hade inte sett just det där men irriterat mig på fenomenet tidigare. T.ex. en influencer som började laga mat på instatory och efter ett tag dök det upp info att det var ett samarbete. Då kände jag mig ”inlurad” att titta – trodde jag skulle få följa med i vardagen vilket jag tycker är trevligt.

    Mycket sådant hos Paula rosas också. Typ ”åh vi ska sätta upp ett nytt leksakshus” för att nästa dag komma med en rabattkod och det var såklart sponsrat. Samma sak med deras barnrumsrenoveringar. Allt spons. Undra om de själva ens gillar prylarna eller om gratis är gott.

    Tycker det är värst när barnens leksaker eller ex. Ryggsäck är sponsrat. De kan välja typ vad som helst.

    Tror ni barnen tänker på detta när de är äldre ?

    Jag tror inte jag fattar poängen, det är ju reklam markerat två gånger?

    @camcam: har en fråga, som kanske kan tänka lyftas här. Att följa lagar och vara transparent i all ära, det hör ju till jobbet som influencer; nu till frågan – om man inte vill bli influerad, varför följer man influencers? Man hör ju liksom på namnet vad deras jobbsyfte är. Sen att en del influencers delar med sig av sitt privata liv parallellt (eller som bas) tar ju inte bort från vad deras officiella kanaler är till för.

    Det här är en genuin fråga, just för att jag själv (som en del andra också påpekat här) varken blir förvånad, upprörd eller känner mig ”blåst” när en influencer jag följer publicerar samarbeten och har faktiskt lite svårt att förstå den synpunkten.

      Ja, detta inlägget ja…men inte alla de andra som publicerats tidigare.

    Kan du inte snälla skriva om hur Clara ofta har med barnen i sin reklam, helt okritiserat. Eller hur hon inte har en banner på sin reklammärkning på bloggen. Detta har hon aldrig haft och hon har påpekat genom åren att det typ tekniskt ej är möjligt. Vilket låter ju väldigt skevt när alla andra bloggar jag läser har det.
    Jag vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg av henne och inte fattat att det varit reklam pga detta.

      Alltså en banner som syns genom scrollandet av HELA inlägget.

    Vad är det för fel på en del folk? Gillar man en hammock så gillar man en hammock. Det är väl skitsamma att någon fått betalt för att visa upp den, eller visar upp den av ren vilja. Jag blir iallafall inte mindre intresserad för att det visar sig vara ett reklaminlägg. Om jag nu var intresserad alls från början vill säga. Människor som känner sig blåsta av denna anledning borde kanske undra varför de blåser sig själva på tid och energi som läggs på denna bagatell i livet.

    Jag tycker det händer alltför ofta, Nisse gör det ofta, tex innan bebisen kom och hon gjorde vid rummet och publicerade 200 stororder om det och fyra dagar senare kom SURPRISE! Ett samarbete. Jag känner mig lurad även om jag inser att det är jag som är naiv.

      *stories såklart…

      Bisse eller Nisse? ?

    Nej, jag känner mig inte lurad. Skulle inte ens reflektera över det. Vår tillvaro handlar nuförtiden tyvärr bara om att vara ett vandrande varumärke och att tjäna pengar. Du ska verka perfekt, säga och tycka ”rätt” saker (hålla fingret i luften och känna åt vilket håll den blåser och sen tycka likadant).

    Sen har de snart monterat ner hela vårt välfärdssystem och intalat alla att vi ”är” vad vi tänker. Tänk positivt, du skapar din egen framtid. Den amerikanska drömmen.

    Så nej – inte ett dugg förvånad. Till och med vi längst ner på skalan (arbetaryrken) har förvandlats till nån slags vandrande skyltdockor.

    Influencers gör vad de kan för att överleva. Där ingår tyvärr reklam. Jag bryr mig inte hur de gör det, faktiskt. Det är ett symtom på ett äckligt samhälle.

    DET avskyr jag däremot – att samhället har blivit som det har blivit. Saknar 80-talet, innan alla blev kränkta av allt, innan folk tävlade om att vara mest PK, innan hälsohetsen och de foträta skorna (skorna är bildlikt menat). När Försäkringskassan var till för att hjälpa sjuka människor och innan Arbetsförmedlingen förvandlades till a-kassans vakthund. När vi fortfarande tog hand om varandra och inte såg ner på svaghet.

    Sverige har blivit ett äckligt, tillgjort, tillrättalagd, filtret, fejkat plastland. Allt är Coca-Cola och oäkta nuförtiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.