Hur mycket är för mycket reklam?

Ni är många som påpekat att Therese Lindgren gör väldigt mycket reklam på Instagram, så jag beslutade mig för att kika närmare på saken.
Eftersom inlägg på Instastory försvinner efter 24 timmar så har jag bara tagit med reklaminlägg som publicerats i själva flödet.
Det ser ut som följer:

  

Jag har tittat på de senaste 60 inläggen på Instagram av Therese Lindgren. 
Av dessa 60 är 25 st reklam vilket utmynnar i 41.67% reklam.
Tendensen jag ser i hennes flöde är att reklaminläggen mer eller mindre brukar komma på rad, efter varandra i flödet, för att sedan följas upp av ett gäng inlägg som inte är reklam.
Tittar man på Therese 15 senaste inlägg så är 10 av dem reklam, vilket ger en procent på hela 66.67%, medan nästföljande 15 inlägg endast innehåller 4 reklaminlägg vilket ger 26.7%.

Siffror i all ära, men om ni bara tittar på hur Therese flöde ser ut, vad gäller ration mellan reklaminlägg och redaktionella inlägg, vad är då er spontant åsikt?
För mycket reklam?
Lagom med reklam?
Hade kunnat vara mer reklam utan att ni hade störts av det?

82 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    All reklam är för mycket reklam, typ.

      Men du ska ändå ha allt gratis? Det går liksom inte ihop. Vill du ta del av någons content så tar du antingen emot reklam – eller så betalar du. Precis som med vilken play-kanal eller liknande tjänst som helst.

        Med det tankesättet bör ALLA på instagram göra rekla? Tex mina följare tar ju del av mitt content helt gratis…

          Bonnunge, det är fritt fram att leta samarbeten om du vill tjäna pengar på ditt instagramande också. Eller flytta till en sida med t ex betalvägg så får dina följare börja betala för att följa dig?

          Om du skapar innehåll som din huvudsakliga sysselsättning, så att du inte har möjlighet att ha en inkomstkälla vid sidan av det, bör du rimligtvis försöka få betalt för att dela ditt innehåll, ja. Däremot krävs det ju också en efterfrågan – Om ditt innehåll inte är värt att betala för (av följare, eller företag som betalar för att du når många), så får du hitta en annan sysselsättning.

    Alldeles för mycket!

    Ja om det bara hade handlat om inlägg så ja visst, men jag kan börja se att det mesta av det personliga på IG pågår genom storys och och inläggen är det mycket reklam i

    Det där va en generös räkning. Bilder där hennes indy beauty smink är i bakgrunden eller inlägget där hon berättar att hon ska göra en tv-serie är också reklam?

      Ja det är också reklam ☺️

    Den enda jag tycker är bra på att göra reklam intressant är Egoina.

      Intressant och intressant…hennes reklaminlägg känns liksom lite amatörmässiga i jämförelse med andras så det blir mest gulligt. Det är väldigt tydligt att det är reklam i alla fall ☺️

        Va? Hon lägger ju ner massa tid på att skriva, vilket hon är duktigt på, vilket dom flesta influensers inte är.

          Kan tycka att det är lite märkligt att Egoina får så mycket beröm för sina reklaminlägg. Hon är liksom kommunikatör! Hennes jobb går ut på kommunikation, klart som fanken hon då vet hur hon ska lägga upp det. För mig blir det lite som att säga, du är som är psykolog, vad duktig du är på psykologi.

            Och man säger aldrig till någon som är bra på sitt jobb att denne är bra på sitt jobb? Tråkigt om du aldrig fått höra det men det är inte en helt ovanlig grej faktiskt…

              Sent svar men jo, självklart! Det gör jag. Nu missförstår du ju med flit, verkar det som. Jag menade att Egoinas läsare inte verkar förstå att hon kan det grejen. De skriver inte: Vilka bra samarbeten du har, det märks att du är kommunikatör. De skriver typ: Dina samarbeten är de enda jag tycker är bra.

      Nej fy

      Ja, Egoina och Beijer är riktigt bra på reklam som är snygg och fyndig.

      Håller med 100%! Den enda bloggaren som jag faktiskt litar på att hon använder det hon rekommenderar/gör reklam för.

    Jag har inget emot reklam. Även influencers behöver tjäna pengar

    Med tanke på att det är deras jobb så känns 40% reklam helt förståeligt? Följer du en influencer så gör du ju det med vetskapen om att hen tjänar pengar på kontot så jag förstår verkligen inte varför man i så fall störs på reklam. Det må vara deras personliga konton men det är också deras inkomstkälla. Är det inte relevant reklam som man sedan störs på så kan man ju helt enkelt avfölja, det är ju inte svårare än så…

      Självklart får de ju göra reklam, men tror inte att man kan förvänta sig samma engagemang från sina följare om 50% är reklam.

        Absolut, och det är självklart i influencern egna bästa intresse att bedöma hur mycket reklam de kan göra utan att det påverkar deras engagemang eller statistik negativt. Det kanske känns som mycket/för ofta för vissa, men jag jobbar själv som social media/influencer marketing manager och kan säga att det finns väldigt få influencers som medvetet skulle göra något som påverkar deras konto väldigt negativt. Vi begär alltid full statistik från alla influencers vi jobbar med för att bedöma hur bra engagemang/reach de faktiskt har och jag tvivlar starkt på att vi är ensamma om det, så influencers behöver vara rätt transparenta med dessa siffror.

      Men tänker att en influenser kanske kan jämföras med gamla tiders magasin, typ damernas värld, mama osv. De levde ju också mestadels på reklamen. Men få skulle köpt tidningen om den innehöll 40 % direkt reklam och 20 % reklam för tidningen själv och resten redaktionellt material.

      Tycker pdotter hade en bra inställning till reklam i en stories för ngn dag sedan.

    Kunde inte bry mig mindre.

    Det är mycket men samtidigt är det ju inte så många som lägger upp mycket bilder på instagram längre, det är mer storyn man tittar på. Så jag kan förstå att när det väl kommer upp en bild så är det lätt att det blir reklam. Därför kollar jag sällan på flödet när det kommer till influencers, jag kollar bara storys, även om det såklart förekommer reklam där också

    Äsch om det stör är det ju bara att sluta följa
    låt dem liksom.

    Så länge det är relevant reklam för de som följer kontot och influensan har intresset att göra bra reklam så tycker jag att det bara är att köra på! När det är reklam som känns ogenuin eller inte passar in så blir jag trött snabbt haha

    Visst att reklam inte är så kul om det blir för mkt men känns också märkligt att man klagar på att en influencer har mkt reklam i sitt flöde? Inget kommer ju gratis direkt och verkligen inte på sociala medier. Om man nu stör sig på att inget blir genuint så känns influencers generellt sett som fel grupp att följa.

    I TV-sändningar får max 20% av sändningstid vara reklam. Tror det finns liknande riktlinjer för tidningar, men är inte säker.

    Jag kan tycka att hon gör för mkt reklam. Jag ser ju hennes stories också eftersom jag följer henne.

    Men samtidigt är jag glad att hon har kanaler jag kan följa och hon måste ju få tjäna pengar på det hon kallar jobb. Vill jag ta del av det får jag ju betala på ett sätt eller annat. Hur ska hon annars ha råd att finnas kvar på sociala medier i samma utsträckning?

    Så jo, för mkt reklam är det, samtidigt så ser jag få influencers, som jag tycker är intressanta att följa, som inte gör lika mycket eller mer reklam.

    Den enda (dock inte influencer, utan mycket duktig och erfaren artist) som gör rolig och sevärd reklam med humor och självdistans är Nanne Grönvall!

    Det är faktiskt kul med de ”reklamfilmer” hon gör med sig själv i roller. Utan filter, med värme, stor humor och bjuder på sig själv. Men – hon är en kvinna med erfarenhet, mognad och självkänsla – tror inte yngre, mer ängsliga influencers skulle våga göra det hon gör.

      Ja eller hur hon verkar såå goo. Inte ofta jag vill se hur reklamen slutar men hon showar ju!

        På tal om att vilja veta slutet på en reklam. Tror det är reklam för vaccination, folkhälsomyndigheten, ah nåt sånt. Det är i alla fall en farfar som ringer sitt barnbarn och frågar om han ska köpa något till henne i affären. Reklamen avslutas med att hon säger typ ”får jag fråga en sak”, eller något sånt iaf. Vad ska hon fråga!!!!!! Jag vill veta? finns det en fortsättning? Har någon hört? Vet någon?

    Reklam får vi nog leva med, MEN nåt som stör mig oändligt är influencers som klagar, bönar och ber att man ska gilla deras ”samarbeten”, helst screenshotta och spara deras stories med reklam. För att stödja dem ”så de kan göra mer reklam – för er skull och för att jag ska kunna leva på det!” VARFÖR ska jag stödja en business som jag inte bryr mig om (dvs reklamsamarbetena) genom att gilla och spara reklam för produkter jag aldrig nånsin kommer att köpa? Det är ju helt bakvänt! Och inte ens ett konstruktivt sätt för företagen som köper reklamplatsen, om folk låtsas gilla deras produkter men inte gör det.

    Där finns ett par mindre influencers som bönar och ber ideligen, på ett nästan anklagande sätt, och som inte BEGRIPER varför de får färre likes på reklaminläggen. Och då är det reklam för sånt som ingen människa i allmänhet är intresserad av.

    OT Har Margaux gift sig idag?

      Vadå, utveckla?

        Det hintas på hennes instastory, Sean Dietz, bröllopskläder, fanfarer, bröllopsmusik …

          Tror bara att hon är på nån sorts bröllopsinspirerad fotografering.

    Tips. Kolla dom hon följer PÅ Instagram.. listade ut vem han var på bara nån minut. Hon har ju visat upp hans tatueringar.

      Haha tackar, visste inte att det var SÅ enkelt att snoka rätt på! / Nyfikenheten mättad

    Ellinor Löfgren hade en jättebra instastory-story (?) angående mängd reklam och kvalité på reklam för någon dag sedan. Jag tycker reklam/samarbeten kan vara minst lika bra och intressanta inlägg (om de är välproducerade) som andra men det behöver skapas innehåll som inte är reklam för att behålla trovärdighet. Jag gillar ex Sandra Beijer (otroligt ambitiös med icke-reklam-inlägg samtidigt som hennes reklaminslag känns genomarbetade), Flora Wiström (också mycket icke reklam som produceras mellan reklam/samarbeten). Även Ellinor tycker jag har en bra avvägning. Följer inte Therese men runt 50% upplever jag är för mycket.

    Vet att Bianca Ingrosso beklagade sig över att följer gnäller på reklam men istället för att fråga sina följare om vad de hade önskat att hon gjorde annorlunda så säger hon i princip ”duger det inte så slutar jag vlogga”. Det är som att sälja en produkt och vägra ändra den när kunder kommer med förbättrinhsförslag utan istället bara ge upp om produkten. Inte jätte-entreprenöriellt. I mina ögon är det solklart varför folk klagar. Att se exakt samma hype över tanrevel i 10 min varannan vlogg är inte intressant. Det krävs variation även för samarbeten. Att ex se henne prova kläder från ex Nelly gillade jättemånga men det kanske bara är intressant typ 4 gånger per år.

      Exakt så!!!

      Förstår för övrigt inte varför Bianca Ingrosso ens forfarande gör samma trötta reklam som exakt alla andra influensers för tanrevel, Nelly, aimn m.m. Hon är väl den sista av influensorna som behöver fortsätta hålla på med sådant uttjatat.

      Ja Ellinors inställning var superklok!!

    zebaleks på instagram

    Har slutat följa Therese eftersom det känns som hon totalt censurerar sig och vänder till yngre publik numera. Försöker väl vara en förebild och hakar på trenderna ”i vad man ska tycka”. Hur hon jobbar är ju upp till henne men för mig blir det så konstlat att jag inte står ut, så har slutat titta. Inte sett henne på länge alltså och oj vad hon ändrat utseende! Antar att det är ingrepp, men har svårt att placera just vilka detaljer som ändras? Någon som vet? OBS ingen kritik mot hennes val, hon har självklart rätten att göra vad hon vill med sin egen kropp.

      Hon har gått ifrån att se ut som en flicka med lite fillers till en mogen kvinna utan fillers?
      Det är väl ingenting konstigt med det. Många blir av med det valpiga utseendet efter 27…

        Det är nog botox i panna, ögonbryn, käke och fillers i haka, kindben och under ögonen. Tycker det blev bra.

        Fast du får nog kolla om, om du inte ser att hon har fillers samt använder botox.

    Bryr mig inte, kan enkelt scrolla vidare.

    Vilka dagar är öppet spår?

      Onsdag, fredag och lördag 🙂

      Familjelivsfrågor är dock förbjudet på ös.

        Tacka gud för det

        Sedan när?

        Jaså du. Länka gärna till det som bevisar denna ”regel”.

          Källa på det??

          ??

    Är det på Instagram går det lätt att köra förbi utan att bli påverkad. Däremot tycker jag det är jobbigt när det är reklam i Youtube videos. Älskar Therese kanaler, helst på Youtube men samtidigt tycker jag att det blivit för mycket reklam, typ i varje video, sen hon började lägga upp 1 gång i veckan. Detta är ju dock något hon är medveten om, men det är så tråkigt att behöva spola förbi 10 min reklam av en 25 min lång video. Eller om heeela videon är ett samarbete. Då kollar jag inte ens klart.?

      Håller med.
      Det känns också lite som att om man måste krysta fram varje video så kanske man får börja jobba med något annat.
      Jag följer tex både Alexandra och Therese och båda har ofta klagat på att de inte har idéer på content. Men de behöver få ut content för att kunna göra reklam och för att tjäna pengar har.
      De har alltså inget ”eget” innehåll utan måste hela tiden leta inspiration och be följarna om hjälp.

      Titta istället på tex UnderbaraClara eller Jonna Jinton. De har helt annat innehåll och är intressanta i sig. Hela deras liv lockar följare. Inga inlägg känns krystade eller desperata.

      Nog för att jag gillar att följa Therese men snart behöver hon nog komma på något mer hållbart. Alexandra lika så.

        Vem är Alexandra?

    Jag tänker att influencers är den digitala tidens tupperware-party. Lite hemtrevligt och mysigt och tjej-snackigt, men hela syftet är att kränga prylar. Man misstar sig om man ser det som så mycket annat än reklampelare, som säljer ut sig själva på kuppen.

    Tycker underbara Clara har allt mer reklam. Iofs produkter som hon verkligen verkar kunna stå för, miljötänk osv, men viist har det ökat?

      Jag håller med.
      Som någon var inne på i en tidigare tråd om Clara så känns det som att hela deras gård är uppbygd av samarbeten.
      Bastun, nya köket, solceller på taket, nya tvättstugan, alla sommarblommor/växter, hammocken o.s.v. o.s.v. Allt är samarbeten. Kul för dem men blir ganska ogenuint.

    O Mona hänger som vanligt ut sina hemlösa.?
    Denna gång en dam som inte verkar må så bra.

    Trist med en massa reklam och samarbeten, det vill att profilera sig ordentligt om man vill ha läsare som återkommer. Tröttnat på de som sällan skriver eller producerar något eget. Inredningshjalpen.com är ett bra exempel.

      Therese Lindgren är väl ett bra exempel haha. Hon kopierar bara vad andra gör nu förtiden.

    För mycket. Jag är okej med reklam, om det görs på rätt sätt. Tex reklam för produkter som används i en video och då används under videon och inte som ett avbrott. Fitness och makeup influencers brukar vara bra på att varva in sånt. Eller om influencers brukar använda en produkt själva som de sen får ett samarbete med.

    Tycker det är upp till henne ??‍♀️

    Älskar verkligen Therese och har inget emot lite reklam, men hade inte hon som typ nyårslöfte att inte göra samarbeten som uppmanar till köphets? Minns jag helt fel?

    Har för mig att hon sa att hon inte skulle göra fler samarbeten med rabattkoder som bara gäller några dagar eller en vecka, men det är ju ett sånt samarbete i nästan varenda video??

      Lol Therese i ett nötskal

    Undrar hur mycket Theres tar för ett samarbete på instagram, 100.000kr? Måste hon verkligen trycka in så mycket reklam?

      Hon ska ju köpa en ny tesla nu?

      Det är nog mer. Vem var det som tog 250k, bianca? Eller har jag drömt ihop något här nu?? är det så, så tar nog inte Therese mindre.

    Tycker inte hon gör för mycket reklam, detta är liksom hennes arbete. Tycker nästan de är löjligt hur folk förväntar sig att någon ska lägga heltidsarbete på något men inte få betalt för det. Allt arbete hon lägger ner gör hon gratis, de flesta jobbar inte gratis inklusive mig själv, och jag hade inte velat göra det heller. Till skillnad från många andra influencers gör Therese reklamen ganska intressant och känner att hon väljer märken med lite mer omsorg.

      Å andra sidan kan de ta mer än en vanlig persons månadslön för ett enda samarbete. Ibland flera gånger mer. Ja, det är deras jobb, och jag hade också verkar maximera min inkomst så jag fattar. Men det är inte konstigt heller om folk tycker att de är giriga som gör reklam i vartannat inlägg, varje YouTube video, och väldigt ofta i stories (menar specifikt Therese och andra av hennes storlek som tar väldigt mycket betalt).

        Exakt så.

    Jag saknar tiden när influencer inte gjorde nästan någon reklam. Ingenting var sådär proffsigt gjort, ingen hyrde fotograf för att ta outfitbilder, inläggen var mycket mer personliga. Följer i princip ingen influencer nu, eftersom de inte ger mig något.

    Slutade följa Therese pga all hennes reklam…

    Många reklamer blir så patetiska av personer på instagram. Krystat och fejkat. Helst när de börjar nämna sånt som de aldrig varit för/skrivit om tidigare. Plötsligt har de använt dessa produkter/ätit denna frukost i fleeeera år. Och till och med de kräsna barnen älskar det ??
    Osv osv osv eller de som typ kopierar från en annan tidigare text men bara byter ut vad reklamen är för.

    Tycker mängden hade varit okej om procenten var lägre, dvs att hon la ut fler vanliga inlägg emellan. Då hade det känns mindre somatiska varje gång hon lägger upp något så är det reklam och mer som att man faktiskt får följa henne och sen gör hon reklam ibland.

    Jag tror en vettig approach för att hålla i längden är att göra så mycket reklam som krävs för att få en rimlig månadslön, varken mer eller mindre. Reklamens syfte är väl att finansiera tiden man lägger på ”redaktionellt arbete”, det innehåll som man har som syfte, som följarna uppskattar och som gör att de följer.
    Antingen gör man reklaminläggen snabbt och får mer tid till ”vettiga” inlägg, eller så lägger man ner mer tid på reklaminläggen så att även de kan bli ”vettigt” innehåll för följarna. Tycker inte det ena är bättre än det andra, men man borde ha i bakhuvudet som influenser att man förväntas leverera. Allt kan ju inte gå ut på att håva in pengar, det borde följarna genomskåda.

    Då ska du kolla in jennysfreed på insta. Jag avböjde för det var så otroligt många samarbeten vilket gjorde att deg inte kändes genuint.

    Hade jag följt henne hade jag slutat.
    Ett på 10 Max!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.