Uppdatering kl 9.42:
Japp! Jag borde ha läst på Fridas bild istället för bara texten.
Influencer står ju för tusan med som alternativ, så frågan blir väl snarare varför influencer (och bloggare) hamnar i samma kategori som hempartyförsäljare och krokimodell?

Frida Ramstedt aka Trendenser fick ett brev från Statistiska centralbyrån där hon informerades om att hon, enligt lag, var skyldig att fylla i Yrkesregistret 2021.
Det är nu det blir lite spännande, och samtidigt lite tragiskt.
Varför?
Mellan 2017 och 2019 investerades årligen upp till 950 miljoner kronor i influencer marketing, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, och det finns inga indikationer på att detta är en trend som kommer avstanna, än mindre minska.
Med det i åtanke så kan vi kika lite vad Trendenser-Frida upptäckte när hon lydigt gick in för att uppdatera Yrkesregistret för de personer som arbetar med hennes sida.
Inredningsanalytiker fick förstås ingen träff på sökord. Bloggare däremot, men då sorteras jag in i samma yrkesgrupp som butiksdemonstratörer, hempartyförsäljare, mannekänger, medlemsvärvare, reklammodeller och nakenmodeller. // Frida Ramstedt
Året är alltså 2021, 950 miljoner kronor spenderades på influencer marketing på plattformar som Instagram, Youtube, Snapchat, TikTok, Twitter, Facebook, Pinterest förra året, och trots det så finns det inga andra alternativ i Yrkesregistret att välja från än ”bloggare”.
Det känns lite som att vi vridit tillbaka klockan till 2008, och en tid där konceptet ”sociala medier” ännu inte hade sett dagens ljus eftersom inte inte fanns några andra plattformar att kommunicera genom än just blogg.
Idag vet jag ingen som skulle kalla sig själv för bloggare, oavsett om de fortfarande skriver på en blogg eller inte.
De allra flesta är aktiva på mer än en plattform, vilket är anledningen till att koncept som kreatör och influencer/influerare vuxit fram, och jag tänker att de allra flesta säger att de arbetar med sociala medier eller som influencer/influerare.
Så…
Det är illa nog att SCB ligger så ofantligt långt efter, att de enbart har med ”bloggare” som valbart alternativ.
Än värre blir det när man tittar på vilka andra yrken som finns med inom samma grupp.
Bloggare hamnar alltså tillsammans med butiksdemonstratörer, hempartyförsäljare, mannekänger, medlemsvärvare, reklammodeller och nakenmodeller?
Kan kanske vara läge för en liten uppdatering, SCB?
Tack för tips!
