Influencerfavoriten NA-KD försöker, som vi alla vet, bli mer klimatsmarta.
De vill profilera sig som ett hållbart företag, samtidigt som shopping-bonanzan ”Black Friday” och ”Black Week” närmar sig med stormsteg och säkert skapar en viss konflikt på kontoret.
Kan man tjäna massor av pengar under denna svarta vecka, och samtidigt utmåla sig själv som en hållbarhetens klimatsmarta polyester-riddare?
Jag vet inte, men det skulle kunna förklara både den här dynamiska prissättningen och de något virriga svar man får från företaget när detta undrar över det.
Det händer hela tiden att företag ökar på sina priser inför Black Friday för att ge intrycket av en större rabatt.
Kanske är det vad som hänt har? Det, eller så har frakten på vissa kläder ökat så mycket i pris, att en byxa som från början kostade 191,40 kr på rea (ord pris 319 kr), som mellanlandat på 319 kr, slutligen kostar 499 kr till ord pris, men som nu är nedsatt till 349,30 kr inför Black Week.
Det är nämligen NA-KDs svar när prisförändringarna ifrågasätts.
Antalet likes ger en tydlig indikation på i vilken ordning priserna kommit.
Här är de tre svar som NA-KD gav i en och samma konversation.
1. Först var orsaken ett tekniskt fel.
2. Sen skyllde man på valutakurserna och tryckte på att prisändringarna inte hade någonting med den stundande Black Week eller julhandeln att göra.
3. Och så sist men inte minst så var prisökningen ett resultat av den globala fraktkrisen.
Vilken förklaring tycker du låter mest trovärdig?
Tack för tips!
