Vad är acceptabelt som andrahandssortering?

Uppdatering 30/11:
Caia har återkopplat till kunden som är nöjd med företagets bemötande.

Från följarens andrahandssorterade kalender.

Jag har tidigare skrivit om att Caia Cosmetics reat ut adventskalendrar ur en andrahandssortering, vilket betyder att kartongen kan vara defekt, necessären kan ha ett skönhetsfel eller att det saknas en lucka i kalendern.
Man kan alltså inte förvänta sig en tipp topp-kalender utan en kalender där någonting inte riktigt är som det ska – den säljs trots allt ut för halva ordinarie pris.
Men vad är då ett acceptabelt skick för en julkalender för halva priset?
Jag fick ett mail från en av mina följare som köpt en sådan här kalender till halva priset.

Hej!

Jag gick på niten att beställa Caias julkalender för halva priset när du skrev om den.
Leveransen var snabb, det enda som var bra med facit i hand.
Setting sprayen och parfymen  var helt trasig och hade läckt ut i hela necessären som för övrigt hade trasig dragkedja, allt innehåll var således blött, alla småpåsar var missfärgade i julrött… en vit ögonpenna var avbruten i tre delar, ena mascaran var helt krossad, rabatten på 20% var dyngsur samt allt innehåll naturligtvis . Ingen trevlig upplevelse, ångrar mig något fruktansvärt och vill varna andra att inte beställa.
Kartongen till kalendern var totalt massakrerad som låg i Caias egna kartong.
Tyvärr har min man redan slängt kartongen samt den trasiga parfymen, men här är den blöta trasiga necessären och setting sprayen mm. Allting var dyngsurt i, sovmasken hårbandet , sminksvampen. Men ingenting fattades av luckorna, ingen tröst nu precis .
Så trist när det var så mycket som blev förstört.

Vad hade ni tyckt var acceptabelt för en andrahandssorterad produkt?
Hur mycket får vara fel, defekt eller saknas, till 50% rabatt på originalpriset?

Tillägg 10:43:
Jag är osäker på vad man har för rättigheter när det kommer till andrahandssorterade prylar, och om man faktiskt kan returnera/reklamera dem?
Är inte det en risk man får vara beredd att ta – att saker är sönder – när man köper grisen i säcken.
Jag är alltså genuint nyfiken på vad ni skulle tycka var okej för 50% av ordinarie pris.

272 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Skäms åt Caias vägnar.

      Ja! Känns som att deras syn på ”andrasortering” skiljer sig en hel del från de flestas syn :))))

        Sammanfattning: Caias returer skickas till Bonver Logistics som är en tredjepartslogistiker på Lidingö. Gissningsvis 10.000 returnerade kalendrar har alltså inte tagits emot i receptionen på Caias nya kontor. Bianca har besökt Bonver, men ingen Caia-anställd jobbar på lagret på Lidingö. Bonver har egen personal som packar åt flera andra kunder såsom Walt Disney, Bangerhead och Rituals.

        Märk returen tydligt med CAIA Cosmetics … och skicka paketet till: Bonver Logistics, Att: CAIA Cosmetics, Gåshaga brygga 1, 181 85 Lidingö. https://caiacosmetics.se/sv/info/returer-och-reklamationer

        Bonver Logistics är en av Sveriges största tredjepartslogistiker som hanterar lagerhållning, logistik och distribution åt kunder som Walt Disney, Bangerhead, Rituals, Lysman, Parfym.se med flera. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bonver

        Bianca och Lovisa besöker Bonver Logistics. Bianca stoppar choklad eller trisslott i kundernas paket. Publicerad 14 dec. 2018. https://www.youtube.com/watch?v=TqXGTiHp8lg

          Tack för infon!

      Vilka amatörer.

        10.47//
        Klart är dom amatörer- säkert 90% ca.20- åringar som har noll koll affärsvärlden och jobbar på Caia
        Leker glatt influensa,bara köp,köp,köp, äääälskar,ääällskar, ällkssskar… just denna produkt
        Självaste B har det minsta koll varken sig själva eller ekonomiska

      Ni menar att ni tror på det här?

        Tror absolut att allt utom pennan är sant.

          Så pennan förstördes för att resten av de förstörda produkterna inte var illa nog?

            Ingen aning om varför någon valde att ha sönder pennan, det är den enda skadan jag inte köper.

              Med tanke på hur de övriga sakerna är skadade så känns ändå inte pennan helt orimlig. Jag menar, det ser ju ut som att den där kalendern blivit överkörd av en truck eller något?

                Ja visst, eller stampad på av en girig bloggläsare som vill ha några minuters fame på Bloggbevakning.

                Jag har noll förtroende för Bianca men jag tror inte en sekund på att Caia faktiskt har skickat iväg en kalender som är så trasig.

                  Inte medvetet nej. Men det kan ha gått fort och fel.

                  Haha precis. Som om de tyckte att de behövde mer negativ uppmärksamhet kring denna kalender.

                  Mer rimligt att en läsare tyckte att de behövde det.

                  Men denna giriga bloggläsaren kommer ju ändå inte få några minuters fame eftersom personen är anonym.

        Nä, hade det vart genuint hade hon såklart kontaktat Caia för att reklamera istället för att maila Camilla. Tror jag.

          Jag tror hon gjort båda delarna.

          Och vad får dig att tro att hon inte gjort det?

            Det nämns inte i inlägget, det är rätt relevant att ha med Caia’s respons i sammanhanget.

        Öh, eftersom du nu ifrågasätter trovärdigheten av köparen beträffande den defekta kalendern, så måste jag fråga: Tror DU alltså att ngn köpt en kalender för i runda slängar 800 pix och sen slått sönder innehållet med en hammare, el vad? Sådär lite för skoj skull..

          Ja, alla är inte helt normala vet du. Tyvärr. Folk gör värre saker än att slå sönder några sminkprodukter för uppmärksamhet.

            Jättekonstigt kommentar. Verkligen. Om man tror att ngn ”för uppmärksamhet” köper en kalender för närmare tusen spänn och sen slår sönder innehållet, så bör man nog rannsaka sig själv och om det är ngt man tänkt göra för egen del kanske….,för jag skulle personligen aldrig ens komma på tanken att ngn gör ngt sådant för att få uppmärksamhet. Och du, vill man ha uppmärksamhet är det oftast gratis, ställ dig på Sergels torg halvnaken och skrik att din kalender minsann var kaputt, voilá, uppmärksamheten är din. ( DET är inte ett helt normalt uppträdande, men gratis..)

      Ja verkligen. Vilket skitmärke. Andas inte kvalité eller nånting. Inte ens fräscht! Är det Biancas barnfans som köper??

    Caia är ute på väldigt djupt vatten nu.

    Det är ju bara att reklamera det där?

      Ja precis.

      Det är helt klart ett misstag från Caia så det normala förfarandet är ju att man kontaktar dem istället för skicka ett mail till bloggbevakning kan Caia få en chans att lösa det åt henne. Skulle de sätta sig på tvären, ja då är det något att skriva om.

      Vem vet, kanske förstörde hon själv produkterna för att få lite uppmärksamhet på sin favoritblogg? Man vet ju aldrig?

        Caia verkar göra många misstag just nu. Eller kanske är det penningbegär och inkompetens som driver på?

          Inkompetenta anställda antagligen?
          Har säkert hyrt in extra personal för att klara trycket eller alternativt anlitat tredje part för att göra grovjobbet.

    Oj! När om man köper något som är defekt tänker jag att kanske etiketterna sitter snett eller saknas, alltså visuellt defekta. Inte trasiga så själva innehållet är defekt.
    ( defekt, vilket fult ord )

      Precis, de här produkterna är ju helt obrukbara. Kunden skriver ändå att ”ingen lucka saknades” men jag skulle räkna att alla luckor som är så förstörda att de inte går att använda saknas ju.

      Jag köpte kalendern nu när den sålde för halva priset, den innehåller sådant som jag tänkt köpa men skjutit upp. Fick en perfekt kalender, letade noga efter fel. Alla produkter var med och vad jag kunde se så var det inget konstigt, möjligtvis en lite mörkare fläck på necessären men tycker knappt det räknas.

    Den kan likaväl blivit massakerad Pga hur postNord hanterar paket ?.

      Men då borde ju hela kartongen vara helt skev. Inte bara Caias kartong i själva packningskartongen (som läsaren skrev).

        Ja exakt. Sen om man kastar ett paket så går oftast inte innehållet sönder eftersom det är tätt paketerat inuti.

      Men alltså postnord är inte så oförsiktiga med paket som de flesta tror.

        Kartongen var ju hel, det var caiakartongen inuti fraktkartongen som var trasig så iaf har postnord lyckats med något exceptionellt ?

          Ja jag menar det. Oftast är företag bra på att paketera säkert så att ett fall av ett paket i hanteringen inte ska skada innehållet.

          Var kan man läsa att kartongen var hel?
          Hon skriver ju att kartongen var helt massakrerad?

            Innekartongen, ja. Inte ytterkartongen.

            ” Kartongen till kalendern var totalt massakrerad som låg i Caias egna kartong.”
            Så innerkartongen var trasig inte ytter…

              Synd att de kastades då så att vi måste gå på läsarens ord.

    Andrahandssortering borde vara att t.ex. dragkedjan är trasig eller necessären fläckig på utsidan. Inte att alla produkter inuti ska vara krossade. Det här var tyvärr inte en bra look för Caia. Dessutom, 800kr för att få rent skräp, bokstavligt talat, är jävligt dyrt. Måste svida för hen som köpte.

      Exakt att få 50% på det här köpet är ju ingenting. Detta skulle inte överhuvudtaget gått till försäljning. Caia borde istället ha räddat enskilda produkter ur varje defekt kalender och sälja styckvis.
      Annars behövs ett mer rabatterat pris eftersom så mycket var trasigt och förstört. 70-90%.

      Fast en necessär med trasig dragkedja är inte andrahandssortering (även om de skriver det). Den är ju obrukbar. Andrahandssortering är väl sådant som fortfarande kan användas men visuellt blivit lite fel. Typ att den saknat logga eller annat. Detta är ju de varor som inte ska säljas alls.

    Hade tyckt att det var accepterat om förpackningen var trasig/saknades men produkterna funktionella alternativt om förpackningarna var intakt men en produkt var trasig/saknades men det inte påverkade resten. Detta på bilden är ju verkligen bara waste of money.

    Var inne på NAKD igår för att se vad de har för REA och upptäckte fliken ”second hand”
    Nu vet jag ju inte säkert men känslan jag får är att det är deras skadade/fula returer som säljs där(fast med helt vanliga bilder som ser ut som allt annat på sidan???Samt sånt de inte fått sålt.
    Om så är fallet är det ju ALLVARLIGT! Falsk marknadsföring och green washing. För det är trendigt och ”rätt” och hållbart med second hand. Och då kan de lura sina kunder och verka mer hållbara.
    Var inte Margaux inblandad i att göra NAKD mer hållbara???

      Jag tror att det är privatpersoner som säljer sina egna NAKD-varor där? Som Sellpy ungefär, fast bara för NAKD-produkter.

        Men när jag klickade på olika plagg fick jag bara upp NAKD bilder. Hade ju velat se plagget som det var nu isf…
        Och nej jag gjorde inte värsta investigation men såg det inte nämnas nånstans

        Ok det står ju faktiskt att det är kunder som säljer NAKD plagg- Du har rätt!
        MEEEEN det känns skumt

        -man får inte pengar utan ”store credit”
        -inga bilder på hur plaggen ser ut nu
        – alla plagg jag klickar på är ”som ny”
        – alla plagg kostar mkt, nästan som ny

        Så jag tror ändå detta är nån form av ”kalla returer för second hand för att få sustainable poäng”

          I mina öron låter det väldigt ogenomtänkt vilket får mig att tänka greenwashing.

            ”Minska ditt klimatavtryck” står det…
            Snarare deras. För nu har jag kollat ordentligt och allt är nya kläder.

            Är detta ens lagligt?

              Kan inte svara i nakds fall men att utge i sin marknadsföring att något är miljövänligt och det inte är det är olagligt.

          Alla plagg står inte alls ”som ny”. Jag har köpt ett sådant plagg och når jag klickade runt såg jag flera plagg med annan klassificering 🙂 de som kostar nästan som ny är just dem som är ”som ny”. De andra är billigare.

          Just nu finns 2656 varor tillgängliga, det känns för mkt. Att så många skulle gå in och lägga upp, enbart NAKD plagg… Varenda plagg jag går in på har skick ”som ny”

          Kan jämföra med Polarn och Pyret som har en legit second hand sida och vars hela varumärke faktiskt anspelar på hållbarhet(tillverkar ordentliga kläder av bra kvalite, följer inte trender utan satsar på bra baskläder)
          – Där finns 972 annonser(och barnkläder är folk MER benägna att sälja)
          – säljaren lägger upp sina egna bilder och Polarn tar inte betalt/är inte inblandade utan hostar bara sidan samt håller lite koll

            Wow, hade ingen aning! Tack för tips!! Brukar leta PoP på loppis etc men det är sällsynt!

      Det är kunder som kan välja att sälja sina begagnade NA-KD kläder där. Har själv gjort det så vet att det är så det fungerar.

      Margaux, är det en person man kan lita på tycker du? Alltså ur köparperspektiv…

    Inte okej, retur på den.
    Fy vad kasst!

    Det där skulle jag aldrig acceptera. Inte ens som 2:a sortering. Retur på det.

    Generellt så har varor som säljs som ”andra sortering” skönhetsfel men är fullt fungerande, exempelvis en kopp med felaktig glasyr eller en bucklig yta. Det som Caia säljer som andra sortering är inte användbart och de borde ha kasserat. Hon som köpte borde kontakta Konsumentverket för vägledning.

    Men bra påminnelse att aldrig ha något med CAIA att göra…

    Kan vara värt att påminna att man som kund har rätt att reklamera även reavaror: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/rea-och-nedsatt-pris/

    Det är inte andrahandssortering. Caia är ett skämt.

    Det är en solkar reklamation. 2a sortering innebär att det finns någon mindre defekt som inte påverkar funktionaliteten. Att kalla en trasig produkt för andrasortering är galet. Antagligen har Caia kravet på sig att ta igen förlusten från fiaskot med de ordinarie kalendrarna. 36 miljoner är en del pengar.
    Caia verkar lite desperata.

    Jag känner mig mer och mer nöjd med min tekalender.

    Och att Rituals har Green Friday idag med rabatt på refillprodukter ?

    ? helt chockad! Vem har mage att packa ner det där till en betalande kund??

      Ja det är fruktansvärt dock inte förvånad.

      Cash is king?

        09.34//
        Karma is bitch!

      Fascinerande att tro att de ska komma undan med det också ?

      Tänkte precis samma sak.
      Det är ju SJÄLVKLART nån i personalen som har gjort detta med avseende på att förstöra för sin arbetsgivare Caia. Det är jag övertygad om. Eller annars är det personen själv som har gjort detta för att sprida dåligt rykte.

        Hahaha detta är nog den dummaste kommentaren jag läst på länge.

    Jag hade inte accepterat det och returnerat men å andra sidan hade har inte köpt defekta sminkprodukter från början. Med det sagt så litar jag tyvärr inte fullt på att läsaren inte överdriver och har gjort något åt de produkterna på bilden också.

    Förstår inte heller när butiker rear ut provförpackningarna på smink. Vill man köpa det andra varit och kladdat med?

      Hej Bianca!

        Caroline heter jag men hej på dig också.

        Bianca hade aldrig svarat så konstruktivt på kritik.

      Andrahandssortering betyder inte att produkten är defekt. Det betyder att produkten inte är perfekt. Stor skillnad. Var har du sett att butiker rear ut använda kosmetikprodukter? Det låter som du överdriver eller så har du missuppfattat.
      Vad har läsaren för anledning att överdriva menar du?

        Ja jag säger ju att jag inte skulle ha accepterat detta som en andrahandsortering och returnerat?

          Du sa mer än så vilket jag undrade över.

            Jag skulle inte förvånas med tanke på hur gärna _en del_ vill förstöra. Om jag hade fått den här produkten hade jag inte slängt hälften av det trasiga och sen skickat ett meddelande till Camilla. Varför inte göra en ordentlig retur och kontakta företaget i stället? Med alla trasiga produkter sparade så att man kan visa upp det också.

            Jag säger inte att läsaren HAR överdrivit men det skulle faktiskt inte förvåna mig. Du behöver inte hålla med mig.

            Och jag själv har inget till övers för caia, skulle inte själv handla därifrån.

              Jag tror tyvärr inte att det är överdrift eller någon slags vilja att förstöra för Caia. Caia är ett oseriöst företag som aldrig hade sett dagens ljus utan influensers. Med influensers har en homogen stor och lättpåverkad grupp blivit tillgänglig för företag som säljer en väldigt nischad konsumentprodukter ex hudvård, kosmetika och mobilskal. Dessa företag har ägare som drivs av att tjäna pengar vilket varken långsiktigt eller kortsiktigt heller brukar överleva, iallafall inte med deras begränsade kunskaper inom företagande.
              Tyvärr tror jag att Caias framgångar har stigit Bianca över huvudet. Med pengar från den externa ägaren ställs även avkastningskrav, tillväxtkrav, marknadsandelar mm. Tror Bianca och de ursprungliga ägarna känner av pressen och börjar bli allt mer desperat för att leverera.
              Caia behöver inse att ger man sig i leken får man leken tåla.

    Förlåt, men jag fattar verkligen inte grejen.
    Det är ju bara att reklamera den där och antingen få en ny eller pengarna tillbaka?

      Grejen är ju att CAIA sålde det till halva priset som ”andra sortering” vilket betyder något helt annat än trasiga och förstörda produkter. Kan garantera att CAIA inte heller vill acceptera reklamationen utan kommer att hänvisa till någon vag påhittad policy.

        Nu vet vi ju ingenting om Caia accepterar reklamationen eller inte, då den här tjejen till synes inte ens har kontaktat Caia. Ta inte ut något i förskott.
        Vi vet ju inte ens om kalendern gått sönder på grund av oförsiktig transport eller slarvig sortering på Caias lager.
        För jag antar att det är någon stackare som fått stå och manuellt sortera ut trasiga kalendrar och då behövt göra en bedömning om kalendrarna är FÖR trasiga för att kunna säljas igen. Kan aldrig tänka mig att de haft en robot för den utsorteringen.
        Herregud, misstag händer liksom och hur många hela kalendrar har de inte skickat jämfört med massakrerade?

          Om kalendern är för trasig? Det är ju rena bondfångeriet att sälja trasiga varor och falsk marknadsföring att kalla trasiga varor för andrasortering.

        Tur lagen säger att man alltid har ångerrätt när man handlar online. Ingen skillnad på rea eller ej i lagen

          Det här handlar inte om ångerrätt, den rätten har kunden redan förbrukat eftersom produkter är slängda. Från hallåkonsument: ”En förutsättning för att du ska få återbetalning är att företaget har fått tillbaka varan, eller att du kan visa att du har skickat tillbaka den.”

          Handlar heller inte om retur, då samma gäller där: ”Konsumenten ska lämna tillbaka varan inom den angivna tiden och varan ska vara i samma skick som när den köptes.” Notera – lämna tillbaka varan, inte kasta bort den.

          Detta handlar om en reklamation. Där rekommenderas man som konsument att dokumentera skadorna/defekter så tydligt som möjligt, både för att kunna visa företaget när man reklamerar men även för att ha kvar som ”bevis” om man behöver ta det vidare för att företaget inte ersätter.

          Ska du ångra köpet kan du inte kasta produkterna först. Bra att tänka på. Är nog en reklamation här

        Jo men enligt distansköpslagen så får du returnera varan efter påseende: Säga vad man vill om Caia men jag är rätt så säker på att det här är något annat som blivit fel eller att den här tjejen hittar på. Jag tänker att vem accepterar det här och slänger varorna utan att kontakta affären som man köpt från?

        Varför har människan öppnat produkterna? Köper man en kalender är det ju för att öppna en per dag, annars kan man ju lika gärna köpa specifikt det man vill ha.

        Detta är hundra procent skapat av kunden eller caia pga all PR är bra PR. Som vettig människa sprider man inte hat på det här sättet utan löser problemet och reklamerar istället.

          Tror inte att caia är sugen på den här typen av pr efter all den kritik de redan fått kring kalendern.

      Nej det är inte grejen här. Grejen är att Caia vilseleder genom att sälja varor som andrasortering när hon egentligen säker varor som borde ha kasserats. Detta är bedrägligt och Caia riskerar att bli stämda.

        Men lugna ner dig. Vad är det egentligen de riskerar att bli stämda för?
        När man köper något på andrahandssortering så måste man förstå att man kan råka ut för sådant här.
        Då det förmodligen är en person som behövt göra en bedömning om kalendrar ska kasseras eller inte och inte en robot så får man räkna med att sådant här ändå slinker igenom.
        Då är det bara som kund att kontakta företaget och göra en reklamation. Inget mer med det.
        Just nu förstår jag faktiskt inte gnället och gapet alls. Det är ju inte som att Caia nekat en ny kalender. DÅ skulle jag förstå, men nu. Nu känns det bara som att folk är ute efter att skapa helgens drev och drama.

          Mitt lugn är det inget fel på så lägg ner härskartekniken. Du verkar inte veta vad begreppet andrahandssortering betyder. När du köper andrahandssortering kan du förvänta dig defekter som inte påverkar varans funktion. Att sälja trasiga produkter är lurendrejeri. Det är faktiskt inte lagligt.
          Jo det är fråga om bedrägeri om det är satt i system. Kommer det in fler reklamationer kan det vara fråga om just det. Sedan kan man fundera på uppsåtet. Har det blivit fort och fel där Caia inte varit tillräckligt tydliga till medarbetare som packar varorna? Eller är det en fråga om att Caia uppmanat till att packa sådant som även är trasigt?
          Att det skulle vara fråga om att medarbetare medvetet saboterar är mer osannolikt än att Caia försöker sälja trasiga varor. Och skulle så vara fallet ska Caia driva ett sådant ärende som då avgörs i AD.
          Det är skrämmande hur dålig kunskap många har när det kommer till konsumenträtt och jag blir alltid lika förvånad när jag läser kommentarer som din där man ar företagets parti mot konsumenten, vilket är det du gör genom att bagatellisera händelsen.

      Knappast!
      Om du köper en reavara på H& M för 150 kr får du inte trehundra kr tillbaka. Oftast byts inte rea.
      Det händer att varor går i kross. Att pallar välter och produkterna förstörs då ska de inte säljas.
      Jag skulle aldrig köpa något som fraktas över huvudtaget men bolaget är ansvariga för sina produkter. Det är väldigt låg nivå att sälja cross det är typ dollar store nivå. Åttahundra är ju en kortare resa eller ett trevligt restaurang besök.

      Punkt.

    Den här kalendern går verkligen inte caias väg.

    Om något sådant händer så fotar man och mejlat företaget och dom betalar alltid tillbaka pengarna ! Men om man slänger saker och inte kan bevisa utan någon bild får man skylla sig själv . Jag har aldrig prövat Biancas produkter men just nu känns det som alla ska slänga skit på hennes företag

      Ja, företag är ju oftast (!) välvilliga mot kunden och ger återbetalning om man visar vad som varit defekt när produkten kommit, eller en orimligt kort tid efter användning. Men man kanske inte kan kräva tillbaka pengar för något man slängt, inte kan visa upp skadan på osv.

      Neeeej jag är inte Bianca. Skulle aldrig handla av hennes smink.

        Håller inte med dig alls när det kommer till alla influenser företag som tror att bli rik är en affärsidé. Caia riskerar att bli stämda. Vi har lagar, och om man som företag bryter mot dessa riskerar man årtal. Vore skönt om vi kunde få en upprensning bland alla dessa Musse pigg företag.

          Vad riskerar de att bli stämda för? Vilka lagar har Caia brytit mot och vad är det för åtal de riskerar?

            Sätt dig ner och läs på är mitt råd till dig. Kan rekommendera konsumentverkets hemsida. Sedan finns skäl att tro att Caia redan bryter mot flera andra lagar inom en rad andra frågor.

          Åtal?

          Visst, vi har lagar, men där innefattas inte att gnälla till en annan bloggare och slänga varorna. Lagen säger att du får reklamera eller helt enkelt returnera varan utan knussel inom 14 dagar.

            Du får returnera förutsatt att du kan just returnera varan. Blir svårt om delar av den ”råkat slängas”.

    Solklar reklamation – du ska inte behöva skicka tillbaka den utan bara få pengarna tillbaka.

      Klart man ska skicka tillbaka. Annars kan man ju hävda vad som helst och kräva pengar från företag.

        Nej detta ska anmälas till Konsumentverket för det är inte ett reklamationsärende utan försök till bedrägeri.

          Men lägg ner, du vet inte vad du pratar om.

            Faktiskt är det du som inte vet vad du pratar om. När jag ser kommentarer som din blir jag galen över den okunskapen som verkar vara norm i dagens samhälle och där dessutom okunniga människor som du sprider felaktigheter och påstår att de med kunskap har fel.

          Man börjar väl med att kontakta företaget för att kräva pengarna tillbaka? Om man sen inte får gehör där så kan man gå vidare med det.

          Eller förlåt.. man börjar så klart med att slänga vissa av produkterna man vill ha pengar tillbaka för, sedan mailar man bloggbevakning, SEN kontaktar man företaget.

            Javisst är detta skumt. Stor chans att det är kunden själv som skadat produkterna för att skada företaget Caia ytterligare och för att själv få uppmärksamhet.
            För det begriper varje normalbegåvad människa att inget företag skulle skicka ut varor i detta skick.

              Speciellt inte efter stormen av kritik kalendern fick första gången den skickades ut.

              Ja det finns rättshaverister i samhället men att de skulle vara så många och gadda ihop sig mot Caia är helt osannolikt.
              Ja det är helt obegripligt att ett företag skulle skicka ut trasiga produkter. Men detta är bara en av alla de händelser som omgärdar Caia just nu. Jag tror att ursprungskalendern var en produkt man verkligen trodde på och som gick fel för att man inte riktigt hade koll på sin målgrupp. Sånt händer. Men problemet där var Biancas bemötande av sina missnöjda kunder. Tidigare har hon förminskat kritik om att hennes reklam är objektifierande. Bianca är PR-mässigt en katastrof för hon blir arg på alla de kunder som vågar ifrågasätta henne.
              Det är faktiskt ointressant om det finns fler kalendrar med trasig produkter för skadan är redan gjord. Folk börjar få en perception av att Caia är inte riktigt att lita på och det är varje företags värsta mardröm. Caia borde ta in en duktig PR firma som tala om för Bianca vad hon får säga när hon pratar om Caia. Allt annat får hon hålla inom en mindre krets.

                Vad skulle caia tjäna på att medvetet skicka ut en kalender med trasigt innehåll? Framför allt efter all kritik de fick om kalendern tidigare.

                Och hur skulle de här skadorna uppkomma av oaktsam leverans?

                Och vadå många, är väl bara EN kund som hävdat att innehållet i kalendern är massakerat?

                Förlåt men rätt så uppenbart att någon av kunderna har förstört innehållet. Är det första kunden så ska caia absolut ha för att de inte kollat innehållet innan de skickade om den.

                  Det är ett rätt grovt påstående att skylla på att kunderna medvetet hittar på att de fått trasiga varor och själva har sönder varorna för att hävda sin sak. Därför tror jag inte på den förklaringen. Jag tror däremot inte heller på att Caia medvetet försöker att sälja trasiga produkter.
                  Det jag tror är att Caia försöker rädda sitt tapp på 36 MSEK som man antagligen var allt för snabb med att kommunicera till majoritetsägaren som pumpar in pengar i Caia.
                  Att packa om de returnerade kalendrarna och försöka att sälja dem igen lyser desperation. Dels är det inte gratis för det kräver noggrann sortering för att inte riskera att skicka ut defekta varor och sedan krävs smart marknadskommunikation för att göra det till något positivt.
                  Caia är ett ungt företag och unga företag begår misstag som luttrade erfarna entreprenörer inte gör. De borde ha bitit i det sura äpplet och lärt sig av sitt första misstag, dvs deras missbedömning om vad deras kunder hade för förväntningar på kalendern och inte basera kundernas förväntning enbart på vad Bianca själv personligen säger sig gilla. Det kan tyckas att Caia får oförtjänt mycket kritik. Jag har lite svårt att förstå att man inte försöker lära av sina misstag. Men jag förstår också att det är tuft för Caia med en majoritetsägare som förväntar sig avkastning på sitt investerade kapital.

                    Är väl lika grovt att påstå att ett företag lurar kunder skulle jag säga.

                    Bästa är väl att kunden kontaktar företaget och ser hur de kan lösa det här. Vi vet ju inte vad caia säger om det än. Om de ursäktar skicket på varan och ger tillbaka pengar utan knussel (samt skriver något standard om att de ska se över hur det kan ha skett) så ser inte jag varför de ska svartmålas för detta.

                      Nej det håller jag inte med om att det skulle vara lika allvarligt att påstå att ett företag lurar sina kunder än tvärtom. Det finns väsentligt fler dokumenterade fall av företag som lurar kunder än kunder som systematiskt ljuger om företaget och dess produkter. Det senare är väldigt ovanligt. Företag har ett övertag över sina kunder genom att de har mer makt och mer pengar vilket gör att de kan låta högre än några missnöjda kunder. Det är anledningen till att vi har myndigheter i Sverige som säkerställer att företag inte kan lura konsumenter utan att det blir konsekvenser.

                      Är ju viss skillnad dock eftersom man genom att svartmåla caia även svartmålar Bianca. Och det är inte så ovanligt att kända personer ska drevas mot, eller hur!?

                      14;17, att det är ovanligt betyder inte att det inte sker. Och är nog ännu mer vanligare när det kan användas för att dreva mot en enskild individ och inte företaget i sig. Finns ju andra anledningar att få caia att se dåligt ut jämfört med ett ”vanligt” företag, typ kappahl.
                      Mycket tyder ändå på att det skulle kunna vara gjort av kunden här tycker jag.

    Stackars dig som fick hem detta! Men har så många frågor nu alltså: hur (?!) kan ens en penna brytas i tre delar, under leverans eller packades/skickades produkten så? Eller den lilla flaskan på bilden, tilltryckt men av vad?? Oavsett, aj aj aj Caia.

      Tänker samma?! Tycker detta är skumt…

      Eller hur! Det är antingen en sur kund (som köpte den från början alltså, inte den här tjejen) eller en medarbetare på Caia som vill sabotera, typ.

        Varför skulle en sur medarbetare sabotera? Det låter väldigt långsökt och ett konsekvenstänk som motsvarar en tvåårings.

          Tycker mer att ditt resonemang låter som en tvååring. Det är väll fritt fram att spekulera fritt här, eller?

            Kan också ha varit aliens som kidnappat kalendern under leveransen, utfört lite väl valda försök på den och sedan lämnat den i kundens brevlåda.

              Varför har människan öppnat produkterna? Köper man en kalender är det ju för att öppna en per dag, annars kan man ju lika gärna köpa specifikt det man vill ha.

              Detta är hundra procent skapat av kunden eller caia pga all PR är bra PR. Som vettig människa sprider man inte hat på det här sättet utan löser problemet och reklamerar istället.

                Kanske för att den tydligen var helt mosad.

              Jag tror att den kom med storken.

            Oj förlåt det var inte meningen att förstöra din sagostund. Glöm inte mellis och hoppas att lunchvilan var skön.

    Det är Caia och i förlängningen fröken Bianca som har gått och blivit andrahandssortering.

    Hoppas vedebörande får pengarna tillbaka skulle inte acceptera detta inte äns för 2 hands sortering

    Jag är en av dem som inte tycker att caia gjorde bort sig så värst mycket med själva kalendern. Men detta! Otroligt pinsamt! Jag blev själv sugen på att köpa den för halva priset men struntade i det eftersom de skrev just det där med att den kunde vara defekt, sakna innehåll osv. Varför inte kolla igenom alla kalendrar innan man skickar iväg dem? Förstår att det blir en del jobb, men det är orimligt att sälja trasiga produkter och skriva att innehåll kan saknas. Då är det ju som att de vet om det. Varför kollar man inte igenom produkter som skickats tillbaka av en kund? Har kunden tagit en produkt och sedan skickar tillbaka resten så kan man ju inte få pengarna tillbaka. Med tanke på att de hamnade i blåsvädret så kan jag tycka att detta var ett väldigt konstigt beslut!

      Håller med dig, blir ju lika mkt jobb att kolla igenom de returnerade andrahandskalendrarna, än om man bara kollat igenom returen första gången – varför gjordes inte bara det kan man ju undra? ??‍♀️

    Tror inte Caia packat detta med mening (försvarar dom absolut inte, detta är ju katastrof) och tror inte heller postnord har skött frakten såhär dåligt. Men kan det vara någon som fått hem denna, med mening tagit sönder produkter och sen skickat tillbaka? Och Caia skött returerna så pass dåligt att de inte kollat vad som är i utan bara skickar vidare men till 50% rabatt?

    Är det bara jag som mer tror att det är medvetet sabotage? Med tanke på kritiken Caia fått tidigare angående kalendern så känns det inte troligt att dom skulle skicka ut detta medvetet… ??‍♀️

      Jag med ? Hur fan knäcks en penna tre ggr?? Äh detta är riktigt skumt

        Du tänker en konspiration?
        Någon köper en kalender och hoppar sönder den för att jävlas med Bianca?
        Låter det rimligt tycker du?

          Hur tänker du att en penna kan gå sönder i tre delar utan att någon aktivt bryter av den?

          Säger inte detta drygt nu men testa ta fram en läppenna och känn hur hårt du måste ta i för att bryta av. Och en liten penna kräver ännu mer kraft dessutom. Hur skulle det kunna ske på annat vis? Genom att tappas? Att kalendern hanteras illa på posten? Nja.. jag vet inte.

            Det är ju en andrahandssorterad kalender, där saker och ting kan vara sönder och/eller saknas.
            Frågan om vad som hänt de olika kalendrarna får du nog fråga Caia om. Jag har ingen aning om hur eller hur många sådana kalendrar som Caia har, men tillräckligt många för att lägga ut till försäljning.

            Jag undrar mest hur defekt en vara kan vara, om det är reglerat någonstans, eller om man får räkna med att det kan vara så här mycket defekter.
            Det är trots allt en andrahandssorterad produkt.

              Och jag är inte så säker på att det är caia man ska fråga i det här fallet om man vill veta hur produkten gått sönder.

              Plus.. Om en penna är sönder så ska det till rejält tryck, då blir det plötsligt hygienfråga. De kan ju omöjligt sälja trasig sminkpenna. Avskavd, absolut. Men trasig? Nä, luktar skumt

                Haha ja. Prova bryt en penna på hälften. Går tungt men det går. Testa sedan bryta en av delarna igen.
                Fundera sedan hur den pennan ska kunna brytas på det viset under leveransen. När den ligger nerpackad i en necessär i en kartong.

                  Nä exakt, helt omöjligt i princip. Om nu inte postnissen har råkat ut för en rejäl olycka. Usch hoppas verkligen inte det ??

                  Men annars.. Nä får inte ihop det ?

            Pennan är väl bruten i två delar?

              Tre enligt kundens text.

            Tror den kan ha mosats på posten eller i Caias lagerhantering. Ngt hårt och tungt över paketet.
            Borde dock enkelt gå att reklamera till Caia, får man hoppas.

              Haha ja, förklara gärna mer om hur något tungt ramlar så att en penna klyvs i delar. En yxa av bly som ramlat ner? Sorry men kunden gjorde bort sig här, för uppenbart att det är gjort med vilja.

          Ja BLOGGBEVAKNING. Det är mycket troligt. Bara genom att läsa här så många avundsjuka kommentarer så är sannorlikheten mycket stor Det finns inte ETT företag som skickar ut i detta skicket och definitivt inte ett som nyss varit i blåsväder. Andra alternativet är att det är en anställd som gjort detta.

            Håller med om att inget seriöst företag hade skickat ut trasiga varor och inget seriöst företag hade heller haft så dålig koll att de skickat ut trasig varor. Så då blir frågan istället att Caia kanske inte är ett seriöst företag. Den möjligheten finns faktiskt också.

          Haha ja faktiskt ? Med tanke på att folk gör massa märkliga saker för att kasta skit på andra så skulle jag inte bli förvånad. Skulle bli mer förvånad över att mängden saker är fel. Att tex en sak gått sönder låter rimligt. Men inte allt

            Kunden skulle ha gett sig vid setting sprayet så skulle det ha varit mer trovärdigt.

              Haha typ! Redan vid det massakrerade paketet börjar det osa osanning ? Nä.. Denna kunden är definitivt påkommen ?

      Du skulle bli förvånad vad slarviga folk kan vara på jobbet….

    Har själv köpt Muminmuggar på andrahandssortering och jobbar i skobutik där vi emellanåt säljer av skor på 50% som en form av andrahandsssortering. I båda dessa fall handlar det om skönhetsfel. Muggarna kan ha fel nyans eller nån fläck, och skorna är ofta olika i färg då ena blivit missfärgad. Men produkterna i sig är fortfarande fullt funktionella och aldrig trasiga. Det som visas på bilden här är solklara reklamationer då det är ett väsentligt fel på produkterna. Definitivt inte ”andrahandssortering”.

    Märks att CAIA har skickat ut sina anställda till att bortförklara det här nu….

      Om du syftar på den kommentaren jag skrev så får gärna caia ge mig en fin slant för den så kan jag strunta i att gå till jobbet i helgen? än har inte kommit in på mitt konto dock

    Bara att reklamera och kräva full återbetalning. Om det inte fullföljs av Caia är det bara att kontakta Aftonbladet eller Expressen.

    Caia behöver steppa upp ordentligt nu om de i framtiden fortsatt ska ha råd att betala hyra i sitt enorma kontor.

    Vafan är detta!?

    Måste väl gått sönder i posthanteringen – eller?! Ett uttalande från Caia är på sin plats tycker jag.

      Lådan allt kom i var ju hel? Kartongen från Caia var trasig, dvs kartongen innuit själva postkartongen.

        Kartongen har vi ju inte sett, så där har vi bara läsarens ord på vilket skick den var i.

    Efter allt som varit med kalendern, samt det även med gjord prissänkning höga priset, är jag mest undrande kring varför man väljer att köpa detta?

    Jag har en fundering. Kan det vara så att de som sitter och packar Caias paket inte är nöjda med ersättning och/eller arbetsvillkoren? Och ger igen till sin snorrika arbetsgivare genom att mosa paketen som går ut?

      Nä det tror jag verkligen inte. Däremot tror jag det är en kund som vill svartmåla CAIA.

        Jag tror faktiskt också det. Och helt ärligt… det skulle inte förvåna mig alls om det var så.

        Så du menar att om man som kund inte är nöjd med produkten så ska man hålla käften för egentligen är man bara avis?

          Nej, men man gör väl en helt vanlig reklamation då?

      Fascinerande att alla tror att anställda sköter sig exemplariskt bara de har vettiga arbetsvillkor, jag blir mest fascinerad av att anställda ibland verkar ha stängt av hela hjärnan när de kom till jobbet. Inte ofta men det händer.

    Fast detta tror jag inte det ett dugg på. Jag är oftast kritisk men varför i hela friden skulle Caia medvetet sälja en sådan här kalender? När företag får in en retur kontrollerar de självklart den och är det inga större fel så säljs den vidare. Ett litet fel hade varit OK för andrahandsortering men inte sådana här fel. Det som har hänt här är uppenbart en som försöker sätta dit Caia.

    När jag ändå tar mig tid att kommentera så måste jag säga att jag är sjukt besviken på att ingen i Caias ledning uttalade sig i stormen förutom Bianca. Varför ska hon som är ansiktet utåt enbart behöva ta smällen? Hon är inte VD.

      Nä jag har också lite svårt att tro att detta kan vara sant. Eller kontrollerar de kanske inte returnerade kalendrar utan skickar dem bara vidare? Men känns ju också osannolikt?

        Att de skickar dem vidare utan att kolla känns väldigt sannolikt. Att kontrollera alla tar tid och kostar pengar.

          Vad kostar det att få dåligt rykte som företag?

    Har människan kontaktat Caia om detta? Eller slängde hon istället iväg ett mejl till Bloggbevakning det första hon gjorde? Varför utgå ifrån att Caia sålt detta medvetet när det är mer troligt att det skett ett misstag eller liknande?

      Haha, precis! Detta är ju bara för att skapa hat.

      Varför höra av sig hit å inte till caia direkt ?

      Hon har kontaktat Caia.
      Jag är osäker på vad man har för rättigheter när det kommer till andrahandssorterade prylar. Kan man returnera dem?

        Varför skulle man inte få göra det? Det är ju fortfarande en vara man har köpt.

          Absolut, men som man VET att det är någonting fel på. Det accepterar man ju när man köper en andrahandssorterad kalender.
          Man kan ju inte köpa en defekt kalender för halva priset och sedan bli upprörd och vilja reklamera den om någonting saknas. Det är ju det som är hela grejen med andrahandssortering!

            Varför publicerar du detta då om du tycker kunden inte har rätt att bli upprörd?

              Det är min tolkning av andrahandssortering, men undrar hur ni ser på saken. Vad ni hade varit okej med.

              Så här står det längst ner i inlägget:
              Vad hade ni tyckt var acceptabelt för en andrahandssorterad produkt?
              Hur mycket får vara fel, defekt eller saknas, till 50% rabatt på originalpriset?

              Var det otydligt?

                Börjar man med att slänga de produkter man är missnöjd med så kan det ju bli en ännu svårare fråga att tolka, eftersom företaget då inte kan se vad för skada det är tal om. Man går ju inte direkt tillbaka till Åhléns tomhänt och reklamera en produkt man har kastat bort.

            du får returnera alla varor utan förklaring efter påseende enligt distansköpslagen, vare sig du fick hicka och råkade klicka beställ eller om affären skickade en bajskorv i stället för brunkräm

              Vid retur ska varan skickas tillbaka, vilket är svårt om man har kastat dom.

              Reklamation är något annat.

              Så man kan returnera en vara man har kastat bort menar du? Bra att veta.

              Tror att det som är aktuellt här är reklamation.

        Om du är osäker kanske du ska läsa på vad som gäller innan du trycker på publicera? Konsumentverket har en hemsida med massa info. Och på Caisas sida står också vad man kan förvänta sig som kund när man köper en kalender från deras 2:a sortering.

          Ja, exakt så men det är ju fortfarande en tolkningsfråga, eller hur? Hur mycket av det som listas som man är okej med, för det rabatterade priset.

    Har läsaren kontaktat caia med dessa bilder och beskrivningar då? Vore ju intressant att veta hur det bemöttes av företaget.

    Tycker vid publiceringar av detta slag, att man bör ge företaget en chans att yttra sig såsom man ser i traditionella medier. Vill de inte svara må så vara men då har de getts chansen iaf.

    Tycker det är konstigt att de redan slängt grejer? det första jag hade gjort här är ju att fota allt och höra av mig till företaget?

      Men precis. Jag köpte nyligen glas på Kitchin och ena glaset hade gått av. Fotade i förpackningen och skickade bild, de skickade två nya till mig samma dag.

    Ja jag håller med dig. Och om man beställer tex en parfym som är trasig så fotar man, sparar, kontaktar företaget.

    Har folk aldrig gjort en retur/reklamation någon gång?

      Men kan man verkligen reklamera andrahandssorterade prylar? Man vet ju att man lite köper grisen i säcken tänker jag…

        Jo men du köper ju inte en penna i tre delar och en trasig parfym som har läkt ut i kartongen. Eller?

        Oavsett så fotar man väl eländet och mailar till företaget för att se vad som kan göras åt saken?

          Jag får det bara till att pennan är i två delar fast många skriver tre delar.

            Enligt kunden i inlägget: ” … en vit ögonpenna var avbruten i tre delar,..”

              Konstigt fotat av kunden då.

              Inga bilder på allt annat som är nedsölat heller. Kanske är det så att kunden överdrivet en hel del?

        Jo, man kan reklamera nedsatta varor, det står på konsumentverkets hemsida.

        Hahahahihihi ja det är klart att man ska reklamera ifall det ser ut så här, dock så kan jag looova att hon får problem med det. Eftersom det är skador på produkterna som inte är i paritet med normalt andrasortering.

        Dock förundras jag alltid över att ett företag vill sälja sin skadade produkter, märkligt att man inte vill att kunderna ska visa upp sina korrekta varor eftersom ”alla” känner sig manade att lägga ut minsta lilla skit dom köper i tron att andra tycker det är intressant. hahahaha

          Ja, så kan det absolut vara.

        Tycker du det är rimligare att kontakta dig än företaget när det blir problem? Solklart att det är en dramaqueen som ville ha din uppmärksamhet och du tog betet.

          Tog betet?
          Vilket bete?
          Vilket håll lutar jag åt i det här inlägget tycker du?

            Betet = att få Caia att se dumma ut (antar jag efter Saturnus)

    Vid första anblicken är detta helt bedrövligt MEN är detta helt sanningsenligt? Jag tror inte att caia skulle lagt ner en penna bruten i tre delar? Särskilt inte efter all kritik från kalendern. Frågeställningen för mig efter att ha läst är inte vad som är acceptabelt i 2:a handsortering utan om denna insändare är helt sann.

    Bättre källkritik bloggbevakning, tycker jag!!!

      Kunden borde rimligtvis skickat fler bilder på allt som är förstört, tror att det är något lurt här.

    Är det pga tändare-incidenten som Book är i Spanien alltså..?

      En till tändareincident? Spill bönorna!

        Förlåt, jag tolkade helt fel på ett annat forum. Tar tillbaka allt.

        Antagligen bara något lägenhetsärende på banken. Glöm mig.

    Men hur kan en penna ens ha gått sönder så där?

      Kunden bröt den, tog en bild och skickade till bloggbevakning. Tror inte en sekund på att den är skickad sådär. Står själv i packen i bland på ett lager, allt kontrolleras. Det här är ju bara någon som vill skapa drama.

    Ni som tror att kunden haft sönder innehållet själv. Varför göra det och riskera att inte få pengar tillbaks?

      För att man vill svartmåla Bianca/CAIA. Hur fan går en penna sönder i tre delar? ?Nä så jävla skumt

      För att fortsätta drevet mot caia och Bianca kanske? Inget förvånar mig när det kommer till vad folk är kapabla till.

        Genom andra känner man sig själv, eller??

          Eller baserat på vad man har sett på tex sociala medier.

      Det lilla kunden visat upp som är skadat kan hon använda på ett eller annat sätt. Inget av det övriga har hon fotat.

    Tror inte att de skickar detta. Antagligen en leveransskada.

    Oh no, nu kommer Bianca ligga sömnlös igen ?

    Camilla, har du kontaktat caia och frågat om de vill uttala sig om deras andrahandskalendrar i och med detta?

      Kunden har kontaktat Caia, så jag inväntar hennes svar.

        Kanske hade varit snyggt att vänta med att skriva det här inlägget tills de har haft en chans att svara och åtgärda detta åt kunden.

    Svårt att avgöra om det är en leveranskada eller inte. Men i Caias fall, kan inte låta bli att tycka att det är ett girigt företag, skulle jag inte bli förvånad. De har verkligen visar sitt rätta ansikte med denna julkalenderskanadal

      Hur bryts en penna i tre delar under leverans? En penna som dessutom ligger i en förpackning, i en necessär, i en kartong.

    Haha men detta är ju uppenbart sabotage av någon galen person som vill caia/Bianca illa. Detta är inte andrahandssortering, det är avfall som ska slängas direkt. Kan lova er att caia (eller något annat företag för den delen) aldrig skulle skicka ut nåt sånt här haha. Tror ni att det är detta som dom vill förmedla att deras företag står för? Nä. Nån försöker sätta dit dem ännu mer, trist!

      Det är alltså nån som har öppnat kalendern och haft sönder innehållet på egen hand. Dessa skador kan inte uppkomma av transporten i sig.

      Speciellt efter all kritik de fick efter första utskicket av kalendrar. Varför smutsa ner märket mer efter det?

    Och Caia fortsätter gå från klarhet till klarhet…… eller förlåt jag menar motsatsen ?‍♀️?‍♀️?‍♀️ Inget nytt under solen idag heller.

    Matas inte bara av informationen, ifrågasätt den. Vem säger att det där är sant? Vi vet vad som sägs, inte vad som är sant. Var lika kritiska nu som när ni läser om covid osv.

      Vaccinering – för eller emot?

        Förstår inte frågan. Varför skulle jag vara för eller emot? Tänker att det är en ickefråga, respekterar ditt val oavsett vad du bestämmer dig för.

    Jisses.

    Förstås inte ok, men kan inte låta bli att gissa på sabotage. Arbetat som makeupartist i 15+ år och aldrig lyckats med konststycket att bryta en penna på detta vis. Och då har mina pennor åkt i resväskor, trängts med andra produkter, åkt tåg/flyg över världen.

      Bryta en penna på hälften går med lite kraft och vilja, men prova bryt ena delen i ytterligare en del. Inte alls så enkelt.

        (Jag håller alltså med dig. Just pennan avslöjar att det här är gjort för att sabotera. Antingen av tidigare kund och att caia inte kollat returerna eller av tjejen som köpt den nu. Jag misstänker den senare kunden, just eftersom Mycket även redan har slängts och därför inte Kan visas upp)

          Är väl inte så svårt för en penna att krossas om ngt tungt faller på paketet och mosar det?

            Den är inte krossad. Den är bruten i tre delar. Prova släpp något tungt på en kartong med en necessär i med en penna i bland andra saker. Se hur pennan ser ut sen.

            Prova släpp något tungt på bara pennan också. Kommer inte gå i delar på det viset.

    Enligt lag har en rätt till att returnera distansköp inom 14 dagar så det borde inte vara några problem att skicka tillbaka. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/
    Hoppas Caia bemöter detta offentligt och förklarar hur det blev såhär… Har aldrig beställt därifrån och kommer nog inte göra det heller.

      Frågan är väl huruvida det ens är caia som ska kunna förklara det…..

        Vilka typer av varor de säljer som andrahands och vilken kontroll de gör av returnerade julkalendrar. Sedan får folk dra sin egen slutsats utifrån det.

          Behöver alla företag göra ett offentligt uttalande om rutiner och kontroller när en kund reklamerar en defekt produkt?

        Ingen behöver förklara något för enligt lagen om distansköp har du ånger rätt på allt 14 dagar från det att du fått varan. Du som kund behöver aldrig motivera varför du skickar tillbaka och företaget kan inte vägra att ta tillbaka varan och återbetala dina pengar. Så ingen behöver förklara något det är enbart att göra.

          Ångerrätten förutsätter väl att du inte har slängt produkterna först?

    Det här är en intressant tråd.

    Många är övertygade om att Caia gjort bort sig ytterligare, medan andra är övertygade om att det är en kund som försöker sabotera för Caia. För mig är det verkligen 50/50. Caia inger inget direkt förtroende, men jag tror inte heller rakt av på en anonym kund.

    Alltså antingen är det ju första kunden som saboterat hela kalendern i ren ilska över att den var kass, skickat tillbaka den och caia har inte ens kontrollerat paketet utan bara lagt in det i en ny postkartong = dåligt av caia.
    Eller så är det denna kunden som saboterat varorna. Eller postnord gubben/kvinnan som förstört den då hen varit förbannad över att de köpt kalendern till sitt barn som blivit besviket och sen bestämt sig för att hämnas på alla caiakalendrar hen kommer över.
    Har svårt att tro att ett företag medvetet skulle skicka iväg en sådan här saboterad julkalender och tro att de kommer undan med det.

      Skulle precis skriva något liknande.
      Jo, spontant känner jag att det är den fullbetalande kunden som blivit skogstokig, pajat lite, och sedan returnerat.
      Caia säljer den som andrahandssortering, med tabben att inte kollat varans verkliga skick.

    Wow, vilken slutledningsförmåga! Hur är det uppenbart? Vilka bevis har du för det? Du TROR att det är så, det är din ÅSIKT, inget du kan bevisa överhuvudtaget. Det kan ju lika gärna vara en anställd på lagret som tog sönder den, eller så har det hänt nåt helt annat, t ex att den som returnerade kalendern tog sönder pennan, CAIA kollade aldrig igenom kalendern innan de skickade ut den igen. Den kanske kom mosad från fabrik? Att påstå att ”det är uppenbart” utan nån som helst bevisning utom ens eget tyckande är rätt magstarkt.

      Var det du som köpte kalendern och sprang till Camilla direkt?

        Hahaha idag haglar det av korkade kommentarer. Om Ms kommentar var på för hög nivå för din fattningsförmåga ställ frågor i stället.

          För hög nivå på kommentaren var det sannerligen inte.

            just det och vad säger det då om fattningsförmågan? vill du ha en vev att veva med?

              Nej för jag är inte ute efter att bråka med dig.

              Förlåt, men vem är det som vevar här egentligen?

    Kan det kanske vara så att detta är en returkalender som CAIA varit helt sämst på att öppna påsarna till och kontrollera innehållet på? Dvs att en kund pajat, returnerat sen har CAIA direkt lagt ut igen och sålt som 2:a sortering utan kontroll?

      Kunden säger att alla påsar var missfärgade och kladdiga, likaså necesärren.

        Konstigt att inget av det syntes på bilden då.

          Jag svarade på att Solen menade på att de Caia inte kollat i påsarna. Om påsarna var kladdiga som kunden påstår så faller den teorin.

    100% Fejk.
    Må så vara att produkterna är skadade men finns inte en chans att de packades ner i de skick som nu visas upp .
    Antingen är det transportskadat eller avsiktlig av kunden.

    Att kartongen ”råkar” ha blivit slängd gör att kunden själv gjort detta för att svartmåla företaget.

    Ring en konsumentvägledare om ni är osäkra på vad som gäller vid en reklamation. Går ofta att få tag på en via kommunen, om inte annat via hallåkonsument.se

    Även ett tips till Camilla, om hon vill uppdatera inlägget med något sakligt.

    Hmmm, känns nästan lite för dåligt för att vara sant… Kan absolut varit första köpare som totalt demolerat kalendern o skickat tillbaka, varpå Caia varit dåliga på sitt jobb o sålt vidare till köpare två. Men det känns på något sett konstigt att just kund två, får en sååå skrotad kalender, och sedan väljer att vända sig till en blogg där tryck på kritiken mot Caia och därpå Bianca, varit väldigt hög. Vill dock trots allt tro på kund två, för det känns som konstiga pengar att ge, för att anonymt vända sig till en blogg för att rikta ner feedback till Caia. Om denne inte hyser väldigt agg mot Bianca. Kan ju även vara en arbetande hos Caia som är missnöjd, inte att denne själv tagit sönder produkter, utan att denne medvetet skickat iväg en kalender som varit defekt. Eller lathet, o hopp om att ingen ska säga ifrån. Aja, en riktig cirkus hur som.

      Det konstiga tycker jag är (förutom den väldigt udda skadan på pennan) att man väljer att kasta bort delar utan att ens dokumentera skadorna på dessa. Hade jag själv betalat så mycket för en vara hade jag sett till att fota varenda skada för att kunna bifoga när jag kontaktar företaget.

      Och ja, att skicka det hit för att ”varna andra” från att köpa kalendern luktar lite skumt.

        Kunden skriver ”här är den blöta trasiga necessären – och skickar en bild där necessären knappt syns och ser torr ut.
        Vidare var alla småpåsar missfärgade – skickar bild på flera småpåsar i bra skick.
        Kajalpennan är av i tre delar – skickar bild på kajalpennan i två delar.

        Attans att kunden inte kunde skicka bilder på allt söl och att mannen hann slänga kartong och allt!

    Herregud vad jobbigt att scrolla, så många kommentarer som inte rör ämnet/frågan.
    Jag tycker det minsta man kan kräva av andrahandssortering är att det är helt inte trasiga produkter. Trasigt ska ju kaseras. Andrahand, kan ju vara en defekt etikett, fel färg och sånt.

      Det som ifrågasätts är ju om de ens har sålt kalendern i det här skicket. Man kan ju inte klandra caia om det skulle vara så att kund nr 2 har gjort detta för att ge dålig uppmärksamhet till företaget

    Att rabattkupongen var blöt var ju tråkigt. Men i just det fallet så är det väl bara att fota av koden och kasta papperskupongen? Den går väl att använda ändå?

    Obs. Säger inte att skicket på kalendern var bra för det.

    När jag beställde rouge från Caia hade ett blivit skadat i leveransen och själva produkten hade släppt från dosan. Jag skickade bara en bild till kundtjänst så skickade de en ny. Vilket var bra för den första var fullt användbar fortfarande 🙂

    Värre då med Kicks där jag fick en trasig foundation som dessutom läckt ut över de andra produkterna och kundtjänst frågar hur mycket som hade läckt ut och om jag kanske kunde använda det som var kvar i flaskan ? Ingen ersättning för de andra produkter som kladdats ner..

    Så varför inte kontakta kundtjänst? Det kan ju faktiskt vara så att de ber om ursäkt och ersätter utan problem

      Jag köpte en, i mitt tycke, svindyr sexleksak. Fjärrkontrollen hade en spricka över sig och jag fotade och mailade företaget. Företaget erbjöd ett tillgodokvitto på samma summa om jag ville behålla produkten, eller pengarna tillbaka om jag returnerade den. Leksaken fungerade utan fjärrkontrollen så jag kunde köpa något annat kul för tillgodokvittot.

      Företag är ju oftast inte så knussliga om man förklarar vad som gått fel.

      Av den anledningen hade det kanske varit klokt att invänta Caias återkoppling i ärendet.

      Nu när det publicerats på BB kommer de väl iofs inte kunna svara annat än att de självklart ersätter produkten ??

        Nej de kan ju inte direkt ifrågasätta hur i helvete kunden har hanterat produkterna, även om det kanske är det de tänker.

        Blir väl något svar om att de ska undersöka om någon rutin brustit och ge pengarna tillbaka.

      Fick exakt samma svar av Kicks. Som dessutom la en egen bedömning att 20% läckt ut.

    Herregud vilket jävla skämt. Hur kan de mena allvar?

    Köpa en kalender för 800 spänn bara för att…sabotera för caia? ?”okej”…

    Hahah andrahandsotering betyder inte att man ska förvänta sig söndriga saker. Det får dessutom inte säljas vi fick slänga allt som hade gått sönder under transport där jag jobba… (med kosmetika för du kan inte garantera att det inte kommit in smuts eller liknade) dock fel tryck lätta fel i färger ect är andrahandsotering

    Är det fler än jag som stör sig på att det inte går att läsa vad Caiaprodukterna innehåller? De skriver innehållet med vit text på ljust rosa botten?.

    Förlåt men det där är en HUND som tuggat på och inre caias personal. Personen ljuger.

    Tror inte för ett ögonblick att Caia skickade ut dessa trasiga saker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.