Bakgrund:
Julgranar från Smålandsgran har länge varit kända för att vara ekologiska och krav-märkta, men företaget har nu blivit av med sin kravmärkning efter att det visat sig att de har fuskat. Deras egen marknadsföring har varit svenska, ekologiska, kravmärkta granar. Men för att kunna möta efterfrågan har de köpt in granar från odlingar i andra länder, och sedan märkt om dem som krav-certifierade granar.
Det handlar om tusentals granar som sålts med felaktig märkning.
Enligt uppgifter till Aftonbladet blev företaget av med sin märkning redan 2018. De ansökte på nytt, och fick märkningen igen, 2020. Men sedan anmäldes de återigen för fusk och har nu förlorat märkningen för andra gången.
VD:n säger till Aftonbladet att de inte har sålt felmärkta granar. Hennes argument är att de arbetat med de utländska odlarna för att deras granar ska uppfylla kraven för Kravmärkning. Dock framgår det av artikeln att det bland annat är just odlare som anmält Smålandsgran. // Byggahus.se
Flera influencers väljer att behålla sina reklaminlägg för Smålandsgran, men än så länge är Sanna Bråding den enda som sagt någonting om det som skrivs i media.
Sanna Bråding säger på Instastory att hon vill att saken utreds mer, och innan det gjorts så kommer hon lita på sin vän som är VD för företaget. Hon kommer dock inte dela mer om företaget, just för att det är känsligt.
Hur tycker ni att influencers som hamnar i den här situationen ska agera?
Ska man avvakta, som Sanna säger, och fatta ett beslut när man vet mer? Eller ska man agera direkt, för att vara på den säkra sidan?
