En av Sveriges absolut mäktigaste influencers – Therese Lindgren – meddelar nu att hon inte kommer göra reklam för företag som gör så kallat ”fast fashion” – lite av motsatsen till hållbart mode:
Jag har alltid haft mina principer kring djurrättsfrågor och tackat nej till samarbeten som inte lever upp till dem, men nu har jag också kommit till en punkt där jag inte längre känner att jag kan stå för att göra reklam för vissa modeföretag. När jag läser om modeindustrins negativa klimatpåverkan och fabriksarbetarnas dåliga villkor får jag ont i magen. Därför har jag landat i att jag från och med nu slutar att göra reklam för fast fashion. // Therese Lindgren
Tillsammans med hållbarhetsexperten Johanna Leymann har hon tagit fram 11 st olika kriterier för vilka företag hon kan tänka sig att göra reklam för.
I första hand kommer hon att jobba med modeföretag vars affärsmodell helt utgår från att minimera mängden nyproduktion och förlänga livslängden på det som redan existerar. Exempelvis genom second hand, delning, uthyrning, reparation och remake/upcycle, enligt Johanna Leymanns Instagram.
Vilket fantastiskt initiativ och förvaltande av makt!
Jag hoppas att Therese kan inspirera andra influencers att börja tänka i samma banor.
Förstår ni vilken effekt det skulle kunna få?
Vet du inte vad ”fast fashion” är?
Här på SVT finns det en video som förklarar det på ynka 60 sekunder.
