

Samir Badran använder sitt Instagramkonto med 542 000 följare för att sälja lägenheter i egenskap av mäklare på Unik Fastighetsförmedling, samtidigt som han blandar in helt privata uppdateringar, så anmälde jag ett av hans inlägg till Reklamombudsmannen, för att se vad de kommer fram till.
Samir reklamidentifierar så klart inga av sina mäklarrelaterade inlägg, trots att man så klart vet mycket väl att han borde göra det.
När en influencer anmäls och fälls av RO – Mårten Schultz har opponerat mot uttrycket ”fälls” men det är vad RO själv använder, så i brist på bättre alternativ så gör även jag det – så fälls även uppdragsgivaren, i det här fallet Unik Fastighetsförmedling.
Samma sak gäller i Patent och Marknadsdomstolen – skulle Samir fällas där så skulle även Unik fällas – vilket gör att det borde ligga i Unik Fastighetsförmedlings intresse att Samir följer marknadsföringslagen när han gör reklam för sin nya arbetsgivare.
En fällning av RO är en smäll på fingrarna, men i Patent och Marknadsdomstolen kan det bli desto mer kostsamt, och det är inte direkt positivt för ett företag att fällas där.
Varken Samir eller Unik Fastighetsförmedling tog möjligheten att yttra sig till RO, vilket säger en hel del, särskilt om företaget.
Jag vet inte varför, men kanske är det så att de just nu gynnas så mycket av Samirs smygreklam för sina 542 000 följare att de väljer att se mellan fingrarna vad gäller detta?
Jag har tidigare kontaktat Adam Farhoumand som är VD och delägare på företaget och den som tog Samir under sina vingar.
Jag förklarade problematiken för honom och bad om en kommentar.
Han svarade aldrig på mailet, och i samma veva bestämde jag mig istället för att ta reda på vad ROs utslag skulle bli, och det blev exakt det jag spått.
Givetvis kan Samir inte hålla på så här.
Det kan alltid vara lite känsligt att publicera andra personers mail, så vida de inte är avidentifierade eller högst relevanta, men i det här fallet svarade Adam ju aldrig och jag tänker att det är helt okej att publicera det mail jag själv skrev till honom den 25 mars 2022, eller hur?
Hej Adam,Hoppas allt är bra med dig.Jag undrar om du skulle vilja kommentera en sak som gäller Samir Badran och en situation som uppkommit nu när han arbetar som mäklare.Han använder – som du säkert är medveten om – sitt privata Instagramkonto (545 K följare) till att marknadsföra lägenheter han vill sälja i egenskap av mäklare, blandat med rent redaktionellt innehåll.Eftersom dessa inlägg blandas med rent redaktionellt innehåll så bryter de med största sannolikhet mot marknadsföringslagen då den kräver att alla dessa inlägg tydligt markeras som reklam.Allt det här känner Samir väl till eftersom han fällts av Reklamombudsmannen tidigare, vilket han inte tog emot så väl.Du kan läsa om det här: https://nyheter24.se/bloggbevakning/2019/05/24/nar-de-som-inte-gor-sina-jobb-forsoker-skamma-de-som-gor/Det är anledningen till att jag ställer frågan direkt till dig, snarare än till honom, då han även skickat liknande formuleringar till mig och nog inte skulle ta emot en förfrågan som den här så särskilt väl.Saken är ju den att om Reklamombudsmannen fäller Samirs inlägg så fälls även Unik Fastighetsförmedling eftersom det är för er han arbetar och gör reklam för.Skulle Konsumentverket stämma Samir i Patent och Marknadsdomstolen för brott mot marknadsföringslagen så stäms även Unik Fastighetsförmedling, återigen eftersom det är för er han arbetar och gör reklam för.Utifrån de domar som kommit från PMD gällande reklam på sociala medier så kan en stämning bli en ganska kostsam historia, sett till de juridiska kostnaderna alena.Varje enskilt inlägg med bristande reklamidentifiering blir en egen stämning.Det är bara på Unik Fastighetsförmedlings egna Instagramkonto som inläggen inte behöver reklamidentifieras.Här kan du läsa en vägledning från Konsumentverket om du vill göra en faktakoll på innehållet i mitt mail. https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/produkter-och-tjanster/reklam-och-marknadsforing/vagledning-marknadsforing-sociala-medier-konsumentverket.pdfHär kan du läsa en sammanfattning av domen från PMD vs Katrin Zytomierska och Clean Eating där några av stämningarna gällde just detta.Jag undrar alltså om du till det här och om du skulle vilja lämna en kommentar på innehållet i det här mailet?
Här är fyra inlägg från gårdagens Instastory.

ROs beslut var enhälligt.
Jag sökte Samir Badran för en kommentar med följande mail:
Hej Samir,
Hoppas allt är bra med dig.Jag undrar om du skulle vilja kommentera ROs beslut som jag bifogar i mailet?
Bästa hälsningar,Camilla
Camilla GervideSkribent
www.bloggbevakning.se
(Nyheter24)

