SvDs poddavslöjande om Pontus Rasmusson

HÄR hittar du hela poddavsnittet.

Men Pontus Rasmusson är kontroversiell. Flera av hans youtuberkollegor har gjort videor där de granskat och ifrågasatt honom. Kritiken handlar bland annat om att han ofta refererar till sex – och talar om våldtäkt och incest – trots att hans publik till stor del består av barn.

Pontus Rasmusson anklagas också för att på olika sätt lura sina fans på pengar. Vid ett tillfälle uppmanade han dem att ringa till ett telefonnummer för att få prata med honom. Varje samtal kostade 10 kronor, även om man inte kom fram. En förälder som intervjuas i podden fick en räkning på över 10 000 kronor.

– Han har insett att barn går med på vad som helst. Säger han att de ska köpa hans tröja kommer de göra det. Säger han att de ska ringa honom kommer de ringa honom. Man fattar att det blir någon sorts maskineri: ”Hur ska vi göra för att tjäna så mycket pengar som möjligt på barn?”, säger Pontus ”Anjo” Björlund, en av de youtubers som granskat Rasmusson. // Svds granskning

Pontus Rasmusson startar sin Youtubekarriär med avsikten att bli popstjärna, men när det inte fungerar så går han raskt vidare till att ”pranka” sina föräldrar på olika sätt, och någonstans på vägen så förvandlas han till den Pontus Rasmusson vi ser idag.
Föräldrarna är hans ständiga sidekicks i de olika videoklippen, som många gånger är inspirerade av eller rakt av kopierade från den brittiska youtubern Morgz.

Pontus Rasmusson anklagas också i podden för att på olika sätt lura sina fans på pengar.
Vid ett tillfälle uppmanade han dem att ringa till ett telefonnummer för att få prata med honom i en av livesändningar på Tiktok.
Varje samtal kostade 10 kronor, även om man inte kom fram, och Pontus uppmanade sina följare att fortsätta ringa eftersom han ville prata med just dem.
En förälder som intervjuas i podden fick en räkning på 10 400 kronor någonting, och eftersom att familjen redan levde på existensminimum så fick de låna ihop pengar för att kunna betala av den.

På Pontus Rasmussons Youtube-kanal kan prenumeranter signa upp sig på ett medlemskap där de betalar en månadsavgift för att få olika gåvor och hälsningar från profilen.
Det kostar 99 kr/månaden att bli ”Guldvän”. Som ”Guldvän” betalar man 99 kronor i månaden och då utlovas att man får se videor i förväg och man får vara med och påverka innehållet.
När SvD:s reportrar Alice Aveshagen och Henning Eklund själva registrerar sig på en av barnidolens tjänster, så får inte heller de vad de betalar för.
Konsumentverket uppger att Pontus Rasmusson anmälts mängder av gånger, men att de inte gått vidare med ärendena.
När frågan om Pontus Rasmusson ställs till Konsumentverket vill de inte kommentera honom specifikt.
När de sedan får scenariot med medlemskapet förklarat för sig menar myndigheten att det kan handla om bedrägeri.
Det är heller inte tillåtet att rikta köpuppmaningar direkt mot barn.

I podden får man höra Pontus mamma Carina – i ett telefonsamtal –  försvara sin son och sättet han tjänar pengar, och hävdar att han gör barnen en tjänst, eftersom han ”finns där” för dem.
Enligt henne handlar det absolut inte om pengar, utan om att hennes son gör en god gärning. Skulden läggs på barnens föräldrar som hon menar inte har koll på sina barn.
Hon fortsätter gorma i bakgrunden av samtalet om att hennes son minsann är en förebild.
Efter det här publicerar Pontus en ursäkt, där han ber om ursäkt från botten av sitt hjärta. Att han bara är en missförstådd människa som bara vill alla väl och som vill fortsätta sprida glädje på Youtube.Videon ackompanjeras av sorglig pianomusik.
Enligt Skatteverket har Pontus båda föräldrar inga arbetsrelaterade inkomster under 2020 utan deras försörjning kom uteslutande från A-kassan och Försäkringskassan.

Kritiken handlar också om att Pontus blandar sitt innehåll för barn, med referenser och annat av ren sexuell karaktär.
I sin shop har han tidigare sålt stringtrosor med texten ”Team Pontus” på.
I beskrivningen står det ”One day, you can show it in real life for the man…(Pontus)”
Han har även sålt tröjor med texten ”I wanna break your bed, not your heart.”
Dessa produkter har sedan dess bytts ut mot barnkläder, men hans frågestunder fortsätter att handla om vad han tycker om yngre tjejer, om han är singel och hur han ser på åldersskillnader i relationer. Det är Pontus själv som bestämmer, vilka av fansens frågor han ska svara på.
I en frågestund frågan ett av hans fans ”Äldre eller yngre tjejer?” Pontus svarar att han dras till yngre, eftersom de har mer gemensamt. På Tiktok utger sig även för att vara född 2004, när sanningen är den att han är född 1998.
Senare hävdar han att detta var ett skämt och en del av hans jobb som är att ”väcka reaktioner”.
Han har även ett segment på sociala medier där han berättar om följarnas hemligheter som de skickat in, och temat är ett enda: Sex. Trots att majoriteten av hans följare är barn.

Ett danskt leksakföretag som marknadsfört sig via Pontus säger i podden av att de är hur nöjda som helst med samarbetet, att de gynnades extremt väl ekonomiskt av Pontus reklam och att hans dyra telefonnummer och sexuella innehåll inte har någonting med dem att göra. 
Att svenskar är betydligt mer PK än danskar och att de mest skrattar åt den här typen av innehåll, men ju mer information Svds journalister förser honom med, desto mer tveksam blir han.
När journalisterna kontaktar företaget Partykungen, så svarar de att Pontus agerande låter förkastligt och att de avbryter sitt samarbete med honom.

Pontus Rasmusson och hans föräldrar har gjort sig helt otillgänglig för SvDs journalister och de får heller inga svar på de frågor de skickat honom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *