Sociala Mediertrend gör skillnad

Kommer ni ihåg Ice Bucket Challenge från 2014?
Den gick ut på att man först skulle dumpa iskallt vatten över huvudet och sedan donera 5 dollar/pund till ALS-forskningen.
Att uppmärksamma och samla in pengar till förmån för den obotliga nervsjukdomen Amyotrofisk lateralskleros (ALS) ledde, tack vare den här utmaningen, till att 115 miljoner dollar, motsvarande mer än en miljard svenska kronor gick till forskning.
Tro det eller ej, men tack vare den här utmaningen så har forskningen gått så pass mycket framåt att man lyckats framställa ett läkemedel för att bromsa sjukdomen.

Amerikanska ALS-organisationen berättar att forskare med hjälp av insamlingen kunnat ta fram en ny medicin, som i veckan godkändes av FDA, amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, rapporterar NPR, skriver Expressen.
– Vi vill tacka de miljontals människor som donerade, deltog och möjliggjorde för att investera i hoppfulla behandlingar som AMX0035, som genast kommer vara till hjälp för personer med ALS, säger organisationens vd Calaneet Balas.

Den nya medicinen botar inte sjukdomen men kan bromsa de dödliga symtomen, berättar Balas. Hon menar också att den virala trenden påskyndade kampen mot ALS dramatiskt.
– Detta är en seger för alla med ALS.
Men den banbrytande medicinen är inte de enda positiva följden från utmaningen. Insamlingen har bidragit till 130 forskningsprojekt i tolv olika länder. Dessutom är 40 olika behandlingsmetoder mot ALS under granskning.

Det är fantastiskt!
Sociala medier är mer än bara exploatering, konsumtions, vikt och troll-hets!

❤️❤️❤️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *