Att marknadsföra klandervärda företag?

Hästprofilen Lisen Bratt Fredricson har 134 000 följare på Instagram och gör återkommande reklamsamarbeten.
Här senast har hon gjort reklam för företaget Stockholms Elbolag, som hon genom sin reklam går i god för och rekommenderar till sina följare.
Detta trots att företaget både är fällt av Patent och marknadsdomstolen efter en stämning från Konsumentverket, efter att de har försäljare ringt till konsumenter och gett intrycket att man ringer från konsumentens befintliga elleverantör, samt även skickat räkningar för elavtal som konsumenten inte har beställt, vilket är en svartlistad affärsmetod.
Försäljare har också bett konsumenter att skicka sms till bolaget, vilket lett till att konsumenten har blivit bunden av ett elavtal utan att förstå det, något Expressen skrivit om tidigare.

Det som är extra problematiskt här är att Lisen Bratt Fredricson verkar medveten om detta, eller i alla fall att företaget är kritiserat. Hon har nämligen raderat dessa kommentarer från sitt reklaminlägg.

Vad tycker ni om den här typen av reklam, och vilket ansvar har influenserna här?

Tack för tips!


Så här kommenterar Lisen Bratt Fredricson det hela:

Hej Camilla.  Ställt frågan till deras marknad avd innan första samarbetet.   Då skrev de så här: Det är en rättegång som pågått i 2 år då vi hade ett externt TM bolag som sålde avtal till oss och vi fick en bot på 1 miljon som är betald och äntligen en process som är avslutad…. Det är altså det externa bolaget som sålde avtalen till oss som använde sig av fel metod som vi fick stå till svars för vilket vi också har gjort och det var av denna anledningen vi valde att inte ha något TM bolag alls och nu har vi inget kallsälj alls utan bara inkommande samtal. ? lisenbrattfredricsons profilbild   Gilla Kopiera Anmäl Ang kommentarer borttagna så var de lite väl aggressiva det kanske var dumt att ta bort de två. Men nu får de vara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *