Hästprofilen Lisen Bratt Fredricson har 134 000 följare på Instagram och gör återkommande reklamsamarbeten.
Här senast har hon gjort reklam för företaget Stockholms Elbolag, som hon genom sin reklam går i god för och rekommenderar till sina följare.
Detta trots att företaget både är fällt av Patent och marknadsdomstolen efter en stämning från Konsumentverket, efter att de har försäljare ringt till konsumenter och gett intrycket att man ringer från konsumentens befintliga elleverantör, samt även skickat räkningar för elavtal som konsumenten inte har beställt, vilket är en svartlistad affärsmetod.
Försäljare har också bett konsumenter att skicka sms till bolaget, vilket lett till att konsumenten har blivit bunden av ett elavtal utan att förstå det, något Expressen skrivit om tidigare.
Det som är extra problematiskt här är att Lisen Bratt Fredricson verkar medveten om detta, eller i alla fall att företaget är kritiserat. Hon har nämligen raderat dessa kommentarer från sitt reklaminlägg.
Vad tycker ni om den här typen av reklam, och vilket ansvar har influenserna här?
Tack för tips!
Så här kommenterar Lisen Bratt Fredricson det hela:
