Ysl-reklam på kvinnodagen

Victoria Törnegren har postat ett klipp på Internationella kvinnodagen, där förtryck och våld mot kvinnor blandas med sminkreklam för YSL.
Jag tycker mest den är märklig, för det blir varken hackat eller malet. Bara väldigt konstigt.

Vad tycker ni?

42 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag gillade det.

    Tycker inte det var konstigt

    Hon skriver ju att YSL samarbetar med stödlinje bla, så fanns ju en poäng med det hela. Såklart har ju ysl en tanke bakom, att synas i rätt sammanhang osv men jag tycker ändå att dessa initiativ är jättebra. Ju mer budskapet når ut desto bättre!

    Det är ett bra initiativ tycker jag.
    Men jag har å andra sidan aldrig varit i ett destruktivt förhållande så jag tillhör inte alls målgruppen.

    På tal om ysl, deras black opium illicit green, vet någon en parfym som är lik den doften? Min budget håller inte för en så dyr parfym men äääälskar den verkligen.

        Tack för tips.

        Men nej! Det där är billiga kopior där de kört originalparfymen genom en maskin för att sedan kunna kopiera doften men använder billigare och sämre råvaror, vilket också gör att parfymen doftar billigare. Spara till den dyrare eller hitta en annan favorit. Vill du köpa ett par Adidas så köper du väl inte ett par Adudas utan väljer istället en annan sko som man har råd med?

          Hon önskar sig ett billigare alternativ och får det som förslag, låt det vara? Om man köper ett billigare alternativ fattar man nog att man inte kan räkna med samma kvalitet.

          ? Adudas ?

          Jag har inte provat själv och är av samma åsikt som du (jag är länkaren), men alla på tiktok tjötar om parfymerna därifrån.

            Jag har köpt parfymkopior från ett liknande företag som Essnce och de luktar precis som originalen. Dom jag har köpt är parfymkopior av Jo Malone parfymer och har originaler att jämföra med. Kopiorna luktar inte billigt på nåt sätt.

    Tycker lite att det rimmar illa att tjäna pengar på tjejers utsatthet.

    Fattar ju att företag behöver göra reklam och superbra att nå ut om vissa saker men ja, lite skaver det ändå.

    Tycker också det känns så fel att för att minska våld mot kvinnor pratas det alltid mest om vad kvinnan bör tänka på, vilka varningar hon bör se osv när det som borde läggas fokus på faktiskt är mannens beteende.
    Men givetvis behövs båda, men ja… är så trött på hur tjejer/kvinnor måste begränsas för att vara trygga, och ändå vad vi än gör så är vi inte trygga.

      Kan hålla med. Fast viktigt som tjej att se upp på vissa saker absolut, men männen kommer som vanligt undan. Aldrig sett en stor kampanj som direkt vänder sig till förövarna.

        Stockholms stad hade fokus på förövare i sin kampanj mot våld i nära relationer förra året.

    YSL har plockat upp ”trenden” från TikTok där kvinnor delar sina historier om övergrepp genom att byta ut förövarens namn med ”mascara”

      Jag var lite snabb och slarvig, ”mascara” används i princip för ”man” eller ”man jag haft/har relation med”. Det kan även vara positiva erfarenheter, mer är överlag negativa och traumatiska. Ett sätt att undvika censurering från TikTok och ett sätt att våga dela med sig.

      https://www.bbc.com/news/newsbeat-64465583

    Det har ju spekulerats kring Hanna Theorin har köpta följare. Är köpta följare aktiva? Tänker på att hon har 45 000 likes på en bild och har drygt 60 000 följare. Jävligt hög aktivitet tänker jag då

      Man kan köpa likes.

      Fast det var ju också på posten om att fostrets hjärta slår, om man jämför med icke IVF-relaterade poster är det stoooooor skillnad.

      ~Hauls från Rusta~
      ~Testar tokigt godis~
      ~Berömmer tokiga sambon~

        Ja är nog många som inte följer henne som gillar inlägget…. Dock känns 45.000 väldigt högt ändå

          Nä det tycker inte jag, med tanke på hur många, som inte känner har lagt upp storys om hur de glädjas med henne. Och sen tror jag också att många följer henne av just den här anledningen

      Förutom många likes får hon också många ”riktiga” kommentarer. Alltså högt engagemang. Lägg ner diskussionen nu att hon har köpt massa följar. Tröttsamt.

        Ja fast jag menade att hon inte lär ha köpt följare mtp den höga aktiviteten. Sorry för otydlighet

    Såg att Matilda Djerf/Djerf Avenue delade ut blommor till anställda (tror jag) med ett kort ”Happy womens day”. Sen hade dom på vissa bilder täckt happy med en emoji…. Alla vet väl att man inte gratulerar på kvinnodagen kan man ju tycka

      Såg grattis överallt igår. Inget om kamp

      Finns ingen regel om att man inte får gratulera, alla tycker olika. Vet flera länder där det är tradition att göra så, min vän får alltid blommor och ett grattis samt hennes pappa gör samma sak för hennes mamma varje 8 mars.

      Tycker att det är löjligt att man inte ”får” gratulera.

        Fast dagen är ju för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors utsatthet. Som att säga ”grattis till förintelsen” den 27e januari.

        Folk generellt får såklart göra som de vill, struntar i om en privatperson grattar en annan eller om en kvinna blir glad över ett grattis – Jag kan tycka att det är lite tondövt av ett företag att göra det dock. Det är ju inte en födelsedag eller någonting vi firar.

    Innan jag läste texten under bilden så tänkte min hjärna ”respektive produkt och hur det ordet det påverkar oss kvinnor. Både självkänsla men även över varandra, både i vardagen och framför skärm”. Inte så genomtänkt ifrån min sida,och flera av orden matchade inte den biten.

    Men på några av orden tycker jag ändå att det matchar ganska bra. Att som ung kvinna må skit över sitt utseende kommer säkert delvis ifrån att se alla dyra sminkprodukter på en hud filmad i mjukt dagsljus.

    Nej tycker inte om det. Ett så allvarligt budskap och hon fokuserar på att sminka sig. ?? Gillar det inte.

      Kollade du ens videon?

        Jag kollade videon och känner väl till TikTok trenden. Detta är skit och handlar enbart om att skapa content. Gör det med tramsämnen men dra inte in allvarliga samhällsproblem i hetsen att göra content som hörs över bruset. Det hjälper ingen. Sen som andra redan har poängterat borde fokus ligga på att få männen att lägga av med destruktiva beteende. Varför är det alltid kvinnan som ska vara uppmärksam?

    Lika bra att köra fullt ut; 1 av 4 tjejer har utsatts för våld i en relation, vill du sminka över tecken på fysiskt våld? Använd då YSL:s produkter, de är bäst på marknaden när du vill dölja en blåtira!

      Fast det här handlar väl om att få ut budskapet på ett tryggt sätt?
      En man blir inte misstänksam om kvinnan kollar på sminkvideos och då kan man få med var man får stöd där. Det är ju därför man gör såna här videos

      /ngn som varit i ett dåligt förhållande

    Jag tycker du borde kontakta YSL i Sverige så får du veta att de jobbar med det här. I det här fallet är det L’Oréal Luxury Products.

      Håller med, det här är uppenbarligen en reklam som de har beställt att den ska se ut just så här, C borde kritisk dom i så fall

    Förutom många likes så får hon många ”riktiga” kommentarer. Lägg ner diskussionen nu att hon har köpt massa följare. Tröttsamt.

      Hamnade fel…

    Reklamen känns lite konstigt tycker jag :/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.