Lite influencer-ekonomi

Deklarationer och bokslut har börjat trilla in och sidan influens.se har gått igenom några av dem på sin hemsida.
Jag tänkte att vi kan kika på några av dem.

Margaux Dietz:
Som de allra flesta kanske känner till så har de senaste månaderna inte riktigt varit till Margauxs fördel. Hon har radat upp skandaler och det har sannerligen visat sig i resultatet, trots att hennes ”boing boing-video” med den utslagna mannen i trappuppgången inte publicerades förrän i november 2022 .
Hon har flera olika bolag och vi börjar med Margaux Dietz AB.
Enligt bokslutet har omsättningen backat med cirka 3,1 miljoner kronor under 2022, och landar nu på 8,7 miljoner. Rörelseresultatet har en likande utveckling och backar med 2 miljoner, men ligger kvar på vinstsidan. Den uppgår till drygt 828 000 kronor.

Nästa bolag är Margaux Dietz Media AB somenligt uppgifter från Bolagsverket ska ”bedriva föreläsningar, bokutgivningar, konsultuppdrag inom reklam och marknadsföring, äga och förvalta andra företag samt handel med värdepapper”. Det här är företaget har producerat och finansierat Margauxs Youtube-serie ”Partitempen”.
Både omsättning och vinst har dock sjunkit ordentligt under fjolåret. Omsättningen minskar med hela 1,8 miljoner, 92 procent, och landar på cirka 139 000 kronor. Rörelseresultatet har dessutom vänt från vinst till förlust, och går från 1,7 miljoner och till -10 000 kronor.

Sist ut är Margaux Dietz Holding AB
Bolaget ska ”äga och förvalta fast och lös egendom”. Här har omsättning alltid legat på noll kronor, vilket den även gör under 2022. Rörelseresultatet sjunker däremot, från -13 000 kronor till -60 000 kronor. Men om man tittar på årets resultat så landar bolaget på 2,6 miljoner kronor, vilket är en minskning med 81 procent jämfört med året innan.

Edvin Törnblom har haft ett toppenår!
Enligt rapporten har intäkterna i hans aktiebolag vuxit med 64 procent, och landat på 6,1 miljoner kronor. Rörelseresultatet har ökat i liknande takt och stigit med 60 procent. Vinsten landar därmed på 4,5 miljoner kronor.
Vad den positiva utvecklingen beror på, har Edvin inte kommenterat i rapporten. Men sett till alla de uppdrag han genomfört under det senaste året, kan vi utläsa att intresset för profilen har ökat och att han deltagit flera större satsningar.
Han gör bland annat succépodden ”Ursäkta” tillsammans med Johanna Nordström och har förekommit lite överallt och ingenstans under året som gått.

Samma sak gäller för just Johanna Nordström.
Hon har sannerligen varit överallt. sålt slut globen två gånger samt 50 arenor runt om i Sverige under sin standup-turné. Showen köptes senare av Netflix. Johanna och Edvin fick även en egen reality-serie under 2022, ”Sveriges enda kändisar”, som kan ses på C More.

Som jag skrev tidigare så är Johanna och Edvins podcast ”Ursäkta” en av de mest lyssnade poddarna i Sverige, och under året har Johanna och Edvin även turnerat med poddshowen ”Ursäkta live”. Under det gånga året har Johanna dessutom klivit in i underhållningsprogrammet ”Talang”, som ny jurymedlem. Och vid sidan av allt det här driver hon en Instagramkanal med över 370 000 följare.
Omsättningen för Johannas bolag ökade med cirka 30 procent och uppgick till 12,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg samtidigt med 15 procent och landade på 9,1 miljoner kronor.

Felicia Aveklew:
Felicias intäkter ökade med 66 procent och uppgick till över 3 miljoner kronor. Rörelseresultatet växte samtidigt med 100 procent, och landade på 1,6 miljoner kronor. Det ska bli mycket spännande att se hur det ser ut vid nästa bokslut för hennes nya företag, skönhetsmärket LOWD Cosmetics.

Klara ”TanbyKlara” Elvgren:
Klara har tagit steget över till rollen som influencer och programledare på heltid och hennes företag går som tåget.
Omsättningen i hennes bolag har nämligen ökat med 36 procent, och därmed sprängt 10-miljonervallen. Mer exakt landade intäkterna på 10,9 miljoner kronor under räkenskapsåret 2022. Samtidigt har även rörelseresultatet vuxit.
Det steg med 10 procent, och uppgår nu till 5,2 miljoner kronor.

Carl Deman:
Omsättningen i hans bolag har ökat med nära 70 procent under 2022. Mer exakt uppgick intäkterna till 7,8 miljoner kronor. Även vinsten har fått ett rejält uppsving och stigit med 71 procent till cirka 4,8 miljoner kronor.

Petra Tungården:
Enligt rapporten har omsättningen för hennes personliga bolag ökat med 20 procent, och landat på 3,2 miljoner kronor.
Viktigt att nämna är att bolaget har ett brutet räkenskapsår som slutar sista september 2022.
Rörelseresultatet för året uppgick till 839 000 kronor, vilket motsvarar en ökning om 47 procent.

Det som hänt under året är bland annat att Petras bolag, som hittills varit moderbolag till Adoore, har avyttrat sitt innehav till det nya moderbolaget Petra Tungården Holding AB.
Petra Tungården Holding AB registrerades i december 2021, och har också släppt sitt första bokslut nu. Även det här räkenskapsåret är brutet och slutar sista september 2022. Rapporten täcker därför endast tio månader.
Omsättningen i bolaget landar på noll kronor, men årets resultat uppgår till hela 5,7 miljoner. Enligt Bolagsverket ska Petra Tungården Holding AB äga aktier och andelar.

Molly Rustas:
Nu har siffrorna för både Molly Ellen – Mollys smyckesföretag –  och Molly Rustas influencer-bolag kommit in hos Bolagsverket. Båda aktiebolagen har ett brutet räkenskapsår som slutar sista juni 2022.
För Molly Rustas influencer-verksamhet har det senaste året inte varit det starkaste och anledningen ska vara att hon arbetat mindre.
Intäkterna har minskat med 56 procent och landar på 1,2 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet sjunker med 88 procent till runt 260 000 kronor.
I nästa bokslut, för Mollys smyckesföretag, finns inga siffror att jämföra med från något annat år eftersom det är företagets första. Omsättningen landar på 371 800 kronor, och rörelseresultatet uppgår till drygt 17 000 kronor.

Alice Stenlöf:
Alice presenterar en intäktsökning på över 100 procent för 2022. Omsättningen landar på runt 643 000 kronor för det senaste räkenskapsåret.
I samma rapport kan vi se att rörelseresultatet växter 270 procent, och summeras till cirka 604 000 kronor.

Lovisa Worge:
Lovisas aktiebolag, som fakturerar för hennes influenceruppdrag har ett brutet räkenskapsår som slutar sista augusti 2022.
Enligt rapporten har omsättningen ökat med 50 procent och landat på cirka 2,4 miljoner kronor. Samtidigt har rörelseresultatet legat kvar på nästan samma nivå som föregående år, med en liten ökning på 2,6 procent till runt 1,2 miljoner kronor.

Bianca och Lovisas smyckesföretag Ani hade enligt vd:n Tomaj Sangchi en omsättningen på 20 miljoner, med en vinst på 4,6 miljoner för de första sju verksamma månaderna under 2022

64 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hade velat se Paow och Sandra Beijer på listan

      Paow är väl varken ägare eller delägare i något företag/bolag? Rätta mig om jag har fel

      Skulle gissa på att Sandra Beijer backat under 2022 med hänsyn till att hon var föräldraledig större delen av året

      Upptäckte häromdagen att Paow gör regelrätt p0rr på OF. Trodde bara hon tog lite näckbilder och så, men det är ja, amatörp0rr som hon lägger upp.

        Hur upptäckte du det?

          För att hon har ett ”OF back up konto” som hon länkade till på Instagram. Där ser man någon nakenbild och ett antal videos som är blurrade där det står typ ”Me su**ing him at the airport, of course I swallow!” osv. Även om det är blurrat ser man att det är äkta så att säga.

        Kunde man räkna ut med lilltån. Hur upptäckte du det då? Betalade du in dig på OF?

          Nä. Hon har ett ”back up konto” som hon länkade till på Instagram. Där ser man någon nak*nbild och ett antal videos som är blurrade där det står typ ”Me su**ing him at the airport, of course I swaIIow!” osv. Även om det är blurrat ser man att det är äkta så att säga.

        Tror ni Keela också gör det?

        Men hur vet du det? Har hon sex med folk?

          Oklart vem snubben är. Kanske nyaste pojkvännen?

    Undrar om det här varit en bransch (influencer) som en annan försökt sig på om den fanns när vi var unga…? Som 40+ var det ingen grej när där 99-2000 när utbildningar spikades och pluggades och man skaffade sig ”normlivet” med jobb, hus och barn. Dom får det att se väldigt lätt ut och tjänar bra. Men å andra sidan hoppas jag att folk som ser mig i mitt jobb tycker att jag får det att se lätt ut ?

      Tror att två aspekter är viktiga att komma ihåg när man tänker att det är lätta pengar att vara influencer. Dels att det ju faktiskt är väldigt få som blir så här framgångsrika – Det finns ju hundratusentals unga tjejer och killar med halvstora konton som kanske kan tjäna någon slant, men aldrig kommer bli rika på det. Det är väl lite som med alla kreativa yrken… Det ser lätt ut att måla abstrakta tavlor och sälja dem för flera hundra tusen, men väldigt få kan ju ta de pengarna.

      Det andra är priset man betalar. Att fullkomligt sälja ut sin integritet, att välja att leva i en miljö med enormt hög press att vara relevant och intressant precis hela tiden. Granskas i sömmarna och kritiseras, ta emot elaka kommentarer och aldrig få ha ett privatliv.

      Obs jag säger inte att jobbet i sig är _svårt_. Däremot tror jag att det, för de allra flesta, inte är värt priset.

    Blandar du inte rörelseresultat och årets resultat väldigt? Årets resultat är väl det mest intressanta?

      Ja jag tänkte också på det. Jätterörigt!

      Fast nä, oftast är inte årets resultat det mest intressanta. Det påverkas av bokslutsdispositioner som inte säger lika mycket om hur verksamheten gått som rörelseresultatet utan är kan innehålla koncernbidrag (flytt av resultat mellan bolag) och skattedispositioner. Men det kanske bara är jag som tycker det som är van att arbeta med ”riktiga” företag. Jag är mest chockad över hur, i mina ögon, helt talanglösa influencers (alltså inte alla influencers utan mest TanbyKlara och Gabjossposs-typerna) kan omsätta 10 miljoner. En passus i historien hoppas jag.

    Edvin Törnblom

      Haha nu ser det knäppt ut med denna kommentar, men förut så stod det ett annat efternamn om Edvin i inlägget ?

    Vore kul att även få info om andra typer av bloggare t ex Mona, de med många barn som sedan lever på att blogga, Toftby, Graf.

    Vem köper ens Ani smycken?! Och Molly Ellen – har hon ens sålt ett enda smycke? I think not. Ross kanske har sympati-köpt ett lager

      Tydligen är det rätt många som verkar göra det…

      Funderat samma, kan inte förstå vem köper Ani för det priset och det verkar ju inte vara bra kvalitet.. ser fina ut absolut men skulle aldrig betala för den pris-kvalitet.

      Tyvärr är det lättlurade småtjejer som köper detta. Kysser marken som Bianca går på, sväljer allt hon säljer med hull o hår osv.

      Mollys smycken däremot fattar jag inte alls.

      Undrar också, varför köper man smycken från Ani, VEM är så dum och köper så dyrt när det finns likadana att köpa för en billig peng. De flesta som visar upp deras smycken har ju fått dem för övrigt. Vem designar deras smycken kan man undra också? Nej de köper ju bara in färdigt, billigt, och så trycker upp fina askar och tar bilder som ska se exklusiva ut och marknadsför så det ser exklusivt ut med dyra klockor bredvid armbanden osv. Att Molly hade smyckesföretag visste jag inte ens. Låter märkligt att Ani, ett nystartat företag, skulle ha en omsättning på 20 millar och en vinst på över 4 miljoner, vet inte riktigt om jag tror på det faktiskt.

    Ett holdingbolag har väldigt sällan omsättning utan ” lever” på utdelningar från dotterbolagen.

    Helt sjukt vilka pengar de tjänar.

      Vad deras bolag omsätter är inte samma sak som vilken lön dom har. Det hade jag tyckt var mer intressant. Att se siffror vad de tar för ett samarbete eller vad man får om man sitter i Talang-juryn.

        Fast hur tänker du nu? Just i detta fallet så är ju verkligen omsättningen intressant eftersom det endast är de själva som är ”produkten” som säljs?

        Och lön efter skatt. Undrar vilka avdrag de lyckas snickra ihop?

    Skumt. Man kan inte se ”gilla”markeringarna ( eller trycka gilla) på inläggen längre.

      Det är tydligen ett tillägg som kostar extra, som man måste förnya med jämna mellanrum. Enligt Camilla. När avtalet löpt ut brukar knappen saknas ett tag. Som jag har förstått det.

        Märkligt ändå vad man gillar tummarna ? jag också alltså

        Ett tag? Haha! Nån timme är inte ett tag.

          Tidigare har knappen varit ur funktion i flera dagar. Det är väl ändå ett tag.

            Det brukar inte gå flera dagar, det var nog ett undantag isåfall. Nuförtiden brukar hon lösa det ganska fort

            Det har aldrig hänt. Sluta hitta på.

    Stämmer det som någon skrev igår att Kenza tagit ut 27 miljoner i utdelning?

      Det kan nog stämma. I hennes senaste vlog sa hon att hon för första gången tagit ut en stor lön för att kunna investera i bostäder, bland annat har hon köpt en lägenhet till sin mamma

        Lön och utdelning är inte samma sak.
        Antagligen har dotterbolaget delat ut denna summa till Kenzas holdingbolag, finns det utrymme enl blankett K10 så tar man utdelning då det är lägre skatt samt inga soc avgifter , men har svårt att tro att hon har såpass stort underlag, kan ha fel såklart då jag inte vet hur mkt lön hon och övr personal tagit ut el läst årsredovisningarna för hennes bolag.

      Tänk på hur länge hon har varit i branschen och hur många olika samarbeten hon gjort och sen jämför det med siffrorna ovan, så förstår man snabbt att det definitivt kan röra sig om sådana summor. Det finns säkert ännu mer pengar kvar också. Kul för Kenza, tycker det är fint att hon köpt en lägenhet till sin mamma.

      Ja, hon hade en utdelning på 27,4 miljoner på Kenza Zouiten AB.
      https://www.allabolag.se/5569047938/kenza-zouiten-ab

      Komiskt när man sätter denna utdelning i relation till när hon så sent som 2021 la ut ett inlägg om att hennes bolag IvyRevel påverkats av pandemin och utan att skämmas på riktigt bad sina följare ”rädda” företaget genom att handla mer.

        Fast det var ju ett annat bolag?

    Vill se Gabjossposs och Adidasmannen.

      Samma här. Det KAN ju inte gå bra för hennes bolag.

        Vad går ens hennes bolag ut på? Är det de där slowmotion-reklamfilmerna med energidryck hon tjänar pengar på eller?

          Antingen det eller sponsinläggen där hon sitter på sin toalett och håller i valfri produkt.

      Jaa hur Adidasmannen tjänar pengar hade jag velat veta.
      GabJoss skrev ju förra veckan att de två skulle starta något nytt företag tillsammans, men hon ville inte avslöja deras idé ännu.

    Min firma har omsatt 57 000 kronor sedan augusti, haha. Inte lika galna siffror, men jag är stolt ändå 🙂

      Vad roligt för dig! Bra jobbat ?

    Är ingen stjärna i ekonomi och företag så förstår inte riktigt vad allt detta betyder. Men Alice Stenlöf? Inte ens miljonen?

      Verkar som att hon har flera företag och att det där är resultatet för ett utav dom bara.

    Värt att nämna att Kenza tog ut 27,5 miljoner i utdelning! Så mäktigt tycker jag

      Vad härligt för henne, alltså verkligen! Och så fint att hon köper en lägenhet till sin mamma.

        Ja vad fint. Om jag skulle få tillgång till 27 miljoner skulle jag göra detsamma för mina barn och syskonbarn. (Ja där vi bor får man 10 stora villor för 27 millar ?)

      Kommer. 🙂

    600 tusen bara ? Är inte det lite för vara en influensär

    Dasha då?

    För den som inte förstår dessa benämningar och vad som är bra och dåligt.. vill någon förklara kort hur det gått för alla de som nämns där uppe? 🙂
    Trodde heller inte att Ani skulle omsätta så mycket, trodde faktiskt ingen handlade där och att det gick dåligt…

    Så kul att se så många unga kvinnor med framgångsrika bolag. Följer ingen av nämnda influencers men all respekt till dem. KUL! ??

      Jag kan inte låta bli att påpeka hur många som lagt ner massor med pengar på sitt utseende för att lyckas som flunsa. Tycker det är sorgligt. Vill se mycket mer naturliga kvinnor göra reklam m m. För dom flesta ser inte ut som filmstjärnor. Jag menar oss vanlisar som dom vill sälja varor till.

        Fast då är ju det ett val de gjort. Förstår inte varför det skulle vara mindre kul att se framgångsrika unga kvinnor för det.

    Varför så ”lite” för Alice? Hon måste ha fler bolag eller?

    Johanna är ju knappt aktiv på Instagram inte Edvin heller

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.