Hur gick Caia och Biancas Mentos-release?

Igår lanserade Caia Cosmetics den kollektion läppoljor företaget tagit fram tillsammans med Mentos. Fyra oljor i smakerna mint, fresh cola, fruit och grape.
Caia hade ett litet café-event på Norrmalmstorg dit man kunde komma för att träffa Bianca, och för att klämma, känna och dofta på de nya produkterna.
Bianca skulle vara där mellan 09-13 för att träffa kunder, men åkte därifrån i förtid. På sin story motiverar hon det med att det var en del privata saker som dykt upp och som gjorde att hon var tvungen att avbryta sin medverkan, men av bilderna att döma så var det knappt något folk.
Han folk tröttnat på Caia? Är marknaden mer mättad efter öppnandet av pop up-butiken inne på NK? När de öppnade hade ju kidsen köat ute på trottoaren halva natten för att få en goodiebag och chansen att träffa Bianca.
Även det var en ”skoldag” men det verkade inte hindrat övernattarna den gången. 🙂

Vad tror ni det beror på?
En tillfällig svacka bara, eller behöver Caia fundera över sin inriktning?
I ett av mina kommentarsfält läste jag om någon som trodde att detta, samt Caias samarbete med MTV sänkt företagets status, och att det mest är kids som handlar där nu? Lite som på Normal?

Tack för tips!

65 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Trodde MTV lockade mer av nostalgiska skäl. Dvs 80/90talister. Vilken unge idag bryr sig om mtv?

      Och ja jag fattar att de handlar upp släppet pga Bianca men knappast pga MTV eller?

      Tror inte MTV lockade till köp men grejen var ju att Bianca skulle få släppa låt och dansa i en video, var nog mest tänkt att visa upp henne, att hon skulle ha en anledning till låtsläpp och musikvideo liksom och att det skulle bli uppmärksammat.

      Det var inga övernattande utanför NK när Caias popup skulle öppna men många barn i kö och senast bara 12-13-åringar som vill ha en kram och bild med Bianca, barn har väl inte så mycket pengar att shoppa för. Bianca gick omkring med mic och frågade barn på engelska vad de skulle köpa. Detta event kom nog lite för tätt inpå det förra, bara några dagar sedan ju. Märks att Caia är desperata efter att sälja mer nu med alla dessa event, att de måste locka med att träffa Bianca och bjuda på kaffe etc.

        Fast det är inte riktigt helt korrekt, majoriteten av alla som köade till Caia var i 15-17 års åldern och jag kan säga att dom spenderar pengar. Ett ”normalt” köp för tjejerna i den åldern ligger på ca 1000kr (vilket enligt mig är rätt sjukt dock men så är det)

          Okej, tyckte majoriteten såg ut som 12-14 år men ändå hur har så unga pengar till att köpa så dyrt smink undrar man.

            Kanske sparar mm

    MTV?

    Alla Biancas följare är väl i skolåldern? Så kanske att de är därför

      Ja eller så har barnens föräldrar helt enkelt fått dra ner på ungarnas kapital pga andra kostnader som stuckit iväg lite den senaste tiden.
      Min åsikt är att lite mindre konsumtion hos våra tonåringar bara är nyttigt. Låter gammal jag vet. Men smink är inte livsnödvändigt.

        Väldigt få saker som är livsnödvändiga. Livet vore bra tråkigt om man enbart hade livsnödvändigheter.
        Med det sagt så håller jag med om att barn och unga (eller kanske snarare deras föräldrar) verkar lägga enorma summor på smink och hudvård. Galna summor många gånger. Jag hade ALDRIG haft råd med caia-smink som tonåring, och min mamma hade nog bara skakat på huvudet om jag bad om pengarna till det också.

          Jo men barn nu har mobiler, surfplattor, mopedbilar, märkeskläder, dyrt smink mm.

          Jag är inte uppvuxen i något fattigt hem, men vi fick inte bara saker.
          Vi fick veckopeng OM det var ordning på våra rum och om vi hade skött läxorna.
          Jag tycker inte det är fel att ge sina barn det man kan, men det är nog nyttigt med en motprestation från barnens sida.

          Och sen ja visst är det märkligt att ha ett event vid den tiden på en vardag.

            Tror på kort reklam för det och att det är skoldagar. Hade nog haft mer kraft under påsklovet 🤗

    Konstigt val av tid tbh? Jag ser henne som riktad till kids i ”Normal”-åldern dvs. de är rimligen i skolan mellan 09-13 en tisdag. Om jag hade gått förbi hade jag fotat och tagit ev. sample till mina döttrar som är 11 och 8 år men inte för egen del. Kan det vara så att de inte fick tillstånd att stå där en lördag eller söndag? Då hade det garanterat blivit högt tryck.

    Jag trodde att hennes fans främst var typ 11-12-åringar. Inte så konstigt att de inte dyker upp då.

    Men även äldre personer än så är ju i regel upptagna mellan 9 och 13 på en vardag liksom? Märklig tid.

      Ja de bör ju vara i skolan då fast man såg på Biancas instagram att det var en del ungdomar där och tog kramar och bilder med Bianca i alla fall.

    Caja börjar bli som Colorpop som gör colabs med allt från powerpuff pinglorna till sailormoon . Fast dyrare.

      Åh Sailormoon!! Det hade ändå varit något 😍

        Ingen aning om vad Sailormoon är,men jag gillar namnet!!!

    Tror att just detta släppet blev en flopp men intresset för Caia tror jag inte minskat för det för andra produkter eller framtida släpp. Detta kändes totalt ointressant bara.

      Precis! Caia har väl ändå bra populära produkter. detta känns som 90 talets lypsyl med smak, för någon som kanske är i ålder precis innan man börjar smink sig.

      Tror att både Caia och Bianca har peakat och nu är det nerför som gäller. Hennes övriga satsningar är det lite si och så med. Avora är en förlust, Ani går ok men inte den kassakossan som Caia var. Sen har hon ivesterat i Chimi som drömmer om att omsätta 1 miljard om tre år men som går sådär. De har dessutom en skatteskuld på 13 miljoner, dvs 10% av deras nuvarande omsättning. Bianca verkar inte längre kunna förnya sig själv och ser dessutom både rätt trött och sliten ut. Hennes talkshow förnyas inte och det hade varit intressant att veta hur tittarsiffrorna var.

        Har t.o.m. svårt att förstå hur Ani kan omsätta ens, överprisade smycken i dåligt kvalitet. Vem köper de liksom? Vet man nu fact att avota går dåligt?

          Ja enligt bokslut 2022 som dessutom omfattar 15 månader är omsättningen 0 kr och åretsresultat -1,3 MSEK. Siffror för 2023 har inte kommit ännu. Ani har gjort bokslut för 2023 och ökat omsättningen från 19 till 23 MSEK. Vinsten har dock skjunkit och det finns inget utdelningsutrymme.
          Vanessa gör Bianca en riktig björntjänst när hon marknadsför Bianca som en superentreprenör.

            Wow, intressanta siffror, tack för infon! Det är ju ett faktum att klädmärket blev en megaflopp. Kanske inte så konstigt med tanke på det utbud som finns på marknaden och av det lilla jag sett av deras kollektioner.
            Det är verkligen inget speciellt, kraftigt överprisat i förhållande till kvalitet (och ”design”..). Enda jag såg som var någorlunda snyggt, var ett par jeans med kontrast sömmar. Underligt att smyckena säljer en del dock, för där är det ju verkligen bara kattguld och skräp och går att hitta exakt samma på närmsta lågprisvaruhus.

          Jag har vänner som älskar allt Bianca sätter sitt namn på. En vän tog examen nyligen och då var alla i min vänskapskrets överens om att hon antingen skulle få smycken från Ani eller något kit från Caia. Jag försökte pusha för något med lite mer kvalitet men blev nedröstad.

      Exakt min tanke! Mentos hade sin storhetstid -80:talet och fram till dryga 20:talet och finns inte i gen z’s medvetande ens. Känns som att Mentos vill ha dragkraft från Caia för att återuppstå. Caia har betydligt större resurser för marknadsföring än vad Mentos har idag, oavsett bolaget bakom så finns en budget för olika varumärken. Kanske ska jag tillägga att jag personligen inte äger någon produkt från Caia (slumpen tror jag) så ingen behöver tänka att jag är en ”typisk liten fangirl”. Bara en vuxen reflektion.

        Vad pratar du om? Mentos har sålts sedan 1932 och säljs idag i 130 länder. Mentos tillverkas, marknadsförs och säljs av Perfetti van Melle som omsätter 2,65 miljarder euro, dvs närmare 30 miljarder kronor. Caia förväntas omsätta 500 miljoner.
        Nej Mentos behöver inte Caia. Mentos finns i allra högsta grad i gen Z medvetande.

    Märkligt att ange privata angelägenheter som orsak till att gå tidigare från ett jobbengagemang. Då får det ju vara något allvarligt som hänt. Nej, det var allt en ursäkt för att det var pinsamt dålig uppslutning.

      Håller med.

      Vad är såååå angeläget privat? Då måste det varit ngt allvarligt ja med ngn släkting om det ska vara ok.

      Hon förväntade sig väl 1500 kids i kö,och blev uttråkad när det inte blev så….

    Var det på en vardag mellan 09-13? Är inte konsumenterna på jobb eller i skola då? & de studenter eller arbetslösa som har möjlighet att gå förbi har väl inte råd med CAIA?

      Förra gången skolkade väl en hel drös ungar för att kunna få en goodie bag av självaste bianca när pop-upen öppnade portarna.

        Men nog inte värt att skolka för ett cola-läppglans för 400 spänn.

          Tror de oftast skolkar för att träffa och gråta kramas med ”syster” Bianca snarare än att de faktiskt handlar

          Ett gloss kostar 195:-.

          190:- nåt, väl?

          Kostar det 400:-?????

    Kan ligga i något du säger om åldersgruppen. Jag är 30 och bor utomlands, bara beställt Caias produkter online. När jag var hemma i Stockholm tänkte jag att det skulle vara kul att gå till NK och klämma och känna lite på produkterna. Kom in på NK och såg att alla i pop up butiken var typ 12 år gamla. Kände mig för gammal så jag vände på klacken och gick därifrån hahah

      Känner samma, är också 30+, har mycket av Caia för det är helt ärligt bra produkter. Men nej, gå in i den butiken är fruktansvärt pga av ett kackel av småbarn som bara hänger.

        Samma, men jag beställer online. Främst för att jag inte bor i närheten av stockholm men även om jag skulle så får jag kli i kroppen av att tänka på att trängas med småbarn för lite smink.

        Samma här

      Sofia, är dom bättre än andra produkter? Jag köper min hudvård på kliniken där jag gör ansiktsbehandling. Undrar uppriktigt vad som är bra med Caia? Jag är väldigt noga med min hudvård.

        Köp smink men inte hudvård. Håll din hudvård till de större mer etablerade märkena eller beställ bra k beauty.

        Jag inser att jag inte tillhör hennes målgrupp och jag skulle aldrig köpa hudvård hos dem, men vissa makeup-produkter skulle jag kunna köpa hos CAIA.

        Den mesta hudvården är pengar i sjön, oavsett caia eller från salong.

          Verkligen inte

    Gick förbi vid 10 och det var NOLL uppslutning. Att ange ”privata skäl” för att det förmodligen var pinsamt att stå där och skylta inför öppen ridå med noll intresse är oproffsigt! Detta luktar haveri!

      Ljug inte. Var lång kö till kaffet.

      Var också där vid 10 och sen gick jag samma väg vid 10:20, knappt något folk

    Det är ju omöjligt att besöka deras popup utan att det står 53001 småbarn där, vilket gör att man inte känner sig lika sugen på att kolla på deras smink. Men de har också tappat det tycker jag genom att kapitalisera på småbarnen som är helt blinda och döva, 4 små läppglans för 600 kr??? Som ett företag säkert köper in för 1 kr styck eller nått, med barnsliga smaker dessutom? Varför behöver Bianca också allt lämna tidigare än hon ska när hon säger att hon ska vara där för o locka dit barnen

    Caia kom ut med nya produkter hela tiden förut men nu verkar det saktats ned. De nya produkterna som kommer har getts ut förut men i ny tappning ( foundations, läppglans). Kanske gör det att man vänder sig till andra märken? Bianca har också blivit mer osynlig i media och det gör nog kanske ( om det nu är så?) att intresset svalnar. Ska också säga att jag verkligen gillar produkterna.

    Är 30+ och tycker Caia har en del produkter som är bra och relativt prisvärda. Men det här samarbetet och även det tidigare med MTV får mig att känna att jag VERKLIGEN inte är deras målgrupp vilket ändå är lite konstigt med tanke på att produkterna inte är billiga.

    Det känns liksom som att brandingen är för en väldigt ung målgrupp men priserna är för en äldre. Känns som om det blir lite kognitiv dissonans, dom som vill köpa har inte råd (i alla fall inte att köpa mängder), dom som har råd känner inget för varumärket.

      Håller med om allt. Tappar lusten att köpa deras produkter när de har såna här barnsliga kampanjer. Tycker att det sänker varumärket.

    Hon har en del fillers va?

      Nej, varför tror du det??

      Men seriöst, både hon och Cassandra klatzkow börjar se medelålders ut. Brun utan sol gör inte saken bättre heller. Jag tappar helt lust till att vilja göra ingrepp (jag är äldre än båda) och när de alla gör reklam till tex the mantle så får man bara avsmak. De ser liksom slitna ut trots dyr hudvård, dyrt smink. Ingrepp osv.

      Noooo,she is booorn that way….!

    Det lägger så mycket pengar på sån där rekvisita och hur produkterna ser ut, och att bygga upp en bild av hur ”livet är när man äger caia”, vilket jag e lite trött på. så för mig känns det som att det är för dyrt för vad de innehåller

    😄 Enligt henne är produkten välformulerad. Finns det ingen i hennes närhet som kollar igenom hennes ordval när det kommer till reklamkampanjer?

      Men att krämer och annat är formulerade äter inget konstigt. Så här skriver tex vichy om en av sina krämer: ”Formulerad med patenterad Sphingo-lipid. Huden är mjukare och förblir behaglig,…” (https://www.vichy.se/alla-produkter/hudvard/kramer-och-fuktighetskramer-for-ansiktet/torrhet/nutrilogie-nutrilogie-1-intense-creme-for-dry-skin)

      Och det finns massor av andra exempel. Även tabletter kan beskrivas som formulerade eller tex smink.

      Hamnade i modd, men produkter kan beskrivas som formulerade. Det gör flera mer väletablerade märken också. Länk ligger i modd men det är ju bara att googla.

    Vad bra att ungarna inte skolkade. Det minskar risken för att de också kommer att skriva ”pågrund” när de är 30 år.

    Det var sjukt mycket folk där!!!

      Lång kö???? Det var 10 personer som ville ha gratiskaffe och var knappast där för Caias skull

      Det var INTE sjukt mycket folk där 😂😂😂😂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.