Caia tar ner ”Girl dinner-reklamen”

Tidningen Resumé skrev om Caia Cosmetics och kritiken som riktats mot deras reklam där smaksatta läppoljor kallas för ”Girl Dinner”.
Jag ombads kommentera det hela eftersom jag kritiserade reklamen här och så här sa jag:

Camilla Gervide, som driver bloggen ”Bloggbevakning”, uppmärksammade Tiktok-filmen först på sin Instagram. I en intervju med Resumé kritiserar hon Caia och säger att inlägget är tondövt då företaget frontas av just Bianca Ingrosso, som tidigare har varit öppen med att hon lider av bulimi.

– Det är förmodligen någon som fått i uppgift att publicera roligt innehåll kring den här lanseringen – och så tänker man inte längre än att man har snappat upp att ”girl dinner” är en trend på Tiktok, säger Camilla Gervide till tidningen.

Caia Cosmetics har efter kritiken valt att plocka ner filmen.

I ett mejl till Resumé ger sminkföretaget sin förklaring till varför man la upp klippet.

”Girl Dinner är en trend på Tiktok som gått över till att referera till andra saker än mat, och nu i stället till allmänna saker som man gillar. I kontexten av detta gjordes videon på TikTok, som en del av den TikTok-humor som plattformen är känd för”, skriver Caia Cosmetics marknadschef Camilla Bastin till tidningen.

”På plattformen har vi inte sett att videon har missförståtts. Tar man videon ur plattformen och ur sin kontext, så ser vi att videon skulle kunna missförstås. Vi har därför tagit bort videon i fråga”.

Responsen kommer från någon annan än Bianca och utan cowboyfilter, så med det i åtanke så har jag inte så mycket annat att kritisera. 🙂
Vad tycker ni?

48 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Så äcklig bilden med massa hårstrån i läppglanset ser ut, har de på riktigt haft det som en reklambild? 🤔

      Äsch, är ju så det ser ut med läppglans sen. Åtminstone en ärlig reklambild.

        Jag tycker det ser äckligt ut 😅 och avskyr när läppglans fastnar på munnen eller tillochmed åker in i munnen. Så förstår verkligen inte vem som kom på tanken att det där skulle locka köpare 🙈

          Menar hårstrån*

          Folk vill ju inte ha retuscherade oärliga bilder heller. Så är väl bra att en visar verkligheten i alla fall.

            Betyder väl inte att man själva behöver klistra fast massa hår för bilden 😅 om ett litet hårstrå fastnar så tar man ju bort det direkt, är väl ingen som går runt med sådär mycket hår på munnen eller ens vill det. Så nej om de försöker få det att framstå att så mycket hårstrån fastnar så nejtack 😅 ingen bra reklam alls.

              Prova gå ut en dag med minsta blåst så ser det värre ut än så där. Haha nä, ta mig inte så seriöst. Tycker bara att det är kul med en reklambild som äntligen visar hur det är 😁

                Modellen ser ju knappast ut att vara ute i blåst. Och om du tar på massa läppglans och låter håret flyga överallt när det blåser får det stå för dig. De flesta går inte runt med hår runt hela munnen. Tror absolut inte det är något de flesta gör 😊

                Och oavsett, det ser inte trevligt ut. Är väl ingen som vill hanget resultatet, oavsett hur naturligt du tycker det är.

                  Ha det*

                  Men gulligt att du tycker det ser fint ut och är ett smart sätt att reklamfirma sig på 🥲

                    ”nä, ta mig inte så seriöst” 😜

                Det värsta jag vet är när hår fastnar i läppglansen, det är så oerhört äckligt. Jag använder inte såna klistriga läppglans så reklamen har ju gjort att jag vet att det är ett sådant som håret fastnar i. Tack för konsumentupplysningen, men det var nog inte syftet med reklamen.

            Sen tror jag inte direkt att det är en oretuscherad bild även om de valt att lägga modellens hårstrån på läpparna. Och jag ser aldrig någon irl gå runt med så mycket hårstrån klistrade mot läpparna, så skulle verkligen inte kalla det naturligt 🙂

    ”Girl Dinner är en trend på Tiktok som gått över till att referera till andra saker än mat, och nu i stället till allmänna saker som man gillar.”

    Det har jag aldrig sett. Så folk kallar typ skor för ”girl dinner” för att man gillar dom? Nej.

      Gillar att inmundiga, då?

      Koka soppa på spik – få kalorier, rik på järn.
      Girl dinner!!!!

        Girl dinner handlar väl inte om att få i sig så lite kalorier som möjligt? Är väl mer något man äter för att det är gott och enkelt och snabbt, men inte det minsta fancy?! Eller?

          (Ofta snarare ganska mycket kalorier)

          ”Girl Dinner is a slang term that gathered traction in mid-2023 when TikToker Olivia Maher posted a video showing her simple uncooked dinner comprised of bread, cheese, grapes and pickles, calling it ”girl dinner” and jokingly comparing it to a ”medieval peasants’ dinner.” Several other internet users then shared their versions of ”Girl Dinner,” which are often charcuterie board-inspired easy to assemble meals with little to no cooking involved.”

          nej girl dinner är något man gör när man är lat typ? typ något lifehack som brukar göra när man är själv, typ som att äta mackor till middag eller flingor och mjölk

            Låter väl som gott snabbt enkelt och noll fancy?

            Är mackor och flingor med mjölk till middag ett lifehack? Hahaha

    Bianca gillar ju sliskiga reklam,usch tycker dom ser motbjudande ut!
    Porrigt värre!!

      Nu blev det dubbla budskap.
      Först usch och motbjudande för att sedan avsluta med porrigt värre.
      Det sista är ju en komplimang.

        Hm, hur var det nu…Ena sekunden tar du motstånd mot kvinnor egna kroppshets för att i nästa sekund tycka att porrigt värre är en komplimang. Så Lewis det verkar som att du tycker att när kvinnor själva objektifierar sig är det förkastligt men mäns objektifiering av kvinnor, där är det fritt fram.

          Kommentaren gällde att jag inte ser porr som något motbjudande.
          Vem vet, kanske tittar på gayporr😁

    Tycker kritiken var obefogad och att du inte ser att Bianca är mer än bara bulimi/ätstörningar. Det verkar vara svårt att skilja på person och varumärke (Caia som företag).

      Kritiken var väldigt befogad. Dessutom ligger Verdanes ägande ute till försäljning och då går det inte att hålla den låga nivå på markandsföringen som Bianca och hennes medarbetare kokar ihop.

    Klart de tar ner den när de fått kritik, vore väl konstigt annars. Jag tror de tänkte att Mentos och smaksatta läppoljor från Caia är allt en girl behöver till dinner, så tror inte det handlar enbart om att ”girl dinner” är en trend på tiktok men den bortförklaringen låter ju bra.

      Trodde du de tänkte att deras läppolja är allt som behövs till lunch/middag?

        Nu står det visserligen ”Mentos och smaksatta läppoljor…”

        Mentos är godis, inte den nyttigaste måltiden men fullt ätbara.

    Tycker det var bra att de tog ner den. Har inte stenkoll på tiktok-trender vilket säkert inte alla har. I mina medelålders öron lät det som att man som tjej strävar efter att äta minimalt och att läppglanset skämtsamt kunde ses som en måltid, men är ju inte så kul skämt eftersom man antyder att det är okej att tjejer helst inte vill äta.

      Deras målgrupp har säkert koll på allt på TikTok

      Girl dinner handlar om motsatsen till att inte äta något alls. Handlar om att äta (ofta ganska kaloritäta) måltider som man slänger ihop när man inte orkar laga något vettigt. Tex en skiva bröd med nudlar på och massa ost. Girl dinner.

    Girl dinner trenden innebär inte att man svälter ihjäl sig själv, den handlar om att man äter förenklade måltider till middag för att man är för lat för att laga något ordentligt. T ex att man bara kokar pasta och äter med massa smör eller riven parmesan på.

    Sen finns det även en liknande trend som innebär att man ”äter” skönhetsprodukter till middag eftersom att det är det man lägger alla sina pengar på. Trenden går då ut på att man lägger sminkprodukter i stekpannan och låtsas laga det till middag, det är verkligen inte värre än så.

      För att vara någon som påstår sig bevaka sociala medier så har camilla pinsamt dålig koll på trenderna där.

    Jag undersöker mode- och skönhetsinfluensers och tittar på vilka reaktioner deras material ger upphov till. Tittar även på andra saker som fördelning mellan samarbeten och eget material och hur kontoägaren förhåller sig till och hanterar kommentarer, dvs besvarar eller raderar. Jag har Följer ett antal influensers på IG som alla har mellan 800 000 till 2 miljoner följare och de är spridda i Sverige, Danmark, England, USA och Nederländerna. Samtliga visar upp sig själva mer eller mindre lättklädda. Alla har samarbeten och en del har även egna varumärken.
    När man studerar inslagen så som jag gör är det några saker som blir väldigt tydligt och det är vad influensern väljer att lägga fokus på. Antingen vill de visa upp sig själv eller den produkt de får betalt att visa i ett sammanhang eller inzoomat på sig själv med produkten. Samtliga influensers vill visa upp vad de har på sig, kan vara allt från underkläder till full skidmundering med skidor och allt. Det som skiljer sig är att den ena gruppen sätter kläderna i ett sammanhang och bilderna är ofta tagna i rörelse. De bilder där personen poserar smälter posen in i sammanhanget, är man på stranden kan det vara att personen ligger och tittar ut mot havet eller tittar in mot kameran med en bok i knät. Den andra gruppen lägger lite eller inget på sammanhanget utan bakgrunden är enbart en kuliss och ska ta så lite uppmärksamhet från influensern som möjligt. Bilderna är ofta stillbilder och influensern använder ofta poser som maximalt exponerar kroppen till att se så smal ut som möjligt. Samma med mat, de som är ute efter sammanhang fotografer själv handlingen att äta måltiden där maten är en del av en upplevelse medan andra enbart visar upp bilder på maten.
    Hur bilderna tas emot varierar. Här måste man även ta hänsyn till kultur. Svenskar är kända för att vara väldigt rakt på sak och uppfattas ofta som oartiga. Jag ser rätt ofta kommentarer om att influensers ska tänka på att de ofta är föredöme för unga flickor och tänka på vad de signalerar avseende kroppsideal. Har sett den typen av kommentarer hos alla de influensers jag följer. Kommentarerna har alltid varit artiga. Ibland har de varit skrivna i affekt men även då är de återhållsamma. I de flesta fallen får dessa kommentarer ingen reaktion. Men hos några influenser skapar den typ av kommentarer motkommentarer som är grova och ibland på gränsen till hotfulla. Det som är intressant är att detta har jag hittills enbart sett hos influensers som väljer att ha fokus på sig själv.
    Camilla hade ett inslag på en bild av Louisa Worge på stranden. Den bilden var tagen och visades i ett sammanhang, en dag på stranden där kroppen inte var fokus utan helheten. Tycker att det var intressant vilka kommentarer bilden fick. LW är inte en av de influenser jag följer så därför var det intressant att läsa inslaget.

      OK 👍🏽

      Intressant!
      Och hur är Bianca i detta? Känns spontant som att hon är både och, nyss hade hon underkläder och päls på en typ vit sjukhustoalett, det kändes som helt klart fel sammanhang. Beroende på vad hon ville säga iofs. Men även på reklambilden på stranden i bikini verkar hon helt ointresserad av omgivningen, havet, stranden, bara av att titta in i kameran och se smal ut, som du skriver. Så kanske tillhör hon den senare kategorin ändå.

        Även då studien är baserad på individer är fokus på de olika grupperna och vad de gör.

      Specialarbete i 7:an??

    Tycker Bianca börjar kännas väldigt ute. Följer gen z/ gen alpha henne numera? Tycker hon påminner lite mer om någon från real housewives, särskilt i sin stil. Upplever dessutom att hon och hela hennes familj är så överexponerade att folk har tröttnat.

      Håller med om att Bianca börjar kännas mer och mer passé. Hon verkar väldigt frånkopplad från Caia och hennes mentos kampanj på Norrmalmstorg lockade inte så många. Det gjorde inte heller hennes närvaro på nk några veckor tidigare. Inte i närheten av hysterin när Caia öppnade sin pop-up store. Sen går inte hennes övriga bolag så jättebra. Avora är en förlust och Ani går ok men inte den succén som Caia var. Bianca själv verkar mest trött och ointresserad.

        Tycker Avora har kläder som inte passar alla, var och prova flera plagg tillsammans med 2 vänninor, vi blev inte imponerade

        Och Avoras kläder kan vara något att de fulaste som designats. VEM jobbar som chefsdesigner där? Ärlig fråga. Modet ser ut som något från öststaterna 1989

          svar på din fråga: Shein

        Hon börjar faktiskt kännas faktiskt ganska ute. Lite som kardashian familjen, hypen börjar försvinna och de ”fansen” som Bianca till en början hade har ju växt upp ordentligt nu och ser igenom allt som är fejk. Kvar står små 10-åringar som använder sina fickpengar för att kunna köpa typ en produkt från Caia. Måste kännas så pinsamt för henne att vara så etablerad i Sverige som hon varit/är ändå men sen ska hon mötas av ett publikhav med massa småbarn som står och gråter och typ skriver dikter åt henne? Känns ju bara larvigt oseriöst då som den businesskvinna/entreprenör hon och Vanessa försöker branda henne som.

    Tror inte att de ens har en chefsdesigner. Snarare är det generiska produkter som brandas Avora vid leverans. De påstår att deras stil är tidlöst klassisk som möter lekfulla detaljer inspirerade av den syd europeiska livsstilen med inslag av svenska element. Sedan en massa andra floskler på engelska som får en att vilja skrika bullshit bingo.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.