Nellie Berntsson ger sig in in klädbranschen igen

Bildkälla: STELLA PICTURES

Jag vet inte om det är samma klädprojekt som förra gången, som Nellie skriver om i sina inlägg, men kläder på en hemsida ska släppas.
Jag och många med mig var allt annat än imponerade över de plagg som visades upp då, och projektet lades på is väldigt snabbt efter ”lansering”. 
Nellie skriver så här:

Jag tackade nej till lagret för nu (vuxenpoäng ).

Om man inte har ett lager med produkter, utan att de skickas direkt från fabriken – ofta i Kina – kallas det för dropshipping, och är väl allt annat än vuxenpoäng? Dropshipping skriker ”oproffsigt” – lite som det haveripaket jag fick från Samir Badrans butik ”1baller” och som såg ut som alla andra tejpade plastpaket från kinesiska Aliexpress och liknande. Dropshipping kan absolut vara bra för den som vill komma igång utan kapital för att kunna ha ett lager, men en snabb slagning på nätet visar ett par tydliga nackdelar med det.

Företag som använder sig av dropshipping kan inte kvalitetssäkra sina produkter eftersom de skickas direkt från Kina, och det kan uppstå problem med både lagersaldon och returer. Om någon av dina leverantörer gör fel vid frakt, om något är trasigt i transporten eller liknande, är det du som tar emot reklamationen. Du måste då kontakta leverantören varje gång det sker ett misstag, eller helt enkelt skriva av vinsten.

När du använder dropshipping köper du färdiga produkter från en tredje part, och du har väldigt lite kontroll över design eller hur din eventuella logga ser ut på produkten. Om din kund har en negativ upplevelse är det verkligen begränsat vad du kan göra, då du outsourcat i princip allt.
Här på Rackbeat kan du läsa om fördelarna såväl som nackdelarna med dropshipping.

Jag hoppas att Nellie väljer att ta fram egna ridkläder eller liknande. Det tror jag skulle kunna gå jättebra för henne, eftersom hon är hyfsat synkad med den målgruppen och miljön.
Finns det någon produkt som du önskar att en influencer började sälja?
Något du saknar, eller är marknaden redan mättad på allt du kan komma på?

39 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Blev nyfiken på happy patches å gjorde en enkel googling, som ledde till fler.

    Ägaren Philip Isberg har bytt efternamn till *trumvirvel* Stjenstoft!!! Bara det säger typ allt
    Han har sociala medier där han posar med bilar å ”privat plan”. Han säljer kurser där han lovar framgång. Han har hållt på med dropshipping och enligt egen utsago är han så framgångsrik! Samtidigt är han skriven i ett höghus i Mörby…

      Skulle inte bli förvånad om det va han som låg bakom hårborttagnings-stenen som Tingelinn å co gjorde reklam för å som det va massa problem med och som nu verkar gått upp i rök.

      Han verkar starta sidor å konton för att sälja genom dropshipping å när det skiter sig/sålt klart försvinner allt. Han är inte direkt först att göra detta men värt att uppmärksamma då gummorna ute i stugorna inte fattar sånt här å blir rätt ”lurade” då de tror på allt influencers säger/säljer.

        Vad var det för problem med den? Farlig eller bara dålig/falsk marknadsföring?

          Har för mig att man fick sår på huden. Tror att den stenen finns på normal nu…

            Behöver ju inte vara samma typ av sten! Gissningsvis har den som butik säljer gått genom olika tester etc. Medans den som influencers gjorde reklam för bara kom från någon random sida utan några som helst tester.

              Ja, så kan det vara!

          Det var en sten som skulle ta bort hår. Köpte den såklart inte men såg lite ut som en ryktsten man har till hästar fast med lite plast på. Man skulle ”slipa” bort håret å samtidigt få exfolierade, lena ben. Överprisad produkt som gjordes reklam för av papporna å Tingelinn. De fick massa ordrar å det blev kaos. Jättemånga fick vänta extremt länge på sin vara, många fick den aldrig. Företaget svarade inte missnöjda kunder utan papporna satt å va nån slags kundservice? Ja det osade oseriöst. Å nu finns det inte ett spår av det, bara de gamla reklaminläggen som influencers gjorde men ”företaget” går ej att hitta

        Detta är klart värt en granskning och borde synliggöras så inte fler blir lurade.

        Har de sämsta recensionerna jag någonsin läst här är ett axplock å resten låter precis likadant;

        -Dåliga varor som ej lever upp till dess marknadsföring. Inget telefonnummer för kontakt och dåligt med svar på mail. Köp inte varor härifrån!

        -för 6 månader sedan
        Det verkar som dom säljer från flera företag då jag köpte från Lunar Optics. Gör inte det! Hemsidan säger att det är 1-3 dagars leverans (fick mitt paket idag 11 dagar senare) Jag fick aldrig något bekräftelse mail…

        -för ett år sedan
        Oseriöst företag. Köpte 2 st projektorer. Dessa stämde inte överens med hur varan marknadsförs på deras hemsida. Dessutom står det att man har 30 dagars ångerrätt med full återbetalning. Sen hävdar dom att det bara är 14 dagars ångerrätt

        -för ett år sedan
        Bedrägeri, säljer dåliga hundleksaker under BULLYMAKE varumärke, som man sen ska betala spårbar frakt för, påstår de betalt tillbaka pengarna , som kommer först flera veckor efter man varnat om anmälan, önskar jag googlade innan beställningen och såg herr Isberg😵‍💫

        -för ett år sedan
        VARNING för ett oseriöst företag!
        Har beställt en laddningsbar ”Floppyfisk” anpassad för hundar.
        Rena bluffen!!!! Full laddning håller 10 sekunder. …Mer

        Jag hade som influencer inte velat göra samarbeten med ett företag vars ägare verkar va en riktig bluffmakare å ha ett skitdåligt rykte…

      Låter som en manlig isabella löwengrip med andra ord.

        Isabella larvade sig med att lägga upp töntiga bilder ja! Men hon startade inte massa oseriösa företag å försökte blåsa folk på pengar. De företag med produkter hon drev var ju ändå seriösa företag.

      Aha det är allas vår Philip som ligger bakom happy patches, ja tänk det kunde man väl tro. DN hade en artikel om honom redan 2021, inte direkt smickrande, med rubriken, ”Philip hoppade av utbildningen för att sälja prylar från Kina på nätet”. Man förstår att journalisten inte är särskilt imponerad av Philip och man tar upp problemet med just dropshipping.

      Haha! Var bekant med honom som ung. Inte förvånade 😂

    Kanske ska lära sig svenska först?
    ”Tackade nej till lagret för nu”
    ”Pga av”

      Hon skriver faktiskt ”Pgr av att jag”. Nellie skriver som hon pratar och det går utmärkt att förstå. Som företagare letar hon möjligheter medan Anonym 10:42 letar fel.

        Att skriva dålig svenska är inte ok, så försvara henne inte.

      Pgr….

    Det hon har skrivit är mall A1 när en influensa har kämpat/dött för att få sälja nått till sina följare (allt från ett diadem till en klädkollektion där deltagandet har bestått i att peka på vad som ska vara med).

    Hade jag inte vetat vem som skrev inlägget hade jag gissar på Anna Book.

    Det här är en ärlig fråga och inte ett försök till att vara dryg.

    Har Nellie verkligen en följarskara att sälja kläder till? Tänker att de flesta som följer henne gör det för kopplingen till hästsporten och inte för hennes stora modeintresse.

      Fattar vad du menar men hästtjejer kan ju även dom vara modeintresserade.

        Fast har hon hästfans längre? Knappt några kommentarer. Hon är väl knappt ute och tävlar och har inga ”kända” hästar. De yngre vet inte vem hon är och de äldre har tappat intresset. Tror för övrigt att det är barnkläder.

        Jo men är man modeintresserad så sneglar man väl på en mer modeinriktad influencer även om man är ”hästtjej”.

      Aldrig följt henne med efter en snabb titt på IG så verkar hon styra bort från hästar och satsa på att bli som alla andra flunsor som blivit förälder.
      Många selfis, lite rumpbilder från gymmet, inredning och väldigt mycket bilder/filmer på sitt barn.
      Hästintresset verkar mer framstå som en hobby.

      Som sagt, bara min egen syn då jag aldrig följt personen i fråga.

        Lewis: hästarna är hennes jobb! O.N. Sporthorses, köper och säljer hästar för hoppning.

      Det är ju någon som nått en hel del framgång under namnet Maya Delorez med just ridkläder. Det var någon artikel i DN/SVD? för ett par veckor sedan och det verkar lönsamt. Försäljning på nätet direkt till konsument. Ungefär som Nellie…

        Fast Maya Delores är ett seriöst företag.

          Fast läste i nån tråd här att det inte är kul att jobba för dem

          Förstår inte hur de blev så stora. Kläderna är tråkiga och kvaliteten står inte i paritet till priset.

    En god insats!

    Tragiskt att hon gör precis som hennes egen mamma gjorde. Att använda sonen för modell för att sälja kläder redan från ung ålder. Att använda barn i vintstdrivande syfte för egen del är inget annat än hemskt.

      Det är dyrt med hästsport. Hur hade föräldrarna råd att betala allt? Hur skall Nellie ha råd?

      Följande exempel från England 2018 är extremt. ”Father of top showjumper jailed after smuggling £4 million of cocaine in horse box.” ”The father of a top showjumper has been jailed after he smuggled £4 million of cocaine into Britain in a horse box to fund his daughter’s promising career.”
      https://uk.news.yahoo.com/father-top-showjumper-jailed-smuggling-4-million-cocaine-horse-box-151955121.html

    Alltså, man måste verkligen inte bli entreprenör och starta eget. Ibland är det bästa att bara hålla sig till sånt man kan. Nellie, Samir osv Vara ”bara” influencers! Det räcker gott och väl

      Hon har redan startat företag som hästhandlare m.m. och driver det sedan flera år. Att försörja sig som influencer med en välbesökt reklamsida är också att vara företagare.

    Jag tror det kan bli knepigt. När hon var yngre hade hon ju en enorm följarskara av småtjejer som dyrkade henne (eller hatade, då hon alltid blev ihop med nån kändiskille och de blev avundsjuka…) men idag vet jag inte riktigt vilka hennes följare är. Hon har över 300 000 följare på instagram men jag blir inte klok på vilka de är – tidigare hade hon massvis med män som drägglade över hennes lättklädda bilder men jag tror den skaran minskat. Hoppas.

    Så … det kan nog bli knepigt att hitta en köpgrupp. Personligen hade jag satsat på hästrelaterat mode – det behöver inte bara vara ridkläder, kläder som tilltalar hästtjejer överhuvudtaget. Vad nu det skulle vara, men….

    Nä, det känns lite för svävande och ofokuserat. Men jag önskar henne lycka till och hoppas det går bra – man vet aldrig!

    Verkar som de även är på väg att flytta till Norge. Lät som de endast har en släkting och i princip inga vänner i Sverige.

    Inte förvånad men det som är konstigt är hur fort det sker. Hon sa en dag till en annan på hennes snap story att hon funderade på det men att hon sen nästa sa att hon skulle börja med det igen. Så jag tror helt klart att det är köp in billigt från Kina och sälja vidare. Att starta ett företag sker inte annars över en natt, kan jag känna oavsett hur van man är…

    Det verkar inte gå så bra med ekonomin kring hästföretaget eller det andra numera, tror att det är en bidragande orsak till både funderingar på att så att säga byta inriktning och flytta. Alternativt så sköts ekonomin väldigt slarvigt för det finns åtta betalningsförelägganden hos KFM registrerade bara på ”hästföretaget” och fem betalningsanmärkningar i allmänna mål på det andra ”media/invest”. Det verkar inte heller förekomma några långtidssamarbeten typ Equality line längre, och det är kanske inte så konstigt om det är någon som inte längre syns på tävlingar och sådana sammanhang. Lastbilen som skaffades ganska nyligen verkar hyras ut men lär ju ändå ticka pengar resten av tiden. Och på något sätt måste ju pengarna in. Är klädförsäljning via dropshipping och/eller försök att blåsa liv i youtubekanalen det sättet? Känns ytterst tveksamt.

    Jag tror för övrigt ännu mindre på möjligheten att få någon ekonomi i att sälja ridkläder eller hästprylar, ridsporten och hästägarna kämpar med/mot ökande kostnader överallt. Det finns (för den stora massan) inget utrymme för att nöjesshoppa på samma sätt som för några år sedan utan det som prioriteras är foder, försäkringar, veterinär och hovslagare. Sedan finns där såklart en liten grupp där pengar aldrig kommer att vara något problem, men det är ju knappast målgruppen som shoppar Kinaproducerat från influencers. Det hade säkert kunnat funka för sju åtta år sedan när Nellie själv tävlade och hade kvar en fanbase av barn/unga + att de ekonomiska förutsättningarna var allmänt bättre.

    Och hade det handlat om ett långvarigt samarbete med etablerade märken + en egen tävlingskarriär på uppåtgående så kanske. Men 2024 känns det ännu mer dödsdömt att tjäna pengar på hästattiraljer och/eller ridkläder än ett försök med vanliga kläder.
    Apropå Maya Delorez så hade väl Nellie något samarbete med Zaczess tidigare, men det verkar också ha avslutats. Det behöver nog i vart fall göras en seriös marknadsundersökning för att komma fram till vad som kan slå bäst.

      Jag instämmer! Titta bara på de stora Hästmässorna (Friends t.ex.) där utställarna kämpar med att sälja och inte alls får det att gå runt längre. Jag tror man behöver nåt extraordinärt om det ska bli succe´ och sälja massor, eller ens så businessen går ihop.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *