Företag gör aggressiv och uppsökande reklam till barn på sociala medier

Bildkälla: Vunja.se

Jag fick nyligen ett mejl från en mamma som bifogade meddelanden som ett företag skickat till hennes son:
Hennes 11-årige son kom nyligen hem och pratade osammanhängande om en tävling där ”Chicken nuggetsmannen” varit med och att han nu absolut måste ha en gel blaster. Efter att ha frågat ut sin son, upptäckte hon att han och några kompisar hade blivit uppmanade att springtävla på skolans bollplan, där vinnaren belönades med en gel blaster. Bakom tävlingen stod företaget Vunja.se och de uppmuntrade barnen att följa deras sida på sociala medier för att få rabatter. Hon skrev:

Därefter uppmuntrades de att följa deras sida – Vunja – där de säljer dessa. Så fort min son börjat följa sidan fick han ett meddelande där det framgår att Vunja förstår att det här är smågrabbar och fortsätter att uppmuntra till köp.

Företaget i fråga heter Vunja.se som drivs av två män, födda 2003 respektive 2004.
Bolaget registrerades 2023 och omsatte 442 000 kr sitt första år (vilket var på 10 månader).

Så vad säger du Konsumentverket och marknadsföringslagen om reklam och köpuppmaningar till barn?
Så här står det på deras hemsida:

Förbjudet med direkta köpuppmaningar:
Du får inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år. Det gäller i alla typer av medier. Du får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.

Här uppmanas barnet att önska sig produkten av sina föräldrar

Förbjudet med direktreklam:
Det är förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år. Förbudet gäller all form av direktreklam, till exempel brev, telefoni och sms. Det vill säga all reklam där du vänder dig direkt till en specifik person.
Barnen som uppsöktes och sedan kontaktades med direktreklam på sociala medier av företaget är 11 år gamla, vilket ansvariga måste varit medvetna om då de sökt upp pojkarna vid deras skola och sedan skapat upp en rabattkod till dem med skolans namn i koden, vilket alltså är förbjudet.

Jag hittade även ett annat inägg som jag upplever som en smula problematiskt på ett lite annat vis, och det är detta här nedan:

Utöver detta uppmärksammar jag även att Vunja använder sig av megayoutubern Mr Beast för att marknadsföra sina produkter genom att felaktigt knyta sitt varumärke till en välkänd profil. Mr Beast har ingenting med Vunja.se att göra, utan hans varumärke utnyttjas med största säkerhet utan hans vetskap.
Att nära sammankoppla sitt varumärke med Mr Beast – som de allra flesta av produktens målgrupp känner till och tycker är superhäftig – är givetvis ingenting annat än ett slugt sätt att väcka barnens intresse och locka dem till sig.

Konsumentverket har kommenterat att de inte kan uttala sig om specifika företag utan ett pågående tillsynsärende och hänvisar till den sida om marknadsföring mot barn som jag länkar till och har tagit all information från till det här inlägget.

Vunja.se meddelar att de inte känt till att man inte får göra så här, och undrar hur de gjort fel, samt lämnar följande kommentar:

Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem. Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädan efter bara svara på ’tekniska’ frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv. Tack!

Hela konversationen efter mitt ursprungliga meddelande ser ut så här:

Vunja.se: Vi får dagligen barn som skriver till oss. Oftast ber de om att få en gratis eller rabatt. Vi ger inte ut saker gratis. Ofta säger de att de önskar sig en av våra produkter i julklapp eller liknande. Det säger vi bara är en bra idé. Frågar de om en rabattkod får de det. Det är inte reklam. Angående skolan. Vi spelade fotboll på en fotbollsplan. Sen kom det massa barn. Inget vi kan göra åt saken. Alla som ville ha våra produkter och rabatter osv. Vi hade inget med oss. Vissa hörde sedan av sig och bad om det. Vilket vi gav dem. Hur menar du att vi har gjort fel? Svar: Om du läser på Konsumentverkets sida ser du att ni brutit på flera ställen. Det är förbjudet med direktreklam mot barn under 16 år, vilket de DMs jag sett innehåller. Det är även förbjudet att uppmana barn att önska sig era produkter av sina föräldrar, vilket ni också gör i meddelandet. Jag har varit i kontakt med Konsumentverket som hänvisar till samma information från sin hemsida. I meddelandet jag tagit del av ber inte barnet om någon rabattkod, utan det är ni som är drivande. Så jag undrar helt enkelt om ni skulle vilja lämna en kommentar till den artikel jag skriver på, eller om jag kan använda svaren här ovan? Vunja.se: Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem. Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädanefter bara svara på "tekniska" frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv. Tack!

Vunja.se: Vi får dagligen barn som skriver till oss. Oftast ber de om att få en gratis eller rabatt. Vi ger inte ut saker gratis. Ofta säger de att de önskar sig en av våra produkter i julklapp eller liknande. Det säger vi bara är en bra idé. Frågar de om en rabattkod får de det. Det är inte reklam.

Angående skolan. Vi spelade fotboll på en fotbollsplan. Sen kom det massa barn. Inget vi kan göra åt saken. Alla som ville ha våra produkter och rabatter osv. Vi hade inget med oss.

Vissa hörde sedan av sig och bad om det. Vilket vi gav dem.

Hur menar du att vi har gjort fel?

Svar: Om du läser på Konsumentverkets sida ser du att ni brutit på flera ställen. Det är förbjudet med direktreklam mot barn under 16 år, vilket de DMs jag sett innehåller. Det är även förbjudet att uppmana barn att önska sig era produkter av sina föräldrar, vilket ni också gör i meddelandet.

Jag har varit i kontakt med Konsumentverket som hänvisar till samma information från sin hemsida.

I meddelandet jag tagit del av ber inte barnet om någon rabattkod, utan det är ni som är drivande.

Så jag undrar helt enkelt om ni skulle vilja lämna en kommentar till den artikel jag skriver på, eller om jag kan använda svaren här ovan?

Vunja.se: Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem.

Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädanefter bara svara på ”tekniska” frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv.

Tack!

Tillägg: Företaget vidhåller att de inte sökt kontakt, utan att det är barnet som gör det.

85 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vad har detta med bloggare att göra?

      Hon skriver ju inte bara om bloggare, bloggen handlar ju även om sociala medier som tiktok

      Sociala medier? Reklam på sociala medier? Plattformar?

      Min första tanke var OJ då ligger ju JL&JL och även Bianca risigt till för de brukar ju uppmana barn till köp (och att ringa och rösta vilket kostar pengar). De manipulerar dessutom sina följare och då i synnerhet barn för det är mest barn som går att manipulera, övertala och övertyga om att ”ni måste bara ha detta, unna er nu och köp fort” och ”ring nu och rösta” osv osv.

        Har exakt som fundering som du både om Bianca och Lundinarna. Nu är deras tillvägagångssätt inte lika klantigt som grabbarna grus, men resultatet är det samma.

    Dem nej DE!!! 😂 Svenska skolan är ett skämt!!!

      Kommer tyvärr aldrig kunna ta ett företag seriöst som skriver så dålig svenska. Det är pinsamt.

        Håller helt med. Det är väl ändå rimligt att förvänta sig av företag som annonserar eller svarar via kundtjänst, att man kan stava och skriva på ett någorlunda korrekt vis. Men läser man nyheter, tex hos de stora dagstidningarna, så är stavning mm.helt uppåt väggarna. Noll korrekturläsning vad det verkar. Så det är väl såhär det är nu, tragiskt nog.

          Eller hur!? Och har man nu så svårt för att skilja på de/dem, varför ens försöka?

            Om man inte vet så går det bra med ”dom”.

      Skolan är inte ett skämt men vissa vill inte lära sig…

      Det var ju inte bara ”dem” man får ont i ögonen av.

    På en kommunal skola har jag svårt att se att ett företag får anordna springtävling och dela ut produkt som pris… Jag skulle isåfall vara otroligt irriterad och kontakta rektor.

    Om man inte får rikta marknadsföring till barn, hur kommer alla jultidningsföretag undan. Fick igår två bamsekataloger i brevlådan som lockar barnen med fina premier och det kommer ju komma fler. HATAR dom och lägger direkt i återvinningen innan barnen ser.

      Haha jag gjorde exakt samma sak igår, snabbt som attan innan barnen ser. Undrar också varför jag ens får jultidningspost addresserad till mig? Har aldrig gått med på det och min man får det inte. Får man ens skicka direktreklam hur som helst? 🤔

        Man får väl skicka adresserad reklam till vuxna? Det är väl därför jag som aldrig nånsin köpt en postkodlott får reklam från dem då och då.

        Citat från interwebz (Hallå konsument):

        ”För att slippa adresserad reklam med vanlig post kan du registrera dig i spärregistret hos NIX adresserat. Du kan även kontakta Statens personadressregister (SPAR) och begära att få en spärr mot direktreklam.”

      Det skedde säkert inte i samarbete med skolan. De gick väl bara och letade upp barn som var ute och spelade boll. Bollplaner är ju ofta inte inhägnade så det är bara att gå fram och antasta.

      Hej Malin. Liam från Vunja här. Vi var på en fotbollsplan i Stockholm och spelad in med två stycken personer från Stockholm. Vi valde en plan som var ledig. Tydligen var det en skola i närheten. Först gick några barn förbi. Som meddelade sina vänner. Efter några minuter svärmades planen med barn från närliggande skolor. Vår plan var inte att barn skulle svärma planen. Vi hade annat att spela in.

      Dem ville ha våra produkter. Så vi gjorde snabbt en tävling. Inget fel med det.

      Angående att vi kontaktar barnen. Det stämmer inte. De hörde av sig till oss efter vi varit där. Vi inledde inte kontakt med någon där.

      Den personen som fick en rabattkod av oss, har raderat sina meddelanden. Men vi har skärmbilder 🙂

      Ni som läser detta och har frågor om vad som verkligen hänt. Ni är välkomna att kontakta oss på support@vunja.se tack!

        Fortfarande vansinnigt dåligt av mellanstadieskolor att inte ha kolla på vad barnen gör på rasten och att främmande män leker med dem.

        Rabattkod med skolans namn rimmar otroligt illa med det du försöker få oss att tro i din kommentar.

          Ha, ha! Liam, du är så ägd. Tönt.

        Lär dig för fasen skillnad på de och dem!!

          Skriv hellre dom om man inte kan

        Det ni inte verkar förstå är att… ”barnen hörde av sig till oss”. Ja, de är BARN? Om de ber om era snap lämnar du ut den också eller?

        Liam vad har du för kommentar till att ni använder er av Mr Beast då?

        Ni borde ha tänkt på val av inspelningsplats. Det är inte heller helt självklart att man får spela in utan markägarens tillstånd, och antagligen inte om det är för kommersiellt bruk.
        Ni borde även haft vakter som hållit barnen borta och inte låtit dem delta. Spelade ni dessutom in barnen utan tillstånd från föräldrar kan ni ha brutit mot gdpr.
        Att göra en produktion kostar pengar för att det krävs en massa saker bakom. Det går inte att bara knalla ut med en kamera och köra.

          Hej. Det får vi 🙂

          ”Det finns inget förbud mot att filma eller fotografera någon på allmän plats, till och med om detta görs mot den filmade eller fotograferade personens vilja. I allvarliga fall av förföljelse med kamera kan gärningen dock klassificeras som ofredande.”
          Detta regleras i 4 kap. 6a, 6c § BrB.

          Vi frågade alla om de ville vara med innan vi slog på kameran. Eftersom det är en offentlig plats kan vi inte sätta upp vakter och hålla barnen utanför planen. De har lika mycket rätt att vara där som vi har.

          Som svar till varför vi har använt Mr Beast. Vi är bra polare, inget mer med det.

            Du missade delen med syftet. Samt viktigt att komma ihåg är att lagar måste läsas parallellt. Det du hänvisar till är brottsbalken och du kan inte enbart se till vad som står där. Att googla sig till juridiska kunskaper är vanskligt.
            Det handlar inte enbart om vad du filmar utan vad syftet är och det är uppenbart att det är ett kommersiellt syfte och då finns flera andra lagar att ta hänsyn till.
            Skaffa en duktig affärsrådgivare, en bra affärsidé är en bra början men vill man uppfattas som seriös och även undvika rookie misstag så krävs kunskap. 😉

      Ot, när Sampev2 gör giveawys med förtag och ger ut skor och sånt som pris till barn som gör challenges är det också ”olagligt”

      Ja, det är märkligt med jultidningarna. Minst lika tveksam är majblommeförsäljningen, som ofta arrangeras genom skolan. Dessutom får klassen en gemensam summa baserad på försäljningen numera, vilket sätter ännu större press på de barn som inte vill vara med eller som inte säljer så mycket.
      Visst, det är välgörenhet, men varför ska barnen sälja? Gör som med Rosa bandet, sälj i butikerna i stället. Majblommeförsäljningen känns som en kvarleva av barnarbete från 1800-talet, som av någon outgrundlig anledning tillåtits leva kvar ”för så har det alltid varit”.

        De säljer till vuxna. Det är väletablerade verksamheter som dessutom lär barnen praktiska färdigheter. Ser inget fel med det.

          Barnarbete ser jag inte som okej någonstans, oavsett vem som köper produkterna.

      Kan det inte vara för barnen inte köper nåt, de ska ju sälja?

        Aningen skillnad på reklam för ett jobb och reklam för att köpa prylar.

        Både jultidningar och majblommor är ju ett typ av jobb där barnen säljer för att få in pengar/premier antingen till sig själv eller klass/sportlag.

        Det är inte ens jämförbart med reklam riktat mot barn där barnet uppmanas spendera pengar.

          Menar till anonym 14:00…

          Fast det är ju ett jobb någon annan också tjänar på. Det är ju inte som att jultidningsföretagen erbjuder barnen ett jobb där inte företaget får någon vinning.

          Barnen söker heller inte jobbet utan blir erbjuden det. ”Hej vill du sälja saker så att vi tjänar pengar och då får premier”. Det är reklam.

            Mitt företag där jag jobbar tjänar pengar på det jag gör.

              Du är väl vuxen? Det handlar ju i slutändan om att skydda barnen. Ärligt talat, hade någon skickat hem i brevlådan att barn kunde sälja de här gevären och tjäna pengar på det hade nog de flesta blivit upprörda, handlar mer om att jultidningar och majblommor är accepterat, har pågått länge.

                Precis, och jag tycker det är dags att plocka bort det. Jultidningar säljs i butiker också, skulle funka minst lika bra med majblommor.
                I min kommun får man inte feriepraktik förrän sommaren efter sjuan, och inte ”riktigt” sommarjobb förrän man fyllt arton. Förstår därför inte varför låg- och mellanstadieungar, med hjälp av skolan, tillåts springa runt och kränga majblommor.

                  Feriepraktik sommaren efter nian, menade jag.

          Om man tittar på hur jultidningsförlagen formulerat sig och deras listor med ”premier” osv är det helt uppenbart att det är reklam riktad till barn.

            Ser det som en tolkningsfråga. Samtidigt är det något barnen jobbar sig till. De har ett mål, vill ha den premien, försöker komma dit genom att sälja, bokföra, och leverera och sen få sin premie. Ett jobb helt enkelt.

            Men visst, de är ju företag som vill tjäna pengar så de måste ju marknadsföra sig på något sätt och det kan kanske anses vara reklam. Fast reklam om ett jobb då. För mig är det som natt och dag att jämföra Majblommor och Jultidningar med vad Vunja håller på med.

              Det finns en överenskommelse mellan jultidningsbranchen och konsumentverket om vad reklamen får innehålla och att den bara får skickas till vuxna https://www.gp.se/ekonomi/saljide-med-tradition.f3f51669-3d99-4c07-bf61-e9ef92b218b6

                Ja, tänkte till det. Det är som sagt oerhört väletablerat och om de inte hade hållit sig till rådande lagar så hade det helt klart kommit fram i ljuset sen länge.

    Ja vad ska man säga… den sista idioten är inte född ännu.

    Otroligt störande att de söker upp barn i skolan. Nej mitt barn får inte ha sociala medier än men vid något tillfälle kommer hen att börja skolan och jag kan inte stå bredvid och bevaka. Ja det var frivilligt att skaffa barnet men nu har jag gjort det och jag vill att hen ska få vara fredad från hökare som inte kan skilja på de och dem!!!

    Tjejer, är jag ute och cyklar? Jag började följa fredrika_ekerot på insagram när jag såg henne på youtube med tanbyklara som gjorde hembesök hos Fredrika i New York.
    Om man jämför med när hon var på youtube, då var hon smal så är hon väl anorexisk nu? Om ni kollar senaste på insta, eller är jag ute och cyklar helt? Kolla storyn.

    Känner mig viktblind bland alla influencers.

      Önskar verkligen att vi kunde sluta ta upp och diskutera enskilda människors vikt på det här sättet. Antingen är hon sjuk, och kommer inte på något sätt bli friskare eller må bättre av att dissekeras i ett öppet kommentarsfält, eller så är hon inte sjuk och inte heller då är det schysst att avhandla hennes kropp här.

      Att prata om fenomenet viktblidnhet pga influencers, absolut. Specifika personers kroppar kan vi väl låta vara fredade?

        Fast det är ju ganska relevant om man känner att man känner sig osäker på det man ser. Hur ska man annars kunna förklarar vad man menar, och person är en offentlig person. Tycker det är stor skillnad på att fråga och att håna.
        Blir ju lite som han som hade en pappa från Eritrea och blev kallad N-ordet när han var lite men inte får säga ordet själv för att ordet är förlegat.

          Om du undrar om personen är sjuk så är det väl bara personen själv som har svaret. Tror ingen på den här bloggen kan ge dig något svar. Och vad har det isåfall med dig att göra ?

            Har du problem med läsförståelse?
            Jag undrade inte om personen är sjuk, jag undrade om fler uppfattade att personen är mer åt det anorexiska hållet, just för att jag ser så många influencers som står och posar likadant och till slut vet jag inte ens om personerna är normalviktiga, bara mager sjukliga, det nya ”normala” puttas det på hela tiden.

              Men du ser ju att personen självklart inte är normalviktig, vad är det att diskutera? Det handlar ju inte om något annat än att ni vill vara ett litet gäng som pratar om hur sjukt det är att se ut sådär. Kanske för sin egen självkänslas skull?

              Om du inte undrar om personen är sjuk, varför skriver du ”då var hon smal så är hon väl anorexisk nu?” i så fall? Anorexi är sjukdomen vi pratar om?

          Varför behöver du veta om den här personen är sjuk? Varför behöver du ord för att kunna prata specifikt om hennes vikt?

          Förstår inte riktigt heller hur du menar att din rätt att diskutera en främlings vikt i ett öppet forum och en människas rätt att prata om *sitt eget* ursprung är jämförbart? Jag säger ju inte att ordet anorexisk är förlegat eller inte för användas.

            Vad är det för skillnad att diskutera Biancas kropp, som ni ältar i år, mot en annan influencer?

              Vilka ”ni”? Självklart tycker jag, som skrivit 15:19 och 13:49, inte att det är okej att prata om Biancas kropp heller. Jag markerar ofta mot folk i det här kommentarsfältet just om Bianca.

      Definitivt och ett par köpebröst på det.

      ah en till supersmal tjej med silikonbröst (:

    Jo tjosan att de kommer att ändra tillvägagångssätt. Det är ju uppenbart att de först försöker blåljuga i sitt svar. De kommer att fortsätta med detta tills det kommer att göra ont ekonomiskt.

    Liam från Vunja här. Vi var på en fotbollsplan i Stockholm och spelad in med två stycken personer från Stockholm. Vi valde en plan som var ledig. Tydligen var det en skola i närheten. Först gick några barn förbi. Som meddelade sina vänner. Efter några minuter svärmades planen med barn från närliggande skolor. Vår plan var inte att barn skulle svärma planen. Vi hade annat att spela in.

    Dem ville ha våra produkter. Så vi gjorde snabbt en tävling. Inget fel med det.

    Angående att vi kontaktar barnen. Det stämmer inte. De hörde av sig till oss efter vi varit där. Vi inledde inte kontakt med någon där.

    Den personen som fick en rabattkod av oss, har raderat sina meddelanden. Men vi har skärmbilder 🙂

    Ni som läser detta och har frågor om vad som verkligen hänt. Ni är välkomna att kontakta oss på support@vunja.se tack!

      Rabattkod med skolans namn rimmar otroligt illa med det du försöker få oss att tro i din kommentar.

        Ha, ha! Liam, du är så ägd. Tönt.

      How about bara be om ursäkt. Se till att ni följer lagen i fortsättningen istället för att komma med en massa dåliga bortförklaringar? Det är ingen som tror att in bara råkade välja en plan bredvid en skola.

      Jo det är något fel när främmande vuxna män ordnar tävling för främmande barn och ger dem ätbara priser.
      Det är ju NI som är vuxna, ni kan ju inte skylla på att ”barnen ville och tjatade”.

        Precis! ”Vi ville ha det” och barnen är 10-11 år… hur jävla dum får man bli?

    OT
    Ska vi verkligen tro på att Johanna Bladh är SÅ dålig på att slå in paket som hon visar upp på story? Snaark.

      Vi måste normalisera fula paket! Någon som känner igen sig i att vara jätteslarvig och ohändig eller är det bara jaaaag????

    Om de skedde på skoltid så bör ju skolan i första hand ställas till svars, låta barnen gå ut och leka med okända män? Inte ok. Om det var efter skoltid och gick till som de skriver så är det ju ändå rätt oskyldigt. Borde väl inte räknas som reklam om ungarna strömmade till. Hade de annonserat det så kanske det är olagligt ja och isåfall kan väl mamman anmäla det.

    Men tycker ändå det är en rätt bra lärdom eller vad man ska säga, dvs saker kommer att ske när man ger barnen smartphone och låter dem vara ute själva och det här var ju ändå otroligt harmlöst mot vad som skulle kunna hända. Menar inte att man ska låsa in barnen såklart men det är väl ändå en rätt enkel diskussion att ta (nej du får inte köpa en och vill du ha en kan du önska dig i julklapp) och har barnen egna konton så kanske de köper men då har man väl gjort bedömningen att de är mogna nog att själva ha hand om pengar. Kanske också lägga in lite snack om hur de visste att dessa männen var vilka de utgav sig för att vara, varför de gjorde som de gjorde osv, skulle lägga energin där eftersom det som sagt är ett utmärkt tillfälle att utvärdera barnens livsstil och hur pass mycket koll de har.

      Wow, du är verkligen helt iskall du.
      Låt barn lära sig den hårda vägen vad som händer när man blir lurad av reklam?
      All reklam går ut på påverkan och ju yngre man är ju enklare att manipulera för konsekvenstänket saknas. Skyll sedan på föräldrarna när barnet gått i fällan. Iskallt! Oseriösa företag älskar dig.

        Men hur mycket reklam och uppmaningar, tips och liknande tror du inte ett barn med en smartphone blir matad med dagligen? Fattar inte vad du menar med skylla på föräldrarna, ingen har väl ens köpt något men uppenbarligen har barnet tillgång till att kunna kommunicera med det här företaget via sociala medier och kommer då påverkas av 1000 andra företag och nej, det kan man inte göra något för att stoppa så ja, jag skulle lägga min energi där. Men vill ingen ha det här geväret, som faktiskt verkar rätt kul ändå, så är väl inte det hela världen heller.

        Kan ju tillägga också det med konsekvenstänket att jag håller med, barnen har sämre konsekvenstänk. Men de kommer ju heller aldrig ha mer pengar än vad deras föräldrar förser dem med. Vill man inte att barnen ska fatta dåliga beslut men pengar behöver man ju inte ge dem några utan alla inköp diskuteras med föräldrar först, som sen eventuellt köper grejen.

          Jag tycker absolut att föräldrar har ansvaret att skydda och lära sina barn om reklam. Som du själv säger så översköljs barn av reklam via sociala medier dagligen vilket gör det omöjligt för föräldrar att övervaka. Då behövs lagstiftning, som redan finns, för att underlätta inte bara för föräldrar utan även samhället. Sedan har nästan alla en stor okunskap kring hur reklam funkar och hur lätt det är att till och med få förnuftiga, kloka och rationella föräldrar att manipuleras av reklam.
          Spärrar hos barn finns där oftast men de behöver få lära sig moralkompassen från sina föräldrar. Att tro att det går att reglera barns konsumtion genom hur mycket pengar man ger dem är önsketänkande. Om du känner någon tonåring som jobbar på normal, fråga dem om snatterierna där. Det är inte bara barn som kommit på kant som snor, det är helt vanliga barn som snor för att man vill ha det man blivit påverkad av att vilja ha via sociala media.

            Ja men det är väl lite så jag menar, att även om reklam som i vanlig reklam förbjuds för barn så kommer ju barnen ändå ha ett intresse för att införskaffa sig saker, kan vara något de sett online, i butik eller som någon kompis har. Det går verkligen inte att komma ifrån. Så just det här känns ju faktiskt som ett ypperligt tillfälle att diskutera just hur företag försöker sälja grejer. Blir lite mer konkret än när de kommer hem och ska ha en viss tröja för *alla* har det märket.

              Tack för svar då tror jag att jag missuppfattade dig en aning. ☺️
              Det finns bra lagstiftning idag och det har inte varit ett problem tidigare. Tror faktiskt inte att some är förklaringen enbart utan vi har en explosion i nya hungriga unga entreprenörer som tack vare some nu har en möjlighet att vara entreprenör. Men de har ofta inte en susning vad gäller lagar och ansvar. De kör som om det vore vilda västern.

      Grymt roliga produkter och ännu bättre grabbar. Bästa kundservicen jag upplevt. Rekommenderar starkt https://vunja.se/

        Kunde ni inte skrivit dessa kommentarer från ett annat ip-nummer än det ni skrivit under företagets flagg? Det här är ju bara pinsamt.

          Haha!

          Herregud vilka klåpare.

          Haha, hörni grabbar skaffa en affärscoach. Ni verkar ha en bra affärsidé.

        Haha ägd Liam

    Haha, tänkte bara Vanja.se. För övrigt fungerar sidan så dåligt för tillfället, senaste veckan.

      Hemsidan heter https://vunja.se/

    Kommer det en artikel eller är din ”artikel” det här blogginlägget?

    kul med undersökande journalistik bloggbevakning. fortsätt så!

    ”Dem”, ”dem”, ”dem”… Att det ska vara så jävla svårt att skilja på Dem och De! Fan vad trött jag blir! 🙄😡

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *