Minns ni Happy Patches från förra sommaren?
De där små klistermärkena som skulle skydda mot mygg och fästingar – och som precis alla influencers verkade göra reklam för? Det visade sig att det fanns ett stort problem: produkten var olaglig att sälja i Sverige och jag kunde då visa att över 20 svenska influencers marknadsfört dem på sina sociala medier.
Enligt Kemikalieinspektionen räknas myggplåster som biocidprodukter, vilket kräver godkännande, och det fanns – och finns fortfarande inte – några godkända sådana i Sverige.
Trots det så har flera svenska influencers gjort reklam för skiten även i år, där Lisa Maria Jönsson är en av dem. Visserligen är det ett annat företagsnamn i år, men produkten är densamma – ett myggplåster.
Inslaget på TV4 som hänvisas till i bilden är det här.
Lisa Maria har publicerat det här inlägget på sociala medier där hon visar upp ett mail från sin kontaktperson som hävdar att produkten de facto är tillåten att säljas i Sverige, vilket är rakt upp och ner en lögn.
Jag undrar vad hon gjorde för research innan hon accepterade uppdraget? En snabb googling hade räckt för att få upp mängder av artiklar om förra årets myggplåster-haveri, men det verkar hon inte ha gjort.
Så vem bar ansvaret då, och vem bär ansvaret nu??
Företaget? Influencern? Borde det delas 50/50 mellan dem eller borde influencers ta det större ansvaret nu när facit finns en ynka googling bort?

Den företag som man köper tjänsten/varan av är ansvarig för att produkten är godkänd och håller vad den lovar.
Är man influencer och gör reklam så är det deras trovärdighet som står på spel.
Lita aldrig på en influencer som gör reklam, kontrollera alltid produkten innan du köper för köpeavtalet är mellan dig och det företaget du köper.
Som influencer hade jag nog dragit öronen åt mig om min kontakt svarade mail med ”heeeej”.
Känns inte professionellt i jobbsammanhang.
Jag minns inte var jag såg eller läste ett reportage om några som hade skickat stenar till influencers och bett dom marknadsföra deras produkt. Dom sa att det var ”äkta stenar från månen” och influencerna frågade inte och gjorde ingen research. Minns inte exakt. Någon annan som vet vad jag pratar om?
Jag hittade.
https://youtu.be/hLtGJirr6Ds?si=YnA7sTuYLmsh7lhX
Det hade ju varit jättekul om någon orkar göra ett fejkföretag och skicka ut samarbetsförfrågan till influencers. Se vilka som nappar och vilka som frågar efter mer information eller bara ser att det är bra betalt.
Jaaaa! Det vore superkul!
Då måste dom erbjuda stora pengar!
Helt övertygad om att de flesta skulle nappa.
It’s all about the money 🎶🎼🎸🥁🎺 💃🏿🕺🏿
Det framgick ju flera år sedan att dessa var fejk? Är man så dum och köper allt influencers marknadsför så får man stå sitt kast.
Antingen ignorerar influencers kritik eller så spelar dom dumma. ”Va jag visste ingenting 😇 Fick bra betalt, eller oj jag menar fick bra svar på att det var godkänt”
Säljaren har alltid 100 % ansvaret. Kunder har inget ansvar att kolla upp om en vara är godkänd eller inte. Absolut inte. Ska jag då stå i mataffären och googla och kolla upp all mat jag köper att den är godkänd? Naturligtvis inte.
Som kund har jag ansvar inför mig själv. Därför väljer jag tex Ica och inte någon mörk liten matbutik på hörnet som heter något suspekt.
Därför kollar jag upp tex varifrån varor är tillverkade, vilket material, omdömen från butiken osv.
Men många kunder bryr sig inte ett skit i gifter, med tanke på hur de shoppar från tex Temu.
Självklart bör företaget ytterst ansvara för trovärdiga produkter, men förmedlar du ett företags produkter på din plattform så tycker jag att man ansvarar för att göra en bakgrundskoll. Dock hade jag aldrig heller, som konsument av produkter som förmedlas via influensers plattformar, köpt något utan att själv kolla upp trovärdigheten bakom ett betalt reklaminlägg… Vi vet ju att ”money talks”, och att alla produkter är ju alltid SÅÅÅÅ BRAAAA när de marknadsförs av flunsor! 🤪
Men det är väl bara för Lisa att be om någon sorts bevis på att den är godkänd? Så behöver vi ju inte sitta och gissa.
Har du läst inlägget?
Ja, och jag tänker att produkten kanske är registrerad som något annat?
Men jag blir så trött på influensers som ska göra reklam för saker de inte ens testat! De är stekspadar som är ”SÅÅÅ BRA.” Och så visar de sig va från Kina och de slutar göra samarbeten och beklagar sig efter lite kritik, då läggs det upp bilder ”de gick sönder på en gång ändå”. Det är myggplåster och Johanna som är emot kroppshets gör reklam för bantningsapp men hon använder den ”för att ha koll så jag får i mig NÄRING”. Den försvann också väldigt fort efter kritik. 😅 Så jävla genomskinlig att de inte ens gör reklam de kan stå bakom. Gå inte på reklamen!
Bäst är ändå Ilmrud som ställer upp barnen i vinteroveraller i hallen mitt i sommaren. Prislapparna kvar etc och recenserar dem.