Bryter Hermine Hold mot Distansavtalslagen?

*Items marked as ’Final Sale’ will be excluded from our normal return policy and will NOT be eligible to be returned or exchanged”. – Hermine Holds hemsida

Detta verkar bryta mot distansavtalslagen enligt er – ni är MÅNGA som mailat om detta och jag har försökt bringa klarhet i hur det faktiskt ligger till.

Om jag tolkar ”Hallå Konsument” korrekt så har du ALLTID en ångerrätt när du handlar utanför butik, vilket nätet med största säkerhet är. I alla fall så läge köpet är över 400 kr (inom Sverige) så har du bara köpt en enda Scrunchie för 299 kr så kan det bli svårt men allt annat ska du kunna returnera, även om det sålts på rea.
Uppdatering: Även produkter under 400 kr omfattas av Distansavtalslagen. Tack för info!!!
Rea finns nämligen inte med på listan över undantag från Distansavtalslagen.

Här under följer ett utdrag från Hallå Konsument:
Läs hela inlägget om Distansavtalslagen här.

 Tack för tips!

185 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag tänker mest på vilken oproffsig text det var på HHs sida. Även om man inte har fri retur eller byte så kan man skriva det på ett betydligt trevligare och servicemindat sätt. Hur svårt kan det va att copy paste från någon annan seriös sida?

      Då hade rubriken på det här inlägget från Camilla varit: ”HH/Blondinbella orkar inte ens skriva sina egna köpvillkor, kopierar från *insert website x*”

        Köpevillkor brukar vara tämligen kopierade av alla då det inte skiljer sig så mkt.

          ”När du handlar i butik har du ingen rätt att ångra köpet”.

          Det har man ju visst. I princip alla affärer har ju öppet köp i minst en vecka.

            Jo, men det är upp till handlaren. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp, vilket du däremot har om du köper något på nätet eller av telefonförsäljare.

            Det är inte lagstiftat, upp till varje butik hur de vill göra med öppet köp, till skillnad från distanshandel.

      Ångerrätten skall gälla i det här tillfället, då inga av undantagsreglerna finner användning. Det är ett tydligt brott på Distansavtalslagen.

      Märkligt att man som säljare av ”exklusiva” scarf inte ens vet om detta, och håller med om att det är oproffsigt. Det bekräftar även för mig hur oseriösa de är med att driva bolag: ”Köper ni på rea, då får ni inte returnera, sorry!”

        Haha var det inte du som först sa att lagen var dispositiv? Men ja, instämmer. Även vid rea har man 14 dagar för retur, däremot behöver inte returen bekostas av företaget.

          Men om distansavtalslagen inte gäller köp under 400kr så kan HH fortfarande hålla sig inom lagen om dom bara märker ut köp under 400kr som ”Final Sale”.

          (och vitsen med det är ju, isf, att dom vid normalpris accepterar returer under 400kr trots att lagen inte kräver det av dom)

            Men nej. Som de skriver godkänner de inte returer av nedsatta varor, oavsett belopp. Handlar jag tex 10 fula schrunchies, nedsatta till 100 kr st, går jag ju över distansavtalslagens nedre gräns om 400 kr, men jag hade inte fått returnera dem till HH enligt vad de skrivit.

              Nej, det skriver dom inte. Dom skriver att items marked as ”Final Sale” inte returneras.

              Det kan mycket väl komma att implementeras så att artiklar som det är rea på, i ordrar under 400kr, markeras som ”Final Sale” och att man inte accepterar returer, helt i enighet med lagen.

                Men om du läser ser du att den där 400kr-gränsen gäller vid köp utanför säljarens affärslokaler, inte vid näthandel. Då gäller 14 dagars ångerrätt oavsett pris.

          Nej, det var inte jag. Haha 🙂 Jag är den som kallar mig ”Juristen (inte den som kommenterat felaktigt ovan”, fick byta namn när jag såg mitt namn redan användes.

            Härligt, heja dig! ☺️ Inte alltid man orkar rätta folks kunskaper men blir som du skrev nedan så skevt när någon kallar sig jurist men har noll koll på lagen.

              Gå inte in i Economistgruppen på FG. Full av googlejurister.

            Det är jag som är den återkommande juristen här. Du får nog hitta ett nytt nick igen.

              Sluta ge folk felaktiga råd

        Men det bekräftar också hur taffligt de sköter allt. Istället för att låta en faktisk jurist informera dem om vad som gäller enligt lag, så sätter de en av sina anställda att skriva ihop något som de själva har kommit på. Att man väljer att inte var noga med sådana viktiga saker, det tycker jag är anmärkningsvärt.

        Men om distansavtalslagen inte gäller köp under 400kr, så håller sig HH till lagen om dom bara märker ut (rea)köp under 400kr som ”Final Sale”.

        Och vitsen med det är ju då att (isf.) markera att man accepterar returer på köp under 400kr där varan har ordinarie pris, trots att man inte behöver.

        (nu har jag skrivit det här 3 ggr, är det så impopulärt med inlägg till Blondinbellas försvar?)

          Fast det är totalt under 400kr – man kan inte dela upp det sak för sak heller.

            Och 400 kr gäller inte näthandel, utan den andra kategorin ”köp utanför säljarens affärslokaler” som är dörrknackning, homeparty etc. För Internetköp finns ingen 400-kronorsgräns. Läs här t.ex.: https://lawline.se/answers/vad-galler-for-ett-internetkop-som-ar-vart-mindre-an-400-kr

              Snyggt, det stämmer!

                Camilla du borde uppdatera texten eftersom du skrivit och förstått Hallå Konsument fel, man har rätt att returnera produkter även under 400 kronor om man köpt dem på nätet. Det finns ett flertal kommentarer om detta.

          Nä, jag tror folk har svårt att förstå vad du menar. Det gäller ju ett totalt ordervärde på 400 kr, inte att man helt plötsligt skulle markera enskilda varor i varukorgen som ”Final sale”. Tillkrånglat till max, och fortfarande olagligt om hela ordervärdet överstiger 400 kr.

      Framgår det annat än av priset i kronor och vår egen kunskap att man säljer från Sverige? Är det en sådan slamkrypare bakom så är det ännu fulare. Även utländska nätaffärer kan använda sig av Klarna.

      Sista raden är nästan exakt som första raden på https://www.danielwellington.com/us/return-policy/

    Ångerrätten vid distansköp gäller alltid. Ångrar man ett köp så kan man alltså inom 14 dagar häva det och få tillbaka det man betalat. Ska finnas information om ångerrätten i paketet.
    Hermine Hold talar om deras sedvanliga villkor för returer vilka inte är tillämpliga vid ”Final sale”
    ”Please note, you will need to send back your order within 30 days from receiving it. Hermine Hold will not accept any returns after this period. Your item must be in the same condition as when you received it.”

      Av någon konstig anledning låg denna min kommentar kl 06:14 tre timmar i modd medan 100 andra kommentarer släpptes rakt igenom. Trist att kommentera som andra kommentar och komma igenom först när allt redan är sagt 🙁
      (Är det citatet på engelska som filtret reagerade på? I så fall borde filtret lära sig engelska).

      Många butiker med webbshop har dock att man, om man beställer en reavara på deras hemsida, inte får pengar tillbaka utan tillgodo på beloppet.

        Allt annat än ångerrätten vid distansköp och rätten att reklamera en felaktig produkt är något som butiken själv bestämmer över.
        Man behöver inte erbjuda öppet köp över huvud taget varken på ordinarie varor eller reavaror. Det är frivilligt vare sig det gäller en webbshop eller en fysisk butik.

    Tråkig start på fredagen ?

      Tråkigt också att Isabella på sin blogg godkänner en ping-back der det finns en länk ’via kk’ då hamnar man där de flesta inte vill hamna…

        Läser inte hennes blogg, kanske därför jag tycker det är tråkigt. Men många verkar ju uppskatta detta.

    Men lagen är ju bara vägledande på det sättet att handlare såklart alltid får erbjuda bättre villkor än vad lagen stipulerar.

    Det innebär ju (kan innebära) att HH erbjuder ångerrätt på köp under 400kr, och så länge ”Final Sale” bara märks ut på varor/köp under 400kr så kommer dom inte bryta mot distansavtals-lagen.

    Det verkar konstigt att man måste ange en anledning som sedan ska bedömas (efter vilka kriterier då?) innan man får returnera en vara?! Jag har aldrig läst något sådant innan! Är det vanligt förekommande?

      Du har aldrig handlat på internet?

      Det är väl helt rimligt och värdefullt för alla. Om 10 kunder t.ex. anger att kvalitén är dålig så kan det vara läge för handlaren att se om den sändningen från tillverkaren dras med problem.

      Om 10 kunder säger att dom är fula så kanske man får designa om dom, osv. osv.

      Alla tjänar på det.

        Klart att man ska ange anledning när man returnerar. Men kommentaren ovan antyder ju att anledningen ska bedömmas INNAN retur för att se om den är ”tillräcklig”.

          Fast det står ju ingenstans i villkoren att en sådan bedömning ska göras.

        Ja fast syftet med distansavtalslagen är att man som konsument ska få se varan innan man bestämmer sig – att ange en anledning är fine men den kan lika gärna vara ”jag ångrade mig när jag såg den IRL”

          Absolut. Samtidigt som det såklart kan finnas orsaker som inte accepteras, t.ex. ”Den tåldes inte att tvättas i 90°”.

          Jag förklarade bara att det är mer eller mindre praxis att man anger orsak och att det faktiskt är positivt.
          Nu gäller det kanske inte scarfs men t.ex. när det gäller storlekar, om flera personer anger som orsak att dom normalt sett har strl. 38, men det här plagget i strl. 38 var väldigt stort, så är ju det information som blivande kunder och företaget tjänar på.

            Krystade förklaringar, om man kör siden i 90 grader så blir det förstört och då är varan inte längre i samma skick som när den köptes…. vilket var ett grundvillkor för en retur till att börja med.

          Ja och det är en anledning som antagligen godtas.

            Fast den behöver liksom inte godtas.

              Det är klart det finns returorsaker som inte godtas, om en kund t ex. anger att varan inte tålde tvätt i 90° så kommer dennes retur att accelereras, för att ta ett exempel.

                Men det är som att du vill missförstå, det är klart att om man brukar föremålet så är det inte en ånger per se. För ånger måste du inte uppge skäl men näringsidkare frågar ibland om det för sin egen verksamhets skull.

                Det är skillnad på returer och reklamationer. I fallet med en silkessjal som inte tål maskintvätt på 90 grader och blir förstörd, och kunden vill ha pengar tillbaka för detta, gör denne en reklamation. Varor som kund vill reklamera ska bedömas. Sen är detta scenario givetvis ingen reklamation eftersom det inte är tillverkningsfel utan kundens eget fel eftersom man inte kan tvätta silke i 90 grader.

      Tycker också det är jätte märkligt! Har hänt oss föera gånger här hemma att vi måste skriva varför vi vill retunera varan. ?
      http://Www.caloveline.com

    Distansavtalslagen är dispositiv och går således att avtala bort. Det är vad som sker när man accepterar villkoren innan köpet i detta fall.

      Kan man avtala sämre villkor för kunden eller anger lagen miniminivån?

      Inte om det avser konsumentskydd – Avtalsvillkor som avviker från lagen
      4 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

        Korrekt 🙂

      Det är den ju inte.

      Alltså, det är lite farligt när folk som inte alls har koll på konsumentens skydd eller lagens innebörd ska låtsas vara jurister härinne (möjligtvis student?).

      Fact: Du kan inte avtala bort ångerrätten, när det förringar konsumentens skydd.

        Speciellt när de inte ens orkar fram till paragraf 4 ?

        Har en fundering: Köpte en bikini på rea för 600 kr via nätet från en liten butik innan jag insåg att den var för dyr. Jag försökte därför lämna tillbaka den men det fick jag inte enligt dem eftersom returrätten hade avtalats bort i köpeavtalet. Jag som pluggar juridik blev jättechockad och tänkte att det inte borde vara tillåtet. Brydde mig inte om att kolla upp det dock eftersom jag lyckades argumentera mig till ett tillgodokvitto. Men nu till min fråga: Var det alltså inte tillåtet av butiken att göra såhär?

          En bikini är väl att likställa med underkläder, som är undantaget i lagen. Sjätte punkten bland undantagen som finns listade i inlägget.

          Plugga!

          Enligt 2:11 pkt. 5 distansavtalslagen så gäller inte ångerrätten varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas pga hygienskäl. Underkläder och badkläder är exempel på sådana varor och därför fick du inte returnera. Dock är det en liten konstig formulering att returrätten skulle ha ”avtalats bort” eftersom det redan följer av lag att returrätten inte gäller sådana typ av varor.

            Kanske var lite otydlig från början: De i butiken menade att jag inte hade ångerrätt eftersom det var slutrea, precis som de skriver på HH-hemsidan. Anledningen var alltså inte att det var en bikini. Inte enligt dem iaf. Det var det jag tyckte var så konstigt. Och när jag frågade varför t ex H&M har ångerrätt, trots slutrea, så svarade hon att det är upp till butiken att välja om man ska ha returrätt på slutrea och att det är vanligare att stora butikskedjor har ångerrätt, trots slutrea.

              Känns spontant som att personen du kommunicerade med inte hade särskilt mycket koll på juridik.

            Men bruten försegling och icke bruten är det stor skillnad på

          I butik gäller konsumentköplagen och där finns ingen lagstadgad ångerrätt.

            Så KköpL gäller trots att man köpte via nätet? Ett bra tag sedan jag pluggade civilrätt nu…

              Ja, KKL gäller även när du köpt via internet. ? Du skall ju fortfarande kunna reklamera och liknande, som framgår av KKL.

                Okej tack! 🙂

              Nej nej, jag läste helt fel och ber om ursäkt. Om du köper via nätet gäller distansköpslagen. Jag läste butik och missade helt att själva köpet skedde på Internet.

    Men lagen skiljer på köp ”utanför affärslokal” (homeparty, dörrknackning etc) och ”distansavtal” (näthandel). 400-kronorsgränsen verkar bara gälla det förstnämnda.

      Precis. Finns ingen sådan gräns gällande näthandel.

    Lite förlegat att ha så dyra produkter men inte fria returer. Men bra för miljön såklart…

      Härligt att det är just i det avseendet Isabella väljer miljötänk

        Eller hur, när det möjliggör mer vinst så är det bra med miljötänk.

      Membra för miljonen ska det väl stå 🙂

        Ska det stå ’membra’?

    Hej! Kan inte du testa och recensera Löwengrips nya Glow serie? Skrivs himlans mycket om den nu och bara positivt. Hade varit intressesant att se om det stämmer. Tack för en grym blogg!

      Var skrivs det om den? Inte sett en enda människa (förutom du) nämna den, och jag hänger i hudvårdsgrupper/sidor osv.

      Nää.

      Ja, jag vill oxå ha en recension. Jag skulle gärna ha en jämförelse med något annat varumärke i samma prisklass. Lumene har ju oxå fått väldigt bra recensioner, så står och väljer mellan vilket jag ska testa.

        Köp Lumene!

        Båda är överpris för budget. Kör på Lumene.

          Men de ligger på ungefär samma pris.

        Hur vet du att den är bra? Den släpptes ju precis och det tar ju ett tag innan du på allvar kan se hur huden påverkas/blir med en speciall hudvårdserie.

          Tänkte på instant glow serumet – det ger effekt direkt, huden känns fräsch, mjuk och får fin lyster vid första appliceringen, direkt när det stryks på, så tycker jag iaf, så upplever jag det.

            För att det är massa glitter i, alltså inget som gör något för huden utan snarare lägger sig som en yta uppepå

              Är det sådant glitter som indiska barn har fått gräva fram i gruvor?

        Jag avskyr ju Glow så den ska jag nog inte recensera alls. 🙂

        The ordinary har krämer som innehåller rejält med c-vitamin.

      Nej hon är fel person för att recensera hudvård. Be Kakan istället som vet vad hon pratar om.

        Fast kakan kan ju heller ingenting, det är rätt uppenbart om man råkat lyssna på hennes podd… ”alltså omg det är typ en syra liksom”. Ni hör ju. Nej, hon an inte ens basic kemi och går på all reklam och Aftonbladet!-rubriker.

          Det bästa och enda som egentligen blir rätt för en själv är att prova. För olika personer gillar olika. Gå till butiken och testa lite, det brukar finnas någon testburk i butiker.

            Man kan dock titta på innehållsförteckningen oavsett. Innehåller produkterna bra/aktiva/skonsamma/icke-irriterande/stärkande ingredienser? Nej, det gör de inte. Kanske kan återfukta lite likt typ Nivea, men that’s it. Gå och köp hudvård på Coop istället om du gillar Löwengrip.

      Camilla har ju själv uttryckt att hon tycker om den som gör att håret torkar fortare från Isabellas hårkrämspryttel.

      Lol, Camcam har ju recenserat Löwengripska produkter förr och uttryckt både nöje och missnöje.

      Men på riktigt, det är bevisat 100 gånger om att hudkrämer inte fungerar enbart till återfuktning och då är billiga krämer som Nivea och Vaselin de bästa. Enbart krämer som tränger in i djupare hudlager kan hjälpa och då skall det vara t.ex. retinol i men i Sverige får sådana krämer inte säljas med så mycket retinol att de kan hjälpa. Det kan man beställa från Amazon.
      Alltså köp Nivea och spara pengarna till dyra ansiktsbehandlingar, botox, fillers om du påriktigt vill se en skillnad i ansikte.

        Men nivea testar på djur ?

        Så mycket fel i en så kort kommentar.
        Jo, hudkrämer återfuktar. Serum kommer ännu längre ner i huden, pga små molekyler. Vaselin återfuktar inte, det stänger inne fukt. Dvs har du ingen fukt i huden gör vaselin inte ett skit.
        Retinol återfuktar inte. Läs på innan du sprider felaktig information.

          Vaselin är ett märke som säljer hudlotion, INTE som i det vaselin du skriver om.

        It’s true that only acids can change texture of the skin and affect wrinkles and pigmentation but when it comes to moisture, there’s all kinds of ingridients that can help or are useless, depending on your skin type, climate and lifestyle. Nivea and Vaseline do not nourish or moisturize skin, they create a barrier, like a film on skin. Nivea on top of it contains ingredients that suck moisture out of skin. I wouldn’t recommend it if what your skin needs is moisture and nourishment but it’s enough if you have normal skin that just needs protection from the cold. It’s important to know ingredients and buy what matches your needs.

        About Löwengrips glow – Active ingridients that could potentially benefit skin are very few (vitamin c, niacin and hyaluronic acid) plus are waaaaay down on ingredient list, which means they’re in extremely low concentration. Unimpressive content overall and glow comes from mica. Basically below average cream with shimmer judging by contents.

        (Excuse me for writing in English, my written Swedish suffers a bit)

        Nej, finns massa ingredienser som har bevisad effekt.

        Vaselin återfuktar? Ren mineralolja? Jag kan inte tro mina ögon ?

    Fast Nej, det är vanligt att man inte får returnera rea-varor. Observera att det som står i blått handlar om finale-sale och det är så det brukar vara. Så inget fel eller konstigt, tyvärr. Så det verkar inte vara någon lag-brytning nej. Har många mailat om det verkligen.

      Fast det är skillnad på att köpa i affär och köpa via nätet, via nätet har du alltid ångerrätt i 14 dagar oavsett om det är rea eller inte. Däremot behöver inte näringsidkaren stå för returkostnaden.

      Jo, både felaktigt og konstigt, då det är ett lagbrott. Vilka andra e-handel hindrar kunden från ett returnera varor som är köpta på rea? Länka gärna någon. Tack!

      Hade detta varit fallet hade näthandlare kunnat kalla vad som helst för ”final sale” och därmed komma ur alla lagar som reglerar retur och ånger.

    Den här bloggen har blivit så tråkig det sista. Vad hände med bevakningen av influencers? Roliga bilder? Vem bryr sig om vad ett företag gör, är ju inte bevakning av Isabella. Måste alla inlägg du lägger upp vara negativa?

      Alla är ju inte negativa *insert facepalm emoji*

    men det här ÄR ju fel?!?

      Av företaget, ja. Vad har det med Bella som influencer att göra? Tror du ens hon läst den där texten?

        Men herregud det är ju hennes företag?

        Hahaha ”vad har det med bella att göra” skojar du??
        För övrigt tror jag helt på kommentaren Dolly i förra inlägget som jobbat hos henne, hur oseriöst allt var och Bellas och Pingis ”proffsighet” mm var på ett barns nivå.
        Den bilden är den de sänder ut självmant hela tiden när allt e flamstrams å inget stämmer.

          Välrenommerad ekonom? Innan LCC var hon främst ökänd för att ha plagierat en text.

      Och enligt dig då så kan Bella inte göra några fel?? Hon är helt perfekt?? VA???

      Nja, det _kan_ vara fel, beroende på vad HH märker ut som ”Final Sale”.

      ???

      Åhåå, har du bytt syndabock nu? Lol

      hahaha i love you ?

    Hur många håller INTE med?

    Bellainläggen är största anledningen till att jag läser här, så jag röstar för en vecka med enbart Bella inlägg.

      En vecka i Bellas liv ❤

    Hermine Hold-grejen är som en rolig humorserie! Så många som ifrågasätter priserna, och Isabella bara: ”Nu kör vi mot miljarden!” (den 21/2)
    Under Isabellas blogginlägg om lanseringen skrev ”Ullis”:
    ”SÅ fina allihop? kunde inte bestämma mig för vilken jag ville ha så jag köpte en av varje. Bra att jag kunde betala med klarna så jag kunde ta det på faktura.”
    Och fick svar av J: ”Stannade fakturan på ca 14 tusen då eller slog du på stort och köpte även tofsar och scarfetter för totalt 18500? Låter hur som helst oerhört trovärdigt och som en smart investering. Hoppas flera tar efter, speciellt unga!”

      Eh ”bra att jag kunde betala med Klarna”?? Ja för det är ju positivt att handla hårprylar för massa pengar man inte har.
      Vad fan är det för fejkkunder som skriver sån här dynga??

        Bellans anställda… de kommenterar överallt. Även här ?

        Går ju att välja betala via konto eller kontokort, på Klarna också.

      Snart i ett Lyxfällanavsnitt nära dig.

        ”Du har alltså lagt hundratusentals kronor på näsdukar, hårsnoddar, kladdkrämer och skor för att en bloggare sa åt dig?!”

          Hur mycket är folk beredda att betala för en scarfette när det är dags för Lyxfällan-loppis?

    Alla kvinnor som köper denna trasa för att linda runt huvudet. Ni ser bara ut som kärringar.

      Är det något fel på att vara kärring menar du? Kärring syftar ofta på en äldre kvinna, menar du att äldre kvinnor är något negativt? Även du kommer att vandra den vägen, tro mig!

        Inte alla som har turen att bli kärring, jag är en mycket tacksam en, vare sug med el utan trasor ??

      ’Kärring’ är ändå min favoritlook – men fixar den utan HH-slamsor!

    OBS!
    Camilla, gör något åt din reklam på sidan innan du tappar läsare, från att aldrig få reklam på min platta när jag tittade in här på BB så täcks hela min skärm av reklam. Jag kan inte klicka bort den om jag inte backar, ibland måste jag göra det 3-4 gånger för att lyckas.
    Reklamen är så stor att det inte syns något kryss.
    Jag har verkligen tröttnat på den j***a reklamen för casino?

      Använd webbläsaren Brave (finns för alla plattformar). Du kommer aldrig mer ha problem med reklam.

      +1?

      Jag har aldrig någonsin kört casino eller sökt på det och det är den enda reklamen som dyker upp här! ?

      Använder du mobilens standardwebbläsare och det är en samsung galaxy så kan du installera ett tillägg som heter ad-block Fast. Då slipper du väldigt mycket annonser om du inte gillar såna ☺

    Helt orelaterat till detta inlägg. Men undrar hur många följare/läsare Kenza har tappat p.g.a. det konstanta bebis-tjatet? Hon lägger ju upp INGET annat.

      Det hjälpte nog inte att denna blogg la upp ett flertal inlägg om Kenzas graviditet och behandlade det hela som om Jesusbarnet ska födas.

      När man blir gravid är graviditeten det enda man tänker på tyyyyp 24/7. #INTEALLAGRAVIDA men killgissar att de flesta blir så. Sluta läs hennes blogg då. Du vet livet går i olika riktningar, man utvecklas och livet rullar på. Jävligt trist om hennes liv bara skulle fortsätta i samma spår (typ som Paow) tills hon blir gammal. Hitta en annan blogg gmn 😉

        Tack för det intelligenta tipset. SJÄLVKLART har jag slutat följa men det betyder ju inte att hon inte dyker upp under ”explore” på IG t.ex. Är bara nyfiken på hur många fler som känner som jag 🙂 gmn.

          Jag har för mig att man kan klicka på en bild under explore och sedan dom tre prickarna (eller vad det är) och så ska det finnas ett alternativ för att slippa se det kontot eller liknande bilder. Kanske kan funka? Såvida IG inte tagit bort funktionen

      Jag själv har börjat läsa igen efter att inte gjort på flera år 🙂 älskar bebisar och gravidbloggar.

      Håller faktiskt med. Jättekul för henne såklart och jag brukar ändå tycka det är kul att följa/läsa om folks graviditeter. Har aldrig följt Kenza förut och började göra det i samband med hon blev gravid. MEN nu tycker jag det börjar bli tröttsamt med alla hennes bilder och videos där hon sitter o klappar magen. Ja vi ser liksom att du är gravid. Är jag den enda som stör mig på detta fenomen att ständigt ha handen på sin gravidmage? Kanske nåt man gör omedvetet men jag inte minnas att jag gjorde så som gravid.

        Alla mina tröjor och linnen blev noppiga på magen under mina graviditeter?. Då förstod jag att jag nog klappat endel. Den blivande pappan bidrog också.

        Ja hon är irriterande med sitt ständiga bebor snack. Hon håller t.o.m handen på magen när hon har en enorm vinterjacka på sig.,, alltså, vi fattar

    Jag jobbar med näthandel och hos oss gäller alltid 14 dagars ångerrätt oavsett om varan är på rea eller kostar 5kr. Och detta har jag fattat vara enligt distanshandelslagen.
    Som alla andra säger så har kunden rätt att se varan innan de bestämmer sig.

    https://lisabomsjo.vimedbarn.se

    Men alltså, det gäller väl de som köper utanför sverige? Eftersom texten står på engelska? Då gäller väl inte svensk lag?

      Samma rättigheter gäller som minimum inom EU.

        Fast nä? I kroatien har de inte ens returrätt i alla butiker när du handlar?

          Fysiska butiker går inte under en distansköpslag. I Sverige finns det inget krav på att en fysisk butik måste ha ångerrätt. Troligen för att man i en fysisk butik kan undersöka varan och titta på den, medan man på nätet bara kan se bilder. Handlar man på nätet har man alltså lagen på sin sida om man vill returnera, handlar man i fysisk butik är det upp till butiken att avgöra om man vill erbjuda det.

    Deras privacy policy är dessutom I tunnaste laget. Jag hade aldrig godkänt den i sin nuvarande form (arbetar med dessa frågor dagligen åt stora retail företag).

    De kan inte ha låtit en kompetent jurist läsa igenom texten då de redan i översta stycket hänvisar till att se följer the ”Data Protection Act”. DPA är Uks implementation av GDPR och är inte giltig i Sverige.

      Deras allmänna villkor är likaså katastrof. Läste några delar kort och i nästan varje stycke fanns språkliga fel (som i allra högsta grad påverkar betydelse ), och juridiskt tveksamma skrivningar och noll ansvar för HH.

      Nä. Episk fail på denna. Som någon annan skrev så hade de en intresserad och köpvillig kundgrupp som nu tycker att det är för dyrt.

      Greta knappar för övrigt in på IL i följare på insta (inte för att det har någon betydelse egentligen) och ökade med mer än 7 000 bara igår.

      Jag trodde Bella hade ett legal team som jobbade för henne? Synd att hon aldrig använder rätt kompetens i rätt sammanhang.

      Reagerade också på det

    Såg att Isabella sökte ny kock på bloggen. Man skulle ansöka till ida@lowengripinvest.com. Ida och kanske fler i ”hemmateamet” är alltså anställda i Löwengrip invest och får sin lön därifrån. Är därför hon har råd med all personal hemma? Hon drar det på företaget snarare än att betala från sin egna inkomst, eller hur funkar det?

      Jag tror att det finns många skumma avdrag och upplägg hos IL. Önskar att någon som är ett ekonomiproffs och skatteproffs kunde kolla upp det.

        Svårt när företaget inte är börsnoterat. Man kan bara komma åt Årsredovisningen då. För att få mer detaljer måste man ha tillgång till bokföring och bokslut.

      Klart hon drar det på företaget. Det är ju därför som kocken vävs in i bloggen, det publiceras recept etc. Hon skulle ju inte kunna betala kocken och de andra med sin nettoinkomst.

      Om kocken då. Hon insinuerar att det inte funkade med förra? Vad funkade inte? Hon jobbade ju hos Blondie i typ två veckor?

      Jag tror att hela hennes hemmateam är konsulter – alltså att hon fakturerar dem för tjänsterna. På det sättet så slipper hon vara arbetsgivare med alla kostnader kring sjukpenning, betald semester ect. Fd kocken har t ex eget bolag, säkert ett krav hon har.

      Sen att hon kallar alla för anställda är för att det ska låta bättre.

        Aha, så är det säkert. Smart upplägg av Isabella så slipper hon alla omkostnader, det är ju dyrt att ha personal!

          Ja, och så är det lättare att göra sig av med personal då det inte finns något anställningsavtal att ta hänsyn till.

        Är man ”konsult” (freelance/uppdragstagare med F-skatt eller rörelseidkare med firma/bolag) så fakturerar man sina tjänster.
        Den man jobbar åt (uppdragsgivaren) fakturerar inte ”konsulten” för utförda tjänster.

          Jag tror nog att du förstod vad som menades, uppenbarligen gjorde de andra det.

          Självklart så tar inte Bella betalt av kocken för att kocken lagar mat hos henne eller betalt av frisören för att frisören fönar hennes hår – det tror jag inte att någon trodde faktiskt.

            Visst förstod jag vad som menades och det var därför som jag rättade det felaktiga som stod i kommentaren 🙂
            Det är precis sådant som jag gör i mitt jobb dagen lång.

      Söker hon en ny kock redan? Hir länge har den gamla hunnit jobba, inte mer än nån månad väl?

      Jag antar att hela skälet till att skapa hus-kontot är för att kunna hävda att en hel del av kostnaderna för hus+team hör till företaget? Varför skulle man annars göra det, för att tjäna några kronor på att marknadsföra diskmedel?

    Jag tror att hela hennes hemmateam är konsulter – alltså att hon fakturerar dem för tjänsterna. På det sättet så slipper hon vara arbetsgivare med alla kostnader kring sjukpenning, betald semester ect. Fd kocken har t ex eget bolag, säkert ett krav hon har.

    Sen att hon kallar alla för anställda är för att det ska låta bättre.

      Ja kanske för kollar man hennes företags bokföring så finns det ju jätte lite anställda!

        Löwengrip Beauty kommer att ha många anställda i årsredovisningen för 2018.
        I den årsredovisning för Löwengrip Beauty som finns tillgänglig för 2017 så var alla anställda i bemanningsbolaget Zug AB som nu är upplöst. Därför redovisas 0 anställda.
        I Zug AB redovisas 24 anställda i medeltal för 2017.

          Fast nu pratar vi om Isabellas eget bolag – Löwengrip Invest.

            OK.
            2017/2018 redovisas där i medeltal sju anställda.
            Det innebär att x personers arbetstid uppräknats till sju heltider under 12 månader.
            Det kan röra sig om 10-15 personer. Vem vet?
            Bella talar ofta om ”12 personer som jobbar med bloggen”.
            Därutöver kan förstås finnas uppdragstagare och inhyrda som inte räknas in i antalet anställda.

              ”Det innebär att x personers arbetstid uppräknats till sju heltider under 12 månader.”

              Måste anställda vara anställda på heltid menar du?

                Nej, men i årsredovisningen ska man ange medeltalet anställda under året och det beräknas som antal arbetade timmar dividerat med normal årsarbetstid som brukar anges till 1920 timmar.
                Säg att 12 anställda jobbar heltid och deltid ett år och når sammanlagt 13500 arbetade timmar. Då anger man detta som 13500/1920= ca sju årsanställda i medeltal.
                Det är en siffra i årsredovisningen som ska vara jämförbar med andra företag. Därför anger man inte hur många individer man har eller har haft anställda.

                  Ok, då förstår jag, tack! Låter logiskt nu när jag får det förklarat.

      Tvärtom blir det. De skickar faktura till henne.

    Finns det ingen vass jurist i teamet??

      Bella har ju flera jurister/advokater. Precis som Donald Trump 🙂
      ”Idag är vår verksamhet så bred att vi inte kan jobba med endast en jurist, vi behöver olika till olika saker. Jag har en avtalsjurist, en affärsjurist, en skattejurist, en familjeadvokat och en brottmålsadvokat efter min stalker.”
      Bellas blogg 6 januari 2019

        ? vilken löjlig människa. Brottmåladvokat herregud.

          haha jag har också en brottsmålsadvokat, det heter målsägandebiträde och betalas av stateoch man ansöker om en via tingsrätten eller åklagaren ?

    Sådan diss av DW på HHs hemsida! ”As far as we know, Hermine Hold isn’t an actual person. We didn’t fly halfway around the globe to a remote island and – through some serendipitous encounter – meet her.” Gud. Varför smyga in det liksom?

      Haha, vilken pungspark på DW. Jag trodde Bella var vän med honom?

        De kan sparka pung hur mycket de vill. Snubben är typ miljardär o Isabella har 600.000 i vinst i sitt företag. ? det måste svida

      Kan du förklara bättre? Fattar ingenting.

        Daniel Wellingtons hela story baserar sig på att grundaren reste till andra sidan jorden och träffade en cool kille med klassisk snygg klocka och nautiskt band, och han hette då just Daniel Wellington: https://www.danielwellington.com/se/our-story/

        Så att skriva så som de gör på Hermine Holds hemsida är lite av en direkt diss..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.