SmileBright – Ytterligare en influencer-favorit som hårt kritiseras

Vad är det som händer? Har alla de hyfsat bra produkterna att influencer-marknadsföra tagit slut och kvar är skräpet på botten av tunnan, eller har branschen äntligen börjat granskas på riktigt?
Det här är nämligen andra gången på kort tid som en produkt, marknadsförd av influencers, sågas totalt och till och med anklagas för bedrägeri i ett fall.
Tidigare var det produkten MyFlawless som ansattes och nu är det tandblekningen SmileBright som nu anklagas för att skada både tänder och tandkött i dansk media. (Företaget har sitt huvudkontor i Danmark ska tilläggas)

Alla skärmdumpar från www.dr.dk har översatts med Google Translate från danska till svenska.

SmileBright anklagas alltså för att använda en 75 gånger (inte %) högre mängd väteperoxid än vad som är tillåtet, något som kan orsaka brännskador på tänder och tandkött, Särskilt om du utsätter tänder och tandkött för denna behandling så ofta som tillverkaren rekommenderar, enligt artikeln.

Om det finns 7,5 procent väteperoxid i den, tränger den längre in i tänderna där den förstör emaljen. Och om emaljen är borta, är den borta och kan inte återställas, säger Helle Hornhaver, som är en tandläkare och lärare vid School of Dentistry vid Aarhus University i den danska artikeln.

”Du har inte rätt att få dokumentation från oss. Om vi ​​någonsin kontaktas av ett offentligt organ som har rätt att få denna information kommer vi naturligtvis att skicka den”, säger en av SmileBrights två danska styrelseledamöter, Frederik Sørensen till dr.dk när frågan ställs om produktens innehåll.

Senare skickar företaget ett skriftligt svar till journalisten.
Här skriver SmileBright att de inte tror att deras produkt innehåller väteperoxid. De TROR alltså inte att deras produkt innehåller väteperoxid…
SmileBright tillhandahåller inte dokumentation för detta påstående, men uppger att de kommer att testa produkten.
De har alltså inte testat produkten tidigare?

När det gäller det blå ljuset är ledningens svar annorlunda.
– Det har ingen effekt.

Alla dessa influencers har alltså poserat med en blå lampa i munnen av ingen anledning alls?

Ellinor ”Dpotter” Löfgren, Isabella Löwengrip och Gertrude Tornvall är tre svenska influencers som positivt marknadsfört det hårt kritiserade företagets produkter.
Gertrude har raderat sitt inlägg men cashen finns här att läsa.

(Zlatan Ibrahimovic har även han poserat med en blå lampa i munnen för sina 38.5 miljoner följare på Instagram, visserligen ett annat märke på tandblekningen, men ska man gissa att även den lampan har noll effekt?) 

Tack för tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *