Katrin Zytomierska väljer SDU för sitt barn framför övervikt

Kvinnan som alltid säger exakt det hon tänker gästar det senaste avsnittet av HanaPees podcast ”Gott folk” och ställs inför lite av ett dilemma.
I omgången ”Pest eller kolera” så frågar HanaPee henne vad hon skulle välja om alternativen var ”Att Ringo blir kraftigt överviktig som femtonåring eller att han går med i SDU (Sverigedemokraternas ungdomsförbund)?
Utan att tveka svarar hon ”SDU” och utvecklar sitt val med att det förmodligen skulle vara enklare att resonera med honom och få honom att lämna SDU än att få ner honom i vikt. Inget av alternativen är ju bra enligt henne, men eftersom det är ”pest eller kolera” så var hon tvungen att välja mellan alternativen.

Jag kan inte tänka mig att ha ett barn som är kraftigt överviktigt. Inte av någon aspekt. Nej, nej, nej! //Katrin Zytomierska

Vad hade NI valt? Hur hade ni resonerat? Som Katrin? Eller som den smått chockade HanaPee? 🙂

Ni hör diskussionen i spelaren här under. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1411,1847,285633″ ap mute yot ]

HÄR hittar du avsnittet i sin helhet.

274 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Är inte förvånad. Så mkt som hon tjatar om vikt och faran med socker så lär nog ungarna inte bli annat än ätstörda

      Hellre smal än med bra värderingar säger väl väldigt mycket om Katrin.

      Men det är barnmisshandel att göra sina barn överviktiga! Jag förstår Katrin alla dagar i veckan! Det är vi som lär våra barn om matvanor och hälsa! Även värderingar och en åsikt är fan så mycket lättare att diskutera kring än att man tryckt i sitt barn massa skit som gjort dom feta och skapat ett maktmissbruk. Vad ska man säga? Jag har tryckt i dig fika hela ditt liv och nu är din fetma hälsoskadlig så börja banta som doktorn säger! Nej skärpning ni alla fetto hyllare. Det handlar ingenstans om utseende utan om Hälsan när man diskuterar övervikt!

        Men snälla.
        För det första – nej, övervikt handlar inte alltid om att en trycker i sig fika varje dag. Det finns fler aspekter kring det.
        För det andra – övervikt betyder inte nödvändigtsvis att en har dålig hälsa.

        Själv blev jag ätstörd otroligt tidigt, pga en förälder som var otroligt kontrollerande gällande vad vi barn åt, som hellre gav oss (kemiska) lättprodukter än riktiga fullfeta livsmedel.
        Jag är 30 år och fortfarande ätstörd. Men jag är en bra människa, så. Hellre fet och en schysst person är smal och dum i huvudet.

    Det är ett självklart val, gå med i det enda vettiga partiet eller leva ett sämre och mer olyckligt liv som överviktig? Ser inte svårigheten att välja.

      Vad anser du vara vettigt med SD och vad gör dem mer vettiga än övriga partier? 🙂

        nej nej nej inga politiska diskussioner här…

        Deras politik! Tänker inte gå in på mer tjafs kring detta, bara att läsa SD:s partiprogram, det speglar till största delen min politiska hållning.

          Nyfiken på vad i partiprogrammet utöver migrationspolitiken det är du tycker är så bra? Är det deras skolpolitik? Miljöpolitiken? Vad i partiprogrammet ska man läsa?

            Det är off topic här.

              Är det? Inlägget handlar ju om Sd..

              Inte alls ot ju. Inlägget handlar om övervikt vs SDU och få kan man diskutera fördelarna och nackdelarna med övervikt likaså nackdelarna och fördelarna med SDU

            Ja med deras politik så menar hon väl hela deras politik, du får väl läsa hela partiprogrammet.

          Okej, du har alltså inga argument eller kunskap att besvara mina frågor. Tack 🙂

          Ja, jag har läst deras partiprogram.

            Folk är inte skyldiga att besvara dina frågor. Att du drar ogrundade slutsatser säger mer om dig än om andra. ?

              Okej 🙂

                ? = den mest passivt aggressiva smileyn. Älskar den. Och ja, instämmer med Emelie, oavsett vilket parti man röstar på borde man kunna backa upp varför om man nu ändå tycker det är viktigt att outa att man stöttar dem.

              Hur kan denna kommentaren (12.29) ha fått 79 likes?!

              Inte orimligt att kunna argumentera för sina åsikter tycker jag.

                Att kunna är inte samma sak som att ställa upp och göra det för några som uppenbarligen är väldigt fientligt inställda. Det räcker att man själv vet varför man röstar som man gör.

            Det får du gärna tro om du vill – om du drar den slutsatsen för att jag inte önskar debattera med dig säger en del om dig och ingenting om mina politiska kunskaper.

            Fast att någon inte vill ta just denna debatt med dig här och nu betyder knappast att personen inte har förmåga till politisk analys? Hur kom du ens fram till den slutsatsen? Håller för övrigt med om att denna plattform sällan leder till givande diskussioner, knappast lönt att ge sig in i en pajkastning med folk som ändå inte vill lyssna.

              Exakt. Här sker sällan givande politiska diskussioner utan går direkt till ”men duuurååå?” och hur dum i huvudet man är om man röstar si eller så..

              Jag drar samma slutsats, av den enkla anledningen att det enda folk svarar, på varför de röstar på sd, har något med invandringsfrågor att göra.
              SD är ett enfrågeparti, väljarna har inte koll på annat än hur de ställer sig till invandring.

                Alla har sina hjärtefrågor, det är inte fel att rösta på SD om man tycker migration är den viktigaste frågan i Sverige.

                  Att det kan vara viktigaste frågan är ett mysterium.

      Haha du tror att alla överviktiga är olyckliga?
      Jag har aldrig varit så lycklig som när jag slutade räkna kalorier och bara ”unna mig” då och då. Har någon problem med att jag är tjock, ja då sätter jag mig på dom så blir det tyst.

        Ingen vill vara tjock.

          Jag är hellre tjock än att inte kunna äta det jag tycker är gott.

            Man kan äta det man tycker är gott utan att vara tjock.

              Inte jag. Och då väljer jag att hellre vara tjock. Jobbigt va?

                Ja det måste vara jättejobbigt.

                  Inte för mig men för andra.

            Det är skillnad på att vara tjock och kraftigt överviktig

          Jodå. Hellre tjock än dum… Tjock går att ändra på om det nu är önskvärt men dum blir svårare! ?

          Men att ”inte vilja vara nåt” betyder inte att man är olycklig för det. Det kanske inte är ens högsta dröm men kan kan va nöjd med sig själv och livet ändå.

        Själv tänkte jag mer på hälsofarorna, och nu pratar vi ju om kraftig övervikt, inte typ lite tjock.

          Jag är inte ”lite tjock”.

        Ställer mig för övrigt väldigt frågande till att man formulerar frågan som att det är ett problem att ha ett överviktigt barn. Äcklas av de här människornas människosyn.

          Hon säger ju ”kraftigt överviktig”. Jag skulle kalla det ett problem eftersom det går ut över barnets hälsa ja.

      Övervikt är mellan 25 och 30 i bmi. Jag som är 165 är alltså överviktig då jag väger 70 kg. Tro mig, jag är inte olycklig eller har ett sämre liv än om jag går ner 5 kg och blir ”normalviktig”.

        Just nu i alla fall.

        BMI är skräp.

          My point exactly.

          Fetma och övervikt är olika saker.

        Jag är enligt BMI överviktig. Tränar styrketräning 5ggr i veckan, konditionsträning 1ggn(pga tråkigt) i veckan. Jag är långt mer vältränad än genomsnittet men räknas ändå som överviktigt enligt BMI pga att jag älskar att lyfta tungt i gymmet vilket gör att jag får större muskelmassa och väger därefter.

        Jag äter ”bra”, varierat men käkar chips eller något till helgen.

        Skulle väga mig hos gyn, skk räknade BMI och sa att det var viktigt att jag gick ner i vikt om jag ska medicineras. Höll på att tappa hakan. Alltså jag har ett synligt sexpack, förutom vid mens, så vart skulle vikten tas?

        BMI är bajs. Och nej jag struntade i sjuksköterskans viktråd och fortsätter träna och äta chips.

          Samma här. Är 34 år med en metabol ålder på 21 = mer muskler än fett. Jag ser inte speciellt vältränad ut men är. BMI blir 27 = överviktig. Blev också ombedd att gå ner i vikt. Aldrig att jag tänker riskera min muskelmassa för en siffra på vågen ?

      Blä trångsynta babiander!

      SD = RASISTER

        SOCIALDEMOKRATER= RASISTER
        VÄNSTERPARTISTER= RASISTER
        CENTERPARTISTER= RASISTER
        MILJÖPARTISTER= RASISTER
        LIBERALER= RASISTER
        MODERATER= RASISTER

        Fan vad jag älskar givande diskussioner och kommentarer <3

        Fun fact, SD är det parti som flest invandrare röstar på! / Statsvetarstudent

          Och?

            Vadå ”och” 17:53?

          Som statsvetarstudent borde du ju även kunna presentera en vettig källa till ditt påstående

            Och ge en djupare analys till varför. Var sketamånga som hejade på Hitler också liksom ??‍♀️

      Tack anonym 12,02 för att du finns! Camilla hatar SD och tycker massinvandring bara är positivt. Jag tycker det är dåligt av camcam att hetsa mot SD, men det ger pk poäng.

        Jag tror camcam också gillar SD, men bara försöker plocka pk poäng.

      SDU alla dagar i veckan framför ett tjockt barn. Kanske annars med, samhällsklimatet ser nog helt annorlunda ut om sådär 7-10 år och då är det inget att skämmas över längre.

    Konstig jävla fråga, och VARFÖR drog Hanna in Ringo, ett barn, i detta?

      Exakt vad jag tänkte också. Så sjuk fråga och dra inte in barnen.

        Jag tror Ringo överlever.

      Tycker också det var en väldigt onödig/dum fråga att ställa till en person med så pass gamla barn.

        Helt orelevant också, eftersom det inte är ett val man som förälder får göra.

          Och det var kanske hela poängen med frågan då Katrin alltid pratar om övervikt.
          Att få henne förstå att man inte alltid kan styra hur barnen är viktmässigt.
          Sen tror jag inte Katrin kan fundera/förstå ett snäpp till…….
          Önskar ingen unge sjuk men förstår hon inte att just sjukdom kan orsaka övervikt som även kan drabba hennes barn.

          Irrelevant*

            Sant, tack! Bra att du påminde mig 🙂

    Ja, man ser väl hellre att ungen engagerar sig politiskt än blir ohälsosam och riskerar att dö i förtid? Inget konstigt.

      Håller med. Nu är ju Katrin Katrin men tycker hennes motivering var helt rimlig, jag skulle nog faktiskt sagt detsamma.

    Kan förstå en sån tanke på ett sätt, då övervikt kan leda till olika problem för barnet medan sdu blir mer en fråga om att prata om hemma.. värderingar mm
    Däremot, hon har barn som kan läsa och hennes snack om vikt offentligt jämt är så jäkla obehagligt!!

      Vilka problem kan hets om att inte bli överviktig leda till för barnet?

        ?

        Men eller hur

        Ätstörningar

    Herregud SDU är bara en del av ett politiskt parti. över 1 miljoner svenskar röstar på SD. SEn vad är övervikt? 5 kg, 10 kg , fetma. eller vad? Så töntig fråga.

    Vilken dum fråga.. Vem skulle svarat att dom önskar att sitt barn blir kraftigt överviktig istället för att vara politiskt aktiv? Helskumt.

      Eller hur! Helt osammanhängande.
      Som att fråga ”skulle du helst äta bajs eller gå på en promenad?”

        Hahahahaha???
        Exakt min humor haha. Nu blev mitt kaffe utspillt!

          *skickar lite virtuellt papper*

            Thank you! Både för papper och Behövde ett skratt idag?

    Med tanke på Katrins historik av märkliga, nedlåtande och rent idiotiska kommentarer tycker jag att hon bör ignoreras och ges så lite medieutrymme som möjligt.

    Om ens barn i ett första led har gått och blivit medlem i ett parti som SD så tycker jag att man redan där har misslyckats att lära ut goda och sunda värderingar (om man nu inte sympatiserar själv med SD och tycker tvärtom) som förälder. Då är det förmodligen inte så lätt att få barnet på andra tankar.

      Man behöver verkligen inte ha dåliga och osunda värderingar bara för man inte röstar på samma parti som du ??

        Vi tycker olika och låt oss göra det. ?

        Är det sunda värderingar att avskaffa skyddsombud på arbetsplatser?

          SD vill inte avskaffa skyddsombuden. Läs på för tusan, och nej läs på betyder inte att köpa sossarnas hittepå. Googla vettja.

          Anonym 12:29 Tycker du verkligen att det var hela sanningen du serverade där?

          12:29 här får du lite att läsa, varsågod!

          ”De regionala skyddsombuden utses och anställs av fackförbunden. Finansieringen sker till stor del genom skattemedel som betalas ut via Arbetsmiljöverket. Fackförbundens nära band till Socialdemokraterna har politiserat fackföreningsrörelsen till en sådan nivå att fackförbunden inte längre i första hand fokuserar på att försvara och framföra medlemmarnas intressen, utan driver istället Socialdemokratins frågor i en facklig kontext. Den som har en annan politisk uppfattning hindras aktivt av facket från att erhålla förtroendeposter trots att de har kunskap och engagemang samt medarbetarnas förtroende.

          Sverigedemokraterna vill se ett annat system för att främja arbetsmiljöarbetet och vill se oberoende arbetsmiljörådgivare, helt fristående från arbetstagarorganisationerna, istället underställda Arbetsmiljöverket. Tid och resurser skulle härigenom läggas på arbetsmiljöarbetet istället för på en politisk agenda.”

          Undertecknat av Jimmy Åkesson, motion 2019/20:2682 . Rubrik Skyddsombud 11.5

        Nu var det ju inte alls det Petra sa, vilket du också vet egentligen.

          Det va ju exakt det hon sa?

            Nja, röstar man på SD anser jag, precis som så många andra, att man har osunda värderingar men sedan drog Anonym till med att man har det om man inte röstar på samma som mig, det innebär ju i sådana fall att alla som inte röstar på samma som mig har det oavsett vilket part de röstar på, så länge det inte är samma som mig. Och det är väääääldigt felaktigt.

              Det är som att säga att sossarna har osunda värderingar nu när dom har mer och mer tagit efter SD:s politik. Blir bara V kvar att rösta på då antar jag, om man har dom rätta värderingarna dvs.

                Det där får stå för dig.

        Nu är inte SD vilket parti som helst.

          Inget parti är ”som vilket parti som helst”. De flesta pertier har en inte allt för vacker historia.

        Jag tycker det låter som att Petras föräldrar misslyckats med sin uppfostran då hon inte förstår att vi lever i en demokrati. Känns inte som att Petras barn kommer få en lyckad uppfostran heller. Stackars (Eventuella) barn att ha Petra som mamma!

          I en demokrati får man tycka att människor som röstar på rasister har dåliga värderingar.

      Om jag hade haft ett barn som röstade S, V eller C (eller ve och fasa, FI) så hade jag undrat var jag hade brustit i uppfostran och grundläggande kunskaper. Det hade varit fruktansvärt.

        Jag har alltid röstat s. Skulle mina barn rösta v eller c eller m eller Mp skulle jag ta det som ett tecken att de kan tänka själva och inte bara ”röstar som mamma och pappa alltid har gjort!”.

        Skulle de däremot gå med i nmr eller afa skulle jag däremot fundera på vad jag gjorde fel..

        På tal om det finns det en låt om att ha ett barn som är nazist och vad man gjorde fel som förälder. https://m.youtube.com/watch?v=LpDVcEUyDqg

          Bryr mig inte om huruvida mina barn röstar M, KD eller SD. Eller vilka partier som nu kommer att finnas längre fram. Skulle de gå med i NMR eller AFA skulle jag verkligen bli chockad eftersom det strider mot våra grundvärderingar. De är tonåringar nu och tar stark avstånd från all våldsbejakande extremism och manifestationer så jag tror vi kommer klara oss undan såväl våldsvänstern som nazism…

          Bara för att någon växer upp och går med i NMR betyder det inte att det är pga föräldraskapet. Jisses….. man växer upp och blir olika, olika åsikter och tankar. Helt lagligt och fritt fram.

            Nej men jag som förälder skulle fundera på om det var något jag gjort fel. På samma sätt som att jag skulle fundera om jag gjort fel om mitt barn tar livet av sig, misshandlar sin partner, blir alkoholist trots att det inte alls behöver bero på uppfostran.

            Ellerhur, i vissa fall kanske det är så men dom flesta idioter kommer ifrån helt vanliga föräldrar som gjort allt i sin makt för att göra ungen vettig. Kännt flera stycken som haft bra uppväxt o närvarande föräldrar som endå blivit kriminella och narkomaner. Och i NMR finns säkert fullt av folk som har familjer som absolut inte delar deras åsikter.

              Och jag tror att normala föräldrar till kriminella barn också funderar på om de gjorde något fel i uppfostran, även om de logiskt sätt förstår att de gjorde det bästa de kunde.

                (Sett..)

      Osunda värderingar har man också om man inte värderar sin hälsa.

    Jag hade valt samma sak 🙂 övervikt är ju inget man önskar åt sitt eget barn (hade såklart inte ogillat mitt barn om hen varit överviktig men barn kan vara så elaka mot varandra). Att ungen är politiskt aktiv hade bara varit kul 🙂 man har ju inte automatiskt dåliga åsikter och värderingar för att man är med i SDU.

      Jo.

      Eh, jo.

        Eh, nej.

        Jo verkligen! Sd är totalt uteslutet, förstår inte hur många som röstar på dem tänker.

          Det kanske är något du kan öva på?

            Nä! Det behövs inte ?

              Det är aldrig negativ att se saker från motpartens synvinkel även om man inte håller med, så det är definitivt något att öva på?

      Är man med i SD/SDU, eller röstar på dem har man antingen vidriga åsikter eller oinformerad och ointelligent. Don’t @ me.

        Exakt vad jag tänker om de som är med i eller röstar V eller FI.
        Tänka sig.

          Tja, du får ha vilka åsikter du vill om dem, det rör inte mig. Men det är ju intressant att du blev så butthurt över min åsikt om SD:s gäng att du var tvungen att försöka gissa min politiska hemvist och använda det som förolämpning…

            Var någonstans gav sig Anonym 13.03 på en gissning om din politiska hemvist?

              Nej det gjorde jag inte.
              Och jag röstar faktiskt inte sd heller.

              Mvh
              Anonym 13:03

                Vad röstar du då? NMR?

                  Kul.
                  Jag röstar borgerligt.

              Ida, tror du Anonym som svarade mig drog V och FI ur rumpan av ren slump? Hen hoppades ju att jag röstade på dem förstås.

          Nu är det ju högutbildade som är överrepresenterade bland vänsterpartiernas väljare och lågutbildade som är överrepresenterade bland SDs väljare…

            Källa: Trust me dude!

              Har du någon källa som säger emot?

            Det kanske är för att de lågutbildade är de som drabbas hårdast av den migrationspolitik som vi har haft på senaste år. Lönedumpning etc. Att man är högutbildad betyder inte att man har ”mer” rätt politiskt, utan bara att olika typer av politik drabbar olika typer av människor. Men ska man vara sån så är ju Alternativ för Sverige ett parti som har väldigt högutbildade politiker, så ni till vänster kanske ska lägga er röst på dem då, om det är utbildning som skänker legitimitet till åsikterna.

              Förvisso men det är inte de lågutbildade som gynnas av sds politik för det.

                Om de missgynnas av massinvandringen så gynnas de så klart av en förändring i den politiken.

                  Vi får väl se

                  SD är inte längre ett enfrågeparti.

                    Nej, de är ju även för sambeskattning och en sänkning av abortgränsen

                Chefredaktör för Proletären menar att massinvandring visst påverkar knegare: – Utöver sjukvården, som är en fråga vi har skrivit mycket om i Proletären, så hamnade invandring och integration samt lag och ordning i toppen bland de frågor som arbetarväljare tycker är viktiga. Det ses av många som typiska högerfrågor, och inget som en kommunistisk arbetartidning ska skriva om. Det tycker jag är fel. Är detta frågor som berör arbetare, då är det vår förbannade plikt att behandla dem i Proletären. Annars är vi bara en arbetartidning på pappret, inte i verkligheten. Rent objektivt så påverkar migrationen det mesta; arbetsmarknaden, bostadssituationen, kommunernas ekonomi, jämställdheten – you name it! Och det är främst knegare och vanligt folk som drabbas av brottsligheten. Så att detta är arbetarfrågor är det inget snack om, enligt mig.

                Hur hade då en minskning av invandringen till SDs önskade nivå påverkat arbetare blir då den retoriska frågan.

        Numera nästan majoriteten av svenska folket inklusive första generationens invandrare. Undrar hur hög snittåldern är här inne?

          …majoriteten? Nu tog du ändå i så du storknade.

      jo

      Hela min släkt/familj tänker ”usch mina barn får absolut inte bli tjocka”. jag började bli lite överviktig när jag fyllde 17 år. nästan alla mina kvinnliga kusiner, min mamma, mostrar började mobba mig, frysa ut mig och diskriminera mig. Varenda släktträff så skulle de alltid bråka om min vikt och behandla mig som skit. Enda tills idag har jag rejäla komplex för mitt utseende och jag kommer aldrig gilla hur jag ser ut, för att jag lyckades gå ner i vikt för flera år sen och ändå hade jag problem med mig själv. tyvärr så tror jag att detta är pga min släkt.

      Jag tror att många av er som också tänker på det viset kommer behandla era barn dåligt om de blir överviktiga. Kanske inte just du.

        Usch vad hemskt! Inte ok av dem!
        ❤️

    Tycker inte det är ett konstigt val av henne, däremot en konstig fråga..

    I båda fallen har jag misslyckats i min roll som förälder. Men om hen är överviktig har jsg brustit emotionellt (enligt mig som använt mat som tröst själv)
    och om hen är SDare ligger bristen i värderingar. Det känns lättare och förändra värderingar än och läka emotionella trauman ?

      Men övervikt kan även bero på andra sjukdomar/mediciner än ätstörningar. Man får tänka steget längre, jag tycker jä*ligt synd om Katrins barn som har en mamma som skyr övervikt så pass mycket att hon gör sådana här uttalanden hela tiden.

        Ja hur ska det kännas för hennes barn om de trots detta blir överviktiga? Och vad ska hon göra då?

          Man blir inte överviktig från en dag till en annan. Tror nog att Katrin hade vidtagit åtgärder om hon märker att viktkurvan börjar peka kraftigt uppåt. Det hade jag i alla fall gjort. Innan ungen blir överviktig.

            Och om det sker när han är 20 och flyttar hemifrån? Det är fortfarande hennes barn och samma hälsorisker. Eller är det bara när barnet bor hemma man inte kan tänka sig att ha en unge som är överviktig?

            Och med det resonemanget, vilket låter väldigt troligt, så kan man ju undra varför hon valde som hon gjorde. ?

      Och jag ycker det här inlägget borde raderas. Skäms över att jag ens svarade. Fatta hur det känns för en tjock person och läsa detta och kommentarerna

        Hörru. Det blir fel för alla ibland☀️
        Jag som själv har varit kraftigt överviktig, och har kompisar som har varit det också, önskar inte heller att våra barn ska bli det. För vi vet hur det kändes att vara det. Att inte vara som andra, se ut som andra, ha svårt att vara lika aktiv och hänga ikapp dom andra. Att inte kunna ha samma kläder osv osv.

      Tänker ständigt på denna artikel när det här kommer på tal https://theindependentwhig.com/haidt-passages/haidt/conservatives-understand-liberals-better-than-liberals-understand-conservatives/
      Det handlar inte om bristen på värderingar (hos SDare), det handlar om oförmåga (hos de som ser sig som vänster) att förstå vad andra människors värderingar har för betydelse öht.

    Ja det var en riktig ’pest eller kolera’ fråga. Men jag hade valt som Katrin ?

    Jag tror hon tvekat mer om frågeställningen var ung vänster vs. övervikt.

      Jag hade inte låtit mina barn bo kvar hemma om de gick med i Ung vänster.
      Det hade aldrig fungerat.

      Tursamt nog är det en icke-fråga.

        De får inte ha egna åsikter heller eller ? då blir det schas bara.

          Åsikter får de absolut ha. Vilka de vill.
          Men de får inte gå med i vilka förbund de vill.

            Barn måste väl ha rätt till egna åsikter också?

              Jag menar alltså att de måste få konfirmera sig även om föräldrarna inte är med i kyrkan, gå med i kdu även om föräldrarna är sossar osv.

            Får de verkligen ha vilka åsikter de vill om de inte är välkomna hemma om de yttrar åsikterna genom att gå med i förbund??

        Du hade alltså hellre sett att dina barn var hemlösa än att de gick med i ung vänster..? Jag utgår från att du inte hade sagt samma om det var ett faktiskt scenario.

          Naturligtvis inte hemlösa.
          Men de hade helt klart inte kunnat bo kvar under mitt tak.

            Vilken fruktansvärd sak att säga. Du kanske kastar ut dem om de är gay också?

              Absolut inte.
              Varför skulle jag göra det och vad har deras läggning med politik att göra?

        Vill du inte uppfostra individer som kan tänka själva och inte alltid gör bara så som mamma gör…?

          Det är klart att de är uppfostrade att tänka själva och vara självständiga.
          Men jag antar att en borgerlig uppväxt påverkar, precis som Jonas Sjöstedts barn säkerligen påverkats av uppväxten.

    Det mamma gjorde när jag gick upp i vikt (har jojobantat sen jag var 15, idag 26) var att ta med mig till simhallen. Så fort hon såg att jag började läsa på om någon bantningsmetod eller började undvika fett/åt mindre portioner/storhandlade kalorifattig mat så kom hon med ett 20-inträdeskort till simhallen. Hon såg till så att vi pallrade oss dit och simmade någon timme varannan dag. Kom hem hungrig och trött så då låg det massa sallad i kylen och typ ris med någon sås. Fick i mig allt jag behövde och gick ned ca 2-3kg.

    Jag anser att det är en ätstörning att jojobanta men är ändå riktigt tacksam att hon var så uppmärksam. Hon skammade aldrig. Retades aldrig. Pratade aldrig illa om överviktiga…Hon såg till så att jag fick jobba och bygga muskler. Sen rann det alltid ut i sanden då jag slutade så fort jag gått ned några kilo. Omöjligt att släpa mig mig då. Några månader senare så börjar jag banta och hon kommer med simkortet som jag glädjeligen hoppade på.

    Idag springer och simmar jag så fort jag mår dåligt. Jag är inte smal men jag har lite muskler och äter bra mat. Ibland blir det mycket av det goda och då får jag acceptera att sån är kroppen.

    Skulle nog må pissdåligt om mamma pratade om vikt så som Katrin gör. Skammande och hat resulterar bara i ångest som i sin tur leder till att man tröstäter. En riktigt ond cirkel som jag hoppas att framtida generationer slipper!!
    Ät bra, bli vegetarian/vegan, rör på dig och acceptera att kroppen förändras! Så länge du mår bra och rör på dig så kommer kroppen hitta sin jämvikt. En stabil vikt som den vill hålla sig runt.
    Ta hand om er! Kroppen är vårt enda redskap som alltid finns vart vi än går och gör, uppskatta den och ge den näring!

      Låter som att din mamma hanterade det bra! Det spelar ju ingen roll med lite övervikt om en ändå tränar, är stark och mår bra.

      Det blir så fel när så många kopplat ihop hälsa med att vara smal. Att vara smal i sig behöver inte alls vara hälsosamt om personer inte rör sig tillräckligt och äter bra mat, utan kan handla om gener. Någon annan som är större kanske tränar ofta och äter bättre och mår bättre än den där smala som bara har smalgener.

    Kan du inte radera det här inlägget? Det känns så otroligt kränkande mot tjocka att folk ska sitta och diskutera kroppar likt deras som att de vore spetälskor. Eller ja, pest- eller kolerasmittade.

      Håller helt med. Varför ska vi fortsätta diskussionen som aldrig borde ha funnits från början?

      MEN SCROLLA DÅ.
      Så trött på att triggade snöflingor ska radera saker bara för att de inte gillar vad som står. Skärp dig för fan.

        Oj, vad uppeldad du blev.

        Blir du trött på det kan du ju bara scrolla förbi de kommentarerna.. ?

      Men att diskutera smala/normalviktiga och likställa dem med ätstörda går hur bra som helst!

        Vem har sagt det?

          Det sker här inne var och varannan dag.

            Nej det blir ju lika mycket mothugg mot det också, om inte mer

              Kan det kanske vara för att vi naturligt smala inte vill vara tjockaste slagpåsar? Precis lika lite som de vill vara slagpåsar?!

                Jag säger väl inte att det ska stå oemotsagt heller?

      Det känns otroligt kränkande mot alla som röstar SD! Ta genast bort detta inlägget.

        SDare är bara lättkränkta snöflingor

    Hade känt att jag brustit otroligt i min uppfostran om mitt barn valde sdu.

      Men inte om ditt barn va sjukligt överviktig? ?

    Öh ja, jag håller med K till 100%.

    SDU var det gamla ungdomsförbundet som blev utsparkade, nya heter Ungsvenskarna.

      Ungsvenskarna? Alltså ursäkta, men det namnet alltså ??
      Men det passar väl ett gäng sverigevänner som skanderar ”Jimmie Åkesson shalalalalaaaa” på valvakor.

      Herregud vilket urbota löjligt namn

        Tycker det är fint! Mer kreativt än ”x ungdomsförbund”.

          Tycker det osar unken nationalism

            Vad är fräsch nationalism enligt dig?

    Hade resonerat exakt som Katrin, klokt ju. Det är ju inte vare sig särskilt kul eller hälsonsamt för en tonåring att var kraftigt överviktig. Att engagera sig politiskt är väl bra oavsett parti, en människa som går med i sd behöver inte vara en dålig människa eller för den delen r-sist, inte alls. Sen kan hon ju som hon säger, försöka påverka barnets åsikter och prata tillrätta, om det skulle vara så att barnet har fel åsikter.

      Hon sa ju sen att det var pest eller kolera. Hon tyckte båda var lika hemskt men hon menade att hon valde det alternativ som hon trodde skulle gå lättast att förändra

    Vad är grejen med SDU? SD är ju inte nåt litet undangömt nazistparti utan ett av Sveriges största partier. Vore rimligare fråga med t.ex övervikt eller vänsterpartist.

      V är väl inte heller ett litet undangömt nazistparti. Hur tänkte du nu?

        Det är ett kommunistparti

          Nope

      Men jo, det stannar ut nazistiska värderingar. Läs din historia.

      Jag röstar på vänsterpartiet.

      SD var en gång ett litet undangömt nazistparti och är idag ett av Sveriges största partier. Det är just det som gör det så farligt. Inte harmlöst alls.

        Och det är inte så länge sedan de var det lilla undangömda nassepartiet.

          Inte så längesedan Socialdemokraterna gjorde rasforskning heller.

            Med betoning på gjorde.
            SD är fortf där liksom….

              Såvitt jag vet har SD ingen rashygien i sin politik?

            Rasforskning är antropologi och pågår fortfarande på de flesta universitet värda sitt salt. Men du tänker såklart på ”rashygien”? Sossarna som lät sterilisera mindre önskvärda människor för att förhindra att de spred sina gener.

    Bara för att man får en fråga där man ska svara pest eller kolera, behöver man inte svara något av de usla valen. Tänker man efter och har någon självrespekt svarar man de man vill själv. Man är knappast tvingad att följa frågeställaren.
    Men Katrin Z har ju uppenbarligen aldrig haft alla hästar hemma…

      Haha ja. ”Men om du måååååste välja!??!?!?”

      Well..Nu måste jag inte det.

      Fast det är en lek och det är ju bara löjligt att inte kunna svara. Det är som sagt pest eller kolera, man gillar alltså inget av det.

        Vem skulle du ha sex med – din mamma eller din pappa?

        De är inte alls löjligt, utan visar att man har en fungerande hjärna!

    Camcam: kolla så outrageous Katrin är
    Kommentarsfältet: eh ser inte problemet
    ?

      Mission failed successfully.

    Självfallet SDU. Är väl inte svårare än att tala han till rätta. Kraftig övervikt leder till diabetes och andra farliga sjukdomar som kan vara livshotande.

    Det roliga är att SDU inte ens finns längre… Ungsvenskarna är SDs ungdomsavdelning.

    Well Camilla jag har nyheter till dig:
    SD är Sveriges tredje (snart kanske andra) största parti så varför skulle det vara fel att rösta på dem?? Helt ärligt vad e det för jäkla verklighet folk lever i som inte får erkänna att de röstar på SD utan att andra ska bli upprörda.
    De har lika mkt bruna rötter som V har kommunistiska/anarkistiska så för mig är SD likställt med V. Och detta säger jag som troligtvis aldrig kommer rösta på SD.

      Jag tror du missförstår inlägget en smula. Jag varken ställer frågan eller uttrycker en åsikt om Katrins val utan återberättar vad som hände i den här podden.

        Ah kanske var lite snabbt dömande efter kommentaren ovan av anonym 13:06.
        Kanske var HannaPee som skulle få den kommentaren!

        Nej. Vi alla här förstår varför du skrev det här inlägget och var du själv står i den här frågan.

          Här hör du Camcam, vi känner dig bättre än du själv och även om du inte lägger in en åsikt så ser vi till att duhar en.

          (Ironi..)

      Man måste inte tycka att något är okej bara för att en tredjedel av folket gör det.

        Haha nä men jag tycker inte det ”är okej” att rösta på V heller men min bästa kompis gör det och jag gapar inte på henne för den sakens skull som folk gör på SD:are.

      De har ju mindre bruna rötter än sossarna, historiskt sett, eller centern som skulle kämpa mot ”inblandning av mindervärdiga utländska raselement”. Ett exempel bland många…

        Historiskt kanske. Men i modern tid då?

          SD är knappast ”bruna” i modern tid.

            Vad definierar du som ”modern tid” i det här sammanhanget?

              Om hur många år är det rumsrent att rösta på dom då?

                Vi pratade om deras historia nu

            Nä, jag antar att det är helt rumsrent att ha representanter som hojtar om att stå på Öresundsbron med ett gevär och skjuta flyktingar

      Det spelar ingen roll om SD hade vart VÄRLDENS största parti; man röstar inte på SD. Hur svårt är det att förstå?

        Tydligen gör man det?

        Hur tänker du här? Om de nu är världens största partiet bör de väl innebära att en majoritet av människorna röstar på dem? Eller i alla fall fler än andra partierna. Hur kan man då inte rösta på dem?

    Förstår precis hur hon tänker. Som hon svarade Expressen så valde hon det som hon tänkte var enklast att förändra.

    Jag vill inte heller ha ett barn som är KRAFTIGT överviktig med tanke på att det blir svårare att leva som man vill om man gillar en aktiv livsstil samt eventuella hälsorisker som kan uppstå.
    Att man inte tycker lika kan jag leva med.

    Ibland slår mig tanken att Sverige är fantastisk på riktigt. Skitsaker engagerar och andras åsikter är svåra att handskas med. Dubbelmoralen blommar och alla sitter i sitt egna lilla glashus och kastar stenar. De verkliga problemen har liksom inte plats i vår värld även om alla har ett svar på hur de ska lösas men det är bekvämare att stoppa öronsnäckorna i öronen och lyssna på andras åsikter. Jaa, Sverige är fantastiskt och väldigt lätt att bo i för vi har yttringsfrihet och lite personligt ansvar.

    Urk. Läste 25% av kommentarsfältet och insåg att det var lika bra att skippa resten. Borde förstått att det var ett inlägg som skulle locka fram alla SD-sympatisörer och tjockishatare.

      Haha ja. Jag tar en promenad och återkommer till öppet spår ikväll. Kanske är det trevligare här då???

      Ja, det är så jobbigt att utsättas för andras åsikter :/ Kan inte alla bara tycka som jag? Så skönt det skulle vara.

    Jag är själv kraftigt överviktig. Och jag ogillar Katrin som fan. Men lite förstår jag ändå hennes resonemang? Att ha en lite mer extrem politisk inriktning är väldigt vanligt i ungdomen. När jag var 17 kände jag många syndikalister, kommunister, anarkister, ”patrioter” m.m. men var är de alla nu? 😉 Jag var själv moderat i den åldern men sedan jag fick rösträtt är det ett vänsterriktat parti jag engagerat mig i. Just politik förändras under åren, ofta i alla fall. Men vikt… Ja, jag vet hur det är att bli mobbad under flera år för övervikt. Att skämmas över att ha linne offentligt, att skämmas på idrotten för att folk skrattar åt fettot som springer… Att kämpa emot hunger varje kväll, dricks saltvatten för att försöka kräkas upp mat, intensivt önska mig en ätstörning så jag äntligen kan bli smal… Det där gör så ont, så ont… Och har man en gång haft problem med övervikt så är risken stor att det förblir så. Så just av känslomässiga anledningar kan jag förstå Katrins resonemang. (Även om jag tror det finns en hel del fettförakt bakom just hennes svar)…

      ”Att kämpa emot hunger varje kväll, dricks saltvatten för att försöka kräkas upp mat, intensivt önska mig en ätstörning så jag äntligen kan bli smal…”

      Det du beskriver ÄR en ätstörning.

      ❤❤❤❤

        Jo förstår vad du menar. I den åldern hade jag en väldigt snäv syn på ätstörningar (och det var tidigt 2000-tal), att man alltid hade anorexi och vägde typ 30 kg, det var det ut ville uppnå men ”misslyckades” med (tack gode gud för det!!). Jag mår jättebra idag, och skäms inte för min vikt och plågar mig inte med bantning. 🙂

          Vad bra att du mår bra idag! ❤?

          Jag önskade mig också en ätstörning när jag hade bulimi. Jag önskade att jag kunde få anorexia så jag skulle bli smal. Det var först i vuxen ålder jag förstod att jag var ätstörd som svalt, hetsåt och spydde.

          Jag tycker det ofta finns en uppfattning om att de som lider av en ätstörning inte kan vara normalviktiga.

    Håller nog med Katrin. Å samma svar gäller om det hade varit vänsterpartiets ungdomsförbund

    Har så mycket otur!

    Ifall mina tankar om Katrin var låga innan blev de verkligen inte högre efter Gott folk-avsnittet. Otroligt självupptagen människa!

    Ha ha älskar henne för hon är så jävla ärlig, rak, tydlig och rolig. Fler borde vara som henne, vad enkelt vi hade haft att kommunicera med varann då.

      Hon är en mobbare!

        Mobbare brukar också hävda att de bara är ärliga och raka. Sån där skön egenskap som man kan peka på när någon tycker att man är elak.

    Katrin verkar vara fettskrämd.

    Hon är en ektomorf med ett fåtal endomorfa drag och gillar fysisk aktivitet och och hade en gång i tiden ett snyggt ansikte som älskades av kameran. Att hon tror att allt är tack vare LCHF eller vilken bantningsmetod hon marknadsför nu är förstås en indikation på att hon inte riktigt vet vad hon pratar om. Att hon sedan försöker få sitt barn bli rädd för att bli tjock på samma sätt som hon rädd är förstås än mer tragiskt. Killen kanske är mer endomorf än hon eller rent av åt mesomorfhållet och att hans morsa då ska hålla på som gör är illa.

    Hennes övriga tjockmobbande är bara översitteri, inget annat.

    Bäst vore förstås om Ringo gick med i SDU och sedan blev tjock.

      Tänker typ Karlsson på taket i nazistuniform

    OMG
    Är det EN energisk smygnazist son härjar runt i kommentarsfältet eller har alla helt plötsligt blivit SD:are? När blev ett parti grundat ur stark rasfientlighet mellanmjölk?

      Tror att det finns fler tangentbordskrigare bland SD helt enkelt

      När? Under de årtionden som precis alla andra partier var upptagna med att förfäras av SD och missköta migration och integration 🙂

        Förmodligen har du rätt där…?

    Det ’heter’ att vi har åsiktsfrihet, ändå tar sig folk ton och ska rätta en annan med ’fel åsikter’ och vill göra gällande att ens egen åsikt och värderingar är det enda rätta.
    Att tysta, jaga oliktänkande, stänga av, Hänga ut, bryta kontakten med en närstående, att säga upp någon från ett jobb för att den har ’fel värderingar och åsikter’ är något som oroar mig ngt kopiöst.
    Vart ska det sluta?
    Men genom historien vet vi vilka som vill strypa det fria tänket och ni som figurerar som deras åsiktspoliser kanske skulle kika lite utanför er box så kanske….kanske ni förstår vart det bärhän om det här får fortgå.
    Endast döda fiskar följer strömmen….
    Ha en fin helg och låt folk få uttrycka sig, rösta, sympatisera, umgås med vem den vill.
    Testa det?

      Åsiktsfrihet innebär ju också att jag har rätt att säga upp kontakten med vänner för att jag tycker att deras åsikter är fel. Åsiktsfrihet eller yttrandefrihet innebär inte att du får yttra din åsikt hur som helst och när som helst utan att någon får säga emot eller tycka att du är dum i huvudet.

        Gör så!
        Jag antar att du även förespråkar ’allas lika värde’ också?
        Det brukar hänga ihop…
        (Även om tanken vurpar)

          Men det ovan är inte min åsikt. Det är vad åsiktsfrihet och yttrandefrihet handlar om. Sen kan man ju tycka att det är bra eller dåligt.

          Det, samt ”jag gillar olika”.
          Hysteriskt roligt. ?

          Fast att hävda att vi har rätt till vår åsikt men samtidigt påstå att det oroar en att man kan säga upp kontakten med en anhörig på grund av dens åsikter och värderingar…DEN tanken om något vurpar?

            Antar att du hörde hur vurpen gick (för så ding i bollen är du väl inte) . Alla har samma värde men tycker inte du som mig så kan du gå och dö.
            Mysigt och ett komplicerat resonemang som endast en rödvinsfantast Kan klura ut.
            Det finns ingen sans och balans.
            S

    Har tagit upp under ett annat inlägg hur mycket jag HATAR pest eller kolera-frågor. Otroligt tråkigt.

    Tur att man insett att man faktiskt bara kan skippa sånt här trams.

    Hade jag fått frågan hade svaret blivit ”vad skönt att jag aldrig kommer behöva ställas inför ett sånt osannolikt och fånigt val!”

    Tack o hej leverpastej

      Välj:
      Antingen: bara läsa om pest eller kolera inlägg på denna bloggen
      Eller: svara på EN pest eller kolera fråga

        Sorry, kunde inte låta bli, så dålig humor så här en fredagsefm ?

    Men nu undrar jag om folk verkligen tror att alla överviktiga VALT det själva?

      Dont even go there…

      Merparten av överviktiga KAN göra ett aktivt val och vända eller stoppa trenden (övervikten). Vilket många också gör, de ”tar tag” i sina liv. För vissa är det enkelt för vissa är det MYCKET svårt.

      Sen finns det såklart en grupp som pga sjukdom eller annat som har en överviktsproblematik där det inte bara går att ”ta tag” i sitt liv.

      Oaktat vilket så tror jag INTE att någon sitter på kammaren och klurar och tänker, ”nä ta mej tusan, undrar om jag inte skulle gå å bli letta överviktig”

        Och jag tror inte heller att det finns överviktiga som är helt omedvetna om att de är feta och inte vet hur man går ner i vikt.

        ”Du borde banta och börja träna!!”
        ”Vänta… Vad sa du nu? Banta? Träna? Det där var nytt för mig.. ursäkta jag måste genast hem och googla mer information om dessa magiska fenomen!!”

          Mmm fast dålig kosthållning och dålig insikt i kalorivärde i vissa produkter stöter jag på titt som tätt.

          Ex: ”jag åt pasta till lunch men det var glutenfri så det var nyttigt”

          Eller ngn har hört att nötter är nyttigt och gör nån röra på cashewnötter som landar på över 600kcal och tror att de gjort ett ”nyttigt” val när rättens totala innehåll blev närmre 2000kcal.

          Eller ”Jag äter vegetariskt så jag förstår inte varför jag inte går ner i vikt”
          Och personen lever på pasta och bröd.

          Så det är faktiskt förvånansvärt många som inte ser relationen kalorier in kontra kalorier ut utan kör på, men är det ”nyttigt” så kan jag äta hur mycket som helst.

            Fast jag tror (obs tror) att tjocka har bättre koll på det än naturligt smala.

              Ja så kan det kanske vara

    om det varit fråga om Sossarna istället tror jag hon hade valt övervikt! De är farliga på riktigt.

      Mmmm
      Ett bra skyddsnät för alla i samhället samt fokus på skola och omsorg och allas lika värde.

      Shit, där har vi en problematik som heter duga!!

        15.31 Du tycker det går bra nu?

          Bor du på gatan? Svälter du? Förvägras du sjukvård?

    Pest eller kolera: få Katrin Z personlighet eller få kolera?

    Men snälla någon. Givetvis väljer man ju ett parti som är ofarligt för hälsan vs. Att ens barn riskerar att drabbas av diverse olika sjukdomar och dö i förtid. ?

    Jag fattar fortfarande inte hur hon inte kan ha fått tänderna utslagna ännu, att inte nån enda har tappat det i närheten av hennes sjuka sjuka uttalanden. Men narcissister går under radarn som vanligt, klarar sig alltid undan med allt. Kan ingen bara stoppa henne? Hon stänger ute sin tre äring på balkongen som straff för vadsomhelst, hon beter sig illa på ett stort bröllop o gör inte alltför sällan riktigt fula uttalanden osv. O alla bara tar det. Herregud vafan händer♾?

    Behåll dina primitiva politiska åsikter för dig själv, Camilla.

    Enda jag har svårt för med dig.

    Hon verkar extremt rädd för fett och överviktiga människor. Vet knappt vad hon är känd för.. eller ja, hon är väl känd för de idiotiska uttalanden som titt som tätt kommer ur munnen.. ENDA anledning till varför jag känner igen namnet..

    Jävligt skevt svar men känner samtidigt att hon blev manad att ta ställning då frågan i sig är oerhört korkad. Tycker att intervjuaren själv någonstans måste likställa fetma med ngt som negativt som SDU från första början som ens ställer den frågan.
    Kan man inte ställa lite bättre frågor när man väl får chansen att få till en intervju med en ”kändis”. Även alexander pärleros, såg när han intervjuade zara Larsson, kunde inte kolla klart pga så sjukt korkade frågor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.