Monas Universum om bloggreklam

Jag lever på min blogg. Jag lever på de intäkter som kommer från de affiliates som jag jobbar med plus det ni läsare handlar av mig i min webbshop. Man kan ju tycka vad man vill om huruvida en blogg är ett riktigt jobb eller inte men just nu är det det för mig. Jag har skrivit i hela mitt liv så varför inte tjäna pengar på det.
[…]

Fram till och med oktober så har jag skrivit 638 inlägg. Av dessa är 117 st markerade med reklam/samarbete. Det är ganska exakt 15,4 procent.
[…]

Jag säger konsekvent nej till mycket. Går på magkänsla oftast. T ex jäkligt glad över att jag inte hängde med i den där Flawless-skandalen. Rakapparaten som bara var en bluff. Eller ett par hörlurar jag aldrig hört talas om … som visade sig vara en bluff. // Monas Universum

Av kommentarerna under Monas inlägg att döma så verkar ingen där vara så brydd över reklamen.
De verkar tycka att antingen skrollar man förbi eller så läser man inläggen för att se om det är produkter eller tjänster man är intresserad av.
Den tyngsta kritiken verkar faktiskt handla om själva utförandet av reklamen, att Monas inlägg håller en ganska låg standard jämfört med andra influencers.
Förklaringen från Mona är att hon är sjukt oteknisk och inte vet hur man gör med bilder, filter mm och dr kan jag verkligen hålla med läsaren.
Att kunna leverera bra och trovärdiga samarbeten är galet viktigt för en influencer och att bara använda pressbilder på produkter istället för att göra ett genuint och personligt samarbete är under all kritik.
Om det här är en del av Monas jobb så får hon ju antingen lära sig hur det fungerar med kameror, filter och annan bildbehandling eller betala någon att göra det.
Det är ju JUST det här som är så framgångsrikt med influencer marketing – att samarbetet blir personligt och att influencern använder sin person som reklampelare, och om Mona inte gör det utan bara publicerar produktbilder från exempelvis Ellos så faller ju hela konceptet.
Detsamma gäller så klart även mig, och jag håller just nu på att lära mig mer om att skapa snyggare och bättre videos då grundkunskapen i exempelvis iMovie inte räcker.

Och bilderna/videoklippen behöver inte vara perfekta, långt ifrån.
Så länge de håller en hyfsad kvalité så är det ändå 100 ggr bättre än att bara publicera produktbilder i ett inlägg.

82 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Alltså, Pingis instastory – anar vi en pik till Bella? ”This is what I call homemade curls. When you have a baby, you have to do everything yourself, hahaha!”

    Det avslutande skrattet känns väldigt konstgjort…

      Kan mycket väl tänka mig att Pingis vill känga till Bellsan, med tanke på vad Elfviks finest ställt till med.

      Eeeeh asså… allt kan tydligen vara pik till Bella, ni ser väl pikar och fel i allt.. men nej tror inte det är någon särskild pik till någon. Vad har det förresten med Bella att göra, hon har ju inte någon liten bebis. Asså.. snark…

        Kolla klippet så ser du vad jag menar. Filtret, svängandet med håret, tonfallet, skrattet.

          Men snälla, jag har självklart kolla det, min åsikt står fast. Ge dig!! Och tro mig jag ser och fattar när någon pikas, finns vissa skenheliga retoriker som håller på med pikar mot Bella däremot men ser ingen pik just i Pingis klipp.

      Många ser gärna vad de vill att det ska föreställa.

        Och en del vill inte se vad det föreställer.

      Pingis tyckte ju också att hon var ”multitasking måm” för att hon ammade samtidigt som hon fick håret fixat.

      Pingis gör hela tiden reklam på Instastories utan att reklammarkera. Varför slipper hon undan granskning?

        För att hon kommer undan med det?

        Vad betyder det?
        Är helt ute… förklara

    Monas Ellos reklam är så tråkig, förstår inte hur de kan betala henne för en radda produktbilder. Hela hennes blogg är en enda lång återupprepning.

      Fast det är väl ändå ganska schysst mot läsarna att låta det vara vad det är? Tycker iaf att det är tacksamt när man direkt ser att det är reklam, och dessutom en icke genuin sådan? När influencers hyllar sönder och låtsas tycka om produkter spelar ju en reklammarkering ingen roll, man vet ju inte om själva åsikterna är fabricerade eller om produkten faktiskt är ordentligt utprovad och verkligen rekommenderas av personen som marknadsför den. Huruvida något är snyggt eller inte bryr jag mig föga om när det kommer till reklam, den tiden kan de lägga på deras egna, genuina inlägg istället! 🙂

    Så länge företagen vill marknadsföra sig via dessa beeings och ungar går på det, så scrollar vi andra förbi

    Mona säger att hon lever på sin blogg.. fine, men då är väl det minsta kravet att hon levererar bra samarbeten. Som någon skrev, kan hon det inte själv så, får hon ta in någon som kan styra upp,det.
    I dessa dagar känns det otroligt att en ” överårig influenser” kommer undan med att de inte kan?.
    Men lär dig då .. Det är ” ditt jobb” hur svårt kan det vara?vi andra, som inte är influencers , måste hålla oss ajour med utvecklingen..
    Men det förvånar mig att hon hon överhuvudtaget får samarbeten, vill företagen/företaget förknippas med henne?

      Håller med till 100%

      Fast många ogillar filter och redigerade bilder, befriande med äkthet och utan fix och filter. Produktbilder finns det en del som gillar och kanske det faktiskt säljer bättre. Det handlar inte om att förknippas med någon utan att nå ut med reklam och att sälja.

      Dotterns historia är tragisk men att hela tiden spela det kortet när det blir ett ifrågasättande.

        Det är riktigt märkligt.

      Jag tänkte samma sak om Mona! Hon har ju trots allt varit inblandad i mycket genom åren, Det har hon själv skrivit om. Jag hade INTE gjort reklam arbete med henne! Har inte fogden koll även på intäkter från reklam jobb! Eftersom det här är det enda hon lever på!

      Överårig??? Suck! Ännu en (underårig) som tror hela världen består av ungdomar.
      Du kommer bli glatt överraskad när du fyller 50.

    Och jag funderar över hur oteknisk Maggan måste vara. Eftersom Mona väl hjälper Maggan med hennes bloggkommentarer och annat ? Eller jag har drömt ?

      Det är väl för att Maggan ska slippa gå igenom modden själv och se alla negativa kommentarer? Inte pga av okunskap.

        Inte så kul dock, att det är Mona som svarar.

      Slutat gå in på Maggans blogg pga det.

    Håller med till 100%

    Det är sån himla skillnad på proffsiga influencers och dessa amatörer, ta till exempel Carola Wetterholm och hennes sk samarbeten, en enda radda av produktbilder typ ”den här tycker jag är snygg”…..
    Såååå B och sååå tråkigt, slutat läsa den bloggen av den anledningen (och hennes bemötande av kritik också delvis, den grejen borde hon kanske också jobba lite på haha)

    Jag är ganska förvånad över att företagen ens betalar för den sortens inlägg alls, jag driver företag själv och skulle aldrig betala för sånt. Som företagare tycker jag att det är extremt viktigt vilka jag förknippas med och såna ”influencers” som Carola Wetterholm är inget jag skulle vilja vara förknippad med alls.
    Exakt som Mona så läggs det väldigt lite innehåll på ”samarbetsinläggen” och jag fattar att såna som Ellos inte kan hålla riktig koll på alla de engagerar i ”samarbeten” men man får väl hoppas på att de inser till sist att det inte ger nåt vidare tillbaka till företaget.

      Eller så gör det faktiskt det, det kanske visst ger något tillbaka till företaget. Det kanske är just det det gör då de visar produktbilder så att det är därför de gör det, vad vet vi. Företaget har nog koll på vad som ger det bästa och vilket som kostar minst för dem och ger dem mest. Bara för att du inte vill förknippas med Carola W så kanske hennes följare köper det som hon visar så därför kanske det ger företaget något. Jag kan inbland tänka att vissa företag har så många olika influencers och att det verkar överflödigt och onödigt, märker också att vissa företag använder sig av influencers som har samma följare och det verkar ju inte så smart så ibland verkar en del företag ha dålig koll faktiskt.

        Jag vet ganska väl vad det ger och ja, jag är förvånad. Jag hade inte uttalat mig om det om jag inte visste.

    Gissar att det är du som är Cecilia för att du ville skriva ett inlägg haha med tanke på att hen nämner Egoina också tänker jag, vi vet ju din beundran för henne. Men Mona har väl också ibland gjort inlägg där hon visar kläderna på sig själv, det har jag sett ett antal gånger på hennes blogg. Filter och redigerade bilder vill väl många Inte se utan mer äkta och vanligt, enkelt och äkta utan fix. Sen kan det vara lite tråkigt om de bara lägger upp färdiga produktbilder och företagets bilder absolut men sen får man också förstå att bloggare får vissa manualer och restriktioner som de ska följa, företagen bestämmer väl en del ibland också.

      Haha nej det är en riktigt Cecilia som är Cecilia, nämligen jag. Känner mig nästan lite smickrad att du tror jag är Cam ? älskar egoina helt enkelt, tycker hon är så tillgänglig och ärlig och härlig.

    Men Mona har nog ändå ganska många läsare som klickar sig in på Ellos och handlar med hennes rabatt. Det är nog läsare som inte läser Egoina. Mona känns ändå rätt unik i sin åldersgrupp.

      Håller med. Tycker såklart att det ser lite tråkigt ut men samtidigt är det ju bra att hon inte fått hem alla dessa tröjor hon hade i inlägget..för att sedan använda en gång inför en bild och sedan blir det hängande (om det vill sig illa då)
      Visar hon upp vad hon tycker är fint kan ju fortfarande de som tycker om hennes stil anamma 🙂

        Precis så tänker jag med, bra ju att det inte skickas och klickas hem en massa bara för att visa upp. Kan se tråkigt ut men också bra på ett sätt då man liksom verkligen ser plagget och hur det ser ut, kanske säljer det faktiskt bra att göra så. Förstår inte vad hon menar med att ”rakappparten var bluff” .. eh nej den fungerar alldeles utmärkt har en sådan, men hon tror väl på det som skrevs här och allt klagande på IL och i soc medier där det kallades bluff men nej rakapparaten är ingen bluff, hörlurarna var ingen bluff heller men vissa menar att det var kopior däremot. Dock så menar en del att företagen bakom är oseriösa och skickat fel och paket tagit lång tid osv så det var ju bra att hon avstod det efter allt ståhej kring det.

      Fast hennes rabatt är samma jag får på sms varje söndag.

        Exakt! Varje söndag rabattkod och väldigt många andra dagar också. Om du så köpt en tvättlapp får du ju själv erbjudanden om rabatter hela tiden.

      Rabatten funderar jag på. Få 30 % om man uppger blablabla men de där 30 % får man ju från Ellos personligen och alla som beställer därifrån måste ju få det? Så börjar det väl vara dags att tänka över hur många jumprar man behöver med tanke på all den här överkonsumtionen som väller in över oss. M hävdar att allt kommer att gå åt fanders om vi slutar handla men det tror jag kommer att lösa sig själv och de som lyckas förändra sitt tänk och anpassa sig till de tider vi går emot kommer att klara sig.

        Det kallas marknadsföring. Ellos vill så klart att det ska gå ut till så många som möjligt. Det är inte alla som köpt en tvättlapp av dom och får sms varje helg.

    Exakt! Eller som Carola Wetterholm, som egen företagare blir jag helt förundrad över hur företag ens kan överväga att ha samarbeten med någon som skriver så illa underbyggda inlägg och sen vänder kappan efter vinden hela tiden, ena sekunden ska man shoppa tusen saker och nästa sekund är miljön viktig för då ska man göra reklam för Matsmart.
    Så otrovärdigt så det liknar ju ingenting. Och det har förstört min tro på Matsmart faktiskt, sorgligt men sant, jag gillade idén men samarbetet med Carola har tagit bort det tyvärr. Jag använder mig av andra liknande istället, som har trovärdiga samarbeten, med influencers som inte vänder kappan efter samarbetet som gäller just då…

      Oj, kom fel, skulle vara svar till Xx ovan!

      De är pengakåta allihoppa och de flesta har ingen utbildning att luta sig mot därför säljer de sig mot allt möjligt till högstbjudande.

        Ja, utbildning, eller sammanhang överhuvudtaget utöver barnen, lämnar ju lite övrigt att önska i det här fallet. Så man får ju lite förstå dessa ”samarbeten” men den dagen Ellos, Matsmart, Cellbes, Jotex m fl inser att de mer förstör för sig själva via det där så blir det förhoppningsvis annorlunda. Jag klickade aldrig vidare när jag läste bloggen, vill inte uppmuntra företagen till dessa b-grejer.

          Ja Ellos, Cellbes och Jotex är lågprisföretag där de flesta aldrig skulle ens drömma om att handla. Men det är väl bara den typen av företag som köper samarbeten av B-bloggare som Mona och liknande.

      Likadant med Mirka (trettonbarnsmamman)
      Köp, köp, köp och sämsta reklaminläggen…

        Ja, det är så sjukt otidsenligt med dessa köp-köp-köp-inlägg, jag fattar inte riktigt hur man orkar med sig själv när man gör dessa inlägg…
        Särskilt inte när man har barn som ska leva i den miljön vi är med att skapa, vi som är vuxna nu. De verkar helt sakna framtidsperspektiv. Det är tydligen bara pengar som räknas, men det finns ju andra sätt att försörja sig, de verkar inte ha tänkt så långt.

    Läste alltid monas blogg förut ( typ beroende ) men har slutat pga av all reklam ! Synd hon är en bra skrivare ! Om det går hennes väg !

      Fattar inte det här med att hon skulle vara bra/rolig. Hon har ett ordförråd som en tioåring ungefär och utvecklas … ja … ingenting.

      För att inte tala om Toftby! Henne läste jag jämt men nu är det bara samarbeten varvat med nåt recept och morgon pw.
      Sen gnäller hon när läsare påpekar just detta och säger hon minsann lever på bloggen och samarbeten och har inte tid till att skriva som förr.

      Men Johanna (för du läser ju här), du är lite inne på fel spår för du lever på dina Läsare!
      Färre läsare, färre samarbeten, mindre pengar. Se bara på Bella…

    Ska också börja leverera med kass kvalitet på jobbet och bara skylla på att jag inte kan bättre. Eller vänta, det kan ju inte jag som har ett riktigt jobb, då får jag ju sparken. ?

      Fast bara för att någon är bloggare och har det som sitt jobb så finns det inga måsten att göra vissa samarbeten eller göra dem på speciella sätt så länge inte företaget begär det och betalar för något särskilt och visst. Har de vissa överenskommelser så ska det ju såklart följas däremot.

    på tal om Mona: jag är så nyfiken på vad som hänt med Kenneth? Vet att fitterbittan (som typ köpte hunden åt dottern eller liknande) funderade över det vid nåt tillfälle. Mona har påstått att dottern fortfarande har Kennerh men det tror jag inte alls på. Har så svårt för folk som använder hundar som nån slit och släng-produkt…

      Är i Skåne skrev ngn tidigare.

      Han såldes/gavs bort och bor i Skåne. Av nån anledning har M aldrig velat erkänna detta.

      Vem är Kenneth?

        Om du läser kommentaren du svarade på så ser du.

    Den sistnämnda jobbar faktuerar och tar ut föräldrapenning för barn så Försäkringskassan borde få tips om henne.
    Företaget är registrerat under samma namn utan h i slutet.

      Skynda dig att anmäl.

        Vill bara att någon som jobbar på Försäkringskassan läser detta och gör ett utredning på henne hennes företag tjänar hon stora pengar på flera samarbeten i veckan och samtidigt plocka ut föräldrapenning som om ingenting.

    Apropå Mona, så läste jag inlägget innan det om reklam, som handlade om en Skatteverket och en anställd som var sexköpare. Där undrade någon om vad hon ansåg om hennes makes tidigare syssla, Mona svarade väldigt sarkastiskt, och menade att det där hade hon redan rett ut i ett inlägg för flera år sedan, har hon?

        Oj. Detta var ju några år sen….
        Hon skriver fortfarande inte speciellt bra?

        Det är ju hennes blogg och hon gör ju som hon vill.

        Soppköket för hemlösa låter ju jättefint.
        Såg på tv att Jonas sjöstedt oxå varit lite involverad.

      Googla mannens namn och Expressen

        Vad heter han? Lundgren…..

          Samma förnamn som USA:s tidigare president Carter.

          Googla henne och vem som är skriven på samma adress

    Carolinejansson85 bloggar på Nouw hon låtsasskapar en relation till läsarna att man ska se henne som en storasyster, kompis osv. Ger relationsråd, gick på bluffen med de hörlurarna som Isabella Löwengrip gjorde reklam för kontaktar företaget för att lurarna är icke brukbara ,50 gånger för 500 spänn som de kostat henne. Hon är mån om sina pengar och ganska snål.
    I ett annat inlägg skriver hon om sina läkarbesök för att hpn fick proppar pga p-piller och i slutet passar hon på att dela sin kod för Daniel wellington klockorna utan någon som helst samarbete märkning. En gång låtsas blåst alltid blåst. GÅ INTE PÅ HENNES FAKE VÄNSKAP HON ÄR UTE EFTER ATT TJÄNA PENGAR PÅ NAIVA OCH SNÄLLA MÄNNISKOR.

      Bara länka till din blogg och gå.

    En Som gör genomtänkta samarbeten är Underbara Clara. Läser gärna,tycker det är riktigt proffsigt gjort. Alltid reklammarkerat som det ska göras,enda saken är väl att det,om man nu ska kritisera är att reklammarkeringen är skriven med väldigt ljusgula bokstäver överst så det knappt syns men,men

    Leonardodicaprio instagram har träffat Greta Tunberg There are few times in human history where voices are amplified at such pivotal moments and in such transformational ways – but @GretaThunberg has become a leader of our time. History will judge us for what we do today to help guarantee that future generations can enjoy the same livable planet that we have so clearly taken for granted. I hope that Greta’s message is a wake-up call to world leaders everywhere that the time for inaction is over. It is because of Greta, and young activists everywhere that I am optimistic about what the future holds. It was an honor to spend time with Greta. She and I have made a commitment to support one another, in hopes of securing a brighter future for our planet. #FridaysforFuture#ClimateStrike @fridaysforfuture

    Fast det stämmer ju inte att hon bara klär dig i Ellos och att hon älskar Ellos. Hon har ju höjt allt annat till skyarna. Skorna från hennes BFF som är en skitsnygg skata med en skitsnygg man,kvinnan med jackorna (och en pool), Johanna med de enda byxorna hon använde, kläderna hon fotograferade sig i på kyrkogården i Italien, Ponchos osv osv. Var fanns Ellos då? Samma som det var då viktigt att dricka Zoegas när de betalade och de nämns aldri sedan dess. Jag bojkottar alla som slösar pengar på reklam hos dessa sk influensers.,

    Något som jag undrar kring Mona: vad sysslar hon med egentligen? Hon är inblandad i TRETTON bolag och det som ska skapa opinion inom sociala medier bla bla som bildades 2017 men registrerades 2018 omsätter INGENTING. Hur går det till? Hur kan hon sitta i rätten och säga att hon lever på sin man när hon skriver att hon lever på sin blogg? Bloggens innehåll har ju ändrats prick ingenting. Det är samma mängd reklam och samma tjatter som alla andra sexhundra inlägg hon gjort. Hur kan hon leva på den nu men tjäna noll kr på den nyss? Jag tänker om vi nu granskar knasiga affärsbeteenden så är ju denna den mest flagranta.

    Ang Mona. Jag har följt henne i många år, och lider med henne, för vad hennes dotter fått gå igenom, och ff gör. Såklart att jag känner för MOna också. Men!
    Varför dessa bilder på sig själv, på insta och hennes blogg, där hon gör en massa grimaser, förvånade uttryck, och ”roliga” selfies…?? Nä – alltså..om hon varit 20 möjligtvis. Men nu är hon ju 50+ och ja…jag är säkert jättetråkig nu…men ibland känns det verkligen som brist på fantasi, och bara för att fylla ut. Det är inte kul längre.

    Men oavsett – jag läser hennes blogg varje dag ändå, samt följer henne. Men kanske någon dag, jag lär avfölja, för just det är absolut inte roligt längre…inte ens en gnutta…

      Hon har väl umgåtts för mycket med Graf, hon brukar väl också göra grimaser.

    Lika med Monas webshop som ägs av smallway invest ab som en kompis till henne äger till 100%.

    Tycker det är bättre när bloggare inte lismande låtsas tycka om varor de gör reklam för. De gör reklam för att ha en inkomst, inte för att de är så överväldigade av varorna de hör reklam för. Det har alla förstått vid det här laget.

    Hon vill väl inte tjäna pengar på papperet om det nu skulle bli böter?

    Snälla slut om denna Monna och My så irrelevanta människor .. 🙁

    Vad jobbar Monas man med ?? Tänker att om Mona är noll taxerad !

      De har väl en massa företag men tyckte hon antydde för ett tag sedan att han jobbade med annat.

    Jag bryr mig inte. Reklam är ett nödvändigt ont och egentligen inget som bloggarna (vägrar använda det töntiga ordet ”influcencers”) vill göra. Låt dem hasplar ur sig skiten lite snabbt så de kan skriva om saker de egentligen vill sen. Om det inte råkar vara reklam För nåt de verkligen gillar och brinner för.

    Camilla du skrev ang Monas reklaminlägg att hennes bloggläsare inte verkade ha så mycket emot dem i kommentarerna.
    Men kommentarerna är inget alls mått på vad hennes läsare tycker.
    För du har missat att i Monas blogg gäller:
    Alla kommentarer måste godkännas av tant Mona innan de publiceras.
    Kommentarer med kritik Mona publiceras vanligen inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.