Sandra Beijer fick den onödiga julklapparnas julklapp

Minns ni?
Englas lilla tips om strumpbyxor för 2000 kr?
Vem fick dem i julklapp?
Sandra Beijer!!

Tänk er att få en maska på ett par strumpbyxor för 2000 kr?
Jag hade gråtit blod!
Ingen hade fått komma nära mig, vilket inte hade spelat helt mycket roll då jag brukar vara ganska duktig på att ta sönder mina strumpbyxor på egen hand.

Jag är ett fan av dessa – fem pack från Lindex för 79 kr. (Ej adlink) 🙂

Inte lika flotta kanske men heller ingenting att gråta över när (jag säger när och inte om) de går sönder. =)

212 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Den så kallade Årets Julklapp brukar väl oftast vara jävligt onödig, alt konstig. Nån som verkligen brukar få/köpa Årets Julklapp? Och använda den?

      Använder min spikmatta?

        Jag också! Bästa grejen!

        Jag också!

        Jag ÄLSKAR min spikmatta fortfarande och använder den flera gånger i veckan!

      Jag älskade min Tamagotchi och gosedjurshundvalpen som kunde gå! Jag har även minnen från barndomen av att min pappa använde wokpannan och att vi använda bakmaskinen för att göra lussekatter. I övrigt känns hörlurar, matkasse, CD, böcker etc som typiskt bra julklappar.

        Jag går med GOGo på promenad och alla kompisar står på rad…

          OMG var inte det ca 1991?

          Gogo går framåt, och bakåt med, Gogo min egen valp hänger med.

            Jag är rätt säker på att jag hade min valp typ 97 eller 98 iaf. Definitivt inte före 95.

            Jag är född på senare halvan av 80talet och tänker att jag var runt 10 när GOGo var populär.

      Fyy va fula ??

      https://img1305712.free-pick.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

      https://photo013856712.imgfast.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

    Aldrig har en gåva till UNHCR eller annan hjälporganisation känts mer relevant…

      Håller med. Världen är inte klok ibland.

      Bra. Nu dubblas alla gåvor också. Så ger man 100 kr matchar en miljardär det med 100 kr extra! Gäller även Läkare utan gränser bland annat

    Vad ska man säga? Inget jag vill ha.

      Fula som fan

        Jag tänker bara- hoppas jag aldrig får strumpbyxor i julklapp. Det känns kanske otacksamt.. Men kom igen… fanns det verkligen inget annat, oavsett prisklass, som kändes mer personligt alt. Bra o ha?

    Jag tror att det är svårt att hitta riktigt bra strumpbyxor och det är inte alltid så att dyrt är bättre.

    Åh ena sidan kan det vara mer hållbart att köpa ett par riktigt dyra strumpbyxor (även om priset i det här fallet handlar om varumärket). Men jag kan tänka mig att det är riktigt bra kvalitet på dem och att hon kommer kunna använda dem i flera år och troligtvis med en lång garanti från Gucci. Och det är bättre än vårt slit och släng beteende som bara förstör miljön. Och ekonomiskt blir det faktiskt billigare än att köpa en massa billiga strumpbyxor som går sönder varje användning = förbrukar mer = kostar mer i längden.

    Åh andra sidan skulle jag personligen aldrig köpa strumpbyxor för det priset med märkets logga överallt. Det är för tacky för min smak och det blir svårmatchat med olika kläder. Jag föredrar enkla mönster.

      H&M har uppdaterat sina strumpbyxor och denna gång kunde jag använda dom 4 gånger innan jag fick en maska på. Mycket nöjd! Och priset va 79 eller 99kr. Även om Gucci kanske skulle hålla längre kan jag verkligen inte se att 2000kr för strumpbyxor är rimligt. Inte alls tyvärr!

      Pierre Robert har bra!
      Finns på Ica.
      Köpte ett par svarta 2012!!! Håller än! Böejar bli noppriga under foten,
      Men annars håller andra typ två gånger så jävlogt prisvärt med tanke på hur mkt jag haft dem och tvättat dem!

        Beror ju lite på hur ofta du använder dom. Varje julafton eller alla dagar på jobbet?

          Och hur tjocka de är. De tunnaste lär ju rivas sönder av mina torra hälar…

            Kruxet är att många köper på för små strumpbyxor, därför dom går sönder. Mina brukar hålla bra men då köper jag storlek 44/46 då jag annars är en 38:a

              Beror dock på längd också, en lång kvinna behöver större storlek än sin Vanliga på klädstorlek

      Garanti på strumpbyxor?

    Misstänker starkt att märkesfixerade Engla har både 1 och 2 av dessa strumpbyxor men att hon inte har visat upp det i bloggen. Tror faktiskt att hon lärt sig av många års misstag att vissa saker som hon gör/köper inte är så smickrande för hennes image. Hon klarar ju inte alls av kritik.

      Ni skulle ha sett henne ge maken i födelsedagspresent ett sponsrat upplevelse. ????? Batnens kläder och leksaker är också för den deleb ofta sponsrade.

        Vad spelar det för roll om det ändå är någon de vill ha?

          Eller hur. Om jag får saker som jag har önskat mig så blir jag ju glad för att det var just saker jag har önskat mig och vill ha. Jag blir ju inte glad för att personen som gav mig presenten har spenderat massa pengar. Har jag fått det jag vill ha och personen slapp betala såå perfekt. win win.

        Hade gärna fått den mysiga upplevelsen i present, sponsrad eller inte!

          Jag hade helst fått den sponsrad.

            Haha ja faktiskt!

            Ja, det gäller ju bara svenskar?

            Jag tycker nog vi svenskar är ganska generösa.

            Det där är ju så fel ? låt mig illustrera ett kalas när det är dags att börja ta tårta.
            ”Vem ska börja? *namn* kom och ta här!”
            ”nej, nej. Börja du”
            ”Va! Jag? Nej! Börja du! Jag väntar.”
            ”Nä, jag vill inte börja. *namn* kan börja.”

            och ingen (Ingen!) tar sista biten av något.
            ”Nej, jag är så nöjd. Ta sista biten du.”
            ”Åh nej tack. Jag är också jättenöjd. Ta den du.”
            Upprepa om och om igen tills du inte orkar upprepa mer. Upprepa sedan lite till.

            Att tårtan äts alls är ju ett under ?

      Men hon skriver ju att hon köpt de. Hon har köpt två med prickar från HM, men även de från Gucci. Så läser jag iaf.

        Dem.

          Tack. Så himla gölligt av dig. ❤️??

        De

        Så läser du, men det är för att du läser fel. Läs igen vem som skrivit i skärmdumpen och vem inlägget handlar om

    Varför inte lyfta hennes fantastiska deceniumsammanfattning istället för detta?

      Eller hur! Dessutom kanske det är något bättre kvalitet på dessa strumpbyxor..

        Ja det hoppas jag! Förväntar mig att de är gjorda i kevlar till det priset!
        Å andra sidan kan jag köpa 125 par på Lindex som förmodligen är hela min livsförbrukning…

      Precis! Sjukt bra sammanfattning. Jag blev sugen på att skriva en själv. Synd bara att man inte dokumenterat livet lika bra. ?

        Tänkte också på det, vad gjorde jag 2014? Hur upplevde jag det året? Inte den blekaste men det var säkert trevligt.

          2016 va i alla fall skit.

          Jag vet exakt vad jag gjorde 2014!
          Jag jobbade fram till början på maj, då smaschade jag in i väggen och föll genom isen totalt och fick börja brottas med självmordstankar.
          Sommaren spenderades i trädgården med candy crusch varvat med panikångestattacker i soffan.
          Jag sov igenom typ hela semesterresan eftersom jag inte orkade hänga med resten av familjen.
          På hösten började jag känna mig lite bättre så jag slutade med sömnmedicinen, och då fick jag extrema reaktioner av antidepressiva som jag åt. Vilket sömnmedicinen hade dolt då det var starka antihistaminer.
          Och på julafton förlovade jag mig genom att fråga själv.

          2014 är typ det året som jag minns absolut mest av, troligtvis eftersom absolut ingenting hände förutom att jag var tvungen att gå hos en psykolog 2 gånger i veckan och psykiatrier var tredje. Jag har bokstavligen berättat precis allt som hände det året.

            Ok

              Jag blev glad över att jag kom ihåg 2014, okej? Du behöver inte vara dryg för det. Har du inget snällt att säga så håll det inom dig.

                Varför tänker du att ett ok är drygt?
                OK betyder typ ”jag hör dig”. Tror du ville bli hörd?

                  För att ett ok är drygt svar på ett sådant inlägg?
                  Det är ett drygt svar på typ allt annat än ”ska vi ses vid XX klockan XX?”

                    Ok

            ♥️ Usch vad tufft. Hoppas åren sen dess varit bättre

      Hahaha alltid likt gulligt när Sandras fans minsann måste försvara henne mot alla elakingar! ”Fantastiskt decennium-sammanfattning!!!”. Vad är det som är så fantastiskt med texter präglat ur en ungdomsroman av en 35-årig kvinna?

        Tröttsamt att någon alltid måste ta upp hennes ålder i relation till hur hon väljer att uttrycka sig. Gå vidare nu snälla ni.

        Nu ser jag mig inte själva som en Sandra-försvarare, men så onödig kommentar. Varför ska hennes ålder kommenteras hela tiden? Som att det är något fult att hon är 35 och inte har ett fast förhållande just nu och inga barn. Hon skriver ungdomsromaner, som jag inte kan uttala mig om, eftersom jag inte är i målgrupp för att läsa dem. Men hon lever ju inte själv i en ungdomsroman, och jag tror nog hon är medveten om det. Sandras genomgång av decenniet var bland det absolut bästa jag läst i bloggväg. Speciellt det sista inlägget. Hon skriver otroligt bra! Vilket man inte kan säga om många av dagens ”bloggare”. Det var ärligt och personligt och man fick veta bakgrunden till mycket som hänt i hennes liv. Sedan tycker jag också det är sjukt att köpa strumpbyxor för flera tusen kronor!

          Folk är avundsjuka!!

        Så om en person lever ett liv du inte förstår dig på så är det hen skriver totalt ointressant för dig? Oavsett hur målande och fin texten är i övrigt? Så tråkig inställning…

        Alltid lika gulligt när någon surkart måste kommentera på hennes ålder och ge tjuvnyp om att alla inte lever vanliga Svenssonliv. Känns det bättre för dig nu, Ann? Har du fått ur dig dagens sura uppstötning här i kommentarsfältet?

        Jag är så glad över att inte vara jätteung längre. Det var en tid av dålig självkänsla och mycket osäkerhet.
        Idag som +65 mår min självkänsla finfint. Jag struntar totalt i vad andra eventuellt tänker och tycker om mig. (Vilket de förmodligen inte ens gör, då de har fullt upp med sig själva.)
        Så denna ”hype” eller längtan efter evig ungdom är något jag inte alls förstår.

          Underbart med Camcams mor i kommentarsfältet. Mer sådant tack! ?

        Ann, ”präglat ur en ungdomsroman”, vad menar du? Menar du att ungdomsromanen (vilken?) har präglat hennes texter? Det är ironiskt (och roligt!) att du formulerar dig på ett både barnsligt och inkorrekt sätt.

      Förstår inte denna hysteri över hennes sammanfattning. Låter som något en kärlekstörstande tonåring har skrivit.

        Vad är det för fel på kärlekstörstande tonåringar nu då? Så trångsynt du måste vara. Bara för man är en viss ålder måste man bete sig på ett visst sätt eller? Uppenbarligen är det väldigt många som går igång på hennes sätt att skriva så vem är du att döma.

          Ingenting alls – om man är i den åldern. Men någon gång måste väl ändå Sandra växa upp och lämna sin rosa bubbla och se verkligheten som den är. Hon är på något sätt fast i drömmen av att vara en tonåring. Hennes böcker må få höra recensioner i tidningarna men om du kollar de som har läst böckerna är kritiken annorlunda.

            Du menar de bittra 35-åriga tvåbarnsmammorna som inte har fått sova på flera år och mest är avundsjuka?

              Så man är bitter om man inte gillar en bok?

                Man är bitter om man uttrycker sig som du gjorde om en person man inte känner ☺️

                  Eller så inser du sanningen istället 🙂

                    Eller så inser du sanningen om dig själv

                      Den vet jag redan. Det vill säga jag avskyr romantisering av alla dess slag.

              Är varken bitter eller ens enbarnsmamma och sover gott. Får jag säga att hennes böcker är skit? Däremot har det inget att göra med att hon inte är som man ”ska” vara i den åldern.

            Ärligt talat, hur vuxet är det att sitta på en skvallerblogg och skriva att en människa man inte känner annat än genom en blogg måste växa upp? Borde man inte som en vuxen människa förstå att det man läser på bloggen bara representerar en liten del av den personen och inte på något sätt visar hela sanningen?

              ????????????

            Du känner väl inte henne!

          Känner mest att jag behöver läsa sammanfattningen sandra skrivit eftersom den verkar ge upphov till en hel massa känslor hos folk!

    Varför modereras min kommentar? Jag skrev bara om hållbarhet ?

      Det ska du ge sjutton i.
      Inlägget handlar om ett par strumpbyxor för 2000 spänn.
      Hållbarhet? Blaha blaha.

      Så om en person lever ett liv du inte förstår dig på så är det hen skriver totalt ointressant för dig? Oavsett hur målande och fin texten är i övrigt? Så tråkig inställning…

        På sista tiden här klagar många. Eller så bråkar ni med varandra. Larv!

    Inte för att ett par strumpbyxor för 2000 är nödvändigt men jag tror att kvalitén blir betydligt bättre om man lägger till bara lite på strumpbyxorna. Bland annat så är vissa gjorda så att om en maska går så stannar det vid ett litet hål och inte att det blir en hel reva osv.

    ” DEN ONÖDIGA JULKLAPPARNAS JULKLAPP” .. heter det så? Blir det inte ”den onödiga julklappens julklapp”?

      Oj, var det så att du helt missade vad som menades? Förstod du inte? Kom inte innebörden fram till dig?
      Är du också en sådan som hindrar alla från att gå mot röd gubbe?

        Anonym 12.58; Med tanke på att du också la tid på att kommentera är du nog inte mycket bättre själv. Du är lite som den onödiga kommentarernas kommentar ?

          Jag vill ju inte vara den som är den men blir det inte ”den onödiga kommentarens kommentar”?

    Haha exakt dessa från Lindex kör jag på!

    Enklast är att köra på minst 40 denier så håller de sååååå mycket längre!

      Ja de av 5-10 denier är ju totalt omöjliga. Då kastar man bara pengar i sjön.

      Det är klart dom håller längre för dom är ju tjockare.
      Dom tunnare är ju dock snyggare, i alla fall till fest.

    Och så fick hon jättedyra julklappar av två av hennes mammas kompisar. Undrar om de köper lika dyrt till hennes syskon också? Och om de har egna barn? Dyrt värre!

      Det säger väl snarare en del om deras ekonomiska förutsättningar…

        Såg att hennes föräldrar bor på Tysta gatan. En lägenhet på över 200 kvm. Sthlms finaste/dyraste gata?

      Med tanke på den livsstil de verkar ha tror jag nog inte du behöver oroa dig 🙂

      Fast jättedyrt? En vintage diorscarf kan kosta typ 500. Billigare än strumpbyxorna.

      Hahah va? Måste man ge lika fina julklappar till alla syskon i familjen när man ger julklappar till någon som är 34 år?

        Menar du att typ 2 systrar inte ska få julklappar för lika stort värde?
        Den ena en scarf för 500 den andra kanske ett par vantar för 98??
        Så jobbar vi i alla fall inte i min familj.

          Ja absolut, är man 34 år bör man kunna hantera att alla inte får samma julklappar från mammas kompisar. Man kanske har en närmare relation eller de helt enkelt kanske bara var något som passade den personen.

          Är 28 år och skulle aldrig kräva att få lika dyra julklappar som mina bröder ens från våra föräldrar, än mindre från deras vänner.

      Hennes mammas kompisar?? Du skämtar? Vem ger bort dyra julklappar till sina vänners 30+ ”barn”? Jag blir äcklad av att vuxna människor ska hålla på och köpa en massa onödig skit till andra vuxna som redan har allt de behöver. Fattar inte hur man ens kan glädja sig över strumpbyxor (med pråliga loggor som skriker nyrik wannabe btw, troligen inte vad hon tror de symboliserar) till 2000 kr när det finns så många människor som inte ens har mat på bordet eller tak över huvudet på julafton. Det är en sak att lägga pengar på kvalitet och design när det gäller saker man kommer använda i åratal, men strumpbyxor för 2000 spänn håller inte bättre än strumpbyxor för 200. Usch, jag hade skämts. Det är ett sånt motbjudande slöseri med pengar och ressurser, hatar konsumtionshetsen. I vår familj skänker vi pengar till välgörenhet, man önskar sig bidrag till x eller y organisationer i julklapp. Det ger mig mycket större glädje att veta att någon i mitt namn har gett 2000 kr till utsatta djur eller människor än att de gett mig gucci strumpbyxor. ?

        Jag anser att den där sortens moralpredikan är ytterst motbjudande.
        Men fint för dig att du förväntar dig att bli helgonförklarad efter ditt ohämmade skryt om hur din familj bara ger till bättre behövande i världen.

        Dummaste kommentaren jag har läst. Du är alltså upprörd över att en vuxen kvinna har fått en dyr julklapp?

    Vill man lägga lite mer på strumpbyxor men ändå inte 2000 kr får man bra valuta för 200-300 kr om man väljer ett par från Wolford.
    Men för dagligt bruk räcker gott och väl strumpbyxor för ca 100 kr.

    Låter asnice och jag tycker de är coola! Man får äga onödigt dyra saker och njuta av dem. Det är mysigt. ♥️

    Strumpbyxor Gucci
    Konsumentpris = 2000 kr
    Exkl moms = 1600 kr
    Detaljhandelsmarginal = 800 kr
    Varumärke (royalty, marknadsföring) = 500 kr
    Transport, tillverkning max = 300 kr

      Skulle inte förvåna mig om transport och tillverkning ligger på 20 kr.

        Knappast 20 kr för dessa jacquardvävda strumpbyxor tillverkade i Italien.
        En fabrik som jobbar för Gucci har förstås vett att ta bra betalt med tanke på vad produkterna sedan kommer att säljas för till konsument.
        Kraven från Gucci på produktkvalitet, finish, tyget osv är förstås väldigt höga. De sätter inte sitt varumärke på vad som helst.

          Dom kanske kommer från AliExpress hihihihihihih

    Tycker att hon känns som ett riktigt bortskämt rikemansbarn. ?‍♀️ Ja hon är 35 år, kanske dags att växa upp och sluta ha sina föräldrar att betala för resor till munkar i Sydkorea och strumpbyxor för 2000 kr..? Skulle inte bli förvånad om hennes lägenhet också är betald av hennes föräldrar. Hon har ett ”kontor”(inrett i gräslig shabby chic ?) runt hörnet från där jag bor och jag ser aldrig någon där, min brorsa säger att enda gångerna han ser folk där så står de ute och röker…

    Svar om vilken hemsk person jag är om 3, 2, 1
    ?

      Vilken hemsk person du är

      Sedan så menar jag såklart inte att man inte får unna sig, men då skulle jag betala för det själv. Och man ska såklart kunna få dyra presenter ibland men det känns så överdrivet och bortskämt i hennes fall. Det kanske är så här rika människor gör? ?

        Hon har själv sagt att hennes lägenhet är det dyraste som hon någonsin köpt (notera, hon). Hon tjänar ganska bra med pengar själv så ser ingen anledning att ifrågasätta det. Har själv köpt en lägenhet på söder och är absolut inte rik på något sätt. Det är inte direkt en omöjlig sak att göra utan hjälp från föräldrar… sen är hon ju öppen med att hon får dyra presenter från sina föräldrar på jul och födelsedagar, jag förmodar att de anser att det ligger inom deras budget. Man kan alltid ifrågasätta vad rika människor lägger sina pengar på men vi vet ingenting om vad mer de gör. Tänk om de donerar en miljon till välgörenhet i samma veva? Man får komma ihåg att man bara ser en sida av det och det är lätt att provoceras av den, men jag anser ändå att alla människor har rätt att spendera sina pengar precis så som de själva vill.

          Fast vad Sandra säger och hur det är i verkligheten behöver ju inte överensstämma. Som med hennes städning (aka anställd städerska).

          Du kan normalt sett inte leva på några utgivna böcker. Och hennes blogg är väl inte stor. Vad jobbar hon med i övrigt som skulle leda till att hon tjänar bra (om man tex. jämför med Lisa Bjärbo som verkligen ligger i)?

            ”Hennes blogg är väl inte stor” Hennes blogg är väl jättestor? Hon säger ju själv att det är därifrån hennes inkomst kommer, inte från böckerna.

            Eh Jo, man kan leva på utgivna böcker. Lever du under en sten?

              Endast 100 författare i hela Sverige hade en dräglig inkomst enligt undersökningen. Du kanske lever under ett stenröse?

            Hon frilansar som skribent men jag tror att det är bloggen/instagram med tillhörande samarbeten som är hennes huvudsakliga inkomstkälla. Vet inte vad du anser vara stor blogg och det finns garanterat större bloggar där ute, men om du har läst hennes någon gång borde du ha noterat att hon gör en del samarbeten = inkomst.

              Sandra har 39.000 följare på Instagram, Elsa Billgren har drygt dubbelt så många och Emilia de Poret med, Calle Schulman och Sofi Fahrman det tredubbla …

                Din kommentar säger dock absolut ingenting om hennes inkomst eller vad hennes samarbeten inbringar för pengar. Men tack för upplysningen!

                  Fast det brukar väl finnas ett samband mellan antalet läsare och priser på samarbeten. Fast hon kanske samarbetar med sin mor …

                    Jag har redan förstått att du avskyr henne, men säg att det hade ett samband (det har det nödvändigtvis inte, för övrigt), vad säger det dig om Sandras ekonomi att hon har färre följare än de du radade upp? Har du stenkoll på vad övriga drar in? Förlåt, men du verkar inte superskärpt.

                  Jag börjar bli mer och mer intresserad av hur hennes företag går ihop. Alldeles för många kommentarer här som ivrigt försvarar hennes ekonomi …

                    Hennes företag drog in 1,8 miljoner förra året så hon klarar sig nog.

          På merinfo står det att hon bor i en hyresrätt på 57 kvm?.

            De där upplysningssidorna är sällan helt rätt. Står att jag bor i bostadsrätt fastän jag bor i en hyresrätt

              Det beror bl a på att det kan finnas hyresrätter även i bostadsrättsföreningar. Upplysningstjänsterna har inte alltid aktuella uppgifter om de senaste förändringarna t ex om en hyresrätt i fastigheten övergått till bostadsrätt i samband med att hyresgästen avflyttat eller köpt lägenheten.
              Dessutom finns passiva bostadsrättsföreningar även i fastigheter med endast hyresrätter. Detta för att bostadsrättsföreningar har förtur som köpare om fastigheten skulle komma ut på marknaden.

            Och jag bor i ett hus värt 8 miljoner. Vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma

            Andelslägenheter i den fastigheten.

        Men hennes mamma är ju stormrik.

        Vad jag superrik hoppas jag att mina barn låtit mig bjuda med mig på lyxiga resor.

        Men alltså, hennes föräldrar är ju rika och har råd att ge bort fina (oftast även passande presenter som Sandra vill ha och inte bara dyra presenter för sakens skull). Allt är ju relativt, hennes familj är nog väl medvetna om att alla inte har det lika välställt som dom själva, men vore det rätta då att köpa ”billiga” presenter som lägre medelklass kan ha råd med av solidaritet?
        Och isf, vart går gränsen? Måste medelklassen köpa presenter som lägre arbetarklass har råd med bara för att bevisa att man inte anser sig förmer? Och för vem ska man bevisa det?

          Intressant frågeställning! Jag är varken rik eller fattig, utan någonstans mitt emellan (antagligen som de flesta andra i Sverige). Jag vet inte hur jag hade reagerat om jag fick en mycket dyr julklapp och inte hade råd att matcha priset tillbaka. Jag hade naturligtvis blivit glad och tacksam, men samtidigt känt mig lite dum att jag inte köpt något lika dyrt och nog känt mig tvungen att ge tillbaka något lika värdefullt nästa gång. Man blir liksom ’skyldig’, trots att man ju inte är det. Det är ju egentligen jättekul och snällt att ge någon en present den uppskattar (oavsett pris).
          Jag vet inte vad jag vill komma fram till, men din fråga var intressant.

            Förstår hur du tänker men när de är föräldrar som ger presenter till sina barn är de väl inte riktigt så?! Jag kommer alltid vilja ge min son de bästa jag kan ge honom i presentväg och bryr mig egentligen inte om jag ”bara” får en blomma och choklad av honom i present!

            Kan hålla med dig om det är fråga om vänner som ger varandra julklappar, dock kanske inte om jag fått en jättedyr julklapp av en vän som är ekonomiskt oberoende och jag vetat att den personen inte bryr sig om värdet av min julklapp utan tanken bakom.

            Däremot hade jag inte känt mig dum om mina föräldrar var de som hade gett mig en mycket dyrare julklapp än vad jag ger dem, förutsatt att jag vet att de har råd. Tror det ligger i förhållandet mellan förälder-barn. Sen personligen hoppas jag att jag när mina föräldrar är pensionärer och jag jobbat upp min inkomst kommer kunna ”återgälda” med fina presenter till dem för jag tycker de är värda det

        Fast folk får väl göra vad de vill för sina pengar? Jag är vuxen, brukar inte önska mig något särskilt i julklapp/presenter, men fick några dyrare julklappar av mina föräldrar. Ska jag tacka nej till det då?

      Du får det att låta som att det är något fel på att ha mycket pengar och unna sig och sin familj trevliga presenter…?

      Säger hon som bor på Mosebacke, ett av sthlms dyraste områden…

      Hellre ett gräsligt kontor än en gräslig personlighet, vilket du verkar ha ?

      Jag tror inte att du vet vad shabby chic är…
      Anyway, det jag framför allt ville säga är att det är sjukt obehagligt att du aktivt tittar och sedan kommenterar här, och på det sättet som du/ni gör det på. Kolla inte på människor och deras förehavanden om du inte gillar den/dem? Eller snarare kolla inte oavsett, det är creepy.

      Men snälla. Hennes företag gjorde över 800 000 kr i vinst förra året. 800 000 kr plus hennes månadslöner, hon hade haft råd att köpa den där resan på egen hand. Sandras företag har alltid haft fina siffror och när hon var anställd hade hon helt säkert också en helt ok lön givet yrket och byråerna hon jobbade på. Att hon sen har en rik mamma som vill ge henne en fin present? Spelar väl ingen roll. Jag och min man ger varandra liknande presenter när någon fyller år och då har ingen av oss samma bankkonto som Sandras Beijer (men tjänst helt ok och tycker det är kul att ge varandra fina saker nån gång per år).

        Förtydligande: inte samma bankkonto som Sandras mamma*

      Kan ingenting om henne faktiskt. Men märkligt att du skäller för att hon har rika föräldrar?
      Om hennes föräldrar har den ekonomin så dom ger henne en resa till Sydkorea och dyra strumpor, huuuur kan det reta dig så himla mycket?
      Och kontoret som du uppenbarligen smygtittat in i…där är det ju verkligen något som inte stämmer. Du ser aldrig någon där, men din brorsa ser att dom som aldrig är där, står utanför och röker…?
      Ett förslag från mig, bry dig inte så mycket.

        Svar till L

        https://www.hitta.se/kartan!~59.31663,18.08067,16z/tr!i=tG2fJEAk/search!i=3002626000!q=Sandbacksgatan%2C%20Stockholm!t=single!st=plc!a=59.31670:18.08061/streetview!po=59.31662962:18.08067113!a=251.60159!pi=5.00000?usergeo=1
        Det är bokstavligt talat två stora fönster. Jag går förbi när jag går och kommer hem från jobbet. Inte som att man måste snoka genom brevinkastet för att se om det är någon där. Frågade min bror om han sett någon där och han svarade bara folk som är ute och röker. Inte mer än så?‍♀️

        https://www.hitta.se/kartan!~59.31663,18.08067,16z/tr!i=tG2fJEAk/search!i=3002626000!q=Sandbacksgatan%2C%20Stockholm!t=single!st=plc!a=59.31670:18.08061/streetview!po=59.31662962:18.08067113!a=251.60159!pi=5.00000?usergeo=1
        Det är bokstavligt talat två stora fönster. Jag går förbi när jag går och kommer hem från jobbet. Inte som att man måste snoka genom brevinkastet för att se om det är någon där. Frågade min bror en gång om han sett någon där och han svarade bara folk som är ute och röker. Inte mer än så?‍♀️

      Gillar att hon skriver att den ligger vid Mose backe. Eller det kanske den gör förresten? När jag sett bilder på gatan så tänker jag att det är långt upp på Nytorgsgatan den ligger?

    Men det är inte lika spännande att gå med biliga strumpbyxor.

    Herregud. Önskar jag hade pengar att lägga på ett par strumpbyxor för detta pris! Skulle dock aldrig göra det men beror enbart på att jag är en fattig vårdarbetare, skulle aldrig kunna prioritera ngt sådant för mina slantar. Härligt att hennes familj är så tät!

      Men om det vore din dröm att äga en sak för 2000 kr, skulle du då inte kunna tänka dig att spara 200 kr i 10 månader för att förverkliga den drömmen då?

      Jobbade ihop med en tjej vars dröm var en väska från Mulberry men först var hon student (och jobbade extra), sedan köpte hon lägenhet, fick barn och köpte hus. Det var ständigt någonting med ekonomin och hon köpte knappt något till sig själv under flera år eftersom varenda krona behövdes till annat. Trots detta sparade hon det lilla hon kunde avvara på sitt ”väskkonto” och efter ett par år kunde hon köpa sin drömväska ?

      (Fattar ju att drömmen inte är strumpbyxor från Gucci, utan syftar på din kommentar om vad man prioriterar för sina slantar)

    Det svenska klass-samhället <3

      Nja, det verkar handla mer om en strävan efter ett lyxigare liv än om klassamhället.
      Folk belånar sig upp över öronen för att kunna leva lite flottare och lite bättre än vad de egentligen har råd med. Medelklassen är värst, de verkar så beroende av att kunna visa upp lyxiga bostäder med lyxiga kök och badrum, fina bilar och dyra resor osv. Helt plötsligt duger inte Mallis och Kroatien längre, utan nu åker medelklassen till Maldiverna och Seychellerna. Enkelt finansierat genom att bygga på bolånen.

      För att inte tala om hela gangsterkulturen där Rolexklockor och Gucciprylar fungerar som basgarderob tillsammans med Adidasbrallorna. Gemensamt är att man vill åt en livsstil som man egentligen inte kan bära upp på egna ben utan måste skaffas på andra sätt.

      I julas pratade jag faktiskt om det här med en som jobbar i en av de här märkesbutikerna som bekräftade att det skett en jätteförändring i kundklientel bara under de senaste 10 åren. Att märket blivit mer ”folkligt” och att stämpeln av exklusivt börjar mattas av rejält.

    En till som stolt bär upp sina Gucci strumpor försöjd av maken 4-barns mamma som gillar att ha de små hemma än på förskolan.
    https://www.instagram.com/p/B6eM4rxnDUY/?hl=sv

      Hej Ivana! Kul att se dig här igen!

    Ibland önskar jag att influencers åker till U-länder och stannar där 6 månader.

      U-länder? Vore ju najs om de bara kunde ta tunnelbanan till någon förort?! Fina vänsterinfluencers <3

        Jo det med!

          Sandra med vänner får gärna komma till Rågsved och hälsa på. Här blev två personer skjutna för någon vecka sedan och vi hade en serievåldtäktsman i somras som överfölls, våldtog och misshandlade flera kvinnor. Men om Sandra gör som vi andra kvinnor i Rågsved och bara rör sig ute dagtid är det oftast ingen fara!

            Varför skulle man vilja besöka Rågsved om man inte själv är fattig? Jag är genuint nyfiken. Jag skulle aldrig åka dit på någon form av klass-safari bara för att se hur det är.

              Just därför?

                Men om folk säger att det är farligt är det klart man inte vill dit?

      Gäller det bara influencers? Gäller inte det alla hipsters som bor i dyra lägenheter på Södermalm eller i Vasastan? Belånade upp till tänderna för att slippa bo en förort. Finns många världsfrånvända människor i sthlm som behöver en realitycheck. Många klagar på Sandra för att hon är ”rik” och lever i en romantiserad värld när de själva lever på ett sätt som många i Sverige bara kan drömma om. Exempelvis kommentatorn ovan som bor på Mosebacke men klagar på att Sandra är ett bortskämt rikemansbarn… Sten i glashus någon?

        Jo håller jag med dig om. Jag är inte stockholmare så vet inte var man bor för att räknas som ”rikemansbarn” men håller absolut med.

          ”Rikemansbarn” är väl det minsta problemet, de har ju åtminstone råd med sin livsstil. Det är bra mycket värre med de där högt belånade som Lisa skriver om. Vanliga människor som utnyttjat det låga ränteläget för att kunna leva lyxliv och sätta sprätt på pengar som egentligen inte ens tillhör dem…

        Jag bor inte på Mosebacke? Förstår inte var det kom ifrån. ?‍♀️ Bor i en hyresrätt med mina föräldrar och lillebror. Mina föräldrar har bott här sedan sent 80-tal alltså när det var knivsöder och ingen ville bo här. Så nej kastar inte sten i glashus. Men förstår om andra tar illa upp av vad jag tycker. Precis som att jag tar illa upp av att stadsdelen jag växt upp i gentrifieras och blir allt mer exkluderande. När jag har tjänat ihop tillräckligt mycket pengar hoppas jag att jag har lyxen att kunna köpa en lägenhet i typ Skarpnäck.

          Ah, så om vi nu ska kommentera i samma stil som tidigare: vad bortskämd och priviligerad du är som har kunnat bo i föräldrarnas lägenhet på söder. Du hade ju faktiskt kunnat bo i andrahand i Rinkeby

          Du skrev att hon har kontor från runt hörnet där du bor och hennes kontor ligger på Mosebacke, det tolkar jag som att du bor i närheten. Detta gör dig väldigt privilegerad, precis som Sandra och väldigt många andra som bor på Söder. Du har det väldigt mycket bättre än väldigt många andra i Sverige där deras föräldrar inte har råd med en ens hyresrätt på söder. Så i mångas ögon är även du en rikemansunge. Perspektiv kära L, det kan göra dig gott.

            Hennes kontor ligger inte på Mosebacke. Det ligger i korsningen sandbacksgatan/Nytorgsgatan. Klart det alltid finns andra som har det värre än mig, det är ju självklart, precis som att det finns många som har det bättre. Ni har dock fortfarande inte rätt i att jag är ett rikemansbarn. Ni vet ingenting om mig och med tanke på tonen ni skriver i så har jag ingen lust att dela med mig för att motbevisa er. Fascinerande hur folk ska bestämma ens person på två kommentarer men dömmer mig och mitt tyckande om Sandra när hon har en blogg, instagram osv. som man kan utgå ifrån. Ja, om hon bara väljer att visa en del, säger inte det en hel del om henne som person av det hon då väljer att visa? Min bedömning är gjord på mer information, med hästlängder, än vad ni tror er veta om mig. Bara för att man bor på söder så är man inte rik, det finns många som är rika och många som inte är det alls precis som det är överallt. Till sist, härskarteknik, verkligen?

              Det är lugnt, du behöver inte försöka motbevisa oss.

            Hur kan det anses okej att kalla andra för ”rikemansunge”? Så vidrigt. Ingen kan rå för var eller i vilken socialgrupp han/hon är född. Så osmakligt att gå på någon på det sättet.

              Håller med! Det hade blivit ett jäkla liv om någon hade kallat någon för fattigmansunge.

            Har undrat varför hon skriver att den ligger på mose backe. När hon lagt ut bilder från kontoret så ser det inte ut som det utan som att den ligger på Nytorgsgatan. Långt upp visst men inte Mose backe.

    Är det någon som vet om dessa faktiskt håller eller går att förstöra lika enkelt som ett par från H&M tex?

      Det vill jag också veta!!

      Rekommenderar tvåpacket i 40 den från lindex, håller superbra! Fempacket 20den är inte de bästa…

      Woolford använder jag och tycker de är överlägset bäst! Känns kanske dyrt när man ser prislappen men de är så hållbara att det blir prisvärt i längden! Istället för att behöva köpa nya – billigare – hela tiden.

        Wolford är strumpbyxornas Mercedes.
        Kostar mer att köpa men blir billigare i längden 🙂

          Köper enbart strumpbyxor från Wolford, helt fantastisk kvalitet, har haft flera i över 2 års tid nu??

        Menade naturligtvis Wolford. Vet inte varför jag kände för att slänga in ett extra o där…
        Woooolfooooord ?

      De håller sjukt bra!!!

    Har dem, de kostar hälften så mycket, under tusenlappen till och med.
    https://www.ssense.com/en-de/women/product/gucci/black-gg-tights/3889931?clickref=1011l7ywE8tL&utm_source=PH_1011l2075&utm_medium=affiliate&utm_content=1100l24757&utm_term=https%3A%2F%2Fwww.lyst.com%2F&utm_campaign=

    Och, låt henne. det är ju en present som hon fått. vad är det att moralisera över? hon, som många andra influencers, kommer eller har skaffat sig pengar och har råd.

    Camcam – vad vill du själv helst ha i julklapp? Lindex eller Gucci?

      Det finns tre olika slags strumpbyxor från Gucci och de kostar
      € 90, € 130 respektive € 190
      Du jämför alltså äpplen och päron.

    Men snälla vart har ni fått 2000 ifrån? På Gucci hemsida kostar dom 90€? Fortfarande dyrt men mer än en 1000lapp mindre

    Jag bryr mig inte ett dugg om Sandra och jag vill absolut inte ha några strumpbyxor med mönster eller logga (inte från något märke). Däremot tycker jag det är upp till var och en vad man anser värt att lägga pengar på. Och man måste förstå att 2000 kr är olika mycket för olika personer. Beroende på vem man är och hur välbeställd man är. Jag spontanköper ofta ”onödiga” saker för 2000 kr därför att jag har råd och för att det inte är mycket pengar för mig.

    Jag har också haft arbetskamrater som avstått bil och utlandsresor för att istället kunna lägga stora summor på fina möbler, märkeskläder och väskor. Saker som de har kvar i decennier. Som tur är väljer man själv vad man vill göra för sina surt förvärvade pengar.

      Ja, tänk bara på dem som röker eller snusar, där kan man snacka om onödig konsumtion. Eller sköljmedel, en helt onödig produkt som är skadlig för miljön, hälsan – och faktiskt även kläderna!

        Precis, tack för att du förstod vad jag menade!
        Kan tillägga att jag personligen varken röker eller snusar, köper nästan aldrig skräpmat m.m

        Använder dock sköljmedel till vissa saker (bland annat handdukar och stickade tröjor) ?

    Ärligt talat, hur vuxet är det att sitta på en skvallerblogg och skriva att en människa man inte känner annat än genom en blogg måste växa upp? Borde man inte som en vuxen människa förstå att det man läser på bloggen bara representerar en liten del av den personen och inte på något sätt visar hela sanningen?

    Utan att ha en ekonomisk situation ens i närheten av så bra som Sandras familj så kan jag förstå det. Har en förälder som är alldeles för generös med presenter och julklappar och kan lätt köpa julklappar för 2000+ kr. Under studietiden har det varit välkommet i form av presentkort till kläder/skor, ny mobil, en surfplatta etc. Men jag kan tänka mig att när jag pluggat klart kan det sluta med att sagda förälder köper något i stil med strumpbyxor i prisklass högre när mina önskningar kommer bli ”något personligt/något jag inte unnar mig”.

      Hur skulle det kännas?
      Jag själv är långt ifrån den situationen så att då dyra presenter har jag aldrig varit med om ? Men skulle det kännas okej att få sånt?

        Just strumpbyxor för 2000+? Eller generellt? Just guccistrumpbyxor skulle jag nog inte uppskatta, men säkert något likvärdigt. Jag vet inte hur jag skulle känna faktiskt. Så länge det är användbart så Iguess it’s good.

    Haha vart och vad man än köper så ska folk gå igång…
    hur orkar ni PK människor ens andas?

      Hoppas för guds skull att vi lämnar missbruket av ”PK” i 10-talet…

        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk
        Pk

        Pk

      Vilken klädsmak är icke-pk?

    Gott Nytt År Sandra!

    Det var riktigt världsfrånvänt av Sandra när hon för en tid sen skrev i bloggen att hon fönstershoppat med en kompis och tittat på saker som dom skulle köpa ”om dom hade varit miljonärer”. Sandras mamma är ju som sagt multimiljonär. Dessa gör att hon får ta del av lyx i många avseenden och om några år finns miljonerna på hennes eget konto. Lite skillnad mot alla oss som fönstershoppar dyra saker som vi verkligen aldrig kommer att kunna köpa, på riktigt. Kanske kommer vi kunna köpa något fint om vi sparar i flera, flera år. Hon verkar inte leva i verkligheten ibland.

      Det där var ett väldigt krystat försök att få den grejen att framstå som problematisk. Är man inte desperat att fultolka henne så fattar man vad hon menar. Rent krasst är jag multimiljonär eftersom jag sitter på en dyr fastighet men i min vardag räknas det som lyx om jag handlar på Kappahl istället för på Ica maxi. (som BTW är grymt underskattat på klädfronten) men då vet jag att jag ska sluta sukta efter Jeffree Stars outrageous garderob eftersom jag är rik jag med ?

      Så bara för att ens förälder har gott om pengar får man själv inte uttrycka sig i termer av ”om jag vore multimiljonär”? Att ens föräldrar har gott om pengar betyder ju inte att man själv har tillgång till de pengarna i form av att kunna köpa vad man vill när man vill. Sluta göra en höna av en fjäder

      Nu vet jag ju inte hur mycket pengar det rör sig om men om mamman blir 95 och unnar sig ett lyxigt äldreboende måste det inte alls vara så att Sandra snart har tillgång till dessa miljoner.

        Exakt. Jag vet många som är i 60-70 årsåldern som har sina föräldrar i livet.
        Nu när vi människor lever längre dröjer också arven.

        Exakt.
        Nu är min mamma långt ifrån multimiljonär men jag uppmuntrar, och ibland måste jag sparka henne i arslet, till att göra saker för sig själv. Hon sitter och snålhåller i pengarna! Som säkert många andra äldre gör.

        Hon är pensionär och lever ensam (hennes man blev dement för 10 år sedan och bor på ett hem nu, men de första 4-5 åren tog hon hand om honom) Det är hennes tid nu!
        Jag har sagt att det inte ska vara ett öre kvar att ärva när hon är klar och om hon oroar sig för att hon får så låg pension så är det ju knappast så att vi barn kommer låta henne svälta, hon har dessutom en liten fastighet hon kan sälja och säkert kunna leva ett år på de pengarna.
        Jag själv tjänar långt under medel och är sjuk (kommer alltså inte kunna jobba till pension och aldrig mer 100%) och jag hoppas att ni andra barn inte hoppas på ett fett arv av era föräldrar. Visst är det härligt med trygghet och att kunna köpa vad man vill, men nog fan är det mer härligt för hjärtat när ens förälder gör något den blir glad av.

        Om föräldern inte är ett arselhål såklart. Då kan man gott hoppas på ett fett arv!

          Mina föräldrar tog pengarna som mina farföräldrar satte in på ett sparkonto i mitt namn. Som de tänkte att jag skulle kunna ha till körkort eller så.

            Så jag vill ha ett arv.

      Känner inte till familjen Beijer men kan säga att många blir lätt förvånade över att arv inte alltid blev så stora som man hoppats på. Dels ska det oftast fördelas mellan flera arvingar och dels blir det inte alltid så mycket kvar när inteckningsskulder, avgifter, begravningskostnader och bouppteckningskostnader är betalda. Schablonvärdet för lösöre sätts också mycket lägre än vad många tror.

      Men det är klart, finns det många miljoner så blir det så klart en icke föraktlig slant att ärva.

      Min mamma räknas som fattig, men det betyder inte att jag är fattig. Om man ska ha samma logik, hehe. Jag själv är höginkomsttagare. Min ekonomi säger inget om mina föräldrars och tvärtom.

    Jag tar alltid på strumpbyxor med bomullsvantar på händerna ? det är oftast vid påtagning som jag har sönder strumpbyxor, men det slipper jag med vantar på ?

      Gjorde min gammelmormor med! Världens bästa tips! Jag köper billiga strumpbyxor från Lindex så struntar i om mina går sönder haha.

    Det är faktiskt stor skillnad på strumpbyxor och strumpbyxor. Skulle aldrig köpa på exempelvis HM då de inte alls är av samma kvalité som exempelvis Falke.
    Med det sagt, tycker ändå att 2000kr är onödigt för ett par strumpbyxor.

    Cost per wear…
    Lindex 5 pack för 79 SEK = 15 SEK/par. Håller kanske 3 användningstillfällen och brukar i regel sällan tvättas utan är ”förbrukningsvara” 15/3=5 SEK CPW för någon som använder strumpbyxor ca 240 dgr/år= 1 200 SEK (tänker Sandra som exempel då hon använder kjol större delen av året)
    Jmf då m strumpbyxor av bättre kvalitet som tvättas och återanvändas (tänker mix av ett par Gucci strumpbyxor och resterande från Woolford ca 5 000 SEK år 20 SEK CPW vilket är 15 SEK mer per användning på årsbasis och på det mindre konsumtion av nylon
    Notera att (som någon skrev ovan, Pierre Robert hållbara och kostar ca 160 SEK för 1 par) Min poäng, ja teoretiskt beräknat, men billigare är inte alltid bättre i längden.

      Plus! De som Sandra fick i julklapp kostar 90€ Just sayin’

    Dom svarta kostar dock 1000kr och inte 2000. För övrigt värt om man använder dom sparsamt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.