Sex och snusk på Youtube

https://www.instagram.com/p/B9lmCwwHAGJ/

Jag blev taggad i den här bilden i morse, vars frågeställning är relevant trots att den kommer från ett nästintill tomt konto.
”Varför får Therese Lindgren ett fripass vad gäller att anspela på sex i sina videos rubriker och thumbnails”?

Får hon det? Ett fripass? Det får hon kanske?
Jag diskuterar gärna kring varför det inte pratas mer om det, men det jag tycker är mest intressant är varför hon GÖR det.
Det måste ju finnas en anledning till att hon publicerat så pass många videos på detta sätt att folk reagerar.
Är hon en sexgalning? En nymfoman? En nymfparakit?

Det finns en förklaring och den är ganska nedslående om jag ska vara ärlig.
Jag vet inte exakt hur strategisk Therese är här, om det här är en noga slipad plan eller om hon bara märkt att det fungerar och fortsätter på det vinnande konceptet utan närmare eftertanke?
Med tanke på att Therese nått över 1 miljon prenumeranter på Youtube så tvivlar jag på att hon gör saker av en slump, eller höftar men vi låter den frågan förbli öppen då jag faktiskt inte vet.

Men..
Sanningen är den att – på samma vis som Youtube kan känna igen musik i olika klipp och koppla dem till korrekt rättighetshavare – så har systemet en liknande algoritm för titlar och nyckelord.
Skriver man namnet på en annan stor Youtuber i rubriken så kommer Youtube ranka den videon högre än utan namnet. Därför är det inte så konstigt att exempelvis Lina Dawood satte Biancas namn i rubriken på en video som visade sig innehålla mycket lite av henne.
Ju fler namn på stora Youtubers, desto högre ranking och man uppmuntras även att skriva med ENBART STORA BOKSTÄVER I RUBRIKEN FÖR ATT STÅ UT EXTRA.

Du bör även optimera din thumb nail (startbilden i din video) då det visat sig att en intressant och högkvalitativ thumb nail leder till att fler klicka på den. (vilker ger dig en högre CTR (click through rate)
Youtube rankar även ett kontos videos högre om de alla på ett ungefär är lika långa.

Och så keywords…
Keywords, keywords, keywords…
Nyckelord för Youtube är lite i en egen värld…
Det finns mängder av sidor att använda sig av för att få fram nyckelord som kan leda till en högre ranking för en video.
Antingen väljer man ett populärt nyckelord eller så försöker man hitta ett utan allt för mycket konkurrens.
En snabb gissning, vad tror ni exempelvis många unga killar skriver in för sökord på Youtube och vilken video av dessa två tror ni de väljer att klicka på baserat på hur startbilden/thumb nails ser ut?

Therese Lindgren (och många andra) verkar helt enkelt ha anpassat sig till Youtubes olika sätt att optimera sina videos för att få så många views, clicks och prenumeranter som möjligt.
Jag tycker det är SKIT(!!!) och instämmer i kritiken som riktats mot många profiler av den här anledningen, men jag skulle gärna se en del av kritiken byta mottagare och istället riktas mot Youtube och Google, som är ansvariga för att det faktiskt blivit så här.
”Don’t hate the player, hate the game” typ… 🙂

Jag har svårt att se hur mastodontföretaget Google ens skulle notera eller rycka på sina stora kooperativa axlar åt saken, men man måste ju börja någonstans, eller hur?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *