Ja, det var ju inga direkt trevliga omdömen från Royal Designs anställda på Indeed.com, där de vittnesmål som ges beskriver en allt annat än harmonisk eller optimal (hem?)miljö att vistas i.
Royal Design är ett företag om säljer Skandinavisk design och som ofta har samarbeten med olika influencers så som Petra Tungården, Alexandra Nilsson och Hanna Friberg (Hannalicious).
Influencerna verkar ääääälska allt som har med företaget att göra och hyllningarna vet inga gränser.
Men så är det inte för alla, särskilt inte för de som arbetar på Royal Design.
Skillnaden mellan influencernas gräddfil och vanlisarnas vanligheter har aldrig varit mer markant och man ser tydligt att Royal Design sannerligen gör skillnad på person och person.
Så här skriver några tidigare anställda som vill vara anonyma för våga ta bladet från munnen:
Det var idel tummar ner.
Dålig personalvård, dåliga chefer, dåliga team leaders…dåligtdåligdåligt.
Det här är ett företag som MÅNGA influencers samarbetar med och som verkar behandla sin personal uruselt.
Har flunsorna något ansvar här tycker ni?
På något vis känns det så, men det är kanske för att det är svenska anställda som klagar? Att närhetsprincipen gör så att det känns mer upprörande att svenska anställda behandlas illa än att exempelvis H&M blivit påkomna med att upprepade använda sig av barnarbetare i sina fabriker?
Ibland kan jag rabiat tycka att influencers ska ta ansvar för varenda steg de tar, men det är faktiskt orimligt. (That’s right, I said it)
Är det här en sådan situation som de borde agera i eller är det en sådan situation där ansvaret inte kan läggas på dem och inte heller kravet att sätta ner foten?
Vad tycker ni?
Ps. Fastän Isabella Löwengrip uttryckligen sagt att hon inte kommer visa särskilt mycket av sitt hus för följarna så är det en house tour de flesta av er här inne sitter och väntar på, eller hur?
Busted, era nyfikna små rackartussar! 😉
Tack för tips!
